• 0

Petitie eHerkenning gratis voor kleine ondernemers

Dag mede-ondernemers,

Gisteren zijn wij deze petitie gestart om eHerkenning gratis, overzichtelijk en veilig te maken voor voornamelijk kleine ondernemers:

Maak eHerkenning gratis - Petities.nl

We begrijpen dat grote partijen betalen voor tientallen medewerkers en BV's met eHerkenning, omdat dit hun online identiteit eenvoudiger te beheren maakt. Voor kleine bedrijven en MKB's is de verplichte eHerkenning echter een nodeloze barrière!

 

Wij

  • Alle bedrijven in Nederland

 

constateren

  1. Dat eHerkenning een praktische en financiële barrière opwerpt bij het indienen van belastingaangiften, aanvragen van subsidies en machtigen van derden.
  2. Dat het verplicht uploaden van persoonlijke identificatie zoals paspoorten en fysiek ondertekenen van documenten die per post moeten worden verzonden beveiligingsrisico's met zich meebrengt.
  3. Dat het gebruik van eHerkenning niet intuïtief is en daarmee de kans op fouten in het zakendoen vergroot.

 

en verzoeken

  1. eHerkenning gratis te maken voor iedereen en voor alle middelen en diensten,
  2. Derden die eHerkenning aanbieden te verbieden extra kosten te rekenen voor simpele zaken zoals het machtigen van adviseurs.
  3. De veiligheid van eHerkenning aan te tonen door te bewijzen dat de geüploade identificatiebewijzen en persoonsgegevens niet in verkeerde handen kunnen vallen.

 

Tekenen dus :)

Maak eHerkenning gratis - Petities.nl

Groet van het Flying Fish Delft team

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

De petitie heeft dus meerdere doelen, waar de titel/naam de indruk wekt dat het alleen om de kosten gaat.

 

53 minuten geleden, Gysbert zei:
  • Dat eHerkenning een praktische en financiële barrière opwerpt bij het indienen van belastingaangiften, aanvragen van subsidies en machtigen van derden.

Ik ben het wel met jullie eens dat het in de praktijk niet heel soepel werkt. Dat voelt vrij omslachtig.

 

54 minuten geleden, Gysbert zei:
  • Dat het verplicht uploaden van persoonlijke identificatie zoals paspoorten en fysiek ondertekenen van documenten die per post moeten worden verzonden beveiligingsrisico's met zich meebrengt.

Deze vind ik dubbel. In principe brengt iedere overdracht van persoonsgegevens beveiligingsrisico's met zich mee. Dat moeten we niet negeren, maar vanuit die gedachte een proces zo veilig mogelijk maken. Dit 'risico' kun je ook aankaarten als je je gegevens invult om een pizza bij Thuisbezorgd te bestellen.

 

57 minuten geleden, Gysbert zei:
  • Dat het gebruik van eHerkenning niet intuïtief is en daarmee de kans op fouten in het zakendoen vergroot.

Ik zie de link tussen of een authenticatiemethode wel of niet intuïtief is en de kans op fouten tijdens het zakendoen niet. Dat het wat omslachtig aanvoelt en je dat niet intuïtief noemt, kan ik me in vinden. Maar waardoor wordt de kans op fouten tijdens het zakendoen dan vergroot?

 

59 minuten geleden, Gysbert zei:
  • eHerkenning gratis te maken voor iedereen en voor alle middelen en diensten,

De RVO heeft een compensatieregeling in het leven geroepen, waardoor de financiële impact voor je organisatie erg klein kan worden. Verder bestaat gratis natuurlijk niet, dus de kans dat je hiermee in de hand werkt dat de kosten voor eHerkenning dan via een andere weg aan het bedrijfsleven wordt belast, lijkt me groot.

 

1 uur terug, Gysbert zei:
  • Derden die eHerkenning aanbieden te verbieden extra kosten te rekenen voor simpele zaken zoals het machtigen van adviseurs.

Interessante, wat marktwerking versus overheidsregulering betreft. Dat de erkende leveranciers enigszins aan banden moeten worden gelegd lijkt me goed, maar anderzijds kan hun onderlinge marktwerking er natuurlijk voor zorgen dat die aanvullende kosten zo laag mogelijk blijven. Volledig verbieden zal bovenstaand antwoord in de hand werken.

 

1 uur terug, Gysbert zei:
  1. De veiligheid van eHerkenning aan te tonen door te bewijzen dat de geüploade identificatiebewijzen en persoonsgegevens niet in verkeerde handen kunnen vallen.

Heb je concrete aanleiding om te denken dat de beveiliging niet in orde is? Of vraag je dit ook aan Thuisbezorgd als je daar die pizza bestelt? Ik ben het met je eens dat er goed toezicht moet zijn op overheidsinstanties (en aanverwanten) wat betreft hun beveiliging bij de verwerking van persoonsgegevens, die noodzaak hebben we recent bij de GGD natuurlijk ook wel gezien. Of het dan zinvol is om dat nu specifiek bij eHerkenning af te dwingen, vraag ik me af. Volgens mij moet dat op veel grotere schaal gestructureerd gedaan worden.

 

Ben ik het met jullie eens dat eHerkenning niet echt een state of the art proces/product is? Zeker. Deze petitie komt echter op mij over dat jullie het vervelend vinden dat je geld moet betalen voor eHerkenning, ervan balen dat het niet zo eenvoudig is als bijvoorbeeld vingerafdrukscanners of gezichtsherkenning (over privacy gesproken) en dan ook een actueel onderwerp als beveiliging van verwerking van persoonsgegevens er nog even bijhalen, om het wat meer body te geven. Of dit echt zoden aan de dijk gaat zetten? Ik vraag het me af.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, RubenT zei:

Deze vind ik dubbel. In principe brengt iedere overdracht van persoonsgegevens beveiligingsrisico's met zich mee. Dat moeten we niet negeren, maar vanuit die gedachte een proces zo veilig mogelijk maken. Dit 'risico' kun je ook aankaarten als je je gegevens invult om een pizza bij Thuisbezorgd te bestellen.

