Ik start volgende maand als freelancer in de automatisering. Ik rijdt al jaren een lease-auto van de zaak, maar moet nu dus "zelf" dingen gaan regelen.
Zoals het er nu uit ziet lijkt het verstandig om auto privé te leasen, maar ik lees veel tegenstrijdige berichten over de vraag of de BTW hier nou wel of niet over terug te vorderen is.
Hier lees ik bijvoorbeeld heel simpel dat het _niet_ mogelijk is, terwijl ik in een al wat oudere post op Higherlevel weer lees dat het wél mogelijk is.
Volgens mijn logica zou het ook wél moeten kunnen. Voorbeeld:
Ik lease prive een auto van 500 euro (incl. BTW) per maand
Ik tank elke maand voor +/- 300 euro.
Elke maand maak ik 2000 zakelijke kilometers en 250 privé kilometers (80% zakelijk dus)
Ik houdt een sluitende kilometerregistratie bij (hierover nog een sub-vraag: als het gaat om het aantonen van de verhouding, is het bijhouden van alleen zakelijke ritten dan niet al genoeg?)
Ik bewaar netjes mijn tankbonnen of maak gebruik van een tankpas
Bij de kwartaalaangifte vorder ik 100% van de BTW over de gemaakte autokosten (leasebedrag + brandstof) terug
Bij mijn laatste aangifte van het jaar pas ik een correctie op basis van de daadwerkelijk gereden verhouding. Laten we zeggen 80/20.
In dit geval zou ik volgens mijn rekenwerk moeten uitkomen:
800 per maand x 12 = 9600 euro
9600 / 121 * 100 = 7.933
9600 - 7933 = 1677
1677 * 0,8 = 1341
Op jaarbasis zou dit dan dus een BTW voordeel opleveren van 1341 euro
Ik ben benieuwd of mijn logica klopt, of dit voor de belastingdienst geldig is en wat ik zou moeten doen om dit aannemelijk te maken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
dadada
dadada
Hallo allemaal,
Ik start volgende maand als freelancer in de automatisering. Ik rijdt al jaren een lease-auto van de zaak, maar moet nu dus "zelf" dingen gaan regelen.
Zoals het er nu uit ziet lijkt het verstandig om auto privé te leasen, maar ik lees veel tegenstrijdige berichten over de vraag of de BTW hier nou wel of niet over terug te vorderen is.
Hier lees ik bijvoorbeeld heel simpel dat het _niet_ mogelijk is, terwijl ik in een al wat oudere post op Higherlevel weer lees dat het wél mogelijk is.
Volgens mijn logica zou het ook wél moeten kunnen. Voorbeeld:
Ik ben benieuwd of mijn logica klopt, of dit voor de belastingdienst geldig is en wat ik zou moeten doen om dit aannemelijk te maken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63536-private-lease-contract-als-zzp-btw-gedeeltelijk-terug-te-vragen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag