• 0

Piggybacken op elkaars netwerk...

(...)

Een praktijkvoorbeeld: een vriend van mij levert vergelijkbare diensten als die jij beschrijft. Hij is gaan teamen met een leverancier van hardware. Deze hardware-leverancier kreeg heel veel vragen naar netwerkbeheer, die hij nu doorspeelt naar mijn vriend (of beter: wegens overweldigend succes zijn ze gefuseerd en hebben ze inmiddels al weer een ander bedrijf overgenomen ook).

 

Voordeel is dat je kunt piggybacken op elkaars netwerk. En in het kader van Voor Wat Hoort Wat: jij krijgt bij het netwerkbeheren ongetwijfeld ook goede signaaltjes dat iemand toe is aan een vervanging van zijn pc-park...

(...)

 

Met dank aan de auteur van het stukje hierboven(!).

Stel dat je - zoals de ondernemer van hierboven - vragen van je klanten naar een bepaalde dienst of een bepaald product krijgt, welke je niet kan leveren en dat je ook niemand weet die dat wel kan leveren. Zonde eigenlijk, want met deze "vragende klant" kunnen andere ondernemers weer blij gemaakt worden. Is er geen plek op internet waar hier iets voor is geregeld, waarbij het "Voor Wat Hoort Wat" beginsel ook echt werkt? Kan me voorstellen dat, als ik een vraag krijg "lever jij dienst x" (die ik niet lever), ik wel een trigger moet hebben om die vraag op zo'n site te zetten. Met andere woorden: what's in it for me als ik dat doe...

Misschien een idee om hier wat mee te doen? Of juist niet omdat het "elkaar kennen" te veel ontbreekt?

 

 

Get the software you need.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds de start als ondernemer heb ik vele "samenwerkingen"gehad. Ze liepen stuk voor stuk fout. Vaak liggen de diensten dicht bij elkaar. De laaste keer dat ik mijn energie in een samenwerking heb gestoken liep ook op niets uit. Webdesign bedrijf doet nu ook automatisering, natuurlijk na eerst de kunst te hebben afgekeken. Veel ondernemingen zijn zo op zoek naar omzet dat deze letterlijk alles kunnen.

 

En kijk naar vraag en aanbod word ook nauwlijks gebruikt. Persoonlijk sta ik altijd open voor een leuke samenwerking.

Link naar reactie
  • 0

Het voor wat hoort wat princiepe vind ik hier een beetje raar. Je hebt een klant. die je niet kan helpen, maar waar je wel vindt dat die van jou is.

 

A: Als je een klant niet kan helpen is het je klant niet

B: Zo'n relatie is geen "bezit" dat je kan verpatsen.

 

Mijn suggestie: Zeg nee tegen een klant die je niet kan helpen, verwijs door naar een bevriende concurrent, of breidt je assortiment uit.

 

Ga in ieder geval niet "handelen in relaties".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sinds de start als ondernemer heb ik vele "samenwerkingen"gehad. Ze liepen stuk voor stuk fout. Vaak liggen de diensten dicht bij elkaar. De laaste keer dat ik mijn energie in een samenwerking heb gestoken liep ook op niets uit. Webdesign bedrijf doet nu ook automatisering, natuurlijk na eerst de kunst te hebben afgekeken. Veel ondernemingen zijn zo op zoek naar omzet dat deze letterlijk alles kunnen.

"Samenwerking" bedoel ik juist expliciet niet! Teminste... in de zin zoals ik denk dat jij die bedoelt, zijnde een samenwerking waar je 'energie in steekt', zoals je aangeeft. Wil overigens niet zeggen dat ik daar open voor sta hoor... :-).

Maar wat ik bedoel is: de vraag van een klant (waaraan jij niet kan voldoen) bij een andere ondernemer deponeren, zodat zowel klant als andere ondernemer hiermee geholpen zijn, EN jij hier ook wat voor terug krijgt

 

En kijk naar vraag en aanbod word ook nauwlijks gebruikt. Persoonlijk sta ik altijd open voor een leuke samenwerking.

 

Precies: simpelweg wat "dumpen" bij vraag is hier veeeel te kort door de bocht; bovendien is het "Voor Wat Hoort Wat" beginsel hier niet afgedekt. Bovendien lijkt mij het gegeven dat vraag en aanbod nauwelijks wordt gebruikt ook logisch te verklaren (binnen dit kader dan), namelijk: als mij een vraag bereikt waaraan ik niet kan voldoen, waarom zou ik deze dan bij vraag en aanbod zetten??

 

Eerder zou ik denken aan een systeem waarbij bijvoorbeeld wordt bijgehouden wie er als gevolgd van jouw vraag een opdracht heeft binnengehaald, waarna deze partij jou ook weer een gunst verleent (bijvoorbeeld als deze partij weer een vraag krijgt die bij jouw activiteiten past). Deze gedachte schud ik zomaar uit mijn mouw hoor, misschien iets waar geen behoefte aan is en/of in de praktijk niet werkt (om misschien mijn al eerder genoemde ontbreken van "elkaar kennen").

 

Was meer benieuwd naar de reacties die deze draad teweeg zou brengen om te kijken of hier überhaupt iets mee te doen zou zijn.

Na x berichten moet de conlusie simpel te trekken zijn: ja of nee.

 

 

 

Get the software you need.

Link naar reactie
  • 0

B: Zo'n relatie is geen "bezit" dat je kan verpatsen.

(...)

Ga in ieder geval niet "handelen in relaties".

Het gaat mij puur om de vraag van de klant. Deze vraag is geen bezit (en de relatie met de klant natuurlijk al helemaal niet), maar wel een - niet tastbaar - iets waarmee je wat kan doen en andere ondernemers blij mee kan maken.

Het "handelen in relaties" is wat mij betreft niet aan de orde, het gaat mij puur om het neerleggen van de vraag op een geschikte plaats, en ja: waarbij mij mogelijk ook een opdracht wordt toegeschoven. Ik heb een hekel aan de uitdrukking, maar zie het als een win-win-win scenario....

 

 

 

Get the software you need.

Link naar reactie
  • 0

En wat als de ondernemer aan wie jij de opdracht doorspeelt niet de kwaliteit geeft die de klant wil en jij daar dan op aangekeken wordt? Je zult mensen persoonlijk moeten kennen en weten dat ze goed werk af leveren. En dat is netwerken...

Link naar reactie
  • 0

B: Zo'n relatie is geen "bezit" dat je kan verpatsen.

(...)

Ga in ieder geval niet "handelen in relaties".

Het gaat mij puur om de vraag van de klant. Deze vraag is geen bezit (en de relatie met de klant natuurlijk al helemaal niet), maar wel een - niet tastbaar - iets waarmee je wat kan doen en andere ondernemers blij mee kan maken.

Het "handelen in relaties" is wat mij betreft niet aan de orde, het gaat mij puur om het neerleggen van de vraag op een geschikte plaats, en ja: waarbij mij mogelijk ook een opdracht wordt toegeschoven. Ik heb een hekel aan de uitdrukking, maar zie het als een win-win-win scenario....

 

Ik zeg het wat kort door de bocht, maar wat jij voorsteld is nou precies waar ik het over heb. Een handel in relaties die daar niet om gevraagd hebben. Ik ben benieuwd wat je klanten daarvan vinden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En wat als de ondernemer aan wie jij de opdracht doorspeelt niet de kwaliteit geeft die de klant wil en jij daar dan op aangekeken wordt? Je zult mensen persoonlijk moeten kennen en weten dat ze goed werk af leveren. En dat is netwerken...

Haha, precies het antwoord waarvan ik dacht "wanneer komt die nou".

Conclusie is dus "nee" en het "elkaar kennen" is hier van essentieel belang. Denkt er nog iemand anders over?

 

Als het goed is, is dit dan het laatste bericht in deze draad.

Get the software you need.

Link naar reactie
  • 0

Annedien, je slaat de spijker op zn kop. Ik ben eens uitgenodigd voor een netwerk bvijeenkomst, en dat bleek BNI te zijn, en inderdaad niet goedkoop en wat gelicked. Ik ben dan ook geen lid geworden.

 

Het principe kan echter wel werken denk ik. Het goed kunnen doorverwijzen van relaties die ergens een behoefte aan hebben naar een bekende in jouw netwerk kan erg zinvol zijn. Punt is dat het geen verplichting moet zijn en het zou moeten voortkomen uit een positieve gedachte om te delen / helpen.

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Het principe kan zeker wel werken, alleen het vraagt een voor deze tijd nogal ongebruikelijke kijk op de wereld.

 

Je moet er namelijk vanuit gaan dat je relaties jou net zoveel gunnen als jij hen gunt. Dat is iets wat in de huidige tijd langzaam aan het uitsterven is. De tendens wordt dat mensen en organisaties "winst" alleen voor zichzelf kunnen definiëren. De toegevoegde waarde van "helpen" wordt steeds minder belangrijk of zelfs niet meer gezien. Sommigen gebruiken de term helpen nu al in een vorm die niet bij helpen past.

 

Het netwerk principe overstijgt het "zelf" principe, je moet alleen inzien en geloven dat je met 2 of meer personen meer kunt presteren dan alleen waardoor het geheel groter wordt dan de som van de delen. Iets dat volledig onmogelijk wordt als je in iedere transactie financiële winst wilt zien. (de What's in it for me? vraag).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een andere opmerking/vraag tussendoor...

Jef, het gaat toch om jou product 'verkopen'? In hoeverre helpen jou bestaande business relaties met het verder verkopen van jou bedrijf/ product? Maw. Maak je ook voldoende gebruik van jou bestaande klanten om nieuwe klanten te werven?

 

Groet, Alex

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het afhangt van de mores van de branche waarin je opereert. Het is het nmm heel normaal dat je een handeling/tip-fee krijgt als je een ander een opdracht aandraagt en deze de opdracht ook gegund krijgt. Een concrete lead/introductie is best wat waard.... Stel dat je een opdracht te 'vergeven' hebt die de ander 100k omzet oplevert... Waarom zou je daar niet iets voor mogen vangen? Zo werken interim-bureau's ten slotte ook.. die vangen 25-30k... Ik zou insteken op 10-15%... Een andere optie is dat je je dilemma voorlegt aan de klant, dus erkennen dat je bepaalde kennis/vaardigheiden niet bezit, maar een en ander wel kan inkopen.. Je kan zelf de verantwoording houden over het project. Wel goede afspraken maken natuurlijk met diegene aan wie je het uitbesteedt.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Even een andere opmerking/vraag tussendoor...

Jef, het gaat toch om jou product 'verkopen'? In hoeverre helpen jou bestaande business relaties met het verder verkopen van jou bedrijf/ product? Maw. Maak je ook voldoende gebruik van jou bestaande klanten om nieuwe klanten te werven?

 

Groet, Alex

 

Nee, mijn JIM's verkoop ik niet, is ook geen markt voor. Uiteraard de relaties die ik heb helpen wel mijn aantal JiM's te vergroten. De Jim's zijn maar een deel van mijn onderneming.

Link naar reactie
  • 0

De reacties hier zijn redelijk negatief ten aanzien van het piggybacken, dat verbaast me eigenlijk wel omdat ik in andere topics zo vaak adviezen voorbij zie komen waarbij wordt aangespoord te zoeken naar mogelijke samenwerkingen.

 

De interieurontwerper met de makelaar, de cateraar bij een beurscomplex, de webhoster bij een webdesigner etc. Je ziet legio voorbeelden die wel werken. Dus van waar die negativiteit?

 

Een gedeelte daarvan is wellicht terug te leiden op het feit dat de discussie heel erg op het "voor wat hoort wat" gedeelte is gespitst. Piggybacken hoeft inderdaad niet altijd in die vorm gegoten te worden, want alleen al dat je de klant kunt helpen aan een goed adres kan voldoende waarde zijn voor jezelf, zonder dat daar ook nog een fee tegenover staat.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De reacties hier zijn redelijk negatief ten aanzien van het piggybacken, dat verbaast me eigenlijk wel omdat ik in andere topics zo vaak adviezen voorbij zie komen waarbij wordt aangespoord te zoeken naar mogelijke samenwerkingen.

 

De interieurontwerper met de makelaar, de cateraar bij een beurscomplex, de webhoster bij een webdesigner etc. Je ziet legio voorbeelden die wel werken. Dus van waar die negativiteit?

 

Een gedeelte daarvan is wellicht terug te leiden op het feit dat de discussie heel erg op het "voor wat hoort wat" gedeelte is gespitst. Piggybacken hoeft inderdaad niet altijd in die vorm gegoten te worden, want alleen al dat je de klant kunt helpen aan een goed adres kan voldoende waarde zijn voor jezelf, zonder dat daar ook nog een fee tegenover staat.

 

Hallo Welleke,

 

"Samenwerken" is natuurlijk het streven en de enige zinvolle manier om vooruit te komen. De vraag was of je ook relaties kon verpatsen. Dat heeft niks met samenwerken te maken.

 

Het priciepe van "verpatsen van contacten" vind hier weinig gehoor. En wat mij betreft terecht. Het staat zelfs haaks op de princiepes va samenwerken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De interieurontwerper met de makelaar, de cateraar bij een beurscomplex, de webhoster bij een webdesigner etc. Je ziet legio voorbeelden die wel werken. Dus van waar die negativiteit?

 

In de praktijk gaat het eigenlijk iets anders.

 

1.Makelaar ziet dat er brood in interieurontwerpen zit en trekt er ook 1 aan.

 

2. Web designer ziet webhosting als extra bron van inkomsten.

 

3. beurscomplex ziet dat broodje zeer goed verkopen en smijt de cateraar eruit.

 

:-X

 

Even serieus: Ik zie op veel camping dat bijv. de horeca word verpacht. Nadat deze is opgeknapt en winstgevend is gemaakt, dumpen ze de pachter. En rekenmaar dat dit zeer vaak voorkomt. Meestal zitten de werkzaamheden zo kort op elkaar dat dit meestal niet werkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nadat deze is opgeknapt en winstgevend is gemaakt, dumpen ze de pachter.
Ja zo ken ik er nog 1; Na een aantal jaar komt het bedrijf tot de conclusie dat catering, webhosting, of interieur toch een vak apart is en niet tot de kernactiviteiten behoort en daarom wordt dit weer uitbesteed.

 

Jongens jongens, wordt wel heel makkelijk praten zo zeg....

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.