Ga naar inhoud

Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Update verplichte AOV 19-02-2025

 

 

Opt-out bij verplichte zzp-aov stelt minister voor ‘dilemma

 

Het wordt voor de Belastingdienst en het UWV heel lastig om een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen uit te voeren. Met name als er allerlei uitzonderingen zijn, zoals de Tweede Kamer wil. Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) moet ‘keuzes maken’.

 

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is in gesprek met de Belastingdienst en het UWV over hoe de uitvoerbaarheid van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zelfstandigen. De twee uitvoeringsorganisaties hebben aangegeven dat de huidige opzet te complex is en dat er te weinig menskracht is. De minister zal dus keuzes moeten maken, in het bijzonder over de uitzonderingsopties (opt-outs).

 

(bron: zipconomy)

 

Wat is een opt out ook alweer?

Dat bepaalde groepen niet hoeven deel te nemen aan de verplichte Basisverzekering AOV (BAZ) die door Belastingdienst en UWV gaat worden uitgevoerd. 

 

Die groepen zijn onder andere:

* Agrariërs (die hebben namelijk al een onderlinge regeling)

* Erkend gemoedsbezwaarden

* Ondernemers die zelf al een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een private verzekeraar of UWV (dus niet alleen een broodfonds of schenkkring) hebben afgesloten voor een nader te bepalen peildatum

 

Wat betekent dit nu?

Dat de minister samen met UWV en Belastingdienst kijkt naar mogelijkheden om de uitvoering te vereenvoudigen, en dat daarbij de reële kans bestaat dat de opt out mogelijkheden komen te sneuvelen omdat ze volgens de Minister niet uitvoerbaar zijn: in dat geval dus verplichte deelname voor iedere ondernemer, ongeacht of deze al een verzekering had of niet.  Feitelijk is dat de terugkeer van de oude WAZ, maar met een beduidend lagere dekking.

 

Norbert Bakker,

Specialist arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en -voorzieningen 

Bestuurslid RADI AOV, de beroepsvereniging voor inkomensadviseurs

Lid werkgroep BAZ Adfiz, de branchevereniging voor verzekeringsadviseurs

 

- - - - - - - - - - - - - -

 

Update verplichte AOV 14-02-2024

 

De concept wettekst over de verplichte AOV wordt eind februari 2024 verwacht. De contouren daarvan wijken niet af van eerdere berichten: 

  • Verplichte verzekering voor alle IB-ondernemers en meewerkende partners van IB ondernemers, ongeacht  personeel of ook part time in loondienst
  • Iedereen wordt geaccepteerd (maar ben je bij start van de regeling ziek en werk je niet / heb je geen winst, dan krijg je ook geen uitkering) 
  • Wachttijd 1 jaar
  • Beoordeling arbeidsongeschiktheid op basis restverdiencapaciteit in ook andere beroepen (gangbare arbeid)
  • Uitvoering door UWV
  • Uitkering gebaseerd op 70% van je winst, met een maximum van 100% van het bruto minimum loon. Een lagere winst is dus een lagere uitkering
  • Premie 8% over je winst tot 100/70 van het bruto minimum loon (m.a.w. bij meer winst betaalt je geen extra premie) 
  • Er komt t.z.t. een opt out mogelijkheid: je mag je ook privaat verzekeren maar alleen als die dekking voldoet aan bepaalde minimumeisen waaronder uitkering tot AOW leeftijd,  geen medische uitsluitingen en minimaal dezelfde premie + solidariteitsheffing. De opt out premie wordt daardoor dus duurder dan de verplichte verzekering(!), maar biedt mogelijk wel meer dekking..
  • Voor ondernemer die nu al een AOV hebben of deze af sluiten vóór een nog nadere te bepalen deadline in (vermoedelijk) 2024, geldt een soepelere overgangsregeling : dit betekent dat die ondernemers hun mogelijk goedkopere AOV met eventueel bewust geaccepteerde uitsluitingen mogen voortzetten 

 

Voorbeeld tabel winst, uitkering en premie:

image.png

 

 

Daarna volgt er een internet consultatie en vervolgens zal de Minister de wet indienen met als doel de Wet uiterlijk begin 2025 actief te hebben om zo te kunnen voldoen aan de voorwaarden van het Europese (Corona)Steunfonds van 5 miljard Euro. 

 

Wil je meer weten over wat de verplichte AOV voor jou betekent en waarom het wellicht verstandig is om, als je nu nog geen AOV hebt, wel om je heen te kijken maar tegelijkertijd niet in de valkuil te trappen van spookverhalen van snelle online aanbieders met zogenaamd goedkoper premies? 

 

Luister dan naar de podcast : De verplichte AOV, wat moet jij ermee? die ik in samenwerking met Annemieke Postema (de AOV dokter) en de ondernemersacademie van ikonderneemhet.nl

heb opgenomen.

 

Norbert Bakker

 

 

 

 

- - - - - - - - - OORSPRONKELIJKE TEKST 03-04-2023:  - - - - - - 

 

 

Update verplichte AOV 04-04-2023

AOV1000.thumb.jpg.6a6732a1219f95e9d060a858ca654a10.jpg

“De verplichte AOV als 1000 dingen doekje”

 

Met de nieuwe “kamerbrief over voortgang uitwerking arbeidsmarktpakket” toont Minister van Sociale zaken en werkgelegenheid Karien van Gennip aan dat er vaart gemaakt wordt met de plannen voor  de Verplichte AOV. 

Het laat ook zien dat de verplichte AOV zo langzamerhand een oplossing lijkt voor vele problemen, een echt “1000 dingen doekje”. Hoe zat het ook alweer?

 

Waarom komt de verplichte AOV er?

Vooral omdat werkgevers- en werknemersorganisaties dat hebben afgesproken in het Pensioenakkoord (voor werknemers). Reden is de grote groep onverzekerde zelfstandigen die daardoor – naar mening van die organisaties – goedkoper kan werken en daardoor een oneerlijk concurrentievoordeel heeft ten opzichte van wel verzekerde werknemers.

Ook de Europese Unie maakt zich zorgen over de stijging van het aantal ZZP-ers en de beperkte sociale bescherming van deze groep. Prikkels om van deze groep gebruik te maken moet worden verminderd (aanpak schijnzelfstandigheid) en sociale bescherming moet worden bevorderd.

Hiermee slaan werkgevers, werknemers en kabinet 4 vliegen in 1 klap: èn iedereen wordt verzekerd èn zelfstandigen hebben iets minder voordeel ten opzichte van werknemers èn het wordt minder aantrekkelijk om van loondienst over te stappen naar zelfstandigheid èn de Europese Unie is tevreden.

 

Waarom heeft de Minister nu haast?

Vooral omdat de Europese Commissie die verplichte verzekering als voorwaarde stelt voor het krijgen van 4.7 miljard Euro uit het Corona-herstelfonds. Voorwaarde is dat er uiterlijk in 2025 wetgeving wordt aangenomen in Nederland voor invoering van de verplichte AOV. En dus heeft de Minister nu aangekondigd de plannen begin 2024 in te dienen, zodat ze na het zomerreces behandeld kunnen worden en er op tijd – in 2025 – wetgeving van kracht wordt.

 

Wanneer komt de verplichte AOV er?

Alle voortgangsbrieven over wetgeving in 2025 ten spijt valt de invoering niet te verwachten voor 2027, maar het zou ook zo maar 2029 kunnen worden.

 

Wat is er straks verplicht verzekerd en wat gaat dat kosten?

De verwachting is dat je straks via het UWV een verplichte basis arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgt met:

  • Een wachttijd van 1 jaar
  • Een uitkering van 100% van het wettelijke minimumloon bij volledige arbeidsongeschiktheid (maar nooit meer dan 70% van het laatst verdiende inkomen / winst uit onderneming)
  • Bij blijvende arbeidsongeschiktheid wordt uitgekeerd tot datum AOW
  • Beoordeling mate van arbeidsongeschiktheid niet op het eigen beroep maar op restverdiencapaciteit in alle (dus ook andere) beroepen  
  • Een premie van circa 8% van de (tot 143% van het minimumloon gemaximeerde) winst, met een maximumpremie van +/- € 2.800,- per jaar

 

Voor wie is de verplichte AOV?

Hier komt de nieuwe voortgangsbrief met een kleine verrassing: er wordt nu gesproken over alle ondernemers voor de inkomstenbelasting inclusief de meewerkende echtgeno(o)te.

Dat betekent dat iedereen die als zelfstandige werkt vanuit een BV en voldoet aan de regeling aanwijzing DGA (lang verhaal kort: je kunt je eigen ontslag tegenhouden), in deze nieuwe plannen niet deel hoeft te nemen.

Iedereen die “resultaatgenieter” is  (geen winst uit onderneming heeft maar Resultaat uit overige werkzaamheden” ) hoeft ook niet deel te nemen aan deze regeling. Dat kan vooral voor part time ondernemers naast loondienst nog een optie zijn als (70% van) het  loondienstinkomen genoeg is bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

In tegenstelling tot eerdere plannen doet het wel of niet hebben van personeel als IB ondernemer niet meer ter zake, net als het gedeeltelijk in loondienst zijn, overige inkomsten (uit o.a. verhuur) of genoeg vermogen hebben: dat zijn allemaal geen redenen om niet mee te hoeven doen. Aanname is dat er nog wel een vrijstelling komt voor agrarische beroepen.

 

Een BV is dus een legitieme ontwijkmethode voor de verplichte verzekering ?

Ja, maar als je geen andere goede redenen hebt om over te stappen naar een BV zijn de kosten van die BV + verlies van fiscale voordelen (zelfs als die verder afgebouwd worden) al snel een veelvoud van de kosten van de verplichte AOV. Weet dus waar je aan begint en pas op voor aanbieders van BV-knutselconstructies.

 

Wat is de “Opt out” regeling

Opt-out is een regeling voor mensen die al een AOV hebben en deze willen houden. Of ondernemers die nog geen AOV hebben maar liever kiezen voor een private AOV via een verzekeraar dan de dekking via UWV.

Dat doen ze o.a. omdat de dekking ruimer is (bijvoorbeeld beoordeling op eigen beroep), het verzekerde bedrag hoger is en de dienstverlening van de verzekeraar royaler. Bovendien heb je bij je AOV ook de hulp van je adviseur bij wijzigingen en bij onverhoopte arbeidsongeschiktheid.

Wie gebruik maakt van de opt-out regeling hoeft niet deel te nemen aan de verplichte AOV en houdt zijn/haar eigen bestaande verzekering. Maar de Minister stelt wel een paar voorwaarden aan de opt-out:

 

A) De premie van de eigen AOV moet minimaal gelijk zijn aan de premie van de verplichte verzekering.

Dat houdt  in: als de verplichte AOV 2000 Euro kost dan moet de eigen AOV ook minimaal 2000 Euro kosten. Daarbij mag de eigen AOV wél veel ruimer zijn:  bijvoorbeeld een hoger bedrag. verzekeren of gunstigere voorwaarden hebben, of  voor vrouwelijke ondernemers: een veel royalere (én belastingvrije!) uitkering bij bevallingsverlof

 

B) De dekking van de eigen AOV moet minimaal gelijkwaardig zijn aan de verplichte verzekering.

Hier zitten een paar stevige adders onder het gras:

  • De verplichte AOV keer uit tot de variabele AOW-leeftijd, de meeste private AOV’s doen dat nog niet. dekkingen moeten daar dus op worden aangepast;
  • Dekkingen die veel lagere eindleeftijd kennen (bijv. zware beroepen of bewuste eigen keuze) zijn niet gelijkwaardig;
  • Dekkingen die niet alle oorzaken verzekeren (bijvoorbeeld  ex psyche dekkingen, ernstige ziektes en ongevallenvarianten) zijn niet gelijkwaardig;
  • Verzekeringen met 1 of meer overeengekomen uitsluitingen of uitkeringsbeperkingen zijn niet gelijkwaardig

 

De opt-out regeling is dus niet op iedereen van toepassing. Bovendien gaat iedereen met een private AOV een nog nader te bepalen solidariteitsbijdrage betalen ter compensatie van de zwaardere risico’s in de publieke verzekering.

 

Welke zelfstandige heeft voordeel van de verplichte AOV?

Het wordt in de discussie over de verplichte AOV nog wel eens vergeten, maar er is ook een (grote) groep ondernemers dat baat heeft bij een verplichte verzekering tegen een betaalbaar solidariteitstarief.

Dat betreft dan ondernemer die zich nu wel willen  verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid maar dat niet kunnen vanwege:

  • Leeftijd
  • Medisch verleden en/of bestaande klachten
  •  Lagere maximale eindleeftijd (met name zware beroepen)
  •  Hoge kosten (met name zware beroepen)

 

Is het handig of verstandig om te wachten op de verplichte AOV?

Als je nu verzekerd bent en je overweegt om je dekking te stoppen of drastisch te versoberen (bijvoorbeeld door de eindleeftijd te verlagen), dan zou ik nog zeker wachten totdat de spelregels van de opt-out bekend zijn.

Ook een overstap naar crowdsurance  of schenkkringen die uitkeren tot 68 of AOW-leeftijd in plaats van een AOV raad ik af totdat de wetgeving meer duidelijk is: crowdsurance is géén verzekering en voldoet daarom niet aan de eventuele voorwaarden van een opt-out.

Maar ben je nu nog niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, dan raad ik je vooral aan niet te wachten op de verplichte AOV.

4 tot 6 jaar onverzekerd rondlopen is onverstandig en met de opt-out krijg je mogelijk een (véél) betere dekking voor dezelfde prijs.

 

Samenvattend

  • De verplichte AOV gaat er komen, naar verwachting tussen 2027 en 2029;
  • Iedere ondernemer voor de inkomstenbelasting is verplicht verzekerd, tenzij je al een private AOV hebt - of er een afsluit - die voldoet aan de voorwaarden van de opt-out regeling;
  •  Het wel of niet hebben van personeel doet niet (meer) ter zake voor de verplichting;
  • Ben je nog niet verzekerd maar wel verzekerbaar, dan is wachten op de verplichte AOV echt onverstandig: sluit liever alsnog nu een AOV af.

 

Blijft het hierbij of komen er toch nog wijzigingen? Ik ben benieuwd wat zelfstandigen van deze plannen vinden en er nog ruimte is voor verbetering.

 

Norbert Bakker,

Specialist arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en -voorzieningen bij B2Bsure

Bestuurslid RADI AOV

 

Met dank aan (con)cullega's Marcel Bezemer, Annemieke Postema en Majan van Riessen voor het meelezen en de aanvullingen .

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Jeroen Kisters RPLU ARe

14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Of zoals ze in Den Haag doen: Keep It Stupid, Simpleton

 

Einstein: "Make everything as simple as possible, but not simpler".

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
  • Auteur
5 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Als alle werkenden deelnemen dan is er ook geen onderlinge concurrentie tussen werknemers, DGA's, zzp'ers en IB-ondernemers op kosten voor arbeidsongeschiktheid en komt niemand iets te kort, wordt de Overheid kleiner en kunnen werkgevers/opdrachtgevers en -nemers dat doen waar ze goed in zijn. Ondernemen!

<knip>

Kwestie van de wet van de grote getallen. Hoe meer deelnemers hoe lager de kosten of premie.

 

Zo simpel kan het zijn inderdaad. En heel wat knappe koppen hebben dit al vele malen voorgesteld (Borstlap, Werkvereniging, OCTAS variant 3). Waarom gebeurt het dan niet? Simpelweg: omdat werkgevers-én werknemersorganisaties niets voelen voor zo'n drastische stelselwijziging, bang om de macht over en grip op de werkende populatie kwijt te raken. 

 

Je ziet dit zelfs terug in de inhoud van de BAZ: die regeling mocht vooral niet te veel op die van werknemers (WIA) gaan lijken, dus werd bewust gekozen voor een andere wachttijd en een ander beoordelingscriterium terwijl men wist dat dat voor UWV juist onwerkbaar(der) zou zijn.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Je ziet dit zelfs terug in de inhoud van de BAZ: die regeling mocht vooral niet te veel op die van werknemers (WIA) gaan lijken, dus werd bewust gekozen voor een andere wachttijd en een ander beoordelingscriterium terwijl men wist dat dat voor UWV juist onwerkbaar(der) zou zijn.

 

Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan andere…

Geplaatst:

Cosara

13 uur geleden, Ward van der Put zei:

Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan andere…

Dat staat ook in de grondwet …

Artikel 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. 

… hokjesgeest in optima forma.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 2 months later...
Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
  • Auteur

Update verplichte AOV 15-05-2025

 

De premie voor de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen kan lager uitvallen dan het kabinet eerder inschatte.

 

Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Koninklijk Actuarieel Genootschap (AG). Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid rekende op een premie van 6,5%. Maar volgens de actuarissen is een premie van 5,6% veel realistischer.

Bij een wachttijd van twee jaar, kan de premie zakken tot onder de 5,0%.

 

(bron: ZZP Nederland) 

 

Toelichting NB

De BAZ premie is een percentage van de winst voor IB ondernemers. Je betaalt 6,5 / 5.6 of 5,0% over je winst tot maximaal 100/70 van het wettelijk minimum loon (2025 is die grens circa € 45.000,-)

 

Bij een premie van 6,5%  wordt maximale premie op basis minimumloon 01-2025  € 2.925 per jaar / € 243 per maand.

Bij 5% daalt die premie naar € 2.250 per jaar / € 187,50 per maand.  

(Deze premies zijn bruto en fiscaal aftrekbaar als premie voor inkomensvoorzieningen. De werkelijke bedragen bij start in 2030 liggen mogelijk hoger in verband met stijging minimum loon als gevolg van inflatie/indexatie) 

 

DGA's nemen niet deel aan de BAZ. Of een IB ondernemer wel of geen personeel in dienst heeft heeft geen invloed op deelname aan de BAZ. 

 

Minister Edddy van Hijum dient in het 3e kwartaal zijn aangepaste plannen in voor de BAZ. Door de aanpassingen (wellicht een wachttijd van 2 jaar, maar dat is nog niet zeker) wordt de BAZ dan wel uitvoerbaar voor de Belastingdienst en UWV en kan de regeling worden ingevoerd per 2030.

 

De peildatum voor de zogenoemde eerbiedigende werking (wie al een AOV heeft hoeft niet deel te nemen aan de BAZ) schuift zeer waarschijnlijk  niet mee: die deadline kan dus nog steeds ergens in 2025 of begin 2026 zijn.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

  • 1 month later...
Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
  • Auteur

Update verplichte AOV 02-07-2025: peildatum eerbiedigende werking dichtbij!

Adfiz, de branchevereniging voor verzekeringsadviseurs, publiceerde vandaag een actueel overzicht van de stand van zaken rondom de verplichte Basisverzekering voor zelfstandigen.

Conclusie is dat de zogenaamde "peildatum voor de eerbiedigende werking" dichtbij is: vermoedelijk zal deze datum ergens in het 3e of 4e kwartaal van 2025 liggen.

Wat houdt die peildatum in?

Iedere ondernemer voor de inkomstenbelasting(dus geen DGA's met een BV) die op die peildatum al een lopende arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft, hoeft niet verplicht deel te nemen aan de Verplichte basisverzekering zodra deze er komt.

Heeft het zin om nog snel een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten?

Mogelijk wel. Niet alleen ben je dan gedekt tegen arbeidsongeschiktheid, maar het voorkomt t.z.t. ook dat je een relatief hoge premie aan het UWV gaat betalen voor een erg kale basisdekking.

Maar uiteraard moet je dan wel vaart gaan maken: een verzekering moet niet alleen zijn aangevraagd maar moet ook geaccepteerd zijn vóór de peildatum.

Ik heb geen AOV maar neem deel aan een broodfonds, schenkkring of crowdsurance, is dat ook genoeg?

Nee, je wordt straks verplicht om deel te nemen aan en te betalen voor de BAZ.

Ik ben naast ondernemer ook in loondienst, moet ik dan alsnog verplicht deelnemen aan de BAZ

Ja.

Is een private AOV goedkoper dan de BAZ?

Voor de meeste ondernemers wel. Uitzonderingen zijn zware beroepen in combinatie met een hogere leeftijd.

Wat is de adder onder het gras?

Medische acceptatie! Niet iedereen die zich wil verzekeren kan dat ook, benader daarvoor een specialist die je kan informeren over wat er wél kan.

Conclusie

Twijfel je nog over een AOV? Kom dan snel in actie

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
  • Auteur

@hackito , dank voor je reactie!

Een paar aanvullingen / actuele wijzigingen:

9 uur geleden, hackito zei:

Alle IB-ondernemers moeten meedoen, tenzij ze een private AOV hebben die aan strenge eisen voldoet (opt-out)

..of nu al een AOV hebben; in dat geval hoeft die huidige AOV niet te voldoen aan de strenge opt-out eisen, maar aan de veel mildere voorwaarden van de eerbiedigende werking. Zo mag de dekking en premie van je AOV nu lager zijn.

9 uur geleden, hackito zei:

De premie is circa 8% van de winst, met maximale uitkering tot AOW-leeftijd.

De premie lijkt gelukkig lager te worden. Enerzijds door betere berekeningen, anderzijds doordat de wachttijd van de verzekering lijkt te worden opgerekt naar 2 jaar. De premie zou dan kunnen dalen tot 5% van de winst (gemaximeerd tot 10/7 van het wettelijk minimum loon).

9 uur geleden, hackito zei:

Wie nu verzekerd is, wordt geadviseerd die dekking te behouden; onverzekerden doen er goed aan niet te wachten.

Helemaal correct!

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.