• 0

Ervaringen met Invorderingsbedrijf / Incassocenter

Besten,


Vorig jaar heb ik Incassocenter ingeschakeld voor een grote factuur die niet werd betaald. Ik ging af op 'No cure, no pay'. Mij werd geadviseerd een serviceovereenkomst aan te gaan: ik zou het risico afdekken op bijkomende kosten, en de kans op succes zou groter zijn. In de spanning rond mijn financiële ongemak met mijn niet-betalende klant (het ging om rond de 10k), ging ik akkoord. Ik voldeed de bijna €800,-. Na veel onduidelijke communicatie met Incassocenter (ik had met wel 5 contactpersonen te maken, die allemaal tegenstrijdige dingen beweerden) werd destijds mijn factuur eindelijk betaald, en mijn dossier gesloten. Dat ging niet zomaar: ik had een boze mail gestuurd over alle onduidelijkheid, en werd eerst nog even telefonisch uitgescholden door een medewerker. Heel gezellig allemaal.


Nu, een jaar later, ontvang ik zonder enige aankondiging een nieuwe factuur: omdat ik niet uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van het jaar per aangetekende brief mijn contract heb opgezegd, word ik automatisch verlengd. Kennelijk ben ik ooit met die voorwaarden, waar ik overigens nooit voor heb getekend, akkoord gegaan. Ik mag dus weer bijna €800,- betalen voor een dienst die ik niet wil en niet nodig heb. Ik probeer nu al geruime tijd om mijn situatie uit te leggen, en te verzoeken de factuur te doen vervallen, maar ik word steeds verkeerd begrepen en er worden bizarre aannames gedaan over wat ik wel of niet tegen een collega zou hebben gezegd. Het komt er nu op neer dat een dienst die je inschakelt omdat je een wanbetalende klant hebt, jou zelf op dubieuze wijze op kosten jaagt. Je zult als bedrijf zo je geld willen verdienen. Ik heb er geen woorden voor.

 

Mijn vraag: mag ik gehouden worden aan voorwaarden waar ik ooit met een kort mailtje kennelijk akkoord op heb gegeven, maar die nooit afzonderlijk onder mijn aandacht zijn gebracht? Kortom: staat IC in zijn recht door mij volgens de kleine lettertjes opnieuw een servicecontract af te troggelen? De voorwaarden zijn met enig zoeken wel op de site te vinden, maar ik ben er dus nooit afzonderlijk op gewezen.


Dank voor alle hulp!

Paul van Vliet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 5
(aangepast)
14 minuten geleden, Benthum zei:

Het artikel over het Invorderingsbedrijf is gepubliceerd op Follow the Money. Een uitgebreid artikel inclusief  het Zwartboek van BGSI, telefoonopnames met medewerkers, en het verslag van een undercoveroperatie. Zeer de moiete waard.

hieronder de link:

https://www.ftm.nl/artikelen/undercover-bij-het-incassobureau-dat-zijn-eigen-klanten-uitknijpt?share=1

 

Hoi, ik ben de auteur van dit artikel. Vanavond komt er een uitzending hierover op EenVandaag waarin ik eea uitleg. Ook in die uitzending zit Laurens Lemmens, directeur van het IVB. Zeer benieuwd naar alle reacties.

 

Heb je ook ervaring met de deurwaarders van het IVB? Ik kom graag in contact.

aangepast door Jan-Hein Strop

Journalist van Follow The Money.

Link naar reactie
  • 4

Na het vonnis van het gerechtshof Roermond is er een opening voor publicatie van de werkwijze van het Invorderingsbedrijf in de pers en de media. In de afgelopen tijd is er een zwartboek samengesteld waarin op uitgebreide wijze o.a. verslag wordt gedaan van de werkwijze van het IVB, de betrouwbaarheid van positieve reviews en de intimidaties. 28 gedupeerden doen hun verhaal.

 

Jan Hein Strop is een onderzoeksjournalist van Follow the Money.  Hij is erin gedoken, heeft veel mensen gesproken en veel dossiers gezien. Hij publiceert een artikel over de werkwijze van invorderingsbedrijf.  1Vandaag is geïnteresseerd geraakt en heeft het opgepakt. Het resultaat daarvan wordt vrijdag 12 juli om 18.15u op NPO1 uitgezonden. 

 

Kortom... Vrijdag verschijnt er een pittig artikel online en is er een uitzending van 1Vandaag waarin aandacht wordt besteed aan de werkwijze van het Invorderingsbedrijf.

 

Voornoemd vonnis, de publicaties en het zwartboek zullen menigeen kunnen ondersteunen in een juridische procedure met het Invorderingsbedrijf.

 

Link naar reactie
  • 4

Voor alle gedupeerden die op zoek zijn naar juridische hulp kan ik jullie mijn advocaat aanbevelen. Hij heeft de rechtszaak van mij, die in het artikel van FTM wordt beschreven, grotendeels gewonnen. Hij is compleet op de hoogte van alle ins en outs over IVB. Heeft alle bewijzen inclusief het zwartboek.

Hele fijne man en erg goed in zijn vak.

Hij heet Jan Willem Hijnen en werkt bij Dudink en Starink advocaten.

http://dudinkstarink.nl/

Dit is niet om reclame te maken maar om andere gedupeerden op weg te helpen in hun strijd tegen IVB.

 

Link naar reactie
  • 3
2 uur geleden, marleen S zei:

Sorry maar wij kunnen niet veel waarde hechten aan reviews, aangezien ik hier zelf ook anoniem zit en u waarschijnlijk ook en we kunnen van alles posten.

 

Je spreekt jezelf hier tegen. Je komt hier hengelen naar ervaringen, maar je zegt tegelijkertijd dat je er niet veel waarde aan kan hechten.

 

Ook plaats je hier een mailadres van cyberservices.com, een domeinnaam van mail.com. Alwaar je, inderdaad anoniem, een gratis mail adres aan kan maken. Ik begrijp dat jijzelf en het bedrijf waar je voor zou werken ook anoniem zou willen blijven. Maar moet je dan zo'n vaag emaildomein gebruiken? Had dan gewoon een adres van gmail/ziggo of iets dergelijks gebruikt. Bovendien vraag je 'onderbouwde feiten', maar je plaatst de oproep wel gewoon open en bloot op het internet. Het internet en met name de gebruikers daarvan blinken nou niet echt uit in het spuien van onderbouwde feiten.

 

Je hebt al kennis genomen van de verschillende rechtszaken omtrent Invorderingsbedrijf, dus je weet al dat de rechter vaak niet al te mild naar ze is als het gaat om hun werkwijze. Veel beter onderbouwd dan dat ga je het echt niet vinden.

 

Dat, samen met de andere dingen die ik hier vaststel, lijkt het er vrij dik op te leggen dat we hier in werkelijkheid te maken hebben met een sokpop.

 

Immers:

  • Als alleen de  vorderingen die je uit handen wilt geven al miljoenen bedragen, dan moet het bedrijf waar je voor werkt logischerwijs dusdanig groot zijn dat ze een eigen legal afdeling heeft, of in ieder geval genoeg geld heeft om dat door een jurist uit te laten zoeken. Die zouden zelf onderzoek doen, niet gaan hengelen op internetfora.
  • Een dergelijk bedrijf zou in ieder geval niet samen gaan werken met een bedrijf dat niet eens de juiste certificeringen bezit cq. niet is aangesloten bij de juiste brancheverenigingen. Met zulke vorderingen kan je het je niet permitteren dat je per ongeluk met een beunhaas in zee gaat.
  • Als je als bedrijf ethiek hoog in het vaandel hebt staan, dan zou je bedrijven met een dubieuze reputatie per definitie niet eens overwegen. Zelf  breng je hier tegenin dat het volgens jou mogelijk laster zou zijn wat er gepleegd wordt jegens Invorderingsbedrijf. Als jij inderdaad een bedrijf zou vertegenwoordigen dat los staat van Invorderingsbedrijf, dan zou het jou koud laten of het al dan niet laster was. Je zou er je vingers niet aan willen branden en laat Invorderingsbedrijf dus gewoon links liggen.
  • Op het moment dat je hier geconfronteerd wordt met de bizar slechte reputatie van Invorderingsbedrijf, dan schiet je in de verdediging in plaats van die informatie aan te nemen.

 

Sterker nog, als je al inderdaad werkt voor een bedrijf dat miljoenen aan vorderingen uit handen wilt geven en je inderdaad wilt gaan hengelen op een willekeurig internet forum over aan welke partij je die kapitalen aan vorderingen zou willen geven, dan had je gewoon open de vraag gesteld welk incassobureau dat had moeten zijn. Je zou niet met een reeds vooringenomen keuze je op een forum gaan mengen en dan ook nog die keuze verdedigen als blijkt dat het een bizar slechte keuze is om met zo'n partij in zee te gaan.

 

Maar bewijs gerust het tegendeel door mij in een privé bericht te vertellen wat je echte naam is en voor welk bedrijf je werkelijk werkt. Als dat blijkt te kloppen dan haal ik dit bericht weg. Ik wacht geduldig af..

 

Link naar reactie
  • 3

Het is bekend dat IVB het internet volplempt met positieve reviews. Ook op dit forum is hier regelmatig op gewezen. Het bovenstaande verhaal is een te verdekt positief review "in disguise".  En zoals gesteld opvallend ongeloofwaardig.

 

Invorderingsbedrijf zet Trustpilot en Google Maps onder druk om negatieve reviews te verwijderen. Trustpilot dwingt negatieve reviewers hun gegevens bekend te maken aan het Invorderingsbedrijf. Daarna worden ze bedreigd met een smaad en laster procedure.


Wat wetenwaardigheden over Google Maps en het Invorderingsbedrijf:

Google Maps is weliswaar één site van een grote hoeveelheid internet fora met een aanzienlijke hoeveelheid publicaties van en over het Invorderingsbedrijf, diens virtuele vestigingen en het Incassocenter, maar is uniek doordat hier 468 reviews gepost  zijn (april 2019). Dat is voor een incassobureau van deze omvang uitzonderlijk te noemen.

Het invorderingsbedrijf onderhoudt op Google Maps “pages” voor vijf vestigingen. Deze vestigingen zijn met uitzondering van het Invorderingsbedrijf Den Haag brievenbusfirma’s. Dit betreft de invorderingsbedrijven in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en het Incassocenter Rotterdam.

 

In maart 2019 zijn op aangeven van het Invorderingsbedrijf met het beroep op het zgn. “note and take downbeleid” van Google een groot aantal negatieve reviews verwijderd. Het gevolg hiervan is dat het aantal positieve reviews  sterk is gestegen met een stevig effect op de “ratings” van deze vestigingen.  Bij 64% van de geplaatste positieve reviews worden aan twee of meerdere vestigingen vijf sterren tegelijkertijd toegekend, 16% hiervan betreft vijfsterren reviews bij alle vestigingen.

 

Bij 16 reviews kan worden vastgesteld dat deze zijn gepost door bedrijven die niet terug te vinden zijn op internet en de Kamer van Koophandel. Bij de overige reviews wordt slechts minimaal verwezen naar de bedrijven waar de recensent werkzaam is. Eerder is aangetoond dat 51 fotoprofielen gebruik maken van een stockfoto rechtstreeks van internet gekopieerd. Nadat hier door reviewers naar werd verwezen is dit aantal verminderd tot 17.  De overige profielen zijn daarna voorzien van nietszeggende plaatjes.

Eigen medewerkers, directieleden zelf en familieleden hebben positieve reviews  geplaatst. In totaal zijn zeker 25 vijfsterren reviews geplaatst door direct betrokkenen bij het Invorderingsbedrijf.

 

De positieve reviews op Google Maps proberen ook een beeld te schetsen dat het Invorderingsbedrijf internationaal opereert.  Dat geldt overigens wederom voor het bovenstaande "review" op dit forum.

 

Om dit  'internationale' karakter kracht bij te zetten, is er op Google bijvoorbeeld een review te vinden van een Russische opdrachtgeefster die naast een aantal  reviews in het Russich ook een in het Engels gesteld prijzend vijf sterrenreview geeft aan het Invorderingsbedrijf. De Russische reviews zijn rechtstreekse kopieën van Russische Local Guides waardoor deze berichten tweemaal op Google Maps terug te vinden zijn. De berichten van de local guides zijn van eerdere datum dus een duidelijke kopie met dit doel gemaakt. Het betreft de routebeschrijving naar een metrostation en een recensie van een restaurant in St. Petersburg.

 

Het invorderingsbedrijf en het Incassocenter behoren tot hetzelfde incassobedrijf.  Dit incassobedrijf heeft geen (gerechts)deurwaarders of incasso-advocaten in dienst. Regelmatig worden in de positieve reviews de expertise waarover dit incassobureau niet beschikt juist geprezen.  Maar het Invorderingsbedrijf gaat daarin verder. Op haar verschillende sites wordt gesuggereerd wel over deurwaarders te beschikken, zelf een deurwaarderskantoor te zijn (Groningen) resp. op de facebookpagina van het Invorderingsbedrijf  een advocatenkantoor te voeren.

 

Zou een bedrijf van onbesproken gedrag en met ethische normen en waarden als uitgangspunt zich hier mee bezig houden? 

Kom op, deze poging van IVB en diens Trol is te opvallend...

 

Link naar reactie
  • 2

Update

 

Follow the Money handelde juist met kritische publicatie over het invorderingsbedrijf

Quote

 

Onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) heeft maandag gelijk gekregen in een zaak bij de Raad voor de Journalistiek over een publicatie over een incassobureau. FTM schreef vorig jaar dat Invorderingsbedrijf B.V. klanten aanzet tot juridische stappen zonder hen duidelijk over de financiële gevolgen te informeren.

Het bureau diende een klacht in omdat het de publicatie onzorgvuldig en suggestief vond en er onvoldoende wederhoor zou zijn toegepast. De Raad voor de Journalistiek noemt het artikel van FHM scherp en prikkelend, maar vindt niet dat er sprake is van eenzijdige en tendentieuze berichtgeving.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

IVB wordt algemeen gebruikt als afkorting voor Invorderingsbedrijf BV.

 

De uitspraak waaraan wordt gerefereerd is gepubliceerd en beschikbaar.

ECLI:NL:RBDHA:2018:6733

 

bij

 

uitspraken.rechtspraak.nl

 

ECLI:NL:RBDHA:2018:6733

 

Instantie: Rechtbank Den Haag

Datum uitspraak: 22-05-2018

Datum publicatie: 12-06-2018

Zaaknummer: 6514515 RL EXPL 17-30050

Rechtsgebieden: Civiel recht

Bijzondere kenmerken: Eerste aanleg - enkelvoudig

Inhoudsindicatie: Toewijzing vordering tegen het Invorderingsbedrijf vanwege schending zorgplicht. De kosten wogen niet op tegen de te verwachte opbrengsten. Het Invorderingsbedrijf had eisers daarom moeten adviseren niet te procederen.

 

 

 

 

5.2.

Uit de door Invorderingsbedrijf overgelegde correspondentie blijkt dat [eisers] erop is gewezen dat de kosten zoveel mogelijk op de wederpartij worden verhaald, maar nergens staat dat Invorderingsbedrijf [eisers] heeft verzekerd dat de kosten volledig op [verhuurder] verhaald zouden kunnen worden. Ook anderszins is daar niet van gebleken.

 

5.3.

Desondanks is de kantonrechter van oordeel dat Invorderingsbedrijf haar zorgplicht als opdrachtnemer heeft geschonden. Op het moment dat werd gedagvaard, bedroegen de kosten al € 716,97 (€ 223,00 griffierecht + € 15,00 portokosten dagvaarding + € 331,54 opstellen dagvaarding en € 147,43 betekening dagvaarding). Bovendien blijkt uit de mail van 12 oktober 2015 te 10.49 uur van Invorderingsbedrijf dat daar nog € 328,25 wegens buitengerechtelijke kosten bij zouden komen, zodat de kosten al ruim boven de duizend euro uitstegen. De vordering bedroeg € 1.500,00, te vermeerderen met buitengerechtelijke kosten en rente. Invorderingsbedrijf brengt uiteindelijk € 3.137,24 aan kosten bij [eisers] in rekening. Het had op de weg van Invorderingsbedrijf gelegen om – gezien de geringe omvang van de vordering en de gezien het feit dat uit de reeds gevoerde correspondentie reeds bekend was dat [verhuurder] verweer zou voeren – vooraf een inschatting te geven van de kosten van de procedure. Van een professionele dienstverlener mag dat worden verwacht. Zo wist Invorderingsbedrijf dat gezien het verweer van [verhuurder] de kans op een comparitie van partijen zeer groot was, zodat, gezien de locatie waar werd geprocedeerd – het voor Invorderingsbedrijf duidelijk had moeten zijn dat haar kosten op basis van het gehanteerde uurtarief de hoogte van de vordering aanzienlijk zou overschrijden. Alleen al aan reistijd heeft Invorderingsbedrijf een bedrag van € 569,95 in rekening gebracht (2,40 uur inclusief BTW en 6% kantoorkosten die nergens door Invorderingsbedrijf worden genoemd). Invorderingsbedrijf had [eisers] voor de redelijkerwijs te verwachten kosten moeten waarschuwen. Bovendien had Invorderingsbedrijf, anders dan zij nu heeft gedaan [eisers] op gezette tijden moeten informeren over de – voortschrijdende – kosten van de procedure, zodat de kosten de eventueel te verkrijgen baten niet – ongemerkt – overschrijden. Dit geldt te meer nu [eisers] meerdere malen, zoals uit de onder 2.5 tot en met 2.9 weergegeven correspondentie blijkt, heeft gevraagd naar de te verwachten kosten. Invorderingsbedrijf mocht niet volstaan met een enkele verwijzing naar het door haar gehanteerde uurtarief.

 

5.4.

Invorderingsbedrijf, die als opdrachtnemer de plicht heeft om [eisers] op de hoogte te houden van haar werkzaamheden en daarover rekening en verantwoording af te leggen, heeft [eisers] gelet op het voorgaande niet in de gelegenheid gesteld om voorafgaand aan het uitbrengen van de dagvaarding een weloverwogen keuze te maken. Het noemen van losse bedragen zonder een en ander overzichtelijk op een rijtje te zetten en een concrete kosteninschatting te geven, getuigt – zeker in dit geval waar het een geringe vordering betreft – niet van een deugdelijke vervulling van de zorgplicht.

 

5.5.

Uit het voorgaande volgt dat Invorderingsbedrijf toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van haar verplichtingen uit de overeenkomst. Om die reden is zij gehouden de schade die [eisers] heeft geleden te vergoeden. De kantonrechter is van oordeel dat Invorderingsbedrijf [eisers] in dit geval had moeten adviseren om niet te gaan procederen. Wanneer zij dat zou hebben geadviseerd, zou [eisers] naar het oordeel van de kantonrechter van een gerechtelijke procedure hebben afgezien en had zij de met de procedure gemoeide kosten bespaard. De vordering van [eisers] zal daarom worden toegewezen

Duidelijke taal van de rechter

Link naar reactie
  • 1

Ze hebben anders ook tevreden klanten, tot in India aan toe.

 

(Bert) Jan Janssen is anders ook dik tevreden.

 

Hoeveel facebook of andere forum-registraties zullen er bestaan met een verzonnen/geleende identiteit?

 

Daarom moeten recensies niet altijd te letterlijk worden genomen ... eigenlijk helemaal niet, maar daarmee worden de eerlijke reacties te kort gedaan. Moeilijke zaak.

Screenshot_2018-10-03_Bert_Jan_Janssen_-_1_Reviews_van_bedrijven_op_Trustpilot.thumb.png.c44ae917d887ee755c724f147ea644bb.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar naar aanleiding van de verhalen hier en elders lijkt het mij niet heel verstandig. 

 

Wat is het specifieke voordeel van met dit bedrijf in zee te gaan boven anderen incassobureaus? Persoonlijk zou ik eerder overwegen een bureau in te schakelen dat lid van de NVI is: ook voor de schuldenaar geeft dit vertrouwen dat het om een terechte incasso gaat. Als ze gaan googelen op een bedrijf waarover klachten rondzingen omtrent onterechte incasso's of andere wanpraktijken heb je kans dat ze de boel niet vertrouwen en niet betalen. Bovenstaande club gaat dan wel procederen, maar praktijk leert dat je door de kosten daarvan minder dan de hoofdsom kunt ontvangen.

 

Probeer het zelf: google de naam en je krijg 4 resultaten van het bedrijf zelf, en daarna beginnen de klachten, en gerechtelijke uitspraken in geschillen tussen het invorderingsbedrijf en haar opdrachtgevers. 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Marleen,

 

Er zijn wat opmerkelijke zaken rond jouw posts.

Je zegt te werken voor een miljoenenbedrijf en zegt dat het bedrijf waarvoor je werkt due diligence onderzoek gedaan zou hebben naar Invorderingsbedrijf.
Toch voelde je blijkbaar de neiging om je te registreren op dit forum, voor 'aanvullende informatie'. Op een willekeurig forum gaan hengelen naar ervaringen, terwijl het hele internet vol staat met klachten over een bedrijf en er nota bene een due diligence onderzoek gedaan zou zijn, is naar mijn idee een klein beetje vreemd.

