• 0

Overmacht China: levering vertraagd door Corona

Beste  mede ondernemers,

Dit jaar als startende ondernemer bedrijfje begonnen.

Import van Chinese producten.

4 weken geleden is er een bestelling gedaan door een klant in Nederland ook een ondernemer dus b2b.

Klant dmv telefoongesprek en e-mail contact een levertijd van 3 weken aangegeven.

Er is een aanbetaling van 50% gedaan door de klant.

Helaas door de Corona crisis zijn we 5 weken verder en is er nog niets geleverd.

Mijn leverancier beroept zich op legal concept of Force Majeure', ofwel overmacht.

Klant wilt aanbetaling terug omdat de prijzen van zijn bestelde product omlaag zijn gegaan.

Wij hebben nog geen exacte levertijd.

Er is geen AV opgemaakt.

Ik ben redelijk naar de klant maar die wil zijn aanbetaling terug en dan zit ik met zijn bestelling.

Wat zijn mijn rechten ?

Alvast bedankt voor elke hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Patrickman,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Quote

Helaas door de Corona crisis zijn we 5 weken verder en is er nog niets geleverd.

Mijn leverancier beroept zich op legal concept of Force Majeure', ofwel overmacht.

Klant wilt aanbetaling terug omdat de prijzen van zijn bestelde product omlaag zijn gegaan.

Wij hebben nog geen exacte levertijd.

 

Zijn de bestelde en betaalde producten inmiddels geproduceerd en onderweg? Hoe heb je anders de drie weken levertijd kunnen aangeven? Lijkt me jouw fout en probleem. Ik zou ook mijn aanbetaling terug willen, want jij levert niet volgens afspraak.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
43 minuten geleden, Patrickman zei:

Klant dmv telefoongesprek en e-mail contact een levertijd van 3 weken aangegeven.

<...>

Wij hebben nog geen exacte levertijd.

<...>

Wat zijn mijn rechten ?

 

Wat zijn jouw plichten?

 

Is de schade als gevolg van het niet-nakomen van de overeenkomst al begroot?

 

Misschien is force majeur ook op jou van toepassing, maar vier weken geleden was de corona-crisis al lang bekend en ook de vertragingen in scheeps- en luchtvracht vanuit China.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Highio zei:

Beste Patrickman,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

 

Zijn de bestelde en betaalde producten inmiddels geproduceerd en onderweg? Hoe heb je anders de drie weken levertijd kunnen aangeven? Lijkt me jouw fout en probleem. Ik zou ook mijn aanbetaling terug willen, want jij levert niet volgens afspraak.

 

Groet,

 

Highio

Ja de producten waren klaar op het moment van bestellen.

producten zijn door leverancier binnen 3 dagen verstuurd.

Terug gestuurd na douane controle.

Een week later op nieuw verstuurd door leverancier.

2 weken in de wacht op Hong Kong airport door te weinig transport.

Inmiddels bij de douane in België 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Wat zijn jouw plichten?

 

Is de schade als gevolg van het niet-nakomen van de overeenkomst al begroot?

 

Misschien is force majeur ook op jou van toepassing, maar vier weken geleden was de corona-crisis al lang bekend en ook de vertragingen in scheeps- en luchtvracht vanuit China.

 

Ja en ook dit heb ik duidelijk aangegeven bij de koper.

Dat in een normale situatie de levertijd 2a3 weken is.

Maar door de huidige crisis het langer kan duren.

Ik ben erg coulant naar de klant geweest en de klant meerdere keren per week op de hoogte gehouden.

De bestelling is gedaan door de klant in de corona crisis en ook hij wist dat hij een risico nam.

Als de prijzen omhoog gegaan waren had ik hem ook niet gehoord.

Het kan toch niet zo zijn dat een klant kan bestellen 50% aanbetaald de overige 50% bij levering.

Daarna kijkt hoe de markt loopt en er dan van af ziet ?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb je deze klant tussentijds geinformeerd?

 

Quote

Inmiddels bij de douane in België 

Nou, dat is toch al een stuk duidelijker?

 

Geen idee hoe groot een prijsdaling in de twee of drie weken extra levertijd is! Gaat dit over gewone artikelen? En geen medische of beschermingsmiddelen gerelateerd aan de huidige crisis?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Patrickman zei:

Klant wilt aanbetaling terug omdat de prijzen van zijn bestelde product omlaag zijn gegaan.

Is dat ook de reden die de klant noemt? Want dat is natuurlijk geen reden om een koop ongedaan te maken. "Niet op tijd leveren" misschien wel (afhankelijk van de voorwaarden) maar "prijzen zijn gezakt" natuurlijk niet.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Patrickman zei:

Ja en ook dit heb ik duidelijk aangegeven bij de koper.

Dat in een normale situatie de levertijd 2a3 weken is.

Maar door de huidige crisis het langer kan duren.

 

Dan moet wel vanaf het begin duidelijk zijn gemaakt dat er een 'normale levertijd' is en onder de huidige omstandigheden sprake kan zijn van een afwijking. Dus niet dat pas later duidelijk is gemaakt dat vertraging kan optreden.

 

Jouw rechten zijn afhankelijk van de manier waarop de overeenkomst verwoord is. Zou ik zeggen. Maar ik ben geen jurist.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Is dat ook de reden die de klant noemt? Want dat is natuurlijk geen reden om een koop ongedaan te maken. "Niet op tijd leveren" misschien wel (afhankelijk van de voorwaarden) maar "prijzen zijn gezakt" natuurlijk niet.

 

Nouja, de klant kan natuurlijk van de aankoop willen afzien door gedaalde prijzen, maar zich slechts beroepen op te late levering als grond voor ontbinding. 

 

Overigens kan de klant zich vervolgens juist weer wel beroepen op een prijsdaling: als gevolg van de vertraging was een deal lucratief geweest als het product op tijd geleverd zou worden, maar is dat door de vertraging niet meer het geval. 

 

Een simpel voorbeeld hiervan zou zijn de aanlevering van kerstdecoratie: die heeft aanzienlijke waarde mits geleverd op 10 december, maar nauwelijks nog waarde indien geleverd op de 27e. Als je die bestelling op 1 november hebt gedaan lijkt een vertraging van 2 weken op  een periode van 6 weken niet zo wereldschokkend, maar maakt alsnog het verschil tussen waardevol goed en  waardeloos afval. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Terug gestuurd na douane controle.

Een week later op nieuw verstuurd door leverancier.

en

Quote

2 weken in de wacht op Hong Kong airport door te weinig transport.

Wat is de reden of oorzaak van de eerste week vertraging?

En zijn nu de handelsprijzen of de consumentenverkoopprijzen gedaald?

Ik zou het geen gek idee vinden om de 'pijn' met twee of drie partijen te delen en dan snel weer verder met de volgende partij, maar ik begrijp dat je een juridisch kader zoekt.

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Een juridisch kader is lastig te schetsen. Juristen willen namelijk altijd meer en meer informatie.

 

Het product is gekocht toen Corona en de gevolgen ervan al bekend waren. Dat de levertijd van 3 weken door Corona niet gehaald kan worden, is geen overmacht. Je benoemt dat de koper het risico nam, is daar dan expliciet over gesproken? Of is dit risico aangegeven? De enkele wetenschap van Corona en de leveringsproblemen zal zwaarder bij de verkoper rusten dan bij de koper. De verkoper geeft immers aan - wetende van de leveringsvertragingen - een termijn van 3 weken.

Mogelijk kan jouw leverancier zich ook niet op Force Majeure beroepen. Dat is echter een internationale aankoop, waarschijnlijk wel met algemene voorwaarden van toepassing. Hier is in het luchtledige weinig over te zeggen.

 

Een vraag is of met jouw klant de afgesproken 3 weken een fatale termijn betreft of alleen een streeftermijn. Ook is belangrijk of de klant inmiddels een sommatie of ingebrekestelling heeft verstuurd.

 

Als het geen fatale termijn betreft, kan het zijn dat je nog op tijd bent. Maar dan moet er er op korte termijn geleverd worden. Als de klant het juridisch correct doet of gedaan heeft, dan resteert niets anders dan het betaalde geld terug te betalen. De goederen zal je dan een andere bestemming moeten geven. Ook heeft de klant dan nog recht op vergoeding van alle schade die hij lijdt en geleden heeft. Misschien is enkel de aanbetaling retour dan niet eens zo slecht.

Link naar reactie
  • 0

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Ik zelf exporteer ook vanuit China en wij hebben met sommige leveringen veel vertraging gehad i.v.m Covid. Gelukkig hebben onze klanten hier begrip voor en, al zijn ze er niet blij mee, hebben wij hier verder geen problemen mee gehad.

Ik zie in sommige reacties dat mensen zeggen dat ''omdat de Corona situatie al gaande was op het moment van de bestellig is dit jouwn probleem''. Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit maar persoonlijk vind ik dit grote onzin. Ik zelf woon in China en hier is de situatie eigenlijk al weer ''back to normal'' sinds April/Mei 2020. Heel af en toe komen er echter weer lokale uitbraken voor (zoals afgelopen maand in Shenzhen en Guangzhou) waardoor de hele stad in lock-down gaat en de haven op slot gaat voor 1 of 2 weken. Dit kan niemand zien aankomen ookal leven we nu al bijna 1.5 jaar met dit virus. Zolang jij hebt gezegt dat ''onder normale omstandigheden'' de levertijd 3 weken is, dan moet je toch gewoon goed zitten. Klinkt alsof die klant gewoon bitter is dat de prijs nu gedaald is en hij het goedkoper kan kijgen.  Zover ik weet valt een pandemie ook gewoon onder Force Majeure!

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0

Geen idee hoe dit afgelopen is, hoop dat ze beide een beetje ater bij de wijn hebben gedaan er er toch uitgekomen zijn. 
Basis regel bij overmacht is natuurlijk dat iets onverwachts is gebeurd waardoor je niet op tijd kon leveren. Een jaar verder in de pandemie nog eens "covid" roepen gaat dan natuurlijk niet op, die pandemie was er al bij het afsluiten van he contract. Een oplaaiing van covid waardoor zeer onverwacht de havens van Shenzhen 2 weken dichtgaan  na een jaar business as usual is dat wel. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.