• 0

Ervaringen met Invorderingsbedrijf / Incassocenter

Besten,


Vorig jaar heb ik Incassocenter ingeschakeld voor een grote factuur die niet werd betaald. Ik ging af op 'No cure, no pay'. Mij werd geadviseerd een serviceovereenkomst aan te gaan: ik zou het risico afdekken op bijkomende kosten, en de kans op succes zou groter zijn. In de spanning rond mijn financiële ongemak met mijn niet-betalende klant (het ging om rond de 10k), ging ik akkoord. Ik voldeed de bijna €800,-. Na veel onduidelijke communicatie met Incassocenter (ik had met wel 5 contactpersonen te maken, die allemaal tegenstrijdige dingen beweerden) werd destijds mijn factuur eindelijk betaald, en mijn dossier gesloten. Dat ging niet zomaar: ik had een boze mail gestuurd over alle onduidelijkheid, en werd eerst nog even telefonisch uitgescholden door een medewerker. Heel gezellig allemaal.


Nu, een jaar later, ontvang ik zonder enige aankondiging een nieuwe factuur: omdat ik niet uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van het jaar per aangetekende brief mijn contract heb opgezegd, word ik automatisch verlengd. Kennelijk ben ik ooit met die voorwaarden, waar ik overigens nooit voor heb getekend, akkoord gegaan. Ik mag dus weer bijna €800,- betalen voor een dienst die ik niet wil en niet nodig heb. Ik probeer nu al geruime tijd om mijn situatie uit te leggen, en te verzoeken de factuur te doen vervallen, maar ik word steeds verkeerd begrepen en er worden bizarre aannames gedaan over wat ik wel of niet tegen een collega zou hebben gezegd. Het komt er nu op neer dat een dienst die je inschakelt omdat je een wanbetalende klant hebt, jou zelf op dubieuze wijze op kosten jaagt. Je zult als bedrijf zo je geld willen verdienen. Ik heb er geen woorden voor.

 

Mijn vraag: mag ik gehouden worden aan voorwaarden waar ik ooit met een kort mailtje kennelijk akkoord op heb gegeven, maar die nooit afzonderlijk onder mijn aandacht zijn gebracht? Kortom: staat IC in zijn recht door mij volgens de kleine lettertjes opnieuw een servicecontract af te troggelen? De voorwaarden zijn met enig zoeken wel op de site te vinden, maar ik ben er dus nooit afzonderlijk op gewezen.


Dank voor alle hulp!

Paul van Vliet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Gehele citaat Stijn Franken uit het artikel van FTM: 'Ervan uitgaande dat de bevindingen kloppen, komt het dicht in de buurt van oplichting; naast eventuele aanvullende delicten, zoals valsheid in geschrift en/of deelname aan een criminele organisatie.
Dan moet er sprake zijn van een stelselmatig patroon van gedragingen die er uitsluitend op zijn gericht om de klanten van het Invorderingsbedrijf zoveel mogelijk te laten betalen; van toezeggingen of afspraken die stelselmatig niet worden nagekomen (bijvoorbeeld brieven aan schuldenaars die stelselmatig niet worden verstuurd) en het onjuist informeren van de klanten van het Invorderingsbedrijf (of niet: bijvoorbeeld door relevante brieven niet in het on line klantportaal beschikbaar te stellen); gebruik van valse namen; telefonische mededelingen, zoals in het artikel beschreven, waarin medewerkers stelselmatig aan de klanten van het Invorderingsbedrijf een ander beeld voorspiegelen dan in de algemene voorwaarden is opgenomen. Dat lijkt me ernstig genoeg voor het OM om naar te kijken.'

 

Dat er sprake is van stelselmatig gedrag lijkt mij met een korte rondgang over internet wel duidelijk. Dat beschreven situaties steeds van dezelfde reviewers zouden zijn, is onzin. Dagelijks verschijnen nieuwe reviewers op bijvoorbeeld Trustpilot. 

TwaBla heeft gelijk: betere samenwerking is essentieel om iets op strafrechtelijk gebied in gang te zetten.

Dat start met het doen van aangifte onder verwijzing dat de aangiften in behandeling zijn genomen door de rechterche in Den Haag. Particulieren kunnen - vrij gemakkelijk- ook nog een melding doen bij het ACM.

Link naar reactie
  • 1

Het is wat wonderlijk. In het Zwartboek is een foto van een IVB-zomerborrel opgenomen van Laurens Lemmens waar zo’n 12 personen te tellen zijn.

Medewerkers brachten hun partners mee” om tot dat aantal te komen.

 

Op de IVB eindejaarsborrel 2018 tellen we op de foto 22 personen. Let wel 22 van de in het IVB rapport gestelde 33 medewerkers.

Is er sprake van een onstuimige groei?  Dan valt de gestelde opgelopen schade kennelijk nogal mee…

Laten we eens in het KvK kijken.

Daar staat het aantal werkzame personen bij het Incassocenter op 2 en bij het Invorderingsbedrijf op 14. 
Wat zou aannemelijker zijn?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Denk eerder dat dit het zogenaamde zelfreinigende vermogen is van dit forum. Natuurlijk is het belangrijk dat Invorderingsbedrijf stopt met het duperen van de eigen klanten door de zorgplicht te verzaken en al helemaal met het intimideren / bedreigen van Jan en alleman maar dat moet wel met het idee in het achterhoofd dat we in een rechtstaat leven en uiteindelijk de rechter een oordeel moet vellen wat en in hoeverre iets door de beugel kan.

 

Daarom is het volgens mij zo belangrijk dat niet een collectief van betrokkenen doorgaat met het publiceren van al da niet bewijsbare verdachtmakingen maar het Openbaar Ministerie een onderzoek instelt. Mogelijk is dat overigens al het geval. Ik schreef al eerder dat er onder vele gedupeerden en niet gedupeerden die ergens een mening over ventileren en ook de politiek een sterk gevoel van rechtsonzekerheid is ontstaan. Een bedrijf dat diverse keren door de rechter op de vingers is getikt, door FTM in een under cover is ontmaskert en waarvan een hoogleraar zegt dat het mogelijk om een criminele organisatie gaat (vraag me af ook ook die een intimiderende mail heeft ontvangen) verdient het om onderzocht te worden. En dan herhaal ik nog maar eens dat heel veel mensen door het intimideren een sterk gevoel van rechtsonzekerheid krijgen en zelfs angstig worden. Daardoor zal een deel de mond houden en een ander deel gewoon de buitensporige facturen gewoon betalen en weer een ander deel de frontale aanval kiezen. Precies daarom moet het OM ingrijpen. 

aangepast door JamesD
Link naar reactie
  • 1
Op 28-10-2019 om 13:17, JacobV zei:

@Benthum zei: IVB stelt dat er sprake is van een serviceovereenkomst.  

Het is hier al eerder gevraagd, maar kan @Invorderingsbedrijf toelichten wat nou precies het voordeel is van zo'n serviceovereenkomst ten opzichte van een losse opdracht?

Het zou oa een gematigd uurtarief moeten opleveren, maar ik lees overal die 185 euro ex btw. En dezelfde discutabele behandeling; voorschotnota's en intimidatie in plaats van communicatie en documentatie. Plus dat men er haast niet meer van af komt; lijkt me alleen maar een nadeel voor de opdrachtgever? Misschien kan IVB dat uitleggen?

 

Geen uitleg dus. Wat ik me nou afvraag is dat gemiddeld zo'n vijfhonderd euri per jaar innen en er nix voor leveren; is dat nou misleiding of pure diefstal. Dus crimineel? 🤨 Wel een lekkere stationnaire melkkoe trouwens als je er daar honderd per jaar van hebt of zo. Wel op automatisch verlengen zetten, dat scheelt je een boel werk. En inkomsten ;)

Link naar reactie
  • 1
23 uur geleden, rednas1 zei:

Ja, daar heb ik zeker aanwijzingen voor.

IVB heeft een dashboard waarop zij hun handelingen vastleggen voor de klant. Dit was me vooraf ook toegezegd. Hoewel ik hier herhaaldelijk en vasthoudend om gevraagd heb staat in dit betreffende dossier bitter weinig vastgelegd. Laat staan ontvangst- of leesbevestigingen of handtekeningen voor aangetekende stukken. Mijn debiteur is Frans en mij was toegezegd in het Frans te communiceren met deze debiteur. De weinige schriftelijke communicatie is in het Engels en IVB kan mij desgevraagd op geen enkele manier bevestigen dat dit verzonden/ontvangen is. 

Laat staan dat er iets is vastgelegd over de toegezegde telefonische communicatie met debiteur.

Ik heb inmmiddels een Frans-Nederlandse advocate in de arm genomen, en volgens haar mág een Franse advocaat een debiteur helemaal niet telefonisch benaderen. Ik ben er vrij zeker van dat bij IVB in Amsterdam niemand Frans spreekt en dat mijn klant niet is benaderd. De toegezegde samenwerking met collega´s in Frankrijk (zie de website) is voor mij in elk geval niet aantoonbaar in stelling gebracht.  Men heeft nooit serieus getracht mijn debiteur tot betalen te verleiden; ikzelf was hun target. dat is mijn stellige overtuiging.

 

IVB heeft de bewijsplicht van verrichte werkzaamheden, heeft daartoe een instrument (het dashboard) en legt daar in mijn geval bedroevend weinig vast. Ik heb ze daarom beticht van wanprestatie.

Neem dus contact op met deze meneer Jan Hein Strop van Follow The Money. En lees even zijn bevindingen op het platform van FTM, kijk de uitzending op TV terug en lees het Zwartboek....ik vrees dat het een feest van herkenning is ;)  Het is niet voor niks dat juist dit incassobureau in de publiciteit komt; waar anderen hun debiteuren targetten, doet IVB dit inderdaad bij hun opdrachtgevers en is daarmee uniek.   Hieronder de links. Hou ons op de hoogte ajb. Dank.

 

Voor de mensen die er later zijn bijgekomen: hierbij de link naar het zwartboek, met alle feiten op een rij, aangaande de werkwijze van IVB:

https://drive.google.com/file/d/0ByCtz-Ly6-DTWmV0akVHeEFEZ1lyYy1yX3N1RGdjSGpWVUhJ/view

 

De link naar de uitzending van EenVandaag op 12 juli jl:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/miriam-werd-gedupeerd-door-een-incassobureau-ik-voel-me-besodemieterd/

 

De link naar het artikel van 12 juli bij FTM (Follow The Money), door journalist Jan-Hein Strop:

https://www.ftm.nl/artikelen/undercover-bij-het-incassobureau-dat-zijn-eigen-klanten-uitknijpt?share=1

 

Gedupeerden wordt in de TV uitzending door de voorzitter van de NVI (Ned. Ver. Incassobureaus) geadviseerd aangifte te doen bij de politie, van misleiding en wellicht intimidatie. Dossier wordt beheerd door fiscale recherche te Den Haag. Ook kunnen zij een melding doen bij ACM (Autoriteit Consument en Markt).

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/7211_brochure-ca-oneerlijke-handelspraktijken.pdf

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-12-2019 om 17:50, rednas1 zei:


Eigenlijk zou ik er op moeten doorzeuren en het aanhangig maken; ze hebben geen poot om op te staan. Ook al heb ik geen vaststellingsovereenkomst; voel me toch afgekocht met de creditfactuur voor de onterechte verlenging en het feit dat ze vooralsnog zijn opgehouden me te stalken.

 

Goh...zou dit soms de bedoeling zijn ;))))?  Vooralsnog lukt dat aardig...

 

Op 23-12-2019 om 17:50, rednas1 zei:

 

, maar ik weet niet of ik er zin in heb: als je een nest met ongedierte aanpakt moet je er rekening mee houden te worden gestoken...

 

 

In een notendop waarom dit bedrijf jarenlang zo zijn gang kon gaan! Toen nog doordat het Invorderingsbedrijf fors aan intimidatie deed, wat ze voor nu omgezet hebben in creditering. Ik denk trouwens dat niemand 'er zin in heeft', deze strijd. Tot deze mevrouw Auwens uit de uitzending bij EenVandaag haar tanden erin zette. En inderdaad: zij werd aardig gestoken. Maar ook op 9 van de 10 aanklachten vrij gesproken in de zaak die IVB aan spande tegen haar en dat is een grote doorbraak.

 

Het aanhangig maken doe je dus niet alleen voor jezelf, net zo min als die dame dat deed! En de groep gedupeerden die dat zwartboek heeft samen gesteld, dat was vast ook niet voor de hobby op de regenachtige zondagen. 

Link naar reactie
  • 1

Blijf daar dan ver van dit bedrijf vandaan, heb er jammer genoeg eenmalig ervaring mee gehad...maar dat is tweemaal teveel. Eenmaal binnen als cliënt krijg je rekeningen voor geschoteld alsof het lijkt op een incasso bedrijf uit Las Vegas. Slogan is natuurlijk, wie niet waagt wie niet wint... en Joost houdt wel van een gokje.

 

Ik ben uitgestapt bij 300 euro, het woog toen al niet op tegen de invordering. Daarbij kwam nog eens de bekende 800 euro  bovenop als voorschot voor de uitvoerende werkzaamheden die nog verricht moesten worden. Daarbij moest Joost ook nog even naar de rechtbank rijden wat ook nog eens een lieve duit in het zakje zou doen. Hij wilde op zondag via e-mail een vast all in bedrag regelen, doei doei Joost.

 

Fijn, no pay no cure. No cure no pay leek mij beter.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Kon er niet zomaar vanaf daar ging nog wel wat touw trekken aan vooraf. De stagiaire die mijn mails beantwoordde had een fout gemaakt, en daar anticipeerde ik met succes op. Als de 800 euro aan voorschotten niet betaald werden, dan zouden ze geen werkzaamheden meer verrichten.

 

OK, doen we.

 

Bovendien zit ik hoog en droog in Africa, dus Joost komt sowieso niet snel deze kant op. :winking-face:

Link naar reactie
  • 1
Op 31-10-2020 om 14:45, atlas1302 zei:

Blijf daar dan ver van dit bedrijf vandaan, heb er jammer genoeg eenmalig ervaring mee gehad...maar dat is tweemaal teveel. Eenmaal binnen als cliënt krijg je rekeningen voor geschoteld alsof het lijkt op een incasso bedrijf uit Las Vegas. Slogan is natuurlijk, wie niet waagt wie niet wint... en Joost houdt wel van een gokje.

 

Ik ben uitgestapt bij 300 euro, het woog toen al niet op tegen de invordering. Daarbij kwam nog eens de bekende 800 euro  bovenop als voorschot voor de uitvoerende werkzaamheden die nog verricht moesten worden. Daarbij moest Joost ook nog even naar de rechtbank rijden wat ook nog eens een lieve duit in het zakje zou doen. Hij wilde op zondag via e-mail een vast all in bedrag regelen, doei doei Joost.

 

Fijn, no pay no cure. No cure no pay leek mij beter.

 

 

Ja, dat is waar ze beroemd ( berucht) mee zijn  geworden. En daarnaast hebben ze het erg druk met het plaatsen van positieve reviews waarin de werkzaamheden van deze knakkers wordt bejubeld en de reviewers nog net niet in katzwijm vallen.  

Link naar reactie
  • 1
Op 5-11-2020 om 20:03, MarjoS zei:

Ja, dat is waar ze beroemd ( berucht) mee zijn  geworden. En daarnaast hebben ze het erg druk met het plaatsen van positieve reviews waarin de werkzaamheden van deze knakkers wordt bejubeld en de reviewers nog net niet in katzwijm vallen.  

O ja: de reviews. Was er niet een heel logboek of zwartboek waarin pagina's aan reviews werden ontmanteld? Compleet met bewijs en links, naar geleende profielen van mensen? Die link naar dat document staat hier vast nog wel ergens tussen.....

Link naar reactie
  • 1

IVB moet het nog steeds van eigen geplaatste reviews hebben: er is nu een andere site naast Trustpilot: The Feedback Company.

https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/reviews/invorderingsbedrijf/

 

Die beloven dit: Feedback Company garantie:

Echte klantfeedback

Geen manipulatie

Geverifiëerde gegevens

Bemiddeling bij klachten

 

Op 2 maart geeft hun zusterbedrijf Incassocenter ze een echte geverifieerde review: uiteraard een dikke 10.....

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-3-2021 om 13:20, JacobV zei:

IVB moet het nog steeds van eigen geplaatste reviews hebben: er is nu een andere site naast Trustpilot: The Feedback Company.

https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/reviews/invorderingsbedrijf/

 

Die beloven dit: Feedback Company garantie:

Echte klantfeedback

Geen manipulatie

Geverifiëerde gegevens

Bemiddeling bij klachten

 

Op 2 maart geeft hun zusterbedrijf Incassocenter ze een echte geverifieerde review: uiteraard een dikke 10.....

 

 

Ongelooflijk dit, dat het nog steeds zomaar kan....

Link naar reactie
  • 1

Ik heb zelf meegewerkt aan dit artikel: https://zerocover.nl/hoe-incassobureau-het-invorderingsbedrijf-zn-klanten-om-de-tuin-leidt/

Met mij nog tientallen anderen. Er lijkt een opening te zijn gevonden. Het contract met invorderingsbedrijf/incassocenter kan je per direct ontbinden. Dit vanwege foutieve informatie en referenties op hun site. Dit lijkt nu ook voor de rechter gebracht te gaan worden. 

 

Hopelijk binnenkort meer. En succes allen!

 

Link naar reactie
  • 1


Ik heb zonet zelf een review geplaatst op trustpilot want ook ik ben  een slachtoffer geworden van hun wanbeleid.  Had ik maar eerst alles goed opgezocht en gelezen. Soms  heb je het zo druk met ondernemen en dan ga je af van vluchtig 5 sterren reviews op trustpilot te kijken en hun cijfer te zien van 4,6. 
Ik heb mij dan ook niet echt verdiept en alle reviews gelezen. Wat mij opvalt is dat het elke keer dezelfde patroon is betreft hun werkwijze. . Ik ben bereid ook samen met anderen een zaak aan te spannen mocht dat er al zijn. Ik sluit mij er bij aan in iedere geval. Ik heb het geluk in iedere geval het bedrag wat ze wilden niet akkoord mee ben gegaan en ook niet heb betaald. Ik heb wat betaald maar dat is nog gelukkig te overzien. Mijn voorgevoel was dus wel erg sterk ik voelde dat er iets niet klopte.  Ook kreeg ik iedere keer van een andere persoon een email nooit echt antwoorden op mijn vragen.  Nooit meegemaakt dit maar zo te zien kan je met dit model heel lang je geld mee verdienen.

En dan zo snel mogelijk procederen en dat dat even aangeven via de telefoon problemen met de BTW wel of niet staat ook nergens aangegeven.  Er wordt helemaal niets gevraagd hoe dat gaat wat er allemaal moet gebeuren met zo een procedure even heel snel betaald 2500 euro. Ook niet om een weg uit te vinden direct procederen maar dat zeggen ze er niet bij met hun broodje no cure no pay  aap verhaal.  

Ze stuurden een factuur en ik heb aangegeven dat ik er niet mee akkoord ging. Hierna uiteraard factuur niet crediteren maar alsnog in 60 dagen zo 10 keer sturen. 
 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Beste mensen, ik zoek hulp. Ik heb al een topic hier gelezen over Invorderingsbedrijf bv. Ik heb zojuist een aangetekende brief gestuurd en een mail waarin ik aangeef mijn 3012,54 euro terug gestort wil hebben, omdat ze nalatig zijn geweest met hun zorgplicht en wanprestatie naar mij toe.
Ik krijg dan alleen in de mail terug 'De soep word niet zo heet gegeten' 
Ze hebben mij leeg getrokken, compleet. Niet alleen die 3012,54 is verlies, maar ook de wanbetalers zijn een flink verlies voor een klein eenmanszaakje zoals mij.
Aangifte staat klaar om in te leveren bij de politie, ik heb alle bewijzen van dien, dat ze mij nooit te woord staan, nooit bellen, mij belachelijk maken in mails onderling en factuur op factuur op factuur blijven sturen. Ik loop op dit moment compleet vast en ik vraag aan jullie 'Hebben jullie een tip of adviezen voor mij welke stappen ik verder zou kunnen ondergaan naar dit bedrijf toe? Alvast bedankt!

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Topics samengevoegd
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.