• 0

Particulier producten doorverkopen met factuur

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik bezig met het doorverkopen van mobiele telefoons. Ik koop ze op van particulieren met garantie en factuur en verkoop de toestellen vervolgens door met factuur en garantie.  Alleen bedacht ik mij net dat de factuur niet op mijn naam staat... 

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb namelijk een toestel verkocht met factuur niet op mijn naam en heb het gevoel dat dit wat raar overkomt... 

Ik heb hier helemaal niet over na gedacht terwijl ik dit gewoon doe als hobby ernaast maar bedacht mij net dat dit nogal dubieus over kan komen terwijl dit niet het geval is... Hoe kan ik dit het beste aanpakken/verkopen/verantwoorden. Ik ben binnenkort van plan om een KVK aan te vragen maar is eigenlijk nog niet persee nodig omdat mijn winsten nog onder de grens zitten... 

 

Of kan ik ze eigenlijk het beste verkopen dan gewoon zonder factuur?

 

Vr gr,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
41 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Ik koop ze op van particulieren met garantie en factuur

Wat voor factuur is dat? Een particulier kan en mag geen factuur (met btw e.d.) schrijven.

 

Dus van wie is die factuur? Staat er btw op? Aan wie verkoop jij ze weer? Ook weer particulieren?

 

Je kunt het beste de producten verkopen zonder officiële factuur maar gewoon met een kwitantie.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Rik · zei:

Wat voor factuur is dat? Een particulier kan en mag geen factuur (met btw e.d.) schrijven.

Waarschijnlijk een winkelfactuur ... van de eerste eigenaar en waarvan de (uitgebreide) garantie nog niet is verlopen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het idee is dat de nieuwe eigenaar met de kassabon of factuur in de hand bij schade aan het product naar de oorspronkelijke winkel kan om daar om reparatie of iets dergelijks te vragen. Dat de oorspronkelijke winkelier garantie moet verlenen, betekent overigens niet dat de vraagsteller dat (onder voorwaarden) niet meer hoeft.

 

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, zolang je niet doet alsof de oorspronkelijke factuur van jou af komt, zie ik het probleem eerlijk gezegd niet.

 

Vergeet ook niet dat je desgevraagd je klant een betalingsbewijs moet verschaffen. Je kunt natuurlijk ook uit jezelf een bon of factuur verstrekken, als je dat wil. In sommige gevallen is dat meen ik zelfs verplicht (koop op afstand?). Zet daar dan geen btw op als je niet btw-plichtig bent.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Onderhandelaar zei:

Ik heb hier helemaal niet over na gedacht terwijl ik dit gewoon doe als hobby ernaast maar bedacht mij net dat dit nogal dubieus over kan komen terwijl dit niet het geval is... Hoe kan ik dit het beste aanpakken/verkopen/verantwoorden. Ik ben binnenkort van plan om een KVK aan te vragen maar is eigenlijk nog niet persee nodig omdat mijn winsten nog onder de grens zitten... 

 

Of kan ik ze eigenlijk het beste verkopen dan gewoon zonder factuur

 

Goed dat je je realiseert dat het dubieus over komt. want met of zonder factuur beide heeft een redelijke kans dat het dubieus overkomt

Een bijna nieuwe telefoon zonder bon en garantie. Van welke vrachtwagen is die gevallen?

 

Dus een aantal zaken.

Jij geeft geen garantie want je claimt niet eens ondernemer te zijn. Je neemt een risico dat als je je teveel als ondernemer gedraagd dat mensen toch bij jou de garantie claimen.

 

Maak aan je klanten duidelijk dat jij de telefoon verkoopt en dat ze er een factuur bij krijgen waar het IMEI nummer op staat zodat ze garantie kunnen claimen bij de fabrikant. Want het IMEI nummer maakt de telefoon uniek (je kunt hem op een telefoon zichtbaar maken met *#06#)

Als jij die uitleg erbij geeft dan zal niemand het dubieus vinden en kan de klant ook makkelijk verifiëren dat het imei nummer van de telefoon bij die factuur hoort.
voor jouzelf is het ook een goede manier om te controleren of de telefoon bij de factuur hoort bij inkoop.

 

Als je er een onderneming van maakt zou ik me twee keer achter mijn oren krabben of je dit wilt. En als je gebruikte telefoons inkoopt en verkoopt zorg dan dat je ook de support van de fabrikant hebt als je garantieclaims instuurt. want anders draai je op voor de garantie omdat je verkoper bent en wijst de leverancier je de deur als je garantie claimt.

Sowieso is dat en ondernemersrisico dat de elverancier geen garantie meer wil geven maar de consument er wel recht op heeft

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.