Jump to content
PieterB
Verberg

boekhoudkundige afwikkeling door deurwaarder geïncasseerde vordering

vraag

Onlangs heeft een deurwaarderskantoor een vordering voor mij geïncasseerd. Nu heb ik de afwikkeling en de gelden ontvangen, alleen vraag ik mij af hoe ik deze moet boeken in mijn administratie.  De bedragen zijn als volgt:

Hoofdsom € 2.089,64

Door deurwaarder geïncasseerd: € 4.025,67

Kosten deurwaarder incl. BTW: € 2.342,55 (€ 1.936,03 + € 406,52)

Door mij ontvangen bedrag: € 1.683,12

Het verschil in het door mij ontvangen bedrag en de hoofdsom is dus exact de BTW. Mijn vraag is dus hoe ik de gehele afwikkeling correct in mijn administratie boek?

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer
Posted 6900 - 1,213

BTW op deurwaarderskosten is altijd zo'n hoofdpijn boeking, je doet hem net te weinig om het te onthouden en het is altijd weer ingewikkeld.. omdat de btw regels rondom deurwaarderskosten beetje afwijkend zijn..

Ik heb hem ook al weer een hele tijd niet meer gehad..

Ik hoop dat er snel een boekhouder voorbij komt die hem zo uit zijn mouw schut.. Ik was begonnen aan een antwoord maar ik loop gewoon even vast in hoe was het ook al weer precies..

• 0
  • Rate this answer

Volgens mij kan je dit gewoon boeken op de debiteur (gehele openstaande vordering) en de btw op de balans als voorbelasting? 

Deze btw krijg je ook weer terug van de Belastingdienst (mits geen KOR of vrijgestelde omzet), anders zullen dit kosten voor je zijn

• 0
  • Rate this answer

Zijn de kosten van de deurwaarder aan jou in rekening gebracht?

En zo ja, kennelijk dus betaald door de schuldenaar, maar dan dus rechtstreeks aan de deurwaarder. Dan moet je eerst jouw debiteurenpositie verhogen met die deurwaarderskosten. Per saldo wordt jij namelijk niet armer of rijker van de deurwaarder.

Je oorspronkelijke vordering van 2.089 wordt dus eerst verhoogd met 1.936, maar zonder de BTW.

Debiteuren 1.936

Aan doorbelaste kosten 1.936

Daarna de incasso verwerken:

Bank 1.683

Btw vordering 406

Incassokosten 1.936

Aan debiteuren.         4.025

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 0
  • Rate this answer
Posted 6900 - 1,213
3 minuten geleden, Wigbolt zei:

BTW op deurwaarderskosten worden aan schuldenaar in rekening gebracht. Niet aan opdrachtgever.

Dat klopt niet in alle gevallen. Als de opdrachtgever van de deurwaarder btw plichtig is belast de deurwaarder dit aan de opdrachtgever omdat deze de btw mag terugvorderen. Alleen als de opdrachtgever niet BTW-plichtig is mag de deurwaarder de BTW ook invorderen bij de schuldenaar (debiteur).

Om een of andere reden vind ik de regeling niet terug bij de belastingdienst, maar consumentenbond lijkt me ook een betrouwbare bron..
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassokosten#no2

En dat is ook wel een logische regeling.. De deurwaarder verricht namelijk een btw belaste prestatie aan de opdrachtgever omdat dat als commerciele dienstverlening wordt gezien wat leidt tot btw belaste prestatie. Een opdrachtgever die btw plichtig is vraagt die btw dus terug.

Als een schuldeiser zelf "incassokosten in rekening brengt dan wordt het als schadevergoeding gezien en is dan geen BTW belaste prestatie. En daardoor ontstaat die wat vreemd overkomende situatie waarin het afhangt van wie de de opdracht geeft aan de deurwaarder of de BTW bij de debiteur in rekening wordt gebracht of bij de opdrachtgever van de deurwaarder. MAar het is wel bedacht in belang van de debiteur die zo niet onnodig opdraait voor btw die de opdrachtgever kan terugvorderen.

• 0
  • Rate this answer
Posted (edited)

Zo leren we allemaal, ik probeer het rekenvoorbeeld toe te lichten of te verklaren en dit zelf te begrijpen.:smiling-face:

BTW op deurwaarderskosten wordt (hier) aan schuldenaar in rekening gebracht. Niet aan opdrachtgever.

Mvg,

Wigbolt

Edited by Wigbolt

Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

• 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de reacties. 

Dan heb ik er nog een afwikkeling, alleen deze is niet volledig geïncasseerd door de deurwaarder..

Hoofdsom: € 5.402,27

Door deurwaarder geïncasseerd: € 3.682,95

Kosten deurwaarder € 1.848,27 + € 388,14 (BTW)

Door mij ontvangen: € 1.446,54

• 1
  • Rate this answer

Even een veel voorkomend misverstand wegwerken.

De kosten van de deurwaarder komen voor jou, als opdrachtgever, rekening.

De deurwaarder verhaalt deze kosten, namens jou, op de schuldenaar.

(als er een gerechtelijke procedure is geweest zie je als laatste deel van de dagvaarding een heel stuk tekst over de kosten van de deurwaarder

en het wel of niet kunnen verrekenen van BTW door de schuldeiser.)

Omdat jij BTW plichtig bent kan jij de BTW kosten van de deurwaarder als voorbelasting aftrekken.

De schuldenaar zal dan in het vonnis niet worden veroordeeld tot het betalen van BTW over de gevorderde kosten.

Immers jij kan de de BTW over de kosten aftrekken (niet betalen= geen schade) en zou de BTW nog betaald krijgen.

• 0
  • Rate this answer
Op 9-6-2021 om 12:19, PieterB zei:

Bedankt voor de reacties. 

Dan heb ik er nog een afwikkeling, alleen deze is niet volledig geïncasseerd door de deurwaarder..

Hoofdsom: € 5.402,27

Door deurwaarder geïncasseerd: € 3.682,95

Kosten deurwaarder € 1.848,27 + € 388,14 (BTW)

Door mij ontvangen: € 1.446,54

Het door jou ontvangen bedrag trek je af van de hoofdsom. 5402,27 - 1446,54 = 3.955,73

Dat bedrag boek je af van de openstaande debiteuren naar een kosten rekening zoiets als oninbare vorderingen.

Letop: dat je ook de BTW mogelijk nog kan terugvragen van die niet ontvangen 3.955,73. Als dat zo is dan wordt het bedrag op oninbare vorderingen verlaagd met de terug te ontvangen BTW. en dat btw bedrag boek je dan op de balans op je btw rekening

De kosten van de deurwaarder ex btw (1848,27) boek je op een kostenrekening, welke dat is bepaal je zelf, het kan een rekening administratie en advieskosten zijn. Je kunt ook een aparte grootboekrekening maken als je wilt volgen hoeveel deurwaarderskosten je uiteindelijk voor jou rekening moet nemen.

Dat is gewoon jou vrije keuze qua inrichting van je boekhouding.

De btw (388,14) wordt bij het inboeken van de factuur op nog te vorderen BTW rekening gezet.