• 0

graag advies geschikte rechtsvorm als starter ivm overname

Goedenavond,

mooi ondernemersforum is dit, al veel geleerd

dit is mijn eerste forumpost/ vraag

 

samen met mijn vrouw krijgen we de kans om een onderneming over te nemen

 

een onderneming gerund door 1 persoon en 6 personeelsleden.

de oud ondernemers wil nu samen met zijn vrouw een andere onderneming starten. in een iets andere markt waar ze beide feeling voor hebben.

de onderneming bestaat al jaren en is stabiel maar door de oud eigenaar heeft er niets meer in geinvesteerd.

het personeel vraagt om een manager want zei durven geen beslissingen te nemen en daardoor doen ze veel te veel taken erbij (erg betrokken personeel)

 

ik ga er volledig in werken en mijn vrouw doet op de achtergrond werkzaamheden

 

nu vragen wij ons af in welke rechtsvorm kunnen wij nu het beste starten?

 

met vriendelijke groet:

A

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

Welke rechtsvorm heeft het bedrijf dat jullie over gaan nemen? Ik neem aan een eenmanszaak?

 

Willen jullie dat je vrouw ook mede-eigenaar wordt, of komt het bedrijf op jouw naam?

 

De keuze tussen een eenmanszaak (of een VOF als je vrouw ook instapt) en een BV is het meest voor de hand liggend. De afweging tussen die vormen is vooral fiscaal en risico. De winst (huidig en verwacht) is van belang, en alle risico's die de bedrijfsvoering met zich meebrengen. Hebben jullie daar al e.e.a. over gelezen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je snelle reactie,

 

de huidige rechtsvorm weet ik niet zeker maar ik denk ook eenmanszaak

 

of het op mijn naam komt of ons beide, ligt eraan wat gunstiger is de onderneming

 

het liefst zo weinig mogelijk eigen risico al zijn we wel bereid om risico te nemen

de huidige winst ligt rond de 130000 en voor de toekomst is de verwachting dat die hoger ligt

er zit nog veel potentie in.

 

en de risico's die hebben we uitgebreid besproken met onze accountant

 

zelf lijkt een holding mij erg gunstig maar nu de met de huidige fiscale ontwikkelingen wordt een bv aantrekkelijker.

Link naar reactie
  • 0

ik ben er inmiddels achter dat het een vof betreft

 

uiteraard gaan we niet over 1 nacht ijs, we zitten al een paar jaar in de voorbereiding

maar ik was benieuwd naar een nuchtere kijk van jullie op dit forum omdat wijzelf enthousiast zijn en dat geen roze wolk moet worden

ook hebben wij een accountant die met een voorstel zal komen maar nogmaals was ook benieuwd naar jullie mening

 

wij zijn ondernemend en nog geen ondernemers ;-)

Link naar reactie
  • 1
Op 24-1-2022 om 19:22, Mylevel zei:

zelf lijkt een holding mij erg gunstig maar nu de met de huidige fiscale ontwikkelingen wordt een bv aantrekkelijker.

En wat is volgens jou dan het verschil tussen een "holding" en een "bv"? En waarom lijkt het een jou gunstiger dan het ander?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed begrijp wordt de holding de werkmaatschapij en wij  ieder een bv

hier zijn fiscale voordelen uit te halen voor het personeel de onderneming en de ondernemers

maar fiscaal zijn er uiteraard ook voordelen voor een bv

ook als starter heb je voordelen (starters aftrek) e.d. maar die verlies je bij een holding of bv

 

ik heb de vraag gesteld op dit forum gesteld omdat er erg veel verhalen op internet staan over een omslagpunt

wij willen onze onderneming in 1 keer goed opzetten en nemen daar liever iets meer tijd voor dan achteraf te bedenken hadden we direct maar een andere vorm gekozen.

 

ik denk dat ik alles in een excel ga zetten en dan maar ga vergelijken ;-)

 

Link naar reactie
  • 1

Dag mylevel

 

Ik denk dat jullie er goed aan doen om eerst eens terug te gaan naar de accountant die jullie hebben. Als je al moeite hebt met de vaktermen dan heb je echt meer voorlichting nodig.

 

Zo is een BV gewoon een BV. De term holding verwijst naar de functie van die BV (houdt de aandelen in)... de werkmaatschappij, wat dus ook een BV is, maar die als functie heeft om goederen te verkopen of diensten te leveren.

 

Het omslagpunt (BV of eenmanszaak voordeliger) is iets wat niet een vast gegeven is. Dat dien je op persoonlijk niveau uit te laten rekenen. Het is voor iedereen anders namelijk.

 

Daarbij speelt ook mee of je partner mede-ondernemer moet worden. En dan nog een heleboel..

 

Ik schreef daar op dit forum al eens een artikel over. 

 

Succes in elk geval

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dank voor je reactie

 

inderdaad toen ik reageerde dacht ik al een bv is al een bv, ik gaf daar zelf het antwoord al. maar ja enthousiast he?

 

precies het vingertje zoals jij omschrijft in je artikel

erg duidelijk en recht door zee.

 

we laten het uitzoeken en doorrekenen over aan de vakman op dat gebied namelijk de accountant , maar ik was benieuwd ;-)

 

 

 

heren bedankt voor de reacties

 

groet en fijne avond nog

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.