• 0

Inkomsten arbeid in crypto

(aangepast)

ik heb dit jaar gewerkt (arbeid) aan een NFT collectie en de winst staat nu sinds 1 december op mijn  Crypto-Account.

Ik  moet 1 Januari 2022 mijn (Crypto) vermogen opgeven. ik heb nog nooit eerder aangifte gedaan omdat ik de voorgaande jaren als scholier (nu 19 jaar oud)  geen noemenswaardig inkomen heb gehad. 

de kosten welke in 2021 gemaakt zijn bestaan voornamelijk uit Gas fee's mint cost en kosten voor marketing zoals gratis weggeven aan promotors van mijn NFT's kortom kosten welke uitsluitend in de blockchain/cloud zijn gemaakt en daardoor moeilijk aantoonbaar zijn aan de belasting.

Zoals ik het zie moet ik straks het volle pond belasting box 1 gaan betalen. (starters en ondernemers aftrek buiten beschouwing gelaten).

 

is er een mogelijkheid om dit te verminderen? als ik dit jaar de Crypto's omzet in aandelen valt het dan wel in box 3? immers Januari 2020 was 0,- en Januari 2021 zijn de crypto's ook tot 0,- teruggebracht. alleen dan heb ik wel een enorme stijging van vermogen in box 3 wat mischien vragen kan opleveren.  Ik wil er ook voor waken dat mijn volkomen legaal verdiende centen een witwas alarm belletje doen afgaan.

 

en wat als ik het geld in (iets?)  investeer of in een een op te richten BV kan de belasting dan worden verminderd of verschoven o.i.d.

 

Graag jullie meningen!

 

 

aangepast door bigely Hofmann
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bigely,

 

Allereerst welkom op Higherlevel. 

 

Voordat we een hele creatieve fiscale kerstboom gaan optuigen : over welk bedrag (winst) hebben we het hier? Het hoeft niet op de cent nauwkeurig ,maar geef even aan welke ordegrootte: het antwoord is bij 10.000, 50.000. 100.000 of 250.000 of meer namelijk niet het zelfde! 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

het bedrag is tot stand gekomen door de verkoop van een collectie door mij zelfgemaakte NFT's in 2021, 2021 is begonnen met 0,- crypto/EUR  en eindigt met 150K, Als ik er in 2022 niets mee zou doe kan het denk ik als vermogen worden beschouwd in box 3.

ik denk zelf dat het voor 2021 niet geaccepteerd wordt in box 3.

 

Overigens als ik a.s 1 Januari het bedrag in de aangifte betrek is dan het fiscale jaar 2021 of 2022?

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Tja, het lijkt er inderdaad op dat de winst van 150K dan in 2021 in box 1 valt.


Je kunt je box 1 belastingdruk wellicht nog enigszins drukken. Als je aan de voorwaarden voor ondernemerschap voldoet (en dat is de vraag natuurlijk), dan heb je nog recht op wat aftrekposten (14% mkb-winstkorting). Als je voldoende uren hebt gemaakt (minimaal 1225 bewijsbare uren), dan heb je misschien nog recht op ondernemersaftrek, startersaftrek, en andere faciliteiten (fiscale oudedagsreserve). Als dat laatste niet van toepassing is, zou je het bedrag nog kunnen omzetten een bedrag voor pensioensparen (dat is dan aftrekbaar in 2021). En als het nieuwe kabinet nog een beetje doortalmt, dan heb je op de valreep misschien nog de mogelijkheid om over een tijdje je inkomen over 3 jaar te middelen. Je betaalt dan over 2022 wel een hoop belasting, maar als je dan later bijvoorbeeld de jaren 2020, 2021 en 2022 gaat middelen, dan wordt die belasting uitgesmeerd over die jaren, en kun je nog wat geld terugkrijgen. 

 

En het bedrag dat nog op je cryptorekening staat op 1 jan 2022 valt dan in 2022 in box 3. Nu is het overigens de vraag of dat hele bedrag in box 3 valt, want je zou kunnen stellen dat een deel van het bedrag een zakelijk bedrag is. Als je de opbrengst namelijk "in de zaak" laat zitten, dan is het geen box 3 vermogen, maar staat het als het ware op de rekening van de onderneming (en binnen redelijke grenzen mag dat, zeker als je aannemelijk kunt maken dat je iets zakelijks met dat geld gaat doen). Let wel dat alle keuzes gevolgen hebben. Als je geld op je cryptorekening hebt staan en die privé etiketteert, dan betaal je dus volgend jaar belasting over het fictieve rendement over de waarde in box 3. Maar als je het zakelijk etiketteert, dan betaal je belasting over het daadwerkelijke rendement in box 1. Dus stel dat je 150K aan bitcoin hebt op 1 jan 2022 (ik noem maar wat) op je zakelijke rekening, en de waarde gaat in 2022 omhoog naar 200K, dan betaal je dus belasting over die winst in box 1. Terwijl je in box 3 alleen belasting zou hebben betaald over een klein percentage van 150K, als je het op een privérekening hebt staan.


Heb je dit trouwens allemaal gedaan als privépersoon, of vanuit een eenmanszaak? Overigens het omzetten van je cryptoaccount naar euro's, dollars, aandelen, Winddelen maakt niet uit, want die vallen allemaal in box 3. Het omzetten van vermogen verandert niet de hoogte van het vermogen. Het enige dat je nog misschien had kunnen doen was een BV oprichten, of je eenmanszaak op zou kunnen doen is een BV oprichten met 150K startvermogen. Die 150K zou dan namelijk in box 2 vallen, en in box 2 wordt ook alleen geheven over daadwerkelijk rendement. Zonder winstuitkeringen uit de BV zou je rendement dan 0 zijn.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 19-12-2021 om 15:58, bigely Hofmann zei:

de kosten welke in 2021 gemaakt zijn bestaan voornamelijk uit Gas fee's mint cost en kosten voor marketing zoals gratis weggeven aan promotors van mijn NFT's kortom kosten welke uitsluitend in de blockchain/cloud zijn gemaakt en daardoor moeilijk aantoonbaar zijn aan de belasting.

 

Of het gratis weggeven van zelfgemaakte NFT's aftrekbare kosten oplevert, zou betwijfeld kunnen worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-12-2021 om 15:42, Joost Rietveld zei:

Reclame- en promotiekosten, vergelijk samples van luchtjes, gratis hapjes in de supermarkt, etc etc. Lijkt mij geen probleem

 

Correct me if I am wrong: maar als er geen inkoopkosten zijn, heb je toch geen aftrekposten?

 

Of kan hij de denkbeeldige waarde opvoeren?

 

Het is een terugkerende vraag: dat mensen hun tijd of diensten op marktwaarde willen waarderen en opvoeren als aftrekpost.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.