• 0

Melding 'Opgaaf intracommunautaire prestaties’

(aangepast)

Hallo forum,
 

ik heb een vraag over een pop-up met een melding die ik krijg bij opgave omzetbelasting sinds ik ben overgestapt naar het nieuwe platform van de belastingdienst:

‘U hebt goederen of bepaalde diensten geleverd in andere EU-landen. Heeft u deze rubriek gecorrigeerd? Denk er dan aan dat u dit ook in uw opgaaf intracommunautaure prestaties moet verwerken. U kunt in de opgaaf ICP op Mijn Belastingdiens Zakelijk uw eerdere opgaven corrigeren’

Ik lees hieruit dat ik een intracommunautaire prestatie heb verricht. Echter ik heb helemaal nooit een factuur gestuurd waarbij de b.t.w. is verlegd. Heel incidenteel heb ik (1x in de paar jaar) een buitenlandse klant waar ik de b.t.w. aan doorbereken en deze b.t.w. net als voor Nederlandse opdrachtgevers opgeef in mijn aangifte .

In juni 2020 heb ik een factuur gestuurd naar een privé persoon in Frankrijk en de b.t.w. hier opgegeven en betaald. Het ging om een gering bedrag (€ 200,- b.t.w.). Nu lijkt het alsof het om deze factuur gaat. Bij aangifte IPC moet ik een b.t.w. nummer opgeven met FR. Alleen die persoon heeft geen b.t.w. nummer.

Het heeft even gekost voordat ik uberhaupt doorhad hoe het werkte met ICP en in eerste instantie ben ik aan mijzelf gaan twijfelen. Heb (niet handig) een suppletie aangifte b.t.w. gedaan over die periode en geprobeerd om dit via de aangifte ICP maar daar kan ik niets, ik heb immers geen b.t.w. nummer van de persoon aan wie ik geleverd heb. Vervolgens heb ik opnieuw een suppletie gedaan over diezelfde periode om de boel weer terug te draaien.

Ik denk dat moet bellen met de belastingdienst om helderheid te krijgen. Weet niet meer hoe dit op te lossen.

Mijn vragen aan het forum zijn:
- hoe komt het dat ik deze melding krijg? Is er iets automatisch gekoppeld (wat niet klopt)?
- of is dit misschien een standaardmelding die iedereen krijgt? Ik kreeg deze nooit op het vorige platform.
- moet ik hierover contact opnemen met de belastingdienst, via de belastingtelefoon?
- kan het zijn dat er sprake is van onjuist gebruik van mijn b.t.w. identiteit?

Alle duidelijkheid is meer dan welkom.

Dank voor het lezen.
 

aangepast door woerdhvd
spelfout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanmorgen contact met de belastingdienst hierover gehad: Ze moesten het zelf eerst proberen en ja: als je 0 invult bij 3b dan krijg je die melding.

Ik ontwikkel zelf ook gebruikerssystemen maar ik controleer altijd of het werkt zoals je verwacht dat het zou moeten werken. En: hoe moeilijk kan het zijn om een melding in te bouwen en/of waarde 0 als geen in te stellen.


Ongelofelijk, het geeft een hoop gedoe om niets...

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, loremipsum zei:

Ik ontwikkel zelf ook gebruikerssystemen maar ik controleer altijd of het werkt zoals je verwacht dat het zou moeten werken.

Sinds jaar en dag is bekend dat je alleen dié velden invult die bij jou van toepassing zijn. Als een punt niet van toepassing is, hoef je niets in te vullen. Dat was al zo bij de papieren IB en OB belastingformulieren en ook bij de digitale formulieren.

 

57 minuten geleden, loremipsum zei:

En: hoe moeilijk kan het zijn om een melding in te bouwen en/of waarde 0 als geen in te stellen.

Lijkt mij van niet … ik kom legio e-formulieren en computerprogramma’s tegen waarbij velden leeg blijven als een nul probeert in te vullen. 
 

56 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Nicht ärgern, nur wundern.

Dat is wel een tegeltje waard …

… al was het alleen maar voor mijzelf.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-9-2022 om 13:24, loremipsum zei:

Ik lees hieruit dat ik een intracommunautaire prestatie heb verricht. Echter ik heb helemaal nooit een factuur gestuurd waarbij de b.t.w. is verlegd. Heel incidenteel heb ik (1x in de paar jaar) een buitenlandse klant waar ik de b.t.w. aan doorbereken en deze b.t.w. net als voor Nederlandse opdrachtgevers opgeef in mijn aangifte .

In juni 2020 heb ik een factuur gestuurd naar een privé persoon in Frankrijk en de b.t.w. hier opgegeven en betaald. Het ging om een gering bedrag (€ 200,- b.t.w.). Nu lijkt het alsof het om deze factuur gaat. Bij aangifte IPC moet ik een b.t.w. nummer opgeven met FR. Alleen die persoon heeft geen b.t.w. nummer.

Mijn vragen aan het forum zijn:
- hoe komt het dat ik deze melding krijg? Is er iets automatisch gekoppeld (wat niet klopt)?
- of is dit misschien een standaardmelding die iedereen krijgt? Ik kreeg deze nooit op het vorige platform.
- moet ik hierover contact opnemen met de belastingdienst, via de belastingtelefoon?
- kan het zijn dat er sprake is van onjuist gebruik van mijn b.t.w. identiteit?

Alle duidelijkheid is meer dan welkom.

Dank voor het lezen.
 

Niet dat die systemen van de belastingdienst zo goed werken (zie ook de recente problemen met AGS) maar een beetje BTW kennis zou ook niet verkeerd zijn. Een levering aan een Franse particulier met Nederlandse BTW is GEEN intra-communautaire levering/prestatie.

Link naar reactie
  • 0

o.k. zeker is kennis noodzakelijk. Maar als het systeem meldt dat je aangifte IPC moet doen als je geen IPC aangeeft (0 = niks in de normale wereld), dan ga je wel twijfelen of je alles goed heb gedaan, of ben ik gek? Die levering aan de Franse particulier heb ik opgegeven zoals het hoort, ben pas daarna gaan twijfelen of alles wel goed zat.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

... een beetje BTW kennis zou ook niet verkeerd zijn. Een levering aan een Franse particulier met Nederlandse BTW is GEEN intra-communautaire levering/prestatie.

Dat wordt door TS ook niet beweerd.

Probleempje schijnt te zijn het aangifteformulier een nul (0) ziet als iets en niet als niets ... en daardoor de IPC-melding krijgt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.