• 0

Schema boekhouden e.d [boekhoudprogramma inrichten - grootboekrekeningschema]

(aangepast)

Beste allemaal

 

Ik heb een boekhoud programma gekocht en nou moet ik eerst een schema maken (lijkt me tenminste het handigst).

Voorheen met spreadsheets gewerkt , 

zie: https://handy5.nl/boekh-map/Boekhoud schema.pdf

Boven in staat tabel zoals programma is ingedeeld

 

Eronder  rubrieken? met grootboekcodes die ik aan het maken ben.

 

(eenmanszaak zzp dus geen gekke dingen.

 

Klopt dit  of wat kan er veranderd worden en wat dan ook...

 

Crediteuren Klopt dit

 

Verder Als je voorbelasting terugkrijgt bijv. 344,60  mag ik dit afronden naar 345,-

Hoe boek ik dit of wat nog toe te voegen om het sluitend te krijgen.

 

Alvast bedankt

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Bedankt...Ja zal ik moeten achter komen

 

Hier hen ik alles voor test naar 040 geboekt

maar 400,;  bij 999 blijft staan

 

Zal die 999 niet goed staan

 

EV is 1100,-  (privé  700,- en winst?? 400,- rekening 999)

dus zal ik die 400,- links nog zien weg te boeken.

 

balans 2020a2.JPG

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0

Omdat er 400,- winst is gemaakt heb ik een grootboek  KOSTENTeST  aangemaakt onder kosten

naar tegenrekening 040 EV  , nou is alles in balans ook het nieuwe jaar.

Maar zal niet de bedoeling zijn , maar is wellicht weer iets om verder op te borduren.

 

To/ByGrootboekDr Bedrag ( €)Cr Bedrag ( €)

By KOSTENTeST Dr 400,00

To [040] Eigen vermogen Cr 400,00

Totaal Dr 400,00Cr 400,00

 

 

balans 2020a22.JPG

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het ook niet meer. Je laat maar de helft zien.

Uiteraard is kostentest niet goed.

En ik wist ook niet hoe je aan die 999 komt.

 

Je hebt een W&V met allerlei kostenposten en omzet... en...

(Enfin... Lees mijn vorige post terug hoe het eigenlijk moet... want anders verval ik in herhaling.)

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik weet niet wat je met helft bedoeld.

 

Ik hou het met invullen ff klein, heeft geen zin om alles in te vullen en op het eind kom je toch niet verder....

(Heb geleerd eerst de moeilijke dingen te doen , want als die niet lukken hadden de gemakkelijke ook geen zin).

 

Ook gelezen maar gaat over ander programma.

 

Eindejaar afsluiten

Ga naar Boekhouden > Invoeren > Memoriaal.

Soort boeking: Memoriaal

Rekening: 9998 Eindresultaat (indien deze rekening nog niet bestaat, maak je een nieuwe grootboekrekening aan in de categorie 'Winst en Verlies').

Datum: De laatste datum van het boekjaar, bijvoorbeeld 31-12-2021.

Omschrijving: 'Verwerking resultaat 2021'.

Bedrag: De totale winst van dat jaar, of het deel dat je aan een bepaalde vennoot wilt toekennen. Indien je verlies hebt geleden vul je hier een negatief bedrag in.

Je vindt het saldo van de Winst- & Verliesrekening via Boekhouden > Overzichten > Winst & Verlies onderaan de pagina achter Saldo.

Tegenrekening: Deze is afhankelijk van je bedrijfsvorm.
- Eenmanszaak: Privé-opnamen en stortingen (balans)
- VOF: Privé-rekening van de betreffende vennoot/vennoten (balans)
- BV: Algemene Reserves (balans)

 

in de categorie 'Winst en Verlies').

Maar die mogelijk ontbreekt bij mij.

 

edit

Je vorige post was duidelijk wat EV betreft die heb ik  overgenomen

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Fredsan zei:

Ik weet niet wat je met helft bedoeld.

Je gaf alleen de balans.

Niet wat er in de W&V was gedaan voordat je dit jaar de balans bracht.

 

Geen idee mbt jouw stappen en die 9998 (of dat nodig is).

 

Hier een ander stappenplan.

Voor jou zijn eigenlijk de eerste twee van belang

https://www.jortt.nl/boekhouder/boekhouder-uitleg/jaarafsluiting-boekhouding/

Quote
  • Je winst-en-verliesrekening wordt leeggemaakt en verrekend met het Eigen vermogen. Dit betekent dat alles weer op nul wordt gezet. In januari kun je dan weer facturen (omzet) en kosten gaan boeken voor het nieuwe jaar.
  • Privéopnamen en stortingen verrekenen met het Eigen vermogen

 

Als die 999 automatisch aangemaakt is bij het afsluiten (en het 0 zetten van alle W&V rekeningen) dan is dat een balanspost en hoef je die daarna alleen over te boeken naar 040 EV. Daarna prive ook naar 040 en je bent klaar voor het nieuwe jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja maar ik heb ander programma ik heb die mogelijk niet

Voor de rest duidelijk

 

Een mogelijkheid een rekening  zien toe te voegen aan  W en V  die is er niet echt

 

Het enigste wat ik over mijn programma kon vinden is:

Wijzig de openingsbalans van het grootboek in het volgende jaar handmatig met
aanpassen van het bedrag.

 

Zet ik mijn nieuwe jaar  [040] Eigen vermogen beginsaldo  (nu 0,-)

op 400,- (winst vorig jaar) en privé ook naar 040 dan is balans nieuwe jaar weer in evenwicht , zou dus voor nieuwe jaar een mogelijkheid zijn.

 

Maar daar krijg ik mijn lopend jaar (over te zetten jaar) niet mee op nul............

 

Zie ook

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14732-mill-7-jaarafsluiting-hoe-resultaat-in-balans-inbouwen/

 

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Rik · zei:

Ik weet het ook niet meer.

Chapeau voor je inzet en geduld, maar Fredsan kan beter een werkend boekhoudprogramma kopen … het liefst met een beschikbare helpdesk.

 

Dit lijkt mij een dure aankoop, nog afgezien of het programma op deze manier en met de beschikbare boekhoudkundige kennis ooit goed gaat werken.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja dus je bedoeld die programma's  die onder het motto van 

 

"Geen kennis van boekhouden nodig"

 

aan de man (klant) worden gebracht , en dan heb je veel inzet en geduld nodig met  de helpdesk/boekhouder.

 

Verder werken ook deze programma's zeer verschillend

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Fredsan zei:

Ja dus je bedoeld die programma's  die onder het motto van 

 

"Geen kennis van boekhouden nodig"

Nee … die bedoel ik niet.


Elk boekhoudprogramma heeft kennis van zaken nodig, maar het wordt al een stuk makkelijker als er al een basis rekeningschema is en alles met elkaar samenwerkt.

 

3 minuten geleden, Fredsan zei:

Verder werken ook deze programma's zeer verschillend

In de basis werkt elk boekhoudprogramma hetzelfde … wereldwijd volgens dezelfde boekhoudkundige regels.

Het systeem van dubbel boekhouden - Debet vs Credit -  ontstond rond 1500 in Italië en werd aldaar beschreven door Datini. 
 

12 minuten geleden, Fredsan zei:

en dan heb je veel inzet en geduld nodig met  de helpdesk/boekhouder.

Daar betaal je tenslotte voor.


Nu heb je ook veel inzet en geduld nodig … weliswaar gratis … maar de vraag is hoelang de “non-profit helpdesk” van HL bereidt is om je problemen op te lossen.

 

Een andere optie is om de hele boekhouding over te dragen aan een boekhouder en je te concentreren op je ondernemingsactiviteiten.
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Fredsan zei:

Daar kom ik dus niet achter

 

De tegenrekening voor de winst is rekening 999 eindresultaat die jij in een eerdere post op de balans hebt gezet. de rubriek [09] financiele baten en lasten hoort niet op de balans maar in de winst en verlies rekening na rubriek 08 :winking-face:

 

je werkt met een 3 cijferig grootboek nummer. het eerste cijfer geeft altijd een zeer sterke indicatie van waar het terecht komt.

 

0-3 zijn balansrekeningen

4-9 zijn Winst en verlies rekeningen of on complexere productieboekhoudingen voor tussentijdse productieresultaten en kostenverdeelstaten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dan waarschijnlijk toch dat ik iets mis hoe onder W&V te zetten.

Programma voorziet hier niet  ? in.

 

Ik heb 4 hoofdgroepen

 

  1. Activa gekoppeld aan  Balans
  2. Passiva en Eigen Vermogen gekoppeld aan  Balans
  3. Opbrengst  rekeningen gekoppeld aan  W&V
  4. Kosten rekeningen gekoppeld aan  W&V

Hoe ik die verder noem en inricht bepaal ik zelf (Sub)Groepen en grootboeken).

Maar de koppeling blijft , programma heeft uiteraard een basis nodig.

 

Als ik winst maak zal ik een rekening  onder 4. kosten moeten maken en die naar eigen vermogen boeken , bij verlies onder 3. Opbrengst . zo  boek ik ook de winst weg

(is maar idee).

 

Gaat dus om overzetten naar nieuwe jaar , het nieuwe jaar is niet zo een probleem daar zou ik beginsaldo gewoon kunnen aanpassen van betreffende grootboeken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Fredsan zei:

Gaat dus om overzetten naar nieuwe jaar , het nieuwe jaar is niet zo een probleem daar zou ik beginsaldo gewoon kunnen aanpassen van betreffende grootboeken.

Ja, dat moet je dus nooit doen. Je hebt niet voor niets een programma waarbij je tot op de cent alles goed kunt registreren.

 

Na het opmaken van de eindbalans boek je alle 3 en 4 rekeningen (W&V) door naar 040 (eventueel via memoriaal als het niet rechtstreeks kan maar dat hangt van het programma af. Of je daar een "periode afsluit" optie voor hebt die daar automatisch doet weet ik niet.). Daarna boek je de 2 rekeningen prive storting en prive opnames door naar 040. En dan ben je klaar voor het volgende jaar (simpel gezegd).

 

Welk programma gebruik je eigenlijk?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Fredsan,

 

Wijlen mijn oom had een gevleugelde uitspraak. Nou ja, hij had er een boel, maar eentje was: "jij snapt er net teveel van, om te kunnen snappen dat je het niet snapt." Taalkundig een gedrocht van een zin, maar soms een waarheid als een koe. 

 

Ik zie je tomeloze inzet, en het geduld waarmee je hier geholpen wordt. Beiden zijn oprecht mooi om te zien, maar wees je alsjeblieft bewust van het risico van boekhouden-door-een-beetje-knippen-en-plakken-en-vragen-op-een-forum. Deze startsituatie krijg je er heus ingeperst, de aanhouder wint.. alleen onderliggend begrijp je duidelijk het mechaniek niet. Dat is geen kritiek, maar wel een hele warme aanbeveling om niet zelf door te prutsen. Want ergens in de komende jaren krijg je daar gegarandeerd het deksel van de op de neus. Been there, done that.

 

Dus lekker ondernemen in wat je stiel is, en gewoon op zoek naar een pragmatische, betaalbare boekhouder. Die zijn er heus legio. 

aangepast door PaulS
Link naar reactie
  • 0

Op programma wordt geen support meer gegeven en het enigste wat ik erover kan vinden is dus die begin balans van nieuwe jaar handmatig aanpassen.

Ik heb verder maar een kleine administratie dus is niet zo een probleem W&V worden wel op NUL gezet.

 

Je moet ook wat verstand van programmeren hebben maar dit ff terzijde.

 

Het is open source , op zich heel veel functies  ,maar net dat ene mis ik dus.

of tenminste hoe en wat

 

Het is nou voor mij de sport om het toch goed te krijgen.

 

3 en 4 rekeningen (W&V) door naar 040 

 

Hadden we het al over , tegenwerking ontbreekt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had het inderdaad ook al eerder aangegeven... Zorg dat er iemand naar kijkt voordat je echt aangifte doet. Je kunt prima even "klungelen" om te kijken of je wat kennis van boekhouden op kunt doen. Maar laat het controleren. We zijn genoeg mensen hier op het forum tegengekomen waar na een paar jaar bleek dat er in het begin fouten gemaakt zijn. En die zijn dan niet makkelijk te corrigeren.

 

3 minuten geleden, Fredsan zei:

Ik heb verder maar een kleine administratie dus is niet zo een probleem W&V worden wel op NUL gezet.

Het probleem daarmee is dus dat je dingen (lees fouten) weg kunt proppen die over een paar jaar weer de kop opsteken. Zorg dat je dat dus niet doet. Gewoon de juiste boekingen doen zodat je administratie klopt.

 

4 minuten geleden, Fredsan zei:

Het is open source , op zich heel veel functies  ,maar net dat ene mis ik dus.

of tenminste hoe en wat

Die functie zit er echt wel in. En anders kun je het handmatig doen. Maar als we niet weten om welk programma het gaat kunnen we daar weinig over zeggen. Maar een W&V rekening tegenboeken naar 040 zou toch wel mogelijk moeten zijn. Of je boekt alle rekeningen naar 999 (zover was je volgens mij al), en boekt vervolgens die ene 999 naar 0 met tegenboeking op 040.

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Rik · zei:

Ik had het inderdaad ook al eerder aangegeven... Zorg dat er iemand naar kijkt voordat je echt aangifte doet.

Geen boekhouder gaat z’n vingers branden aan een boekhouding waarvan niemand weet wat je gedaan hebt.

 

Stop alles in een schoenendoos en geef dat aan een boekhouder om te verwerken. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Fredsan zei:

 

Ik heb 4 hoofdgroepen

 

  1. Activa gekoppeld aan  Balans
  2. Passiva en Eigen Vermogen gekoppeld aan  Balans
  3. Opbrengst  rekeningen gekoppeld aan  W&V
  4. Kosten rekeningen gekoppeld aan  W&V

 

1 en 2 zijn fout voor rekening 999 dus wordt het 3 of 4

kies er 1 zou ik zeggen anders komt de boel nooit op nul.. ik zou 4 doen.. omdat je eigen vermogen crediteert en rekenig 999 debiteert

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
34 minuten geleden, Roel J zei:

kies er 1 zou ik zeggen anders komt de boel nooit op nul.. ik zou 4 doen.. omdat je eigen vermogen crediteert en rekenig 999 debiteert

Is het niet beter om hem onder dezelfde 'sign' (plus/min) te houden als inkomen?

 

Opbrengst is meestal in de 8000.

Dan boek je 9999 op (credit) en 8000 af (debit).

Dan staat winst aan dezelfde kant als omzet.

 

En vervolgens boek je 9999 af (debit) en 040 op (credit).

Als je de 9999 als onkosten zet dan gaat het volgens mij met verkeerd om.

 

Maar misschien kijk ik nu even scheel :blink:

 

Edit: Rubriek 9 zijn meestal incidentele baten en ontvangen kortingen. Dat lijkt mij dus wel een inkomens rubriek.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Fredsan zei:

Ja dat had ik eerder ook al aangegeven , veel meer is er niet 

 

Maar welk probleem blijft er dan over?

 

De tegenrekening van 040 is 999 om de winst van 400 weg te krijgen.

en afhankelijk van welke andere rekeningen die onder EV hangen je hebt geraakt gedurende het jaar zoals priveopname en privestorting komen die rekeningen ook nog in de journaalpost om die rekeningen op 0 te stellen en toe te voegen aan het saldo op 040

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Probleem is dat de winst in de  W&V  niet meer zichtbaar is.

Uiteraard omdat deze weg geboekt is na EV.

 

999 of hoe ik het wil noemen heb ik onder kosten (4) gezet anders kom ik er niet uit.

Ik moet van de activa naar passiva boeken.

 

Financiële baten en lasten we hebben het over opbrengsten en kosten  dus kan het onder beide ....?

 

Om de winst toch zichtbaar te houden heb ik 999 Winst naar EV

aangemaakt (nummers en benaming nou ff gewoon zo genoemd , kan ik ook anders noemen.)

 

Ik zal een beetje creatief moeten zijn , weet ook niet hoe de meeste andere programma's hier mee omgaan en wat van W en V nog zichtbaar is.

 

Voorbeelden eenvoudig gehouden

 

Balans

2138568356_BalansWinstenVerlies2019voorboekingEV.thumb.JPG.e12fac715df9760ae642f5169aec5f11.JPG

W&V

717712930_WinstenVerlies2019voorboekingEV.thumb.JPG.8cfbcfc4491b082c83212bc97873a5e9.JPG

 

[999] Winst naar EV        Deb 1.000,00

[040] Eigen vermogen                          Cr 1.000,00

Grootboek

 

[042] Privé-opnamen en stortingen   Deb 200,00

[040] Eigen vermogen                                                   Cr 200,00

 

Balans na boekingen

685311250_Balans2019naboekingEV.thumb.JPG.c08961a3ebc1ea38e9088541681c227c.JPG

W&V na boekingen

543651034_WinstenVerlies2019naboekingEV.thumb.JPG.00dbc604cb373167e50188c6507c371b.JPG

 

 

 

Deze vervalt hieronder maar krijg hem niet weg.

Balans Winst en Verlies 2019 voor boeking EV.JPG

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Fredsan zei:

Ik zal een beetje creatief moeten zijn , weet ook niet hoe de meeste andere programma's hier mee omgaan en wat van W en V nog zichtbaar is.

Dat is al gezegd. In een nieuw jaar is de winst (en W&V) van het vorige jaar niet meer zichtbaar. Die is verwerkt in de begin EV van dat nieuwe jaar.

 

Ik denk dat verder als hier al gezegd is (hoe te boeken en ermee om te gaan). Aan jou om nu te kijken of dat uitkomt in jouw programma (en of je begrijpt waar we gedaan is en gedaan moet worden).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.