Ga naar inhoud

Zakelijke auto - Loondienst & ondernemer voor omzetbelasting

Geplaatst:

HansAab

Ik ben full-time in loondienst bij een werkgever. Daarnaast klus ik bij. Hiervoor neem ik deel aan de kleine ondernemersregeling en geef ik de extra inkomsten zo op bij aangifte inkomstenbelasting.

 

Het is mogelijk om deel te nemen aan de Youngtimer regeling. Waardoor ik 35% bijtelling betaal over de dagwaarde. Ook kan ik dan de aanschaf-, onderhouds- & brandstof kan opgeven als kosten. Mits ik aannemelijk kan maken dat van de gereden kilometers minimaal 10% zakelijk verkeer is.

 

Vraag; Mag ik het woon- werkverkeer naar mijn werkgever waar ik in loondienst ben rekenen als

zakelijk verkeer? Anders wordt het lastig voor me om aan die 10% te komen, aangezien het grootste deel woon- werkverkeer bij de werkgever is. 

beantwoord door StevenK

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

  • Beste antwoord

Nee, vanuit je eigen onderneming is het woon-werk verkeer in het kader van je loondienstverband niet zakelijk. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

prinsrachid

Die 10% zakelijk regel bestaat niet. Bij een auto van de zaak heb je vooralsnog twee smaken:

(1) als je minder dan 500 km privé rijdt voor de inkomstenbelasting, dan is de auto verplicht zakelijk en betaal je ook geen bijtelling. 

(2) als je meer dan 500 km privé rijdt, dat is de auto keuzevermogen. Je mag dan zelf bepalen of je de auto op de zaak zet of niet. Zet je 'm op de zaak, dan betaal je privé bijtelling. Zet je 'm niet op de zaak, dan betaal je geen bijtelling, maar mag 19 cent/km voor zakelijke ritten belastingvrij uitkeren vanuit de zaak.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

StevenK

10 uur geleden, prinsrachid zei:

Die 10% zakelijk regel bestaat niet.

 

In mijn beleving is die regel er wel degelijk: als je minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er sprake van excessief privégebruik en is er geen sprake van keuzevermogen. En diezelfde 10% norm geldt bij grijs kenteken voor wel of niet BPM + laag tarief MRB. Maar het kan goed zijn dat dit richtlijnen zijn die ik ten onrechte als regels heb gezien.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

dinges

4 uur geleden, StevenK zei:

In mijn beleving is die regel er wel degelijk: als je minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er sprake van excessief privégebruik en is er geen sprake van keuzevermogen. En diezelfde 10% norm geldt bij grijs kenteken voor wel of niet BPM + laag tarief MRB. Maar het kan goed zijn dat dit richtlijnen zijn die ik ten onrechte als regels heb gezien.

 

Die 10% zakelijk verkeer voor een lager motorrijtuigenbelasting tarief is inderdaad een norm bij bestelauto's. Dit is geen richtlijn, maar voorwaarden.
Maar ik ken hem alleen op het gebied van wegenbelasting, niet in de context die TS noemt


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.