• 0

Ervaring met Application Service Providers

ASP's hebben de toekomst. Zo heet het.

Wat ASP's zijn ? Application Software Providers. En dat zijn :

partijen die software-diensten beheren en distribueren aan klanten via het internet. ASPs zijn een manier voor bedrijven om sommige of bijna alle aspecten van hun ICT-behoeften te outsourcen.

 

De groei is gestaag, maar gaat de komende jaren alleen maar harder lopen.

 

Wat altijd lastig is : wat is nou de ervaring van eindgebruikers ? Deze draad is bedoeld om die ervaring op te pikken en te bespreken.

 

Dus ik zou zeggen : barst maar los !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je het over iets specifiek of gewoon ASP's in het algemeen?

 

Kleine case: Wij hebben een nieuw kassasysteem aangeschaft dit jaar. Daarvoor hadden we ook de keuze tussen ASP of aanschaffen. Uiteindelijk is het de 2e optie geworden.

 

Nadelen aan ASP's zijn o.a. dat je uiteindelijk gewoon meer betaald dat je doet als je het gewoon in 1x aanschaft. Zeker bij dingen die lang meegaan. Verder zouden we afhankelijk worden van onze ADSL lijn. Om continuiteit te garanderen zouden we dan een SLA (Service License Agreement) moeten hebben op de lijn en dat is nog eens extra kostbaar.

 

Wel moeten we natuurlijk toegeven dat het erg handig is omdat je geen backups hoeft te maken, weinig installatie, geen updates enzovoorts. Maar in ons geval was het simpelweg niet rendabel.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dit wel echt zo'n groeimarkt is, bedrijven zijn al jaren bereid naast de aanschaf van de software ook een service contract af te sluiten.

Hiermee verliezen ze de eigendomsrechten en is het iets goedkoper in theorie.

de keerzoijde is dat je vast zit aan de ASP zijn hosten de software en inderdaad ook een duurdere adsl verbinding.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja,dit is een groeimarkt, wijzen de cijfers uit.

 

Die afhankelijkheid is natuurlijk een probleem. Grappig genoeg : de grootste groei zit in online boekhoud/administratiesystemen. Hoezo, kritische bedrijfsprocessen ?

 

Maar : bedenk hoeveel (gratis) ASP's we al gebruiken : Google ; Webmail; MSN Messenger ; diverse internet applicaties.

 

En ik denk dat zo langzamerhand er errug veel kleinere bedrijven zijn, die sterk afhankelijk zijn van hun breedband-internet verbinding. Ook een ASP, als je het mij vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Prima te spreken over Celox voor mijn email nieuwsbrieven en Surveyworld voor mijn on-line enquêtes. Heb straks mij hele CMS en aanmeldingsapplicaties webbased draaien door Jsoft (maatwerk)

 

Ik vind persoonlijk de "pricing" van ASP paketten in algemene zin nogal hoog. Vooral omdat je de applicaties slechts incidenteel gebruikt. Ik zou veel meer ASP applicaties gebruiken als de "user" kosten niet zo hoog waren.

 

Vaak worden ASP applicaties gebruikt voor zaken buiten de dagelijkse bezigheden, terwijl de pricing meer is afgestemd op "core business" activiteiten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Hiermee verliezen ze de eigendomsrechten en is het iets goedkoper in theorie.

 

 

in beide gevallen blijven de eigendomsrechten bij de producent en krijgt de klant uitsluitend de (niet-exclusieve en niet-overdraagbare) gebruiksrechten.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De klanten van m'n webbased software zijn tevreden, ook over het concept webbased software. Ik werk (tot nu toe) met maatwerk en verkoop eenmalig een licentie, geen verhuur dus. Een ASP ben ik dus feitelijk niet.

 

Een SLA op je ADSL lijn is ook lang niet altijd nodig. Voor kleinere bedrijven wordt de boekhouding door iemand gedaan die ook andere taken heeft. Als de internetverbinding er een dag uitligt is het lastig dat je je geplande werk niet kunt doen maar er is wel wat anders. Veel applicaties zijn dus niet zo kritisch qua uptime. Een kassa is uiteraard wel een kritische toepassing.

 

Prijstechnisch kan ik er weinig over vertellen. In theorie zou het beheren van een centrale applicatie die door meerdere afnemers gebruikt wordt kostendrukkend moeten werken. Maar verkoopprijs wordt bepaald door wat de klant er voor wil geven. Het idee van weinig per maand zal hier z'n psychologische effect hebben.

 

Groeipotentie zit er zeker in. De ontwikkelingen in de browsers (o.a. xforms en DOM level 3 Load & Save functies ) maken het een steeds beter platform voor applicaties en die gaan er dus ook komen. Daarnaast wennen mensen ook aan het concept webbased software door dingen als webmail. Dit maakt de acceptatie een stuk eenvoudiger.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit een markt is wat nog niet uitontwikkeld is. Op dit moment betaal je als klant voor alle investeringen die de provider in zijn "omgeving" heeft gestoken. Dus de prijzen zullen aankomende jaren drastisch zakken. (dan is het zeker niet leuk om aan een contract van 3 of 5 jaar vast te zitten).

