Jump to content
Khan01
Verberg

Scooters importeren

Hallo allemaal,

 

Ik heb iemand ontmoet die vanuit buiten de EU (derde wereldland) motoren en scooters exporteert, Hij vertelde mij dat hij Vespa scooters verkoopt en toen kwam ik op het idee om ze naar Nederland te laten halen, alleen zit ik met de vraag of dat wel mag omdat Vespa een merknaam is en dat iemand daar misschien een patent op heeft in Nederland.

Ik heb het een en ander al opgezocht op het net maar kan niet vinden of je die Vespa's wel mag importeren.

Dus mijn vraag is of er iemand is die hier meer vanaf weet?

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Eerste wat je moet controleren of die scooters wel in de EU de weg op mogen. Dat het Vespa's zijn zegt niks over de bouwwijze en de certificering van de scooters. Je heb een EU conformiteits certificaat nodig. Zonder dat certificaat voldoen ze waarschijnlijk niet aan de eisen in de EU en krijg je geen kenteken. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Vespa is een merk van het Italiaanse bedrijf Piaggio. Vespa scooters worden in licentie geproduceerd in India, Indonesië en Taiwan. Scooters die in Europa verkocht worden moeten uiteraard voldoen aan Europese regels. Maar als je een Vespa in Europa verkoopt moet die in Europa (ER) op de markt zijn gebracht met instemming van de merkhouder. Parallelimport van buiten Europa is niet toegestaan zonder toestemming van Piaggio. 

 

Je mag ze wellicht wel onder een andere naam verkopen. :shushing-face:

.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
38 minuten geleden, TwaBla zei:

Je mag ze wellicht wel onder een andere naam verkopen. :shushing-face:

 

Maar dan heb je géén EU Conformiteitscertificaat van de fabrikant dus..nee, no way :smiling-face-with-sunglasses:


Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

 

Update verplichte AOV: Regeling niet uitvoerbaar, Koolmees zoekt naar alternatieven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
16 uur geleden, TwaBla zei:

 

Vespa is een merk van het Italiaanse bedrijf Piaggio. Vespa scooters worden in licentie geproduceerd in India, Indonesië en Taiwan. Scooters die in Europa verkocht worden moeten uiteraard voldoen aan Europese regels. Maar als je een Vespa in Europa verkoopt moet die in Europa (ER) op de markt zijn gebracht met instemming van de merkhouder. Parallelimport van buiten Europa is niet toegestaan zonder toestemming van Piaggio. 

 

Je mag ze wellicht wel onder een andere naam verkopen. :shushing-face:

.

Daar was ik al bang voor, Thanks

Link to post
Share on other sites
  • 0
16 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Maar dan heb je géén EU Conformiteitscertificaat van de fabrikant dus..nee, no way :smiling-face-with-sunglasses:

 

Duma heeft dat (de-branding) lang gedaan met Mitsubishi vorkheftrucks die van buiten de EER werden geïmporteerd. Die werden in eigen werkplaats conform gemaakt. Daar is heel lang over geprocedeerd. Duma struikelde over een interpretatie van het merkrecht door het Europese Hof, maar die interpretatie staat nog steeds ter discussie

 

7 minuten geleden, Markilanosz zei:

Niet zo snel, waar verkoopt degene die je hebt ontmoet deze scooters? Als dat een EU land is dan kan je ze van hem kopen en in Nederland verkopen. 

 

Lees de openingsvraag nog eens. "Iemand die van buiten de EU..."

 

Met exporteren wordt waarschijnlijk importeren bedoeld. Binnen de EER mag je vrij handelen, als producten met medeweten van de merkhouder in de EER op de markt gebracht zijn...


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Duma heeft dat (de-branding) lang gedaan met Mitsubishi vorkheftrucks die van buiten de EER werden geïmporteerd. Die werden in eigen werkplaats conform gemaakt. Daar is heel lang over geprocedeerd. Duma struikelde over een interpretatie van het merkrecht door het Europese Hof, maar die interpretatie staat nog steeds ter discussie

 

Interessant! 

 

Los van die interpretatie : ik zie vraagsteller zonder de merkhouder geen EU Conformiteitscertificaat krijgen: dat vereist namelijk niet alleen een volledige documentatie, maar ook uitvoerige testen en wellicht zelfs nog een werkplaats om de scooters conform te krijgen. Die kosten kan een kleine importeur niet dragen. 


Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

 

Update verplichte AOV: Regeling niet uitvoerbaar, Koolmees zoekt naar alternatieven.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 17 leden online en 378 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept