• 0

Zonnepanelen (extra regelingen) kopen op de zaak of niet

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak. En ik ook.
Voor mijn 2e jaar. Voor haar 4e.
Beide voldoen niet aan de KOR.
Beide btw plichtig.
Beide bedrijven op privé adres ingeschreven.

Ik werk hele dagen vanuit huis. 

Ik overweeg zonnepanelen te kopen. Dit jaar nog.
Nu begreep ik dat dit uitsluitend kan op 1 van onze bedrijfsnamen. Niet als particulier.

Mijn vrouw heeft sinds kort een elektrische auto. Op de zaak. En met prive km. Dus bijtelling. En dus ook zakelijke km's.

Op welk bedrijf kunnen we het beste de zonnepanelen aanschaffen? Welke slimme regelingen zijn er nog meer, extra? Subsidies bijvoorbeeld. Uiteraard de ex. btw regeleing. Maar wat nog meer? En hoe en op welke bedrijfsnaam kunnen we aanschaffen. Mijn voorkeur is via die van mij.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Zzpegel,

 

Mijn voorkeur is uiteraard als particulier aankopen. Lijkt me op lange termijn het goedkoopste. Maar onze accountant vertelde ons dat dat niet kan. Dat je dus echt die btw via 1 van onze bedrijven moet laten lopen. Dat je die btw niet als particulier kunt indienen. Vandaar was het geheel ook even aanleiding om er een topic van te maken hier. Weet je zeker dat het zo is?

Link naar reactie
  • 0

Als je inderdaad de BTW wilt terugvragen en stroom terug gaat leveren aan de netwerkbeheerder is dat inderdaad geen optie. 

Waar het mij om ging is dat er geschreven werd dag dit als particulier per definitie niet kan. Want dat kan natuurlijk altijd. 

 

Kijk ook eens op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-particulier 

 

Dat is de info voor een particulier en het stappenplan voor een ondernemer staat er ook bij :-) 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de informatie lees van de belastingdienst,

"Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Dan geldt dit stappenplan niet voor u. Ook niet als u de zonnepanelen ook privé gebruikt, zoals zonnepanelen op het dak van uw woning of garage. Vraag de btw dan terug in uw normale btw-aangifte."

 

Dan heb je geen keuze. Met allebei een eenmanszaak, zal het via de normale btw-aangifte moeten. Dus ook later de teruglevering van de elektriciteit (en dat voor de komende jaren). Al met al een minder aantrekkelijke regeling, zowel financieel als administratief.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-11-2021 om 17:35, Frank v C zei:

Als ik de informatie lees van de belastingdienst,

"Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Dan geldt dit stappenplan niet voor u. Ook niet als u de zonnepanelen ook privé gebruikt, zoals zonnepanelen op het dak van uw woning of garage. Vraag de btw dan terug in uw normale btw-aangifte."

 

Dan heb je geen keuze. Met allebei een eenmanszaak, zal het via de normale btw-aangifte moeten. Dus ook later de teruglevering van de elektriciteit (en dat voor de komende jaren). Al met al een minder aantrekkelijke regeling, zowel financieel als administratief.

 

Maar dan zijn de zonnepanelen dus ook per definitie onderdeel van de zaak.

 

Dat kan ook een interessante administratieve wending geven als  de woning verkocht wordt (er vanuit gaande dat de woning particulier is gekocht). Dan moet er een waarde aan de zonnepanelen gehangen worden, welke terugvloeid naar de zaak.

 

Hetzelfde geldt voor eventuele teruglevering; dat is omzet voor de zaak, met als grote vraag natuurlijk wanneer het geld als teruglevering; over de volledige stroomrekening of over het deel dat zakelijk gebruikt wordt?

 

Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik denk dat de Belastingdienst onbewust verwarring zaait, doordat de rechtspersoon prive en zakelijk voor een eenmanszaak gelijk is. Dat wil m.i. niet zeggen dat er geen prive aankopen gedaan kunnen worden

aangepast door JCfish
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 16-11-2021 om 22:29, JCfish zei:

Maar dan zijn de zonnepanelen dus ook per definitie onderdeel van de zaak.

 

Hetzelfde geldt voor eventuele teruglevering; dat is omzet voor de zaak, met als grote vraag natuurlijk wanneer het geld als teruglevering; over de volledige stroomrekening of over het deel dat zakelijk gebruikt wordt?

 

Privé kopen is m.i. de beste optie, BTW bedrag over de aanschaf krijg je terug, echter een particulier krijgt een BTW nummer bij aanschaf zonnepanelen, wat vervalt als er geen activiteiten als zelfstandige aanwezig zijn.

 

Sta je als zelfstandige ingeschreven bij de KvK, dat wordt er BTW over de teruggeleverde energie vastgesteld gebruikmakend van een staffel, dus meterstanden of daadwerkelijke hoeveelheid teruggeleverde energie is niet relevant, het gaat om het wattage wat op het dak ligt.

 

Daarbij zal degene op wiens naam de energierekening staat, aansprakelijk worden voor de BTW verrekening.

aangepast door stroomtang
Nvt
Link naar reactie
  • 0

Maar het kan dus niet eenvoudiger?

Het enige wat ik wil is zonnepanelen.

BTW terugvorderen via mijn bedrijf.

En verder niks. Ik heb echt geen zin om jaarlijks die administratieve rompslomp te hebben. 

Als ik uitga van 'wij gebruiken 100% de stroom voor privé". Dan is het toch raar dat je die opwekking jaarlijks moet doorgeven? Is er echt niks simpeler te verzinnen dan dit?

Link naar reactie
  • 0
Op 17-11-2021 om 00:10, stroomtang zei:

Sta je als zelfstandige ingeschreven bij de KvK, dat wordt er BTW over de teruggeleverde energie vastgesteld gebruikmakend van een staffel, dus meterstanden of daadwerkelijke hoeveelheid teruggeleverde energie is niet relevant, het gaat om het wattage wat op het dak ligt.

 

Is die staffel niet juist alleen voor particulieren?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-ondernemer

 

Quote

De btw over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen vraagt u terug met de btw-aangifte die u altijd al doet. U telt de verschuldigde btw en voorbelasting van uw zonnepanelen op bij de btw van uw ondernemersactiviteiten. U kunt niet kiezen voor forfaitaire bedragen, deze zijn alleen bedoeld voor particulieren met zonnepanelen. Dit betekent dat u zelf de verschuldigde btw moet berekenen.

 

===

 

Quote

Als ik uitga van 'wij gebruiken 100% de stroom voor privé". Dan is het toch raar dat je die opwekking jaarlijks moet doorgeven?

 

Daar moet je in de praktijk ook BTW over afdragen (via "privegebruik" op de aangifte).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 17-11-2021 om 21:54, Hendrik de Witte zei:

Ik heb echt geen zin om jaarlijks die administratieve rompslomp te hebben. 

Als ik uitga van 'wij gebruiken 100% de stroom voor privé". Dan is het toch raar dat je die opwekking jaarlijks moet doorgeven?

 

Waarom is dat raar? Het produceren en terugleveren van energie is een (verplicht) zakelijke activiteit voor de omzetbelasting.

 

Stel dat je 2000 kWh van je energiebedrijf afneemt, dan betaal je toch ook BTW over die energie? Nu dat je eigen bedrijf een energiebedrijf is geworden, betaal je privé gewoon dezelfde BTW, maar dan aan je eigen bedrijf (die het dan weer afdraagt aan de fiscus).

 

Overigens heeft dit alles betrekking op de omzetbelasting, niet de inkomstenbelasting. De verplicht zakelijke activiteit heeft dus alleen betrekking op de BTW. Je moet BTW afdragen over de opwekking.

 

Echter, voor de inkomstenbelasting kan het zijn dat de activiteit wel privé is, zodat je geen inkomstenbelasting betaalt over de omzet (excl BTW) van de panelen.

 

Let op dat je voor de BTW inderdaad wel de panelen het beste kunt aanschaffen op naam van degene op wiens naam het energiecontract staat.

 

Om de aangifte omzetbelasting te voorkomen, zou je kunnen denken aan:

- stoppen met ondernemen en uitschrijven

- omzet verlagen en KOR aanvragen

- zonnepanelen niet op het net aansluiten, met op accu's/batterijen

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam onlangs een artikel tegen over dat in Duitsland en België de thuisaccu's veel populairder zijn (ook omdat e daar gesubsidieerd worden)

ik vind dat artikel niet meteen terug. maar wel dit artikel van de consumentenbond over de thuisaccu. Als je dus niet aan de BTW correctie wil lijkt dit de meest simpele oplossing.

hoewel het nu nog niet echt rendabel lijkt.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/accu-zonnepanelen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.