• 0

Hi,

Sinds juni van dit jaar liggen er zonnepanelen op het dak van mijn woning. Sinds eind september van dit jaar ben ik begonnen als zzp'er. Nu moet ik nog de btw terugvragen over de zonnepanelen. Het is voor mij als startende freelancer nogal onduidelijk wat ik nu het beste kan doen. 

Ik verwacht in 2022 niet boven de 20.000 euro omzet uit te komen aangezien het maar 3 maanden bedraagt sinds ik ben begonnen met freelancen. Ik verwacht ook geen kosten te maken dit jaar.

Ik las ergens dat als ik nu de KOR aanvraag dat deze dan ingaat vanaf 1 januari, als dat zo is heb ik er sowieso niks aan want volgend jaar verwacht ik wel boven de 20.000 euro uit te komen.

Wat is nu het verstandigste om te doen? Toch de KOR aanvragen (geldt dit dan nog voor 2022?) of gewoon normale btw aangifte doen en daarin de btw terugvragen over de zonnepanelen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73889-startende-zzper-zonnepanelen-kor/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
1 uur terug, Arjanzonkor zei:

Wat is nu het verstandigste om te doen?

Toch de KOR aanvragen (geldt dit dan nog voor 2022?) of gewoon normale btw aangifte doen en daarin de btw terugvragen over de zonnepanelen?

Gebruik maken van de KOR is wel het domste wat je kan doen.

Het antwoord is echt heel simpel ... gewoon ondernemen met btw-aangifte.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)
15 uur geleden, Cosara zei:

Gebruik maken van de KOR is wel het domste wat je kan doen.

Het antwoord is echt heel simpel ... gewoon ondernemen met btw-aangifte.

Misschien vraagt dat wat extra toelichting voor TS. Het punt met de KOR is dat je er als je een serieuze onderneming hebt niet in wil zitten. Het is echter een stap die  je niet zomaar terug kunt draaien, terwijl het voordeel in jouw situatie heel beperkt zou zijn. Echte moeite is de aangifte niet. Je moet ook btw over je opgewekte stroom afrekenen maar voor die laatste paar maanden van het jaar valt dat ook wel mee. 

Je kunt de KOR wel weer uit. Dan moet je 20k omzet gerealiseerd hebben. En pas vanaf dat moment kun je eruit. Als je eerder inkopen moet doen waar je btw van af zou willen trekken, een huurcontract af wil sluiten of zakelijk wil factureren geeft het gedoe. "Ik vul dan een formuliertje in omdat ik verwacht die 20k wel te halen" is dus niet hoe het werkt. 

aangepast door Peter73
  • 0

Ook niet onbelangrijk. De KOR is géén belastingvoordeeltje of startersregeling, het is een fundamentele keuze wat je wilt zijn.

De KOR is een drempelregeling om mensen die niet echt een ondernemer (willen) zijn niet te belasten met een BTW aangifte elk kwartaal en andere administratieve verplichtingen.

Dan gaat het om mensen die hun zeilboot, jacht of vakantiehuisje af en toe verhuren en de laatste 10 jaar dus ook mensen die zonnepanelen kopen en door het teruglevercontract btw technisch als ondernemer zouden worden gezien.

Er is geen voordeel te halen voor jezelf, hooguit een klein concurrentievoordeel als je aan consumenten verkoopt omdat je een lager tarief kan rekenen. Maar ook dan schiet je jezelf in de voet, want als je nu 100 euro rekent voor een klusje kost hetzelfde klusje volgend jaar 121 euro en de meeste consumenten gaan dan ergens anders heen omdat ze niet snappen waarom je in en paar maanden

Kortom met de KOR koop je eenmalige omzet, want zodra je uit de KOR komt wordt je 21% duurder en lopen die klanten weer weg.

En dan zwijg ik nog maar over de ondernemers die in de KOR fase geen zaken willen doen omdat ze geen BTW factuur krijgen.

Al met al er is geen voordeel te behalen en je geeft, zeker als je er snel weer uit moet vanwege omzet verkeerde / verwarrende signalen naar je klanten over je prijzen.

Zie de eerste 3 maanden van dit jaar als leerfase, weinig omzet, geen winst doelen en ook geen fiscale trucjes omdat je denkt dat je daardoor een paar grijpstuivers kan verdienen.

• 0
(aangepast)

Mijn KOR afspraken gaan ook pas volgend jaar in voor btw vrijstelling tot 20.000 euro omzet en verwacht 2023 na lezen nieuws van kredietverzekeraar Atradius, die schrijft zelfs over 80 % meer bedrijfssluitingen, nou ga dan maar super-positief blijven doen over mogelijke omzetten, alle branches krijgen 2023 te maken met nog steeds de nasleep van corona-jaren en belastinginhaalslag en een overheid die geen richting weet te bepalen, als ondernemer moet je dus gewoon nuchter blijven !

Voor dit jaar vraag ik mijn reguliere grotere btw aankopen als aanschaf bestelbus e.d. terug bij belasting en doe aankopen 2023 op een laag pitje, en mocht het ergens soepeler lopen met klanten, kun je ook ieder moment dat KOR wijzigen, wel goed opletten hoe de klantorders lopen, want belasting wijzigt iets pas met latere datum!

aangepast door Hans van den Bergh
Tendentieuze teksten verwijderd... blijf s.v.p. on-topic
  • 0
33 minuten geleden, Edwin Landzaad zei:

kun je ook ieder moment dat KOR wijzigen

Wat bedoel je hiermee? Je zult toch echt €20k omzet behaald moeten hebben in een jaar, of drie jaar wachten.

44 minuten geleden, Edwin Landzaad zei:

Mijn KOR afspraken gaan ook pas volgend jaar in voor btw vrijstelling

Ik zie in je profiel dat je een groothandel hebt. Hoe kijk je naar de situatie die Roel in zijn bericht noemde, namelijk dat ondernemers niet altijd graag zaken doen met bedrijven in de KOR, omdat ze er geen BTW-factuur kunnen krijgen?

38 minuten geleden, Edwin Landzaad zei:

en verwacht 2023 na lezen nieuws van kredietverzekeraar Atradius, die schrijft zelfs over 80 % meer bedrijfssluitingen,  nou ga dan maar super-positief blijven doen over mogelijke omzetten

En in datzelfde persbericht wordt in de twee zinnen daarna ook genoemd dat er de afgelopen jaren juist een sterke daling was, dus dat deze stijging erin resulteert dat het weer op niveau van voor corona komt. Goed nieuws is het niet, maar een stijging van 80% betekent niet meteen dat alles tot een ongekend dieptepunt instort.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar