• 0

Schema boekhouden e.d [boekhoudprogramma inrichten - grootboekrekeningschema]

(aangepast)

Beste allemaal

 

Ik heb een boekhoud programma gekocht en nou moet ik eerst een schema maken (lijkt me tenminste het handigst).

Voorheen met spreadsheets gewerkt , 

zie: https://handy5.nl/boekh-map/Boekhoud schema.pdf

Boven in staat tabel zoals programma is ingedeeld

 

Eronder  rubrieken? met grootboekcodes die ik aan het maken ben.

 

(eenmanszaak zzp dus geen gekke dingen.

 

Klopt dit  of wat kan er veranderd worden en wat dan ook...

 

Crediteuren Klopt dit

 

Verder Als je voorbelasting terugkrijgt bijv. 344,60  mag ik dit afronden naar 345,-

Hoe boek ik dit of wat nog toe te voegen om het sluitend te krijgen.

 

Alvast bedankt

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
12 minuten geleden, Fredsan zei:

Dus toch een 999  voor de zekerheid > onder welke rubriek zo die moeten komen volgens jou

Die zal dan aan de W en V moeten zijn toegewezen?

Ik heb geen idee hoe de procedure van het leegboeken van de W&V is in jouw programma. Uiteindelijk moeten alle saldo's naar eigen vermogen geboekt worden. Je kunt dat met tussenstappen doen (7xx etc naar 999 w&v en dan e.v. naar 049 en vervolgens naar 040) of gewoon direct (7xx etc direct naar 040). Feit blijft dat alle saldo's van je W&V uiteindelijk op de 040 terecht komen voor het nieuwe jaar. En ook de 042 prive opname en 04x prive storting boek je naar die 040 voor het nieuwe jaar.

 

eind EV = begin EV + prive storting - prive opname + winst

 

(En eind EV dit jaar is ook weer de begin EV van volgend jaar)

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Fredsan zei:

Verder Als je voorbelasting terugkrijgt bijv. 344,60  mag ik dit afronden naar 345,-

Je kunt geen 344,60 terugkrijgen van de belastingdienst want bij de aangifte rond je alle bedragen af (in je eigen voordeel).

 

Ik zie BTW te vorderen maar ik mis BTW af te dragen. Normaal worden die balansposten gevuld bij een verkoopfactuur. Na OB aangifte boek ik die regels naar een algemene (enkele) "BTW te betalen" met precies het aangifte bedrag (dus afgerond) met als tegenboeking op de af te dragen en te vorderen BTW (hoog/laag etc). Daarmee komt er ook een klein verschil van 0 tot 2 euro die je op BTW verschil (of div.baten) kunt boeken in de W&V. De individuele te betalen en te vorderen BTW zijn dan weer 0 zodat er dat kwartaal weer opgeboekt kan worden. Dat houdt het overzichtelijk (omdat betaling van/aan BD later kan gebeuren). Wanneer de betaling (of ontvangst) van de belastingdienst komt dan boek je de bank tegen op die "BTW te betalen" zodat die dan weer 0 is.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt

 

Dat bedoel ik het na boven afronden wat in aangifte O.B gebeurt.
wat doe ik daarmee, anders blijft een afrondingsverschil ontstaan.

 

Wat zou ik nog moeten toevoegen voor grootboek dus waar ik dit op kan boeken

 

Verder las ik in een voorbeeld 

Te vorderen BTW bij activa

Te betalen BTW passiva

 

edit:

Dus voor te beginnen zou ik kunnen toevoegen:

Vlottende passiva W&V  1525 BTW verschil

 

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Fredsan zei:

Dat bedoel ik het na boven afronden wat in aangifte O.B gebeurt.

Bij het overboeken van de BTW naar die te betalen BTW boek je het verschil af naar een verschil rekening in de W&V. Aan het einde van het jaar staat dat zo'n 3 tot 6 euro op.

 

3 minuten geleden, Fredsan zei:

Verder las ik in een voorbeeld 

Te vorderen BTW bij activa

Te betalen BTW passiva

Die zag ik in jouw pdf verder niet staan.

 

Overigens stond er bij BTW Te vorderen de tekst vlottende passiva. Volgens mij is "te vorderen" activa en te "betalen passiva". Dus die omschrijving in die pdf leek mij ook wat onlogisch.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee klopt het is nog niet goed in pdf bestand , vandaar mijn vragen hierover. 

 

Wat zou ik nou moeten toevoegen in grootboek en hoe te boeken

 

Stel ik heb factuur verstuurd met bijv. 20 euro btw 21 %

Hoe boek ik dat

 

 

Anderzijds heb ik factuur ontvangen Met bijv. Bedrag van 30, 45 euro btw hoe boek ik dat

 

Dan ga ik aangifte o.b doen krijg ik met afronding verschil te maken van 0.55 cent hoe boek ik dat.

 

Hoop dat het beetje duidelijk is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als ik dat zo lees graag ik me af of je zelf wel moet boekhouden.

Of heb je wel iemand die over je rug meekijkt?

 

Even uit de losse vuist getikt (ik weet niet zeker of de aan (/a) e.d. goed staan want het is alweer heel wat jaartjes geleden dat ik journaalposten op papier heb gezet):

 

Verkoopfactuur 40,00 + 21% BTW

--

Debiteur 48,40

a/ Omzet 40,00

a/ Te betalen BTW hoog 8,40

 

Betaling debiteur

--

Bank 48,40

a/ Debiteur 48,40

 

Inkoopfactuur 30 + 21% BTW (kosten, geen voorraad)

--

Kosten 30,00

Te vorderen BTW hoog 6,30

a/ Crediteur 36,30

 

Betaling crediteur

--

Crediteur 36,30

a/ Bank 36,30

 

BTW opgave begin van de maand na kwartaal (8 betalen, 7 vorderen, verschil 1,10)

--

Te betalen BTW hoog 8,40

a/ Te vorderen BTW hoog 6,30

a/ Af te dragen BTW 1,00

a/ Verschillen in W&V 1,10

 

Daadwerkelijke betaling BTW eind van de maand na kwartaal

--

Af te dragen BTW 1,00

a/ Bank 1,00

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Fredsan zei:

Ik heb een boekhoud programma gekocht en nou moet ik eerst een schema maken (lijkt me tenminste het handigst)

Een boekhoudprogramma kopen zonder bijgeleverde grootboekrekeningschema(s) ?

Normaal wordt daar in voorzien.

 

Google eens op grootboekrekeningschema.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@Cosara

Het is vrij normaal dat er geen grootboekrekeningschema(s) bij geleverd worden.

 

Er zijn er honderden  en iedere gebruiker zal toch weer zijn eigen behoeftes en code hebben.

 

 

 

@Rik ·

 

Duidelijk voorbeeld wat je geeft.

 

Boekhouden heb ik wel kennis mee alleen hoe en wat BTW te verwerken....was ook wel weer tijdje geleden.

 

Ik heb het verwerkt in mijn schema

 

https://handy5.nl/boekh-map/Boekhoud schema.pdf

 

Hoop dat ik alles zo een beetje goed heb en aan het juiste heb toegewezen.

 

( Balans of W&V , vlottende activa of passiva enz.

 

 

 

 

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Fredsan zei:

Het is vrij normaal dat er geen grootboekrekeningschema(s) bij geleverd worden.

Er zijn er honderden  en iedere gebruiker zal toch weer zijn eigen behoeftes en code hebben.

Mijn (beperkte) ervaring leert dat het niet normaal is.

Alle mij bekende boekhoudprogramma's maken gebruik van (aangepaste) grootboekrekeningschema's die min of meer het Referentie Grootboekschema volgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zeker wel boekhoudprogramma's die zonder rekening schema komen. Met name de kleinere (e.v. buitenlandse) open source varianten. De meeste grote commerciële programma's zullen wel een standaard schema hebben.

 

@Fredsan Ik zie dat je de W&V en Balans grootboekrekeningen door elkaar hebt staan. Normaal (ten minste mijn voorkeur) heeft dat alles onder de 4000 (of 400) balans is, en alles erboven W&V. Nu heb je bv BTW verschil (W&V) op 1550 staan maar die zou ik ergens in de 9000 zetten bij diverse baten en lasten voor W&V. En de 9100 en 9200 privé zou ik in een vermogensgroep zetten. Overigens staan bankkosten bij mij onder het kopje  "Financieringskosten en rentelasten", bij jou niet.

 

Voorbeeld van algemene indeling

0 – Vaste activa en passiva (investeringen, eigen vermogen (privé opnames/stortingen), langlopende leningen)
1 – Vlottende activa en passiva (bank, kas, overlopende activa/passiva, btw rekeningen)
2 – Tussenrekeningen (kruisposten, vraagposten, netto lonen)
3 – Voorraadrekeningen (i.c.m. 7)

4 – Kostenrekeningen
7 – Kostprijs rekeningen (inkopen)
8 – Omzet rekeningen
9 – Financiële baten en lasten (rente, vennootschapsbelasting)

 

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden maar je zou dit ongeveer aan kunnen houden.

