Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Maartje81

Administratieve vraag; Social Return

Recommended Posts

Hallo,

 

Als nieuw lid wil ik graag een boekhoudkundige vraag stellen aangezien ik de administratie doe van ons bedrijf.

Wij, een kleine zorginstelling handelend onder een VOF, krijgen via onze gemeente wmo gelden  aan de hand van aanbestedingen. Als tegenprestatie moeten wij jaarlijks 5% van dit bedrag aan Social Retun projecten besteden. 

Wij hebben op dit moment een aantal mensen aan het werk die wij een vergoeding geven. Deze vergoeding valt onder de Social Return. 

 

Omdat ik de administratie doe en ik niet elke vraag wil stellen aan onze boekhouder ben ik zelf gaan zoeken hoe ik deze kosten moet inboeken.

Ik heb nu een extra grootboek aangemaakt op de winst- en verliesrekening met de noemer Social Return.

Ik vraag me alleen af of Social Retun ook als kosten mag worden ingeboekt. Dus dat de 5% van wat we moeten uitbesteden ook aftrekbaar is van de omzet.

 

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

 

Mvg,

Maartje

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn toch kosten?

 

Jullie nemen mensen 'in dienst' met afstand tot de arbeidsmarkt. Het is geen donatie aan een goed doel of zo. Of snap ik iets niet goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, TwaBla zei:

Het zijn toch kosten?

Yep ... Social Returnkosten.

 

1 uur terug, TwaBla zei:

Jullie nemen mensen 'in dienst' met afstand tot de arbeidsmarkt.

Niet altijd.

 

Kleine bedrijven kunnen deze Social Return on Investment (SROI) ook uitbesteden aan de daarvoor gespecialiseerde bedrijven. Als dan kunnen de kosten die deze bedrijven in rekening brengen ten laste van de W&V-rekening worden geboekt. Je koopt dus als het ware de Social Return in en boekt dat als zodanig in de administratie.

 

1 uur geleden, TwaBla zei:

Het is geen donatie aan een goed doel of zo.

Nja ... twijfelgevalletje ... Het zal in ieder geen winst voor het bedrijf opleveren, anders dan en goed gevoel.

je kunt het ook zien als deelnamekosten of inschrijfgeld. Zonder inschrijving geen opdracht.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Zelf verzorg ik ook alle boekhouding voor een zorgorganisatie. Het antwoord is vrij simpel:

 

Het zijn geen kosten & het is geen donatie.

 

"De x-% Social Return verplichting stelt dat je x-% van je omzet moet behalen met personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt".

 

Wij hebben gewoon een bestand waarin staat welke werknemer onder de Social Return-vlag vallen. Maandelijks noteren wij de personeelskosten van deze medewerkers.

Dat bedrag deel je door de omzet (of totale personeelskosten, afhankelijk van wat een opdrachtgever stelt). Dat is het % van je verplichting.

 

Je hoeft de kosten dus niet apart te verantwoorden in je boekhouding, want het zijn in 9 van de 10 gevallen gewoon loonkosten ( bij ons in ieder geval).

 

Soms mag je extra kosten opvoeren zoals bij jobcoaching of projecten. Die boeken wij wel op een rekening gericht op de Social Return. Bijv. 4... Inspanningsverplichting Social Return. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, cp1234 zei:

Het zijn geen kosten & het is geen donatie.

<>

Je hoeft de kosten dus niet apart te verantwoorden in je boekhouding, want het zijn in 9 van de 10 gevallen gewoon loonkosten (bij ons in ieder geval).

:thinking-face: Loonkosten zijn ook kosten....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, cp1234 zei:

Je hoeft de kosten dus niet apart te verantwoorden in je boekhouding, want het zijn in 9 van de 10 gevallen gewoon loonkosten ( bij ons in ieder geval).

Maar het zijn dus wel kosten :slightly-smiling-face:, het is alleen niet nodig ze op een aparte kostenpost te boeken.

 

Want daar ben ik het wel mee eens, je moet richting de gemeente aan kunnen tonen dat je je aan de social return voorwaarde houd, maar dat hoeft niet met een aparte kostenrekening in de boekhouding. SOms is dat zelfs onhandig

Bijvoorbeeld als het personeel dat onder het kopje social return zelf in dienst neemt is het onverstandig om alle kosten van die medewerkers weg te frommelen op 1 kostenrekening social return omdat je dan problemen kan krijgen bij de jaarrekening om de personeelskosten en sociale lasten aan te sluiten op je salarisadministratie.

Als je Social return uitbesteed hebt aan een speciaal bureau zijn is het wat makkelijker om een aparte kosten rekening te maken, maar in de kern blijft het dan ook inhuur uitzendkrachten of uitbesteed werk aan derden, maar omdat je dan een all-in prijs doorberekend krijgt en er niets via je salarisadministratie hebt lopen loop je geen risico op problemen met de aansluiting tussen de salarisadministratie  en de grootboekadministratie.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich is dit ook wel weer een ondernemerskans.

 

Begin een boekhoudkantoor, een schoonmaakbedrijf of een andere ondersteunende dienst met mensen die afstand tot de arbeidsmarkt ondervinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuus wanneer ik niet duidelijk was.

De Social-Return inspanning zelf leidt niet echt tot kosten. Echter mag je een deel van de kosten als Social Return opvoeren.

 

Je maakt dus geen extra kosten en krijgt geen extra opbrengsten.

Zoals jij ook aangeeft leidt het alleen maar tot verwarring en ruis bij je controle of de lonen aansluiten.

 

Ik zou  een Social Return-verplichting niet uitbesteden, tenzij je het werk simpelweg niet kunt bieden. Denk aan bijv. een klein advocatenkantoor o.i.d.

In de zorg mag je bijvoorbeeld beperkt of geen btw aftrekken, vanwege de vrijstelling. Het uitbesteden zal tot een factuur met btw leiden. Dat is weggegooid geld.

Edited by cp1234
toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Op zich is dit ook wel weer een ondernemerskans.

 

Begin een boekhoudkantoor, een schoonmaakbedrijf of een andere ondersteunende dienst met mensen die afstand tot de arbeidsmarkt ondervinden.

 

Men dacht dat deze in grote getallen zouden ontstaan, maar dat is volgens mij redelijk uitgebleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de wereld van de grote bedrijven bestaan shared service centers. Is zo'n opzet denkbaar? Bijvoorbeeld door ondersteunende diensten aan zorgleveranciers onder te brengen bij een cooperatie van diezelfde leveranciers. Collectief uitbesteden. Of ontkom je zo niet aan die BTW-plicht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig is.

 

In je administratie hoef jij de socialreturn helemaal niet als socialreturn te verantwoorden.

Je subsidiegever wil weten waaraan jij het subsidiegeld hebt uitgegeven. Dat staat los van je financiële administratie.

 

Stel je krijgt E 1.000,- subsidie dan moet je E 50,- uitgeven aan aan een sociaal project.

Bijvoorbeeld bij jullie in de buurt is een ouderenproject die geld nodig heeft om elke week koffie te kunnen schenken.

Jullie bijdrage aan de koffie is E 50,- en je hebt aan je verplichting voldaan.

 

Je zal die 5% aan iets moeten uitgeven in de buurt of in zelfde gemeente waar je de subsidie van krijgt.

Als je dat doet voldoe je aan de subsidie verplichting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Gelre-Finance Incasso zei:

Stel je krijgt E 1.000,- subsidie dan moet je E 50,- uitgeven aan aan een sociaal project.

Bijvoorbeeld bij jullie in de buurt is een ouderenproject die geld nodig heeft om elke week koffie te kunnen schenken.

Jullie bijdrage aan de koffie is E 50,- en je hebt aan je verplichting voldaan.

Dat is niet de bedoeling.

 

Het doel van de verplichting op social-return bij aanbestedingen door de overheid is dat bedrijven een deel van het beschikbaar gestelde budget aanwenden om (in het kader van hun activiteiten) werk beschikbaar te stellen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Je kan die 5% niet zomaar doneren aan een willekeurig doel dat een beetje sociaal klinkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste TwaBla,

 

Als dat zo zou zijn dan zouden bedrijven uit het buitenland of met weinig personeel  nooit met een aanbesteding kunnen meedoen omdat zij geen extra personeel nodig hebben of een werkplek hebben waar ze aan het werk kunnen. Soms staat in de aanbestedingsdocumenten al specifiek aangegeven waar men de socialretur wenst terug te zien.

 

Bij het inschrijven op de aanbesteding dient vaak al te worden aangegeven op welke wijze de socialreturn moet worden ingevuld.

Wij hebben dit bij twee gemeentes gedaan door jaarlijks personeel en vrijwilligers, die werken in door de gemeente gesubsidieerde buurthuizen, trainingen en cursussen te geven.

 

Maar daar ging het de vragensteller niet om. Deze is bezig in de administratie posten voor socialreturn op te nemen terwijl dat door de subsidieverstrekker helemaal niet wordt gevraagd. Je kan volstaan met je verantwoording van de bestedingen ten aanzien van je subsidie/aanbesteding  bedrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Gelre-Finance Incasso zei:

Je kan volstaan met je verantwoording van de bestedingen ten aanzien van je subsidie/aanbesteding  bedrag.

 

Wat overigens geldt bij de meeste (ik zou bijna durven zeggen: alle) gemeentelijke subsidies e.d.

Je hoeft niet je hele jaarrekeningsystematiek overhoop te gooien alleen maar omdat je een subsidie(tje) hebt gekregen.

 

 

 


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 349 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept