• 0

Informatie uit VIES komt niet overeen met bedrijfsnaam

Goedemiddag iedereen,

 

Normaal als ik een inkoop in de EU doe geef ik mijn BTW nummer door en kan de BTW verlegd worden. Nu heb ik echter een bedrijf wat dit weigert omdat bij de VAT-checker niet mijn bedrijfsnaam staat, maar mijn eigen naam. Ik heb een verklaring van hoedanigheid waar wel mijn bedrijfsnaam in staat, maar hier kunnen ze niets mee.

 

Weet iemand hoe dit normaal gesproken is? Is het altijd zo dat je bij het controleren van het BTW-nummer je de privé naam krijg i.p.v. de bedrijfsnaam of heeft de belastingdienst bij mij een foutje gemaakt?

 

https://www.iban.com/vat-checker

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Nu heb ik echter een bedrijf wat dit weigert omdat bij de VAT-checker niet mijn bedrijfsnaam staat, maar mijn eigen naam.

(...)

Is het altijd zo dat je bij het controleren van het BTW-nummer je de privé naam krijg i.p.v. de bedrijfsnaam of heeft de belastingdienst bij mij een foutje gemaakt?

Ik krijg gewoon de bedrijfsnaam van mijn eenmanszaak te zien, dat is ook de primaire handelsnaam bij de KvK.

 

Wat staat er op de brieven die je krijgt van de Belastingdienst mbt je BTW aangiftes? Wat staat er bij de KvK?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Op de brieven die ik van de belastingdienst krijg staat de naam van mijn bedrijf. Bij de KvK zie ik ook alleen mijn bedrijfsnaam. Ik zal morgen is contact opnemen met de belastingdienst om e.e.a. na te vragen. 

 

Maar bedankt voor je antwoord:slightly-smiling-face:, het lijkt er dan in ieder geval op dat er iets niet juist staat. Wel vreemd dat er nu dan pas een bedrijf is die hier een probleem van maakt. Ik doe per maand tientallen aankopen binnen in de EU en dit is nog nooit een probleem geweest.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In Nederland is het  btw-identificatienummer is gekoppeld aan de natuurlijke persoon (eigenaar van een eenmanszaak) en niet aan de (primaire) handelsnaam van de eenmanszaak.

 

In het V.I.E.S. was dat vroeger zo met het btw-nummer en  nu met het btw-identificatienummer.

 

Bij bestellingen in de EU vermeld ik dat er ter informatie bij en dat heeft nog nooit problemen gegeven.

 

"For your information: In the Netherlands, the VAT identification number is linked to the natural person (owner of a sole proprietorship) and not to the (primary) trade name of the sole proprietorship."

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Jaapie85 zei:

Wel vreemd dat er nu dan pas een bedrijf is die hier een probleem van maakt. Ik doe per maand tientallen aankopen binnen in de EU en dit is nog nooit een probleem geweest.

Niet iedereen controleert het BTW nummer.

Maar het is wel correct want de leverancier is verantwoordelijk voor het controleren.

 

Bij mij krijg ik de OB-aangiftes op mijn privé-naam.

Maar in het VIES systeem staat mijn bedrijfsnaam (in 2017 op naam gezet).

 

Je zou natuurlijk ook je eigen naam door kunnen geven als afnemer... maar dan klopt het weer niet met je KvK nummer (want daar staat dan wel weer je bedrijfsnaam).

 

Het zou inderdaad handiger zijn als ze dit dus corrigeren in het VIES systeem (naar primaire handels/bedrijfsnaam).

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Rik · zei:

Je zou natuurlijk ook je eigen naam door kunnen geven als afnemer... maar dan klopt het weer niet met je KvK nummer (want daar staat dan wel weer je bedrijfsnaam).

Voor de V.I.E.S.-controle is het handelsnummer en de bedrijfsnaam niet van belang. 

Wat voor de verkopende partij wel van belang is, dat zij zeker weten wie verantwoordelijk is voor de btw-afdracht … en bij een eenmanszaak is dat  de eigenaar. 
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Cosara zei:

Voor de V.I.E.S.-controle is het handelsnummer en de bedrijfsnaam niet van belang. 

Raar dat voor mij dan wel mijn bedrijfsnaam in dat systeem staat. Lekker consequent.

 

Verder is het voor de leverancier niet handig om te controleren als de naam in VIES dus niet overeenkomt met de bedrijfsnaam. En waarom is het van belang dat de leverancier weet welke prive persoon verantwoordelijk is voor btw afdracht? Dan moet hij dus ook de prive naam op de verkoop factuur zetten. Want die naam op de factuur moet overeenkomen met het VIES systeem, toch?

 

Link naar reactie
  • 1
48 minuten geleden, Rik · zei:

Verder is het voor de leverancier niet handig om te controleren als de naam in VIES dus niet overeenkomt met de bedrijfsnaam.

Daarom moet je de verkoper informeren hoe het wel zit.

 

48 minuten geleden, Rik · zei:

En waarom is het van belang dat de leverancier weet welke prive persoon verantwoordelijk is voor btw afdracht?

Anders kan en msg de btw niet verlegd worden.

 

48 minuten geleden, Rik · zei:

Dan moet hij dus ook de prive naam op de verkoop factuur zetten. Want die naam op de factuur moet overeenkomen met het VIES systeem, toch?

Niet noodzakelijk … de controle vindt plaats middels de ICP-aangifte en daar spelen factuurnummers en de tenaamstelling van de facturen geen rol van betekenis.
Verder … Voor eenmanszaken geldt nog altijd … P. Puk h.o.d.n. Pietje Puk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vooral dat laatste wat Cosara zegt. Je bent *verplicht* te vermelden wat de identiteit van de onderneming is. Bij een handelsnaam (ongeacht rechtspersoon of natuurlijk persoon) *moet* dus vermelden wie die handelsnaam gebruikt. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, StevenK zei:

Je bent *verplicht* te vermelden wat de identiteit van de onderneming is. Bij een handelsnaam (ongeacht rechtspersoon of natuurlijk persoon) *moet* dus vermelden wie die handelsnaam gebruikt. 

Gaat dat ook op voor binnenlandse transacties of alleen bij communicatie met het buitenland?

 

Ben je als eenmanszaak verplicht om je privé-naam open en bloot op je website te zetten (en op je factuur e.d.)? Of hoef je die alleen maar aan al je (buitenlandse) leveranciers te geven?

 

Ik ben deze verplichting van uitdragen van je privénaam voor een eenmanszaak nog nooit tegengekomen (en ben daar persoonlijk ook tegen). Waren we nét van die hele koppeling van BSN nummer met je BTW nummer af... en dan ben je nu toch verplicht om je privé naam te gebruiken?

 

Plus... mijn bedrijfsnaam staat in VIES, en niet mijn privénaam. Dus dat is erg inconsequent.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Voor de V.I.E.S.-controle is het handelsnummer en de bedrijfsnaam niet van belang. 

In theorie misschien niet, maar in de praktijk wel: de leverancier van Jaapie85 hecht er belang aan, en wil niet leveren. Ik kan me dan ook voorstellen dat hij wil kijken hoe hij zijn bedrijfsnaam in VIES zichtbaar krijgt. Bij Rik · en mijzelf is dat immers ook zo.

 

De bron van de bedrijfsnaam weet ik niet, maar de bron van het adres in VIES is de KvK. Toen ik eens een probleem had met een onjuist adres in VIES kreeg ik van de Belastingdienst het advies om het adres aan te passen bij de KvK. En jawel, toen kwam het weer goed te staan in VIES.

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
4 minuten geleden, Rik · zei:

Gaat dat ook op voor binnenlandse transacties of alleen bij communicatie met het buitenland?

 

Ben je als eenmanszaak verplicht om je privé-naam open en bloot op je website te zetten (en op je factuur e.d.)? Of hoef je die alleen maar aan al je (buitenlandse) leveranciers te geven?

 

 

De ACM zegt het expliciet:



De handelsnaam waaronder u verkoopt is niet genoeg. Het gaat om het bedrijf erachter. Geef de volledige naam en handelsnaam waarmee dit bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, StevenK zei:

De ACM zegt het expliciet:

Quote

De handelsnaam waaronder u verkoopt is niet genoeg. Het gaat om het bedrijf erachter. Geef de volledige naam en handelsnaam waarmee dit bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

 

Mijn bedrijfsnaam staat ook gewoon geregistreerd als bedrijfsnaam bij de KvK.

Volgens mijn KvK uittreksel:

Bij Onderneming staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Vestiging staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Eigenaar staat mijn privénaam.

 

Eigenlijk hetzelfde als bij een BV. Alleen bij "Eigenaar" staat de verantwoordelijke.

Is dat tegenwoordig anders dan? Misschien is dat het verschil met TS.

(Misschien kan Jaapie85 dat verduidelijken)

 

Bij het uitdragen van mijn bedrijf staat dan ook nergens mijn privénaam (behalve dan in de ondertekening).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 minuten geleden, Rik · zei:

Mijn bedrijfsnaam staat ook gewoon geregistreerd als bedrijfsnaam bij de KvK.

Volgens mijn KvK uittreksel:

Bij Onderneming staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Vestiging staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Eigenaar staat mijn privénaam.

 

Eigenlijk hetzelfde als bij een BV. Alleen bij "Eigenaar" staat de verantwoordelijke.

Is dat tegenwoordig anders dan? Misschien is dat het verschil met TS.

 

Bij het uitdragen van mijn bedrijf staat dan ook nergens mijn privénaam (behalve dan in de ondertekening).

 

Als een BV de statutaire naam moet vermelden, dan zal bij een eenmanszaak toch echt de naam van de ondernemer vermeld moeten worden. Het doel van deze regels is dat de identiteit van de ondernemer kenbaar is. En ja, mensen in een VOF komen er dan genadig vanaf, vanwege de (beperkte) rechtspersoonlijkheid van de VOF.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, StevenK zei:

Als een BV de statutaire naam moet vermelden, dan zal bij een eenmanszaak toch echt de naam van de ondernemer vermeld moeten worden.

Uh? De statutaire naam is toch niet de naam van de ondernemer zelf???

Ik heb het hier dus over de echte bedrijfsnaam. Niet over de handelsnaam.

 

Quote

Wat is een statutaire naam? Een statutaire naam is hetzelfde als een bedrijfsnaam. Dit is de naam die je bij de oprichting van je bedrijf registreert bij de KvK. Niet alleen freelancers, maar elke zelfstandige ondernemer is verplicht om een bedrijfsnaam of statutaire naam te hebben.

 

Als iemand als "Onderneming" zijn eigen naam in laat schrijven en dan alleen een extra handelsnaam de naam waarmee hij handelt... dan ja, dan moet je dus de naam van de onderneming (dus ondernemer) ook vermelden (met handelend onder). Maar bij mij is de naam van de onderneming ("statutaire naam") toch echt een bedrijfsnaam (die niet lijkt op mijn privénaam). Mensen kunnen dan wel in mijn KvK uittreksel zien wie de eigenaar is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
7 minutes ago, Rik · said:

Mijn bedrijfsnaam staat ook gewoon geregistreerd als bedrijfsnaam bij de KvK.

Volgens mijn KvK uittreksel:

Bij Onderneming staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Vestiging staat mijn bedrijfsnaam.

Bij Eigenaar staat mijn privénaam.

 

Eigenlijk hetzelfde als bij een BV. Alleen bij "Eigenaar" staat de verantwoordelijke.

Is dat tegenwoordig anders dan? Misschien is dat het verschil met TS.

(Misschien kan Jaapie85 dat verduidelijken)

 

Bij het uitdragen van mijn bedrijf staat dan ook nergens mijn privénaam (behalve dan in de ondertekening).

 

 

 

Bij mij hetzelfde staat het hetzelfde. Ik verwacht overigens dat de naam in V.I.E.S. bij de belastingdienst vandaan komt, bij de KVK staat mijn naam volledig uitgeschreven en bij de informatie in V.I.E.S. zijn het de voorletters + achternaam. 

Ik heb nog contact gehad met de leverancier en ze willen echt niet van de regels afwijken, als ik hier nog een keer wil kopen dan moet de informatie dus aangepast worden. Wel vreemd want ik heb hier al veel vaker aankopen gedaan zonder problemen. Waarschijnlijk zijn ze dus op de vingers getikt. 

 

Bij de belastingdienst was een wachttijd van 20 min+ ik heb voor de optie gekozen om me terug te laten bellen. Ben benieuwd of ze het kunnen aanpassen. 

Link naar reactie
  • 0

Om het ook nog even vanuit de andere kant te bekijken. Ik lever zelf ook regelmatig binnen de EU en verleg dan ook de BTW naar de afnemer. Hiervoor doe ik een controle of het BTW nummer geldig is en of het land overeen komt, maar ik kijk verder niet of de naam klopt. Bij Duitse BTW nummers is dit overigens ook niet mogelijk.

 

Dus hoe belangrijk is het nu echt dat dit klopt? Is het niet de verantwoordelijkheid voor degene die de aankoop doet, die moet immers de BTW afdragen.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Dus hoe belangrijk is het nu echt dat dit klopt? Is het niet de verantwoordelijkheid voor degene die de aankoop doet, die moet immers de BTW afdragen.

Nee, je blijft zelf verantwoordelijk voor de BTW die je verlegd.

 

Quote

 

Let op!

U blijft wel verantwoordelijk voor de btw die u verlegt. Zoek daarom van tevoren uit of de verleggingsregeling terecht wordt toegepast. Kijk voor meer informatie bij 'Wanneer geldt de verleggingsregeling?'.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

 

Vandaar dat je er zeker van moet zijn dat de juiste naam opgegeven is.

Ik kan me dus wel voorstellen dat dat bedrijf niet wil leveren zonder correcte controle.

(Overigens hadden ze natuurlijk ook gewoon wel BTW kunnen rekenen. Maar ja... dan heb jij een probleem omdat je die weer niet terug kunt krijgen.)

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

De bron van de bedrijfsnaam weet ik niet, maar de bron van het adres in VIES is de KvK. Toen ik eens een probleem had met een onjuist adres in VIES kreeg ik van de Belastingdienst het advies om het adres aan te passen bij de KvK. En jawel, toen kwam het weer goed te staan in VIES.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/faq
 

Q4 - De informatie die ik van VIES on-the-web heb gekregen, klopt niet. Wat moet ik doen?

De databanken van btw-nummers worden bijgehouden door de nationale belastingdiensten. Als de informatie van VIES on-the-web niet juist is, moet u contact opnemen met uw nationale belastingdienst. Zodra de gegevens zijn aangepast, zijn deze onmiddellijk zichtbaar via VIES on-the-web. De wijzigingen worden niet gevalideerd door de Europese Commissie.
 

Q6 - Worden er nog andere gegevens verstrekt?

Nee, VIES on-the-web bevestigt alleen of een nummer geldig is of niet. U kunt niet nagaan of een bepaald nummer vroeger geldig is geweest. De gegevens hebben alleen betrekking op de dag waarop u de verificatie verricht.
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist teruggebeld door de belastingdienst, de informatie in V.I.E.S. komt volgens hun inderdaad bij de KVK vandaan. Hierna dus contact opgenomen met de KVK en deze geven aan dat alles juist staat, er is geen handelsnaam waarin mijn persoonlijke naam staat er valt dus ook niets aan te passen en ze verwijzen me weer naar de belastingdienst. 

 

jammer dit.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
49 minuten geleden, Rik · zei:

Uh? De statutaire naam is toch niet de naam van de ondernemer zelf???

Ik heb het hier dus over de echte bedrijfsnaam. Niet over de handelsnaam.

Er is niet zoiets als 'echte bedrijfsnaam' bij een eenmanszaak. Hoe je het ook wendt of keert, elke gehanteerde naam is slechts een handelsnaam.

 

Bij een rechtspersoon is de statutaire de naam de formele naam in de oprichtingsdocumenten waarmee de ondernemer geïdentificeerd wordt. (en bestaat bij een handelsnaam de verplichting om te vermelden dat Pietje Puk een handelsnaam van P. Puk BV is). De enige mogelijke vergelijking naar de eenmanszaak is toch echt dat je voor 'statutaire naam' 'naam van de ondernemer' moet lezen.

 

Nogmaals: deze regelgeving is erop gericht te zorgen dat de ondernemer geïdentificeerd kan worden, niet de onderneming. In dat licht is het helemaal niet vreemd dat je naam duidelijk moet zijn.

 

Overigens: wel eens op een Duitse site gekeken? Zelfs bij rechtspersonen staat daar altijd wie de verantwoordelijke bestuurder is. Dus zo vreemd is het niet dat er een verplichting is om duidelijk te maken met wie je zaken doet.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, StevenK zei:

Nogmaals: deze regelgeving is erop gericht te zorgen dat de ondernemer geïdentificeerd kan worden, niet de onderneming. In dat licht is het helemaal niet vreemd dat je naam duidelijk moet zijn.

Dit staat toch gewoon bij de KvK. Waarom zou een eenmanszaak geen gewone bedrijfsnaam mogen voeren (zonder h.o.d.n.). Alle verdere gegevens staan in de KvK onder mijn vermelde KvK nummer. Hoe is dit anders dan bij een B.V.?

 

24 minuten geleden, StevenK zei:

Bij een rechtspersoon is de statutaire de naam de formele naam in de oprichtingsdocumenten waarmee de ondernemer geïdentificeerd wordt. (en bestaat bij een handelsnaam de verplichting om te vermelden dat Pietje Puk een handelsnaam van P. Puk BV is). De enige mogelijke vergelijking naar de eenmanszaak is toch echt dat je voor 'statutaire naam' 'naam van de ondernemer' moet lezen.

Dan doe ik het dus 'verkeerd' en blijf het ook verkeerd doen want bij mij staat er in het VIES gewoon de bedrijfsnaam zoals ook bij de KvK bij onderneming staat. Ik ga echt geen h.o.d.n. op mijn briefpapier zetten.

 

24 minuten geleden, StevenK zei:

Bij een rechtspersoon is de statutaire de naam de formele naam in de oprichtingsdocumenten waarmee de ondernemer geïdentificeerd wordt.

Over welke "oprichtingsdocumenten" heb je het hier overigens?

Het enige is dat ik me bij de KvK geregistreerd heb met een bedrijfsnaam.

Ik heb verder geen handelsnaam (alleen een bedrijfsnaam).

 

21 uur geleden, Cosara zei:

"For your information: In the Netherlands, the VAT identification number is linked to the natural person (owner of a sole proprietorship) and not to the (primary) trade name of the sole proprietorship."

Misschien is dit na 2020 aangepast (bij de overgang naar het nieuwe Btw-Id). Want mijn registratie is nog van (ver) voor 2020.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Rik · zei:

Misschien is dit na 2020 aangepast (bij de overgang naar het nieuwe Btw-Id). Want mijn registratie is nog van (ver) voor 2020

Met de invoering van de interne markt op 1 januari 1993 werden de fiscale douanecontroles aan de binnengrenzen afgeschaft en werd een nieuw BTW-controlesysteem ingevoerd voor het intracommunautaire handelsverkeer.

 

Zoals eerder gezegd en geschreven ... In het V.I.E.S. was dat vroeger zo met het btw-nummer en nu met het btw-identificatienummer.

Mijn registratie is al 15 jaar oud ... en altijd gekoppeld geweest aan de persoonsnaam als zijnde de eigenaar van de eenmanszaak.

Nu is het wel zo dat ik vanaf het begin met meerdere handelsnamen actief ben ... misschien ligt daar het verschil.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Update: 

Nadat ik gisteren contact heb gehad met de KvK heb ik weer een terugbelverzoek achtergelaten bij de Belastingdienst. Vandaag een telefoontje gekregen dat ze het hebben aangepast, op dit moment krijg ik dus mijn Handelsnaam te zien. De oorzaak is niet bekend, maar zoals Cosara hierboven zegt ik heb ook meerdere handelsnamen. Wellicht dat dit er iets mee te maken zou kunnen hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.