Goedendag,
Ik heb een vraag over hoe lang ik als verkoper nu garantie moet geven op een product.
Volgens alle info die ik kan vinden heeft Nederland geen vaste termijn van 2 jaar wettelijke garantie maar is de termijn van garantie afhankelijk van wat je van het product mag verwachten.
Als er probleem is moet ik als verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat het niet aan het product ligt maar aan de gebruiker. na 6 maanden veranderd dat van dat klant moet bewijzen dat aan product ligt en niet aan het product.
dus volgens NL recht hoef ik op een product van 10 euro minder lang garantie te geven als op een product van 500 euro.
Nu gaat dit om een product van 130 euro, een electronisch massage apparaat (verkocht als gebruik als erotische toy). wij geven daarop 1 jaar garantie omdat hoe lang het meegaat erg afhankelijk is van hoevaak het gebruikt wordt, hoeveel druk er mee uitgeoefend wordt en hoe het onderhouden wordt.
Nu krijg ik van tussenpartij (verkocht via bol en discussie is met bol) door dat ik gewoon op elk product 2 jaar garantie moet gaan geven omdat in europese wet 2 jaar garantie staat.
Ik heb verkocht volgens NL recht.
zij komen met de volgende motivaties:
als eerste dat dit electronische aparataat onder de UNETO-VNI lijst zou moeten vallen en daarom 2 jaar garantie zou moeten krijgen
daarna met:
Wat jij voor garantie geeft als verkoper, staat los van de wettelijke garantie. Het klopt dat we hier in Nederlands geen vast termijn voor hebben, maar het mag nooit ten nadele van de consument werken. De Europese regels zijn er namelijk om gevolgd te worden, ook in Nederland. Indien jij maar 1 jaar geeft, is dat in het nadeel van de consument en dat is niet toegestaan.
en met:
In de Europese richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen wordt bepaald dat de lidstaten een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen. Het verjaringstermijn mag echter niet verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen.
Dat betekend dat de Europese wetgeving bepaald dat het garantietermijn minimaal 2 jaar dient te zijn. Ook als onze (nationale) wetgeving bepaald dat het niet vast staat. Europese wetgeving heeft namelijk voorrang op nationale wetgeving, dat is bepaald in het Costa/ENEL arrest in 1964 en in onze Grondwet art. 93.
Hoe zit dat dus? De nederlandse overheid en zelfs consumenten organisaties zeggen dus dat er hier GEEN 2 jaar wettelijke ganatie geld en dat dus afhankelijk is van het product.
Maar bol zegt dat die Nederlandse wet helemaal niet geldig is en dat ik dus niet volgens de NL wet mag handelen maar moet handelen naar de europese wet.
Hoe zit dat dus en hoeveel garantie moet ik nu dus geven?
en als NL wet tegen de Europese wet ingaat, mag ik de NL wet dan dus niet volgen of is het aan dergelijke organisaties om de Nederlandse overheid via gerechtelijke weg te dwingen zich aan de EU wetten te houden? erg benieuwd dus hoe dit zit en wat nu rechten en plichten zijn aangezien dit wel grote invloed heeft en dus niet zomaar over 1 bestelling gaat waarbij de klant en bol moeilijk doen maar gevolgen heeft voor tienduizenden orders per jaar die ik verzend.
Ben vooral ook heel benieuwd hoe dit zit, heeft namelijk nogal wat gevolgen als ik ook op producten van 10 euro ineens 2 jaar garantie moet geven aangezien veel producten helemaal niet gemaakt zijn om zo lang mee te gaan (b.v. tandenborstel opzetstukje zou je dan ook 2 jaar garantie op hebben terwijl bedoeld is om maar 3 maanden mee te gaan of een strandbal van paar euro)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
Goedendag,
Ik heb een vraag over hoe lang ik als verkoper nu garantie moet geven op een product.
Volgens alle info die ik kan vinden heeft Nederland geen vaste termijn van 2 jaar wettelijke garantie maar is de termijn van garantie afhankelijk van wat je van het product mag verwachten.
Als er probleem is moet ik als verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat het niet aan het product ligt maar aan de gebruiker. na 6 maanden veranderd dat van dat klant moet bewijzen dat aan product ligt en niet aan het product.
ik kom het volgende tegen:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie#:~:text=Duur van wettelijke garantie&text=Veel consumenten denken dat zij,wettelijke garantietermijn in de wet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product#:~:text=Wettelijke garantie%3A recht op goed,geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
dus volgens NL recht hoef ik op een product van 10 euro minder lang garantie te geven als op een product van 500 euro.
Nu gaat dit om een product van 130 euro, een electronisch massage apparaat (verkocht als gebruik als erotische toy). wij geven daarop 1 jaar garantie omdat hoe lang het meegaat erg afhankelijk is van hoevaak het gebruikt wordt, hoeveel druk er mee uitgeoefend wordt en hoe het onderhouden wordt.
Nu krijg ik van tussenpartij (verkocht via bol en discussie is met bol) door dat ik gewoon op elk product 2 jaar garantie moet gaan geven omdat in europese wet 2 jaar garantie staat.
Ik heb verkocht volgens NL recht.
zij komen met de volgende motivaties:
als eerste dat dit electronische aparataat onder de UNETO-VNI lijst zou moeten vallen en daarom 2 jaar garantie zou moeten krijgen
daarna met:
Wat jij voor garantie geeft als verkoper, staat los van de wettelijke garantie. Het klopt dat we hier in Nederlands geen vast termijn voor hebben, maar het mag nooit ten nadele van de consument werken. De Europese regels zijn er namelijk om gevolgd te worden, ook in Nederland. Indien jij maar 1 jaar geeft, is dat in het nadeel van de consument en dat is niet toegestaan.
en met:
In de Europese richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen wordt bepaald dat de lidstaten een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen. Het verjaringstermijn mag echter niet verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen.
Dat betekend dat de Europese wetgeving bepaald dat het garantietermijn minimaal 2 jaar dient te zijn. Ook als onze (nationale) wetgeving bepaald dat het niet vast staat. Europese wetgeving heeft namelijk voorrang op nationale wetgeving, dat is bepaald in het Costa/ENEL arrest in 1964 en in onze Grondwet art. 93.
Hoe zit dat dus? De nederlandse overheid en zelfs consumenten organisaties zeggen dus dat er hier GEEN 2 jaar wettelijke ganatie geld en dat dus afhankelijk is van het product.
Maar bol zegt dat die Nederlandse wet helemaal niet geldig is en dat ik dus niet volgens de NL wet mag handelen maar moet handelen naar de europese wet.
Hoe zit dat dus en hoeveel garantie moet ik nu dus geven?
en als NL wet tegen de Europese wet ingaat, mag ik de NL wet dan dus niet volgen of is het aan dergelijke organisaties om de Nederlandse overheid via gerechtelijke weg te dwingen zich aan de EU wetten te houden? erg benieuwd dus hoe dit zit en wat nu rechten en plichten zijn aangezien dit wel grote invloed heeft en dus niet zomaar over 1 bestelling gaat waarbij de klant en bol moeilijk doen maar gevolgen heeft voor tienduizenden orders per jaar die ik verzend.
Ben vooral ook heel benieuwd hoe dit zit, heeft namelijk nogal wat gevolgen als ik ook op producten van 10 euro ineens 2 jaar garantie moet geven aangezien veel producten helemaal niet gemaakt zijn om zo lang mee te gaan (b.v. tandenborstel opzetstukje zou je dan ook 2 jaar garantie op hebben terwijl bedoeld is om maar 3 maanden mee te gaan of een strandbal van paar euro)
Groet
Daniel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74094-garantietermijn-verschil-tussen-nl-en-eu-recht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag