• 0

Omzetbelasting, factuur aan EU klant, levering goederen in Nederland

Goedemorgen,

Alvast dank dat jullie de tijd willen nemen voor onze (BTW)uitdaging. Wij zijn nl beginnende starter.

Wij hebben een klant in de EU waarvan de goederen(onderdelen) in Nederland moet worden geleverd bij een onderhoudsbedrijf. Wij hebben 2 vragen waar we niet echt uitkomen bij onze zoektocht bij de belastingdienst.

 

Soms blijft zo een levering in het magazijn van het onderhoudsbedrijf en soms wordt het meteen gemonteerd aan bv vliegtuig.

De EU-klant heeft een btw identificatienummer. Bij het plaatsen van een order waarbij de goederen geleverd worden in de EU is voor ons duidelijk. De BTW is dan 0%.

Maar stel dat zij een order plaatsen en de goederen worden geleverd aan het onderhoudsbedrijf in Nederland en de levering blijft in het magazijn omdat de reparatie op een andere tijdstip moet gebeuren. Valt dit onder de 21% BTW? Moet de EU klant een Nederlandse BTW in bezit hebben en hoe moeten wij dit in onze BTW formulier (welk vak) opgeven.

 

Maar het kan ook zijn dat de EU-klant een order heeft voor een onderdeel en deze geleverd moet worden bij het Nederlands onderhoudsbedrijf en deze op haar beurt het onderdeel meteen monteert in het vliegtuig van de EU-klant. Valt dit onder de 0% . Wij begrepen dat er een (0%)regeling is voor onderdelen die meteen worden gemonteerd in vliegtuigen maar kan dat niet terugvinden bij de belastingdienst.

 

Heel veel vragen en hopen dat jullie ons hiermee kunnen helpen.

 

Alvast bedankt Sarah.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, sarah69 zei:

De BTW is dan 0%.

Je bedoelt verlegd! Zie ook Berts opmerking: 0% is een tarief, dat doorgaans alleen bij export aan de orde komt. Als je vanuit een ander EU-land goederen bestelt, dan dient de leverancier de BTW te verleggen naar jullie. Jullie geven die BTW aan in NL (zogenaamde intracommunautaire verwerving) en trekken die BTW (onder voorwaarden) weer af, zodat het saldo nul is. Niet het tarief!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Bert. zei:

Levering in Nederland is gewoon belast met Nederlandse BTW.

Let op, dit gaat over onderdelen die voor vliegtuigen geleverd worden (en direct gemonteerd worden). Daar is een uitzondering voor als je een verklaring van de afnemer kunt krijgen. (volgens mij)

 

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/levering_van_schepen_en_vliegtuigen

(en bijbehorend Staatscourant artikel)

 

Quote

Dan geldt het 0%-tarief ook voor de levering van voorwerpen die hieraan vastzitten en voor voorwerpen die nodig zijn voor exploitatie.

 

Of vallen onderdelen niet onder "voorwerpen die nodig zijn voor exploitatie" ?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Rik · zei:

Let op (...)

 

Dat gaat over de bevoorrading

 

Volgens mij niet over onderhoud/onderdelen.

(Maar eerlijk gezegd heb ik geen relaties op dit terrein dus heb ik mij ook nooit helemaal in de details gestort.)

 

Vaklitteratuur spreek over "proviand", "boordbenodigheden", "oliën voor voortstuwing, smering en ander technisch gebruik" en "andere goederen bedoeld voor verkoop aan passagiers".

 

Niet makkelijk om op afstand te 'zien' of dit (de 'spullen' van Sarah) onder deze categorien vallen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dag Rik,

 

Je hebt gelijk. Het gaat om onderdelen die direct worden gemonteerd aan vliegtuigen (die zich hoofdzakelijk bezighouden met betaald internationaal verkeer)

Wij moeten daarom van de klant een verklaring ontvangen, de zogeheten ZERO VAT form.

Is er een voorbeeld van deze verklaring te verkrijgen.

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Groeten Sarah

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Rik · zei:

Let op, dit gaat over onderdelen die voor vliegtuigen geleverd worden (en direct gemonteerd worden).

 

TS schijft zelf: "Soms blijft zo een levering in het magazijn van het onderhoudsbedrijf en soms wordt het meteen gemonteerd aan bv vliegtuig". Het is blijkbaar dus niet altijd het geval dat er meteen gemonteerd wordt, en "bv" duidt erop dat er ook onderdelen geleverd worden die misschien niet in een vliegtuig terecht komen. Waar dan wel? Daarnaast worden er de nodige eisen gesteld aan het vliegtuig, met name levering aan een luchtvaartmaatschappij die zich hoofdzakelijk (70%) bezig houden met internationaal vervoer en levering aan de laatste schakel. 

 

Dus inderdaad niet gemakkelijk te zien of de geleverde onderdelen aan al deze eisen voldoen.

 

Link naar reactie
  • 0

Met de luchtvaart heb ik geen ervaring, maar in de scheepvaart heb je een vergelijkbare regeling. Daarbij ligt voor zover ik weet de verantwoordelijkheid volledig bij de koper. Die verstuurt een verklaring naar de verkoper dat op bestelling X 0% BTW gerekend moet worden omdat ze gebruikmaken van de scheepvaartregeling.

 

Dat heeft dan niet enkel betrekking op onderdelen van zo'n schip, maar bijvoorbeeld ook als personeel een specifieke training nodig heeft die vereist is om op dat schip te varen. Me dunkt dat het daarom niet zozeer gaat om "wordt per ommegaande gemonteerd", maar eerder "staat ter beschikking tot". 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.