modcomment: Vraag afsplitst van ander emigratie topic om ieder zijn eigen advies te kunnen krijgen
Xerxes,
Ik zit in soortgelijke situatie en hoop dat een paar slimme forum members betere antwoorden kunnen geven dan mijn adviseurs.
Mijn situatie is net iets anders:
- Mijn Holding is 100% van mijzelf.
- Mijn ouders zijn wel ingeschreven bestuurslid.
- Werk maatschappij met 20werknemers draait totaal zonder mij(ik werk als ik wil).
- 50% van de bedrijfstak is software.
- In Colombia ga ik waars. ook nog wel bedrijven opstarten.
Ik ging een klein jaar terug ‘even’ naar Colombia, als afsluiting van een wereldreis. Ik werd meteen verliefd op de groene metropool Medellin en ben eigenlijk wel klaar met huidige NL… Geen behoefte meer terug te gaan.
Dus waarom nog belasting betalen in NL?(Ik ben na 6mnd belasting plichtig in Colombia)
Colombia heeft geen dubble tax agreement maar wel is wel coulant(maar niks wordt gegarandeerd).
In Colombia mag je betalen over al je inkomsten wereldwijd.
Dus BV dividend uitkeren in NL is risicovol. Dubbele heffing mogelijk.
Ik heb 6 ton in vastgoed Spanje. Wat als ik dat verkoop?? -> Afhankelijk van het humeur van de ambtenaar.
NL-COL hebben data uitwissel agreement, rekening gegevens etc etc. Dus alles moet netjes geregeld zijn.
Hoogste belasting schaal COL is 30%.
In Trade-free zone maar 20%.(10km van Medellin)
Ik betaal nu in NL circa 50% over mijn salaris en/of dividend!
500k winst/jaar, dus ipv €250.000,- belasting @ NL naar €100.000 @ COL.
Lokaal adviseur zegt dat veel internationale bedrijven HQ vestigen in een land waar zowel NL als COL een dubble tax agreement mee hebben.( stuk of 10 landen).
Vraagstuk:
- In COL bedrijfje starten en NL winst/management fee overhevelen (in welke legale vorm dan ook) naar COL en 20% trade free zone tax betalen? Dan is het geld daarna 100% prive.
- Maar dat geld wil ik wel graag overstorten naar mijn good-old Rabobank rekening. Maar gaat de NL fiscus blij zijn met 4 ton/jaar?
- Of via brug-constructie in land waar zowel NL als COL een tax agreement mee heeft?
- Beide landen vergeten en naar legaal belastingparadijs.
- En dus de topic starter vraag? Uitschrijven uit NL? Overdragen aan familie? Of toch klein salaris laten uit betalen in NL.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ronaldcol
Ronaldcol
modcomment: Vraag afsplitst van ander emigratie topic om ieder zijn eigen advies te kunnen krijgen
Xerxes,
Ik zit in soortgelijke situatie en hoop dat een paar slimme forum members betere antwoorden kunnen geven dan mijn adviseurs.
Mijn situatie is net iets anders:
- Mijn Holding is 100% van mijzelf.
- Mijn ouders zijn wel ingeschreven bestuurslid.
- Werk maatschappij met 20werknemers draait totaal zonder mij(ik werk als ik wil).
- 50% van de bedrijfstak is software.
- In Colombia ga ik waars. ook nog wel bedrijven opstarten.
Ik ging een klein jaar terug ‘even’ naar Colombia, als afsluiting van een wereldreis. Ik werd meteen verliefd op de groene metropool Medellin en ben eigenlijk wel klaar met huidige NL… Geen behoefte meer terug te gaan.
Dus waarom nog belasting betalen in NL?(Ik ben na 6mnd belasting plichtig in Colombia)
Colombia heeft geen dubble tax agreement maar wel is wel coulant(maar niks wordt gegarandeerd).
In Colombia mag je betalen over al je inkomsten wereldwijd.
Dus BV dividend uitkeren in NL is risicovol. Dubbele heffing mogelijk.
Ik heb 6 ton in vastgoed Spanje. Wat als ik dat verkoop?? -> Afhankelijk van het humeur van de ambtenaar.
NL-COL hebben data uitwissel agreement, rekening gegevens etc etc. Dus alles moet netjes geregeld zijn.
Hoogste belasting schaal COL is 30%.
In Trade-free zone maar 20%.(10km van Medellin)
Ik betaal nu in NL circa 50% over mijn salaris en/of dividend!
500k winst/jaar, dus ipv €250.000,- belasting @ NL naar €100.000 @ COL.
Lokaal adviseur zegt dat veel internationale bedrijven HQ vestigen in een land waar zowel NL als COL een dubble tax agreement mee hebben.( stuk of 10 landen).
Vraagstuk:
- In COL bedrijfje starten en NL winst/management fee overhevelen (in welke legale vorm dan ook) naar COL en 20% trade free zone tax betalen? Dan is het geld daarna 100% prive.
- Maar dat geld wil ik wel graag overstorten naar mijn good-old Rabobank rekening. Maar gaat de NL fiscus blij zijn met 4 ton/jaar?
- Of via brug-constructie in land waar zowel NL als COL een tax agreement mee heeft?
- Beide landen vergeten en naar legaal belastingparadijs.
- En dus de topic starter vraag? Uitschrijven uit NL? Overdragen aan familie? Of toch klein salaris laten uit betalen in NL.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65438-ge%C3%ABmigreerd-naar-colombia-maar-onderneming-nog-in-nederland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag