• 0

Duitse factuur met 21% btw

Hallo,

Ik krijg diensten geleverd van een Duitse onderneming, met Duits BTW nummer.

Deze stuurt facturen met hierop 21% gespecificeerd (er staat niet op dat btw naar mij is verlegd...)

Per kwartaal komt dit op ongeveer 40-50 euro btw.

Ik begrijp dat ik dat 1x per jaar terug kan vragen aan de Duitse belastingdienst.

Hoe boek ik dat? Kosten + te vorderen BTW uit EU (zelf rekening voor aanmaken in rubriek 4)? 

Als de vordering wordt toegewezen, hoe boek dan deze 'inkomsten'?

 

Naast deze is er nog een aantal andere leveranciers van diensten binnen de EU waarbij ik makkelijk aan EUR 50 btw kom. Frankrijk, Cyprus, Ierland. 

Is het eenvoudig om de btw vordering in te dienen bij die landen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

contact opnemen met de leverancier en een juiste nota vragen. Dus met een NL BTW-nummer (dat zou kunnen als zij in NL ook actief (genoeg) zijn). Of anders met BTW verlegd.

Nu lijkt het erop dat zij jou beschouwen als particulier en dat er sprake zou zijn van afstandsverkopen, maar ook dat is het Duitse BTW-nummer onjuist. 

 

In elk geval niet zelf gaan zitten hannesen met die onjuiste factuur.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op 17-12-2021 om 10:44, Bert. zei:

Afstandsverkopen? Volgens TS gaat het om een dienst.

Geen afstandsverkopen inderdaad maar volgens mij vallen sinds 1 juli 2021 diensten ook onder de nieuwe One Stop Shop-regeling (OSS).

 

Leverancier kan de klant dus inderdaad beschouwen als particulier en Nederlandse BTW rekenen en via éénloketsysteem afdragen.

 

Klant kan deze btw verder niet aftrekken en zal moeten vragen om verlegging of het verlies nemen en het volledige bedrag inboeken als kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

De Franse leverancier stuur de factuur op naam van de onderneming. 

Er staat geen btw op.

Er staat ook niet op dat btw naar mij verlegd wordt.

Kan ik deze wel alszodanig verwerken of moet er per definitie op staan dat btw verlegd wordt. 

Het betreft abonnement/plan bij een e-mailmarketingplatform . Dit is een cloudgebaseerd e-mailbezorgings- en volgsysteem waarmee gebruikers marketing-e-mails en  e-mails kunnen verzenden.

Link naar reactie
  • 0

Voor de btw kun je die factuur niet als factuur behandelen. Je zult de kosten volledig in de IB moeten nemen.

 

Er bestaat weliswaar iets als een vereenvoudigde factuur (voor bedragen onder een bepaald drempelbedrag, belastingdienst.nl is je vriend), maar ook daar zal op zijn minst btw op moeten worden vermeld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.