 

Verschil is wel dat er voor een pizza bij Thuisbezorgd geen ID-kaart ge'upload hoeft te worden.

En dat sommige eHerkenning aanbieders kopie'tjes gemaakt met de KopieID app (welke de overheid je aanraad te gebruiken als je om een kopie ID wordt gevraagd) niet willen accepteren. Zonder hiervoor een goede reden te geven.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Maxn zei:

En dat sommige eHerkenning aanbieders kopie'tjes gemaakt met de KopieID app (welke de overheid je aanraad te gebruiken als je om een kopie ID wordt gevraagd) niet willen accepteren. Zonder hiervoor een goede reden te geven.

 

De aanbieder die ik heb gekozen heb ik mede gekozen omdat zij identificatie aan de deur deden. Er kwam iemand langs die heeft mijn paspoort gescand met een tablet, hij stond naast mij liet mij elke handeling zien die hij op de tablet deed en ik kreeg de een uitdraai van de opgeslagen informatie per mail.
 

Ik was slecht voorbereid dus de verplichting voor eHerkenning viel me een beetje rauw op mijn dak begin 2020. Maar ik heb vrij weinig moeite de kosten ervan.

Ik moet ook af en toe een nieuw paspoort of rijbewijs betalen. En ik zie eHerkenning als het ID bewijs van mijn BV. Het scheelt me ook kosten voor uittreksel die ik af en toe nodig had om iets te regelen en dan weer niet ouder mogen zijn dan 6 maanden.. eHerkenning kost hetzelfde als 2 a 3 uittreksels en uiteindelijk is vind ik het veiliger om met 2-way authentication ergens in te loggen dan dat ik per post of mail kopieën van uittreksel en paspoort moet sturen..

 

RubenT dank voor de tip van de compensatieregeling.. ik heb geen moeite met de kosten, maar ben opportunist genoeg om wel gebruik te maken van de regeling..  Het is ook voor deze ondernemer een corona jaar geweest..

Link naar reactie
  • 3
3 uur geleden, Gysbert zei:

Dag mede-ondernemers,

Gisteren zijn wij deze petitie gestart om eHerkenning gratis, overzichtelijk en veilig te maken voor voornamelijk kleine ondernemers:

Maak eHerkenning gratis - Petities.nl

We begrijpen dat grote partijen betalen voor tientallen medewerkers en BV's met eHerkenning, omdat dit hun online identiteit eenvoudiger te beheren maakt. Voor kleine bedrijven en MKB's is de verplichte eHerkenning echter een nodeloze barrière!

 

Wij

  • Alle bedrijven in Nederland

 

constateren

  1. Dat eHerkenning een praktische en financiële barrière opwerpt bij het indienen van belastingaangiften, aanvragen van subsidies en machtigen van derden.
  2. Dat het verplicht uploaden van persoonlijke identificatie zoals paspoorten en fysiek ondertekenen van documenten die per post moeten worden verzonden beveiligingsrisico's met zich meebrengt.
  3. Dat het gebruik van eHerkenning niet intuïtief is en daarmee de kans op fouten in het zakendoen vergroot.

 

en verzoeken

  1. eHerkenning gratis te maken voor iedereen en voor alle middelen en diensten,
  2. Derden die eHerkenning aanbieden te verbieden extra kosten te rekenen voor simpele zaken zoals het machtigen van adviseurs.
  3. De veiligheid van eHerkenning aan te tonen door te bewijzen dat de geüploade identificatiebewijzen en persoonsgegevens niet in verkeerde handen kunnen vallen.

 

Tekenen dus :)

Maak eHerkenning gratis - Petities.nl

Groet van het Flying Fish Delft team

 

Wij

Alle bedrijven in Nederland?

 

Wij is neem ik aan uw organisatie. Ik hoor er in iedergeval niet bij dus het zijn niet alle bedrijven in Nederland.

Prima dat je jezelf drukt maakt om die paar tientjes maar dat geldt dus zeker niet voor alle bedrijven van Nederland.

De meeste zijn bezig met geld verdienen.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Maxn zei:

Verschil is wel dat er voor een pizza bij Thuisbezorgd geen ID-kaart ge'upload hoeft te worden.

Dat begrijp ik, mijn voorbeeld was dan ook gechargeerd. Zoals ik onderaan mijn post aangaf lijkt het me zinvoller om dit op grotere schaal gestructureerd aan te pakken voor vele overheidsdiensten en aanverwanten.

 

2 uur geleden, Maxn zei:

En dat sommige eHerkenning aanbieders kopie'tjes gemaakt met de KopieID app (welke de overheid je aanraad te gebruiken als je om een kopie ID wordt gevraagd) niet willen accepteren. Zonder hiervoor een goede reden te geven.

Interessant, dat wist ik niet. Dat lijken me bij uitstek voorwaarden die door de overheid gesteld moeten worden aan de erkende leveranciers, om ervoor te zorgen dat zo'n aanmeldproces uniform is.

 

2 uur geleden, Roel J zei:

RubenT dank voor de tip van de compensatieregeling.. ik heb geen moeite met de kosten, maar ben opportunist genoeg om wel gebruik te maken van de regeling..  Het is ook voor deze ondernemer een corona jaar geweest..

Graag gedaan, niet meer dan terecht om gebruik te maken van zo'n regeling, toch? Daar is 'ie voor ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.