Goededag, Ik wil een activa/passiva transactie doen terzake de overname van een tijdschrift (maandblad):
De balans van de verkopende partij:
* Inventaris, voorraad, debiteuren en (eventueel) een banksaldo
* Daarnaast is administratief een behoorlijke post / verplichting "vooruitgefactureerde omzet". Dit betreft facturatie van abonnementen voor een heel jaar (waarvan iedere maand 1/12 steeds vrijvalt en weer wordt opgeboekt met nieuwe abonnementsfacturen.
Activa/passiva (op basis van balans verkoper)
Inventaris 10
Voorraad 20
Debiteuren 20
Bank 20
Vooruitgefact. -100
Saldo -30 (passiva > activa)
Ik kan het hele stuk overnemen voor 20 (exclusief bankrekening). Hiervoor zijn mijn afwegingen:
* De vooruitgefactureerde omzet is al door verkoper gefactureerd (hier geldt eigenlijk alleen een leververplichting, dus die kan ik naar beneden bijstellen met 70)
* De voorraad is m.i. (maar) 10 waard
* De debiteuren zijn 10 waard (rest oninbaar)
* Goodwill is m.i. nihil maar moet zelf worden opgebouwd door het blad nieuw leven in te blazen.
De vraag is:
Kan ik als koper van de boekwaardes van de verkopen partij afwijken en aanpassen naar de werkelijke waarde? Voor een banksaldo is dat gelijk, maar overige posten zijn m.i. wel logisch. Anders zou ik bijvoorbeeld in het eerste jaar de vrijval van de omzet direct als winst moeten presenteren (en dus belasting over betalen). Ik neem eigenlijk de leververplichting over en niet zozeer de vooruitgefactreerde omzet.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
webshop02
webshop02
Goededag, Ik wil een activa/passiva transactie doen terzake de overname van een tijdschrift (maandblad):
De balans van de verkopende partij:
* Inventaris, voorraad, debiteuren en (eventueel) een banksaldo
* Daarnaast is administratief een behoorlijke post / verplichting "vooruitgefactureerde omzet". Dit betreft facturatie van abonnementen voor een heel jaar (waarvan iedere maand 1/12 steeds vrijvalt en weer wordt opgeboekt met nieuwe abonnementsfacturen.
Activa/passiva (op basis van balans verkoper)
Inventaris 10
Voorraad 20
Debiteuren 20
Bank 20
Vooruitgefact. -100
Saldo -30 (passiva > activa)
Ik kan het hele stuk overnemen voor 20 (exclusief bankrekening). Hiervoor zijn mijn afwegingen:
* De vooruitgefactureerde omzet is al door verkoper gefactureerd (hier geldt eigenlijk alleen een leververplichting, dus die kan ik naar beneden bijstellen met 70)
* De voorraad is m.i. (maar) 10 waard
* De debiteuren zijn 10 waard (rest oninbaar)
* Goodwill is m.i. nihil maar moet zelf worden opgebouwd door het blad nieuw leven in te blazen.
De vraag is:
Kan ik als koper van de boekwaardes van de verkopen partij afwijken en aanpassen naar de werkelijke waarde? Voor een banksaldo is dat gelijk, maar overige posten zijn m.i. wel logisch. Anders zou ik bijvoorbeeld in het eerste jaar de vrijval van de omzet direct als winst moeten presenteren (en dus belasting over betalen). Ik neem eigenlijk de leververplichting over en niet zozeer de vooruitgefactreerde omzet.
Dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65967-activapassiva-overeenkomst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag