• 0

Statistiekenpagina van HL.nl

(aangepast)

Bij de statistieken viel het me op dat in het bovenste blok is de kop 'nieuwste lid' zwart is, en dus onleesbaar op de donkere achtergrond.

 

Daarnaast duurde het even voordat ik de titel van het blok 'Topic 5 Topics (Meest gewaardeerd)' begreep. Op basis van de kop leken het me topics met veel positieve stemmen/karma en/of veel reacties, maar ik zie nu dat er vooral vrije recente topics in staan met een redelijk aantal weergaven. Tijdens het typen van dit bericht is er een nieuw topic bijgekomen, die meteen bovenaan staat. Die heeft nog bijna geen weergaven, dus dat lijkt het dan ook niet te zijn.

 

Voor de volledigheid even een screenshot erbij, mocht deze top 5 wijzigen:

image.thumb.png.ae0bc1c3d48fc5b3e5b98575bbe0991e.png

 

Wat wordt er met 'meest gewaardeerd' bedoeld? Edit: Ik zie nu dat dit topic er ook in is gekomen. Zijn het 'gewoon' de nieuwste topics? In dat geval lijkt de titel dus niet te kloppen.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, RubenT zei:

Daarnaast duurde het even voordat ik de titel van het blok 'Topic 5 Topics (Meest gewaardeerd)' begreep.

 

Die rubriek is een puzzel die we als collectief moeten oplossen. Ik zie gewoon de meest recente reacties bovenaan.

 

Een andere statistiek en puzzel is Meest Gelezen op de voorpagina. Daar staan ook topics bij waar al jaren niemand meer op reageert, zoals Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam. Blijkbaar worden die nog wel veel gelezen. Maar ze worden nog veler gelezen als ze bovenaan dat lijstje staan. Kijken we nu naar een topic-centrifuge?

 

Er zit een vorm van artificial intelligence in die ranking, maar ik twijfel of het begrip intelligence wel van toepassing is. Wat is het doel van die hitparade? Het effect is dat we nieuwkomers op de homepage steeds naar dezelfde oude pagina's sturen waar niets nieuws gebeurt. Of is de bedoeling dat we klaarblijkelijk populaire pagina's nieuw leven inblazen?

 

Ik hoop dat deze puzzel dit jaar nog opgelost wordt. :face-with-hand-over-mouth:

Meest Gelezen.jpg

aangepast door TwaBla
toch twee verschillende rankings

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Gast zei:

Representativiteit en validiteit van (getoonde) statistieken?


Validiteit van de top 5 statistieken staat niet ter discussie, nooit gestaan ook. De eeuwige hamvraag blijft: wat vind je representatief?  

 

Blijft steeds een afweging tussen meettermijn en wat je belangrijker vind: aantal keer gelezen, aantal reacties of aantal beoordelingen.
 

De ideale mix is - wat mij betreft - nog niet gevonden, suggesties zijn welkom.
 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er staan op dit moment twee verzameltopics bovenaan in “Meest gelezen” om de doodeenvoudige reden dat een topic van bijvoorbeeld 20 pagina's gemiddeld nu eenmaal 10 keer meer pageviews krijgt dan een topic van 2 pagina’s. De meettermijn maakt dan minder uit: een zwaargewicht met veel meer pagina's is op elke termijn in het voordeel als je alleen pageviews telt.

 

Meer in het algemeen zijn toplijsten als self-fulfilling prophecy een statistisch gedrocht: wanneer je bezoekers verwijst naar wat andere bezoekers lezen, worden veelgelezen topics nog meer gelezen.

 

Ik zou er alleen niet zo’n punt van maken, want in het grotere geheel is het “Meest gelezen”-blok een relatief onbelangrijk detail: uit statistieken blijkt namelijk ook dat verreweg de meeste bezoekers helemaal niet op de homepage binnenkomen, maar in een specifiek topic.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Validiteit van de top 5 statistieken staat niet ter discussie, nooit gestaan ook. De eeuwige hamvraag blijft: wat vind je representatief?  

 

Het is een terugkerende onderwerp voor debat dat HL vooral stats laat zien die eeuwig groeien. V&D is qua cumulatieve bezoekersaantallen ook nog steeds de grootste winkel van Nederland, ook al zijn ze al jaren failliet.

 

Als de beschikbare intelligentie gebruikt zou worden om iets slimmers te bedenken in plaats van kritische opmerkingen af te houden, had HL al lang een beter dashboard gehad. Bijvoorbeeld met ontwikkelingen van jaar tot jaar: aantal bezoekers > aantal nieuwe deelnemers > aantal sinds 6 maanden niet meer actieve deelnemers > aantal nieuwe topics > aantal nieuwe reacties...

 

Zo moeilijk is dat niet. :face-with-rolling-eyes:

 

3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Ik zou er alleen niet zo’n punt van maken, want in het grotere geheel is het “Meest gelezen”-blok een relatief onbelangrijk detail: uit statistieken blijkt namelijk ook dat verreweg de meeste bezoekers helemaal niet op de homepage binnenkomen, maar in een specifiek topic.

 

Het is een enorm blok op je homepage. 

 

Tuurlijk komen de meeste mensen binnen in een specifiek topic, en zo te zien is dat heel vaak een topic zoals Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam waar helemaal niets te beleven valt. Het merendeel haakt af of klikt door naar... 

 

...ja, waar zouden die naar doorklikken?

aangepast door TwaBla
BV = bijvoorbeeld

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het "Welkom op" neemt nóg meer ruimte in beslag op de homepage en is al helemaal overbodig: aan de titelbalk, de adresbalk en het logo zie je ook waar je beland bent. Schrijven is schrappen geldt evengoed in webdesign.

 

27 minuten geleden, TwaBla zei:

een beter dashboard

Higherlevel is geen website voor statistieken. Als de statistieken zó afleiden van de toptaken waarvoor Higherlevel wél bedoeld is, kunnen we ze ook schrappen. Less is more.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zei dat dit soort topics alleen gelezen worden door deelnemers die zich betrokken voelen bij HL en dat afwijzende en defensieve reacties niet bijdragen aan verbetering. Ik zie graag suggesties wat dan wel goede stats zijn.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Relevante tekst behouden

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 5-5-2022 om 16:33, RubenT zei:

Bij de statistieken viel het me op dat in het bovenste blok is de kop 'nieuwste lid' zwart is, en dus onleesbaar op de donkere achtergrond.

Ik zal kijken of daar iets aan te doen is.

 

Op 5-5-2022 om 16:33, RubenT zei:

Wat wordt er met 'meest gewaardeerd' bedoeld? Edit: Ik zie nu dat dit topic er ook in is gekomen. Zijn het 'gewoon' de nieuwste topics? In dat geval lijkt de titel dus niet te kloppen.

De titel klopte inderdaad niet. Was mij (excuus) nog helemaal niet opgevallen. Dus, dank voor melden.

Het is inderdaad top 5 actueel. Maar, aangezien dat ook al op de homepage staat en er zelfs een eigen tabblad actueel is, is die top 5 op de statistiekenpagina nu verdwenen.

 

Meest gelezen op de homepage, zijn topics die bezoekers/leden het meest lezen - afgestemd op één dag. Dus, topics die men (al dan niet via deeplink) interessant vindt om te lezen.  Refreshed dus ook per dag, maar blijven sommige topictitels naar gelang de animo langer staan.

 

Zoals Ward ook aangeeft creëren we hiermee wel een selffulfilling prophecy. Dat wat je in de spotlight zet, wordt dan automatisch meer gelezen.

We gaan in overweging nemen om dit blok aan te passen/te verwijderen. 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 5-5-2022 om 16:33, RubenT zei:

Bij de statistieken viel het me op dat in het bovenste blok is de kop 'nieuwste lid' zwart is, en dus onleesbaar op de donkere achtergrond.

De tekst "nieuwste lid" is weer zichtbaar.

 

Op 10-5-2022 om 14:45, Mikky Vrolijk zei:

Zoals Ward ook aangeeft creëren we hiermee wel een selffulfilling prophecy. Dat wat je in de spotlight zet, wordt dan automatisch meer gelezen.

We gaan in overweging nemen om dit blok aan te passen/te verwijderen. 

Het blok "meest gelezen" op de homepage, zal verdwijnen en daarvoor in de plaats komt het blok "actueel", welke nu onderaan de homepage staat.

Dit zal binnenkort gerealiseerd zijn.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.