Verder zijn de meeste software fabrikanten op dit moment bezig om hun applicaties aan te passen zodat ze goed werken in ASP omgevingen. Ook hiervoor betaal je op dit moment de hoofd prijs. Gewoon nog even wachten en op de "traditionele" manier verder gaan, over een paar jaar komt het allemaal goed!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik zelf bezig was om een ASP te gaan maken (2001), toen was er nog een Gigantische paragraaf van een paar vuisten dik over aansprakelijkheid.

 

Ga maar na : je bent lekker aan het boekhouden als administrateur en dan < PHOEF ! > de ASP ligt er uit.

Of de ASP heeft geen backup gemaakt.

 

Die aansprakelijkheid kost natuurlijk ook weer geld, al was het maar om de opvang van dit soort incidenten te kunnen opvangen.

 

In ieder geval geloof ik ook dat het een kwestie van tijd is : Exact is al bezig om een ASP-dienst te ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik ASP toepassingen zelf ook. Voor de boekhouding "vertrouw" ik nog gewoon ouderwets lokaal. Maar voor voor het managen van actiepunten in vergaderingen en projecten "doen" wij het met www.actiemonitor.nl.

Snel, betrouwbaar en strak vormgegeven. Ik vind het wel belangrijk om een Nederlands bedrijf als ASP te hebben....je weet maar nooit

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Even wat indianenverhalen over Publicsoft weghalen. Slechts 1 deel van de activiteiten van het bedrijf zijn afgestoten. Na bijna 5 jaar maken bedrijven altijd de balans op en wordt er nagedacht over de bedrijfsvoering. Tussen de aandeelhouders is er overeenstemming bereikt over de te voeren richting, hierbij is de ASP, maar moderner is SAAS diensten, gebleven en nog steeds actief maar dan onder een andere naam SmartApps. Ons leven draait om Oracle Applications bedrijfssoftware in ASP model, vandaar SmartApps: Smart staat voor de meest innovatieve manier om bedrijfssoftware aan te bieden Apps staat voor Applications. Binnen Publicsoft zijn een aantal software ontwikkelaars en 1 van de aandeelhouders achtergebleven.

 

Alle Oracle software en het computercentrum is altijd in een gescheiden juridische entiteit ondergebracht geweest vanwege continuiteit van diensten voor onze klanten. Afgelopen maand zijn er trouwens 4 nieuwe klanten getekend en hiervan zelfs 2 reeds operationeel. Tevens zijn grote internationale ondernemingen geinteresseerd in ons model van aanbieden bedrijfssoftware, dus maak ik mij als ondernemer en missionaris van het SAAS model geen enkele zorgen over de toekomst. Mail mij gerust voor meer informatie en vragen.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Er staat een telefoonnummer en inderdaad zij zijn verhuisd.

 

Het lijkt mij dat je ook meer informatie geeft. Wanneer je dat nummer belt krijg je iemand aan de lijn die alles toewenst behalve het goede. Voor mij betekent dat Publicsoft is gestopt met haar asp activiteiten en nu rare telefoonlijnen exploiteert.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat je ook meer informatie geeft. Wanneer je dat nummer belt krijg je iemand aan de lijn die alles toewenst behalve het goede. Voor mij betekent dat Publicsoft is gestopt met haar asp activiteiten en nu rare telefoonlijnen exploiteert.

 

Met dit soort berichten kom je eerlijk gezegd zelf ook niet echt als de meest verstandige over. Sorry hoor, maar wellicht is het slimmer dit soort ongefundeerde insinuaties voor je te houden, zodat dit topic weer kan gaan over het onderwerp en ervaringen met ASP's.

Link naar reactie
  • 0

Bij de start van mijn bedrijf heb ik gekozen voor een ASP e-mail oplossing: een Hosted Exchange mailbox bij InfoSupport MITS. Ik draai lokaal op mijn PC Outlook en via een DSL verbinding haal ik de mail binnen. Daarnaast hadden zij een "package deal" met T-Mobile, waardoor ik 24 uur per dag mijn mail automatisch gesynchroniseerd krijg naar mijn telefoon.

 

Voor mij waren de uitgangspunten: Outlook als mail client (want daar ben ik al jaren aan gewend), en mobiel toegang tot mijn mail. Daarnaast: veillig (virussen), en goede support.

 

Kosten: 15 euro per maand voor de mailbox (dikste versie met 250 Mb opslag), en 8 euro per maand flat fee voor de GPRS sync verbinding.

 

Er zijn waarschijnlijk best andere handige manieren om dit te kunnen lossen, maar ik ben erg tevreden. Voor mij positief dus, dit ASP / Saas model!

 

Michel de Groot

Link naar reactie
  • 0

Ik ga deze dsicssie weer oprakelen: ik zie bijna dagelijkse nieuwe ASP/ SAAS/ Cloud Computing ideeen boven komen drijven. En ik ben echt benieuwd naar de ervaring.

 

Gmail : werkt voor mij als een zonnetje 6 GB aan ruimte, wat wil ik nog meer?

 

Wie heeft ervaring met Salesforce.com of de S3 van Amazon? Het Bedrijfspakket van Google? (en nog veel meer bedrijven, natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

Dat je nu net dit draadje weer oppikt na een flinke storing in het netwerk van KPN. Blijkt dus ook dat een SLA op je internetverbinding een wassen neus is. De business ADSL SLA van xs4all geeft bij een onderbreking van de dienstverlening van meer dan 24 uur maximaal het abonnementsbedrag van één maand als vergoeding. En dat zelfs alleen als de storing binnen de infrastructuur die xs4all beheert plaats vindt. Tweede adsl of kabel is dus erg prettig als ja afhankelijk bent van ASP.

 

Maar goed dit draadje ging over de ervaring met ASP niet over of je erbij kunt 8)

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee zijn er op dit moment een aantal problemen waar veel ASP dienstverleners hun handen nog vol aan hebben:

 

- De technische infrastructuur is zeker niet overal op orde voor business-critical applicaties. Hoeveel bedrijven internetten er via een DSL lijntje zonder garanties van een paar tientjes? Business DSL is een stap in de goede richting maar daarbij kan de beperkte bandbreedte weer beperkend zijn. Gelukkig komt op steeds meer locaties glasvezel beschikbaar waardoor het met de infrastructuur helemaal goed komt!

 

- Veel aanbieders hebben moeite met het schaalbaar krijgen van hun gecentraliseerde infrastructuur. Wordt de applicatie wat ingewikkelder dan is een complexere infrastructuur nodig om dit gecentraliseerd aan te bieden. Het schaalt vaak niet "lineair" zoals dat mooi heet. Vaak wordt gekozen voor virtualisatie en dat wordt ook steeds beter door de toenemende performance van apparatuur tegenwoordig.

 

- Veel eindgebruikers (vooral ondernemers) hebben een naar gevoel bij het uit handen geven van zaken die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering. Wordt mijn data wel goed bewaard? Wat gebeurt er als mijn ASP dienstverlener failliet gaat? Hoe makkelijk kan ik overstappen naar een andere partij? Natuurlijk is voor dat alles een oplossing te bedenken (escrow constructies) maar die drijven de prijs vaak dusdanig op dat het niet meer interessant is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel bedrijven internetten er via een DSL lijntje zonder garanties van een paar tientjes? Business DSL is een stap in de goede richting

 

Business DSL is dus maar een heeeel klein stapje in de goede richting. Een storing treft je net zo hard als een consument en de vergoeding die je krijgt is miniem. Twee (consumenten) lijnen bij providers via verschillende netwerken is wel een uitstekende zet. Kostte me twee minuten om te switchen van een niet werkende adsl lijn naar een wel werkende verbinding (en 500 euro per jaar)

 

Wordt mijn data wel goed bewaard? Wat gebeurt er als mijn ASP dienstverlener failliet gaat? Hoe makkelijk kan ik overstappen naar een andere partij? Natuurlijk is voor dat alles een oplossing te bedenken (escrow constructies) maar die drijven de prijs vaak dusdanig op dat het niet meer interessant is.

 

Zou een open data standaard hier niet grotendeels een oplossing voor bieden? Je blijft natuurlijk zitten met het probleem dat je je data niet direct kunt verwerken bij een probleem met je provider maar dat lijkt me een fractie van het probleem ten opzichte van het niet bij je data kunnen.

 

Telefooncentrales in een asp model zijn zeker sinds voip ook eenvoudig mogelijk en worden inmiddels aangeboden. Hier iemand al ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Veel eindgebruikers (vooral ondernemers) hebben een naar gevoel bij het uit handen geven van zaken die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering. Wordt mijn data wel goed bewaard? Wat gebeurt er als mijn ASP dienstverlener failliet gaat? Hoe makkelijk kan ik overstappen naar een andere partij? Natuurlijk is voor dat alles een oplossing te bedenken (escrow constructies) maar die drijven de prijs vaak dusdanig op dat het niet meer interessant is.

Wat mij opvalt is dat gebruikers van een ASP strengere eisen stellen dan gebruikers van lokaal draaiende applicaties. Zodra Microsoft een Windowsversie niet meer ondersteunt is men bereid om hele dure migraties uit te voeren. Maar in geval dat een ASP eventueel failliet gaat of men wil overstappen mag het niet zoveel kosten. Veel eisen worden gesteld aan beveiliging, maar over onvoorzichtig omspringen met data in het bedrijf zelf wordt lang niet altijd zo moeilijk gedaan.

 

Als kleine ASP-dienstverlener kan ik melden dat er een prima match te vinden is tussen functionaliteit, beveiliging en prijs. Al hangt het heel erg af van de applicatie zelf. Voor een aantal zaken is ASP minder geschikt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.