De 9100, 9200 en 1550 staan dan nu niet logisch.

Het komt verder niet zo precies. Ik gebruik bv een afwijkend schema omdat ik die jaren geleden over genomen heb van de toenmalige boekhouder.

 

Ik mis trouwens de af te dragen BTW als aparte balanspost (waar je dus alle 15xx naartoe kunt boeken voordat je de betaling doet). Dat is wel zo handig want dan heb je bij de jaarovergang maar te maken met één "af te dragen BTW" post (zoals ik uitgelegd had in mijn post).

 

Ik zou dus adviseren toch op internet even verder te kijken naar wat voorbeeld schema's. Gewoon een beetje om te kijken hoe ze globaal in elkaar zitten met betrekking tot de groepen. (Als je op Google zoekt op 4000 kosten 8000 omzet dan kom je al genoeg tegen.)

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mooi

 

Ik werk zelf ook met een open source variant , maar zag ook in de Nederlandse boekhoud programma's heel veel onderscheid wat schema betreft. 

Het is in elk geval de bedoeling dat ik mijn schema op orde heb zodat ik grootboek in programma kan invoeren.

 

Ja je komt zoveel tegen op internet wat schema betreft

 

bijv

https://www.administratievoeren.nl/files/grootboekrekeningschema.pdf?x67076

 

Dit zal waarschijnlijk aansluiten bij wat jij bedoelde.

 

Ik ga ff wat aanpassen naar aanleiding van jou bericht , kom ik erop terug

 

Dit is mij niet helemaal duidelijk.

En de 9100 en 9200 privé zou ik in een vermogensgroep zetten.

 

 

edit:

 

Heb ik dan 9 Privé-opnamen en stortingen ook verkeerd staan bij 9.

Heb ik balans bijgezet maar 9 is boven de 4

 

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Fredsan zei:

Heb ik dan 9 Privé-opnamen en stortingen ook verkeerd staan bij 9.

Heb ik balans bijgezet maar 9 is boven de 4

Inderdaad. de Privé opname en storting zou ik in dezelfde groep verwachten als je "Eigen vermogen". Dus lager dan 4000.

En de 1550 Verschil BTW is een W&V post en die zou ik dan in de 9000 groep verwachten (Diverse baten en lasten in W&V).

 

"Eigen vermogen" is dus ook nog een post die ik mis in jouw lijstje. Die zul je uiteindelijk wel nodig hebben.

(Daar boek je voor het volgende jaar je winst en diverse andere posten op nadat de balans opgemaakt.)

 

En als je een werkbus, aanhanger, gereedschappen en e.d. als inventaris hebt dan heb je meestal daarnaast ook een afschijvings-balanspost (direct daaronder op nr+1 of +5) zodat je duidelijk kunt zien hoeveel het oorspronkelijke bedrag was en hoeveel er al op afgeschreven is. Dat is dus extra naast de afschijvings-kostenpost die elk jaar weer naar 0 geboekt worden in de W&V.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt.

 

Deze snap ik niet helemaal

  • En als je een werkbus, aanhanger, gereedschappen en e.d. als inventaris hebt dan heb je meestal daarnaast ook een afschijvings-balanspost (direct daaronder op nr+1 of +5) zodat je duidelijk kunt zien hoeveel het oorspronkelijke bedrag was en hoeveel er al op afgeschreven is. Dat is dus extra naast de afschijvings-kostenpost die elk jaar weer naar 0 geboekt worden in de W&V.
  • Ik mis trouwens de af te dragen BTW als aparte balanspost (waar je dus alle 15xx naartoe kunt boeken voordat je de betaling doet). Dat is wel zo handig want dan heb je bij de jaarovergang maar te maken met één "af te dragen BTW" post (zoals ik uitgelegd had in mijn post).
  • eigen vermogen

 

https://handy5.nl/boekh-map/Boekhoud schema.pdf

 

weer wat aangepast

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Fredsan zei:

Deze snap ik niet helemaal

  • En als je een werkbus, aanhanger, gereedschappen en e.d. als inventaris hebt dan heb je meestal daarnaast ook een afschijvings-balanspost (direct daaronder op nr+1 of +5) zodat je duidelijk kunt zien hoeveel het oorspronkelijke bedrag was en hoeveel er al op afgeschreven is. Dat is dus extra naast de afschijvings-kostenpost die elk jaar weer naar 0 geboekt worden in de W&V.

Welke boeking zou jij nu doen om af te schrijven op de werkbus?

Boek je dan 4020 Afschrijving werkbus en dan direct a/ 0110 Werkbus ?

Dat is niet verstandig omdat je dan niet ziet wat de oorspronkelijke waarde is van die Werkbus.

Meestal heb je dan ook een 0115 Afschrijving werkbus (dus ook als balanspost) waartegen je afschrijft. De werkbus blijft dan op zijn bedrag staan en er staat een credit op 0115 Afschrijving werkbus. Kijk in de jouw aangehaalde link maar eens naar 0050/0055, 0060/0065 etc. Elke invenstaris heeft ook een eigen afschrijvings-balanspost (naast ook de kostenpost afschrijving).

 

12 minuten geleden, Fredsan zei:
  • Ik mis trouwens de af te dragen BTW als aparte balanspost (waar je dus alle 15xx naartoe kunt boeken voordat je de betaling doet). Dat is wel zo handig want dan heb je bij de jaarovergang maar te maken met één "af te dragen BTW" post (zoals ik uitgelegd had in mijn post).

Wat snap je hier niet van? Ik dacht dat je mijn journaalpostenvoorbeeld begrepen had. Welke boeking voer jij nu uit als je op 2 april aangifte doet voor het eerste kwartaal?

 

12 minuten geleden, Fredsan zei:
  • eigen vermogen

Waar staat je "Eigen vermogen" op de passiva kant in jouw PDF?

Ik bedoel... ik kan daar geen boekhoudcode voor vinden in jouw PDF.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat BTW betreft

Eerst wat de BTW betreft

 

Klopt er is geen afdracht BTW

 

 

Jouw voorbeeld

BTW opgave begin van de maand na kwartaal (8 betalen, 7 te vorderen, verschil 1,10)

--

Te betalen BTW hoog 8,40 (afronden naar 8,-)

a/ Te vorderen BTW hoog 6,30 (afronden naar 7,-)

a/ Af te dragen BTW 1,00 (dan moet 1,- betaald worden, werkelijk verschil =2,10)

a/ Verschillen in W&V 1,10

 

Daadwerkelijke betaling BTW eind van de maand na kwartaal

--

Af te dragen BTW 1,00

a/ Bank 1,00

 

Boeking btw bij ingaven factuur

 

Debet Credit
1531 BTW Te betalen hoog   8,40
1521 BTW Te vorderen hoog 6,30  
     
     
     

 

Vervolgens bij invullen BTW bij belastingdienst.

1521 en 1531 worden weer op NUL gezet

  Debet Credit
1531 BTW Te betalen hoog
(afronden naar 8,-)
8,40  

1521 BTW Te vorderen hoog

(afronden naar 7,-)

  6,30
1535 Af te dragen BTW    1,-
9100 BTW verschil   1,10

 

Dan word er daadwerkelijk betaald

1535 Af te dragen BTW  wordt op NUL gezet

  Debet Credit
1010 Bank ING   1,-
1535 Af te dragen BTW  1,-  

 

PDF schema aangepast

https://handy5.nl/boekh-map/Boekhoud schema.pdf

 

edit

Tabellen aangepast nu met BTW verschil

 

aangepast door Fredsan
Link naar reactie
  • 0

Je hebt een 0 groep waar de tekst eigen vermogen in staat en vervolgens zet je de balanspost voor eigen vermogen in de 1 groep (op 1560). Niet heel logisch. Ook de volgorde en ruimte tussen de rekeningen is niet logisch.

 

Is het niet handiger een van de schema's van internet te halen en dan te strippen wat je niet nodig hebt. Dan is de verdeling volgens mij ook veel handiger.

 

Link naar reactie
  • 0

PDF eigen vermogen aangepast.

 

Ja er zijn zoveel schema's , heb je een beter?

 

Ik heb in post hierboven btw aangepast met BTW verschil , hopelijk klopt dat.

 

Jij

Welke boeking zou jij nu doen om af te schrijven op de werkbus?

Boek je dan 4020 Afschrijving werkbus en dan direct a/ 0110 Werkbus ?

 

Ik zou het zo doen , maar is dus fout

Kun je aangeven hoe dan wel , kom er niet bepaald uit.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Fredsan,
 

Als de 'basis' van het boekhouden ontbreekt is de kans groot dat je niet alleen nu maar ook in de toekomst vast "blijft" lopen met een aantal vraagstukken en misschien wel een foutieve administratie opzet en invult. Het lijkt mij praktischer en zinvol om dit uit handen te geven zodat het grootboekschema correct ingericht wordt en de boekingen zodanig worden gemuteerd dat hier de benodigde aangiften zoals BTW etc.  op een juiste manier uit het boekhoudprogramma kunnen worden opgehaald. Ik zou je eventueel wel willen helpen maar je zou ook iemand anders kunnen vragen om het gehele proces bijvoorbeeld op afstand of thuis samen te doorlopen... Is maar een tip :) 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, Fredsan zei:

Ja er zijn zoveel schema's , heb je een beter?

Je had er zelf al een gevonden (waarnaar je linkte).

 

42 minuten geleden, Fredsan zei:

Ik zou het zo doen , maar is dus fout

Kun je aangeven hoe dan wel , kom er niet bepaald uit.

Niet echt fout maar ook niet duidelijk.

Duidelijker is dus zoals ik al zei ook een balanspost voor afschrijving te maken (en zoals ook in alle schema's staat). Je boekt dan 4020 Afschrijvingkosten werkbus en dan direct a/ 0115 Afschrijving Werkbus. Dan blijft de 0110 de waarde houden van die bus totdat 0110 en credit 0115 dezelfde waarde hebben. Dan kun je ze na verkoop tegen elkaar wegboeken als de werkbus het bedrijf verlaten heeft (met e.v. het verschil als directe afschrijvingkosten in dat jaar).

 

(Daarom was mijn eerste vraag of je wist hoe je moest boekhouden. Dan zouden deze dingen bekend moeten zijn. Ik zeg niet dat je het niet zelf moet doen maar zorg ervoor dat er iemand over je rug meekijkt.)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

@Ward van der Put

 

Bedank maar ik hou het toch maar wat simpeler

https://home.hccnet.nl/van.asperen/Boekhouden/Cursus/vrbrekschema.htm

of

https://www.administratievoeren.nl/files/grootboekrekeningschema.pdf?x67076

 

Bekende naam iets met PHP?

 

 

Verder merk ik dat ik toch tegen een en ander aanloop , bijv. jaarafsluiting en dat afschrijven nog bekijken.

Dus mijn boekhouden is beperkter dan ik dacht al ben ik ook niet helemaal een leek.

 

Ik heb iemand die meekijkt , (zeker wat uiteindelijke aangifte betreft) maar hebben tot nu toe alles in spreadsheets gedaan en alles enkel onder elkaar gezet

 

Omzet

Kosten

Btw

afschrijvingen

balans /vermogensvergelijking

 

Nou met aanschaf programma en dubbel boekhouden wordt het weer wat anders.

 

Van de andere kant is het ook maar kleine administratie.

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Fredsan zei:

Bekende naam iets met PHP?

Klopt, dat ben ik, maar mijn boekhouding doe ik ook gewoon in Excel. 😉

 

Het RGS is als grootboekschema in zijn totaliteit inderdaad vaak veel te uitgebreid, maar het is wel handig om het als naslag achter de hand te houden: je kunt zo snel zien hoe bepaalde grootboekrekeningen worden genoemd en waar ze zijn ondergebracht.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

FF de tijd genomen om meer duidelijk over een en ander te vergaren.

 

Schema aangepast

 

Voorraad  is mij nog niet  duidelijk.

 

Ik breng privé een voorraad in van 1000,-

Boek ik:

Rekening D C  
042 Privé-opnamen en stortingen   1000  
300 voorraad 1000    
       

 

Vervolgens koop ik voor 1815,-  materialen incl. btw op factuur

 

Rekening D C
700  Inkoop Voorraad 1500,-  
181 BTW Te vorderen hoog 315,-  
140 Crediteuren   1815,-
     

 

Voorraad boeken

 

Rekening D C
700  Inkoop Voorraad   1500,-
300 Voorraad 1500,-  

 

 

Ik begrijp[ die rekening 700 niet , en waar en waaronder komt die op balans ?

 

Ik zou gelijk naar 300 voorraad kunnen boeken en 700 overslaan.

Ik neem aan  dat het met de waarde vermeerdering  / vermindering van voorraad te maken heeft.

 

Is het een goed idee om privé opname en storting aan 2 grootboeken toe te voegen?

Bijv.

042 Privé-opnamen 
043 Privé-stortingen

 

 

aangepast door Fredsan
type fout
Link naar reactie
  • 0

Rekening 700 staat op de winst en verliesrekening. 

40 minuten geleden, Fredsan zei:

Vervolgens koop ik voor 1815,-  materialen incl. btw op factuur

 

Rekening D C
700  Inkoop Voorraad 1500,-  
181 BTW Te vorderen hoog 315,-  
140 Crediteuren   1815,-
     

Deze klopt namelijk niet. Als je hier 700 vervangt door 300 dan gaat het goed.

 

Bij aankoop komt het immers eerst in de voorraad (300 op de balans). Pas bij verkoop gaat het naar de kosten (700).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.