 

Ook zeg je dat het bedrijf voor je werkt een ethische gedragscode zou hebben en ethisch handelen hoog in het vaandel heeft. Gezien het feit dat er ontzettend veel rook en red flags zijn omtrent Invorderingsbedrijf, is het daarom enigszins  vreemd dat jullie dat bedrijf überhaupt zouden overwegen. Er zijn talloze incassobureaus die, in tegenstelling tot Invorderingsbedrijf, een totaal smetvrije reputatie hebben. Toch zouden die bedrijven met een smetvrije reputatie blijkbaar geen optie zijn voor jullie.

 

In je laatste post naar Branko lijk je zelfs in de verdediging te schieten voor Invorderingsbedrijf.

Ik heb jaren terug een blog geschreven, genaamd Ik kwam toevallig op deze site uit. Ik ben benieuwd hoe jouw reactie daarop is in het licht van jouw registratie en berichten over Invorderingsbedrijf op Higherlevel.

 

Mvg,
Wouter

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 8-10-2018 om 22:36, TwaBla zei:

Uit de oude doos:

 

Invorderingsbedrijf brengt €5778- kosten in rekening op een betaling van €7423- maar wil nog meer en stapt daarvoor naar de rechter. Gedagvaarde opdrachtgever vindt dat een tikkel te inhalig en rechter is het daarmee eens. Die veroordeelt eiser IVB om zijn opdrachtgever €1475- terug te betalen.

 

Dit juridisch blaasorkest kiest er bij gelegenheid voor om rechters te wraken (tevergeefs) als die vraagtekens plaatsen bij hoge kosten.

 

Uit de recente doos:

 

Invorderingsbedrijf verliest terugvorderingszaak omdat opdrachtgever op verkeerde links drukt - en de jurist verzuimt dat te controleren en corrigeren. Boel werk voor niks wederom. Althans: niks voor de opdrachtgever. Wel veel uren voor de jurist.

 

 

Nog recenter:

 

Invorderingsbedrijf dagvaardt opdrachtgever over verschuldigde  buitengerechtelijke incassokosten.

 

Zaak van Incassocenter namens opdrachtgever die begin november 2016 een bedrag van duizend euro heeft geleend aan debiteur, op voorwaarde dat er begin december twaalfhonderd euro terugbetaald zou worden. Incassocenter vordert het uitgeleende bedrag 17 maanden later* terug, vermeerderd met de overeengekomen 20% rente per maand. Rechter wijst vordering toe, maar hanteert wettelijke rente en wijst 20% per maand af.

 

Zaak van Invorderingsbedrijf namens opdrachtgever.

 

Zaak van Invorderingsbedrijf namens opdrachtgever.

 

Invorderingsbedrijf dagvaardt opdrachtgever over interpretatie no cure no pay. In de kleine lettertjes staat namelijk dat de opdrachtgever dossierkosten moet betalen. De rechter is het met IVB eens. De wervende tekst no cure no pay betekent volgens de rechter niet dat de opdrachtgever niet hoeft te betalen als de incasso niet slaagt. De kleine lettertjes in de overeenkomst zijn belangrijker dan loze reclamekreten.

 

Quote

Invorderingsbedrijf heeft vestigingen in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Groningen. Vanuit deze vestigingen incasseren we vorderingen in binnen- en buitenland. En dat op basis van no cure no pay met daarbinnen diverse aantrekkelijke samenwerkingsvormen.

 

Invorderingsbedrijf (Moneyfirst) dagvaardt opdrachtgever over stilzwijgende verlenging incasso-abonnement. Opdrachtgever heeft halverwege eerste jaar per email opgezegd; IVB stelt dat dat per aangetekende brief had gemoeten. Rechter stelt dat verzending van een email onvoldoende is, omdat aangetoond moet kunnen worden dat de mail de inbox heeft bereikt.

 

Invorderingsbedrijf (Moneyfirst) dagvaardt opdrachtgever over interpretatie no cure no pay. Blijkbaar heeft de opdrachtgever een abonnement op de dienst Incasso Premium afgesloten. Opdrachtgever gaat ermee accoord dat IVB een debiteur dagvaardt, maar schrikt vervolgens van de factuur. Opdrachtgever beroept zich op no cure no pay; IVB wijst op de kleine lettertjes in de overeenkomst. Opdrachtgever weigert te betalen en IVB trekt zich terug uit de inmiddels lopende zaak tegen de debiteur. Terwijl beide partijen in correspondentie zijn, komt het abonnement in zijn tweede jaar terecht en krijgt opdrachtgever een aanvullende factuur vanwege stilzwijgende verlenging. Ook dat staat in de AV, dus de rechter oordeelt dat de opdrachtgever moet betalen, ruim 1800 euro inmiddels. En een extra jaar abonneekosten.

 

Particuliere opdrachtgever dagvaardt Invorderingsbedrijf omdat IVB haar onvoldoende gewezen heeft op het risico van de werkwijze van IVB. De rechter is het daarmee eens. De rechter wijst bovendien de tegeneisen van IVB af.

 

Wat valt op?

 

Afgaand op gepubliceerde uitspraken voert IVB meer zaken tegen opdrachtgevers dan voor opdrachtgevers. Die opdrachtgevers zijn boos omdat de werving van IVB onduidelijk is. Er ontstaan misverstanden over no cure no pay die heel simpel te voorkomen zijn. Ook het bekende fenomeen stilzwijgende verlenging van incasso-abonnementen gekoppeld aan aangetekende opzegging leidt tot geharrewar tussen dienstverlener en opdrachtgever. Daarnaast lijkt IVB regelmatig slordig in de voorbereiding en afwikkeling van zaken, ten koste van opdrachtgevers. Wie dus een boel internationale vorderingen wil uitbesteden aan IVB denkt even aan het algemene devies: caveat emptor!

 

 

* Duizend euro uitgeleend, 20% rente per maand, wat is de debiteur verschuldigd na 17 maanden???

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Beste Marleen S,

 

Allereerst dank voor uw reacties op dit topic bij Higher Level op het door uzelf bepaalde hoge niveau.

Uw posts zijn m.i. illustratief herkenbaar. Ze zijn zeker een bijdrage ter verlevendiging van de discussie over het maatschappelijke grote probleem "Invorderingsbedrijf"

 

Vooraleerst:  Uw Cyberservices is gevestigd op de Keizersgracht 62-64 te Amsterdam. Een brievenbusfirma.

Waar kennen we dit ook al weer van als we het over het topic Invorderingsbedrijf op Higher Level hebben?

Als u toch reageert, zou u de moeite willen nemen wat specifieker te zijn over de zaken waarbij de kantonrechter heeft aangegeven dat er sprake is van bewezen lasterlijke uitspraken jegens het Invorderingsbedrijf?

En in welke situaties heeft het Invorderingsbedrijf na mei 2018, de datum van de uitspraak over het schenden van de zorgplicht,  zich rekenschap heeft gegeven van zijn activiteiten?  Ik verwijs graag naar reviews op de internetfora ter zake. Voor de duidelijkheid.

 

Op uw niveau in het bedrijfsleven komt het mij voor dat uw CFO in ernstige problemen is geraakt als hij of zij incassoproblemen heeft veroorzaakt van miljoenen. Ik acht het illjustratief  dat uw hoogste financiële  functionaris zijn heil zoekt bij het Invorderingsbedrijf als oplossing voor een nogal prangend probleem. Het komt mij voor dat Invorderingsbedrijf als panacee de vergadering van aandeelhouders niet gaat overtuigen. Ik volg  daarin slechts uw hoogwaardige mededelingen die ik - gezien uw dwingende reacties- geacht wordt uiterst serieus te nemen. Ik acht ze echter volstrekt ongeloofwaardig. Denkt u dat iemand dit gelooft?

 

De internationale ervaring van het Invorderingsbedrijf op de incassomarkt, anders dan een gekopieerde reisbeschrijving naar de metro van St. Petersburg,  is helaas aan mij ontgegaan. Wellicht dat uw due dilligence onderzoek ofwel

 "onderzoek naar gepaste zorgvuldigheid" anders bewijst.

Het resultaat daarvan? U houdt het exclusief voor uzelf.  Bijzonder als u daaraan wel refereert.

 

De vraag is al gesteld. Als u zo bewust kiest voor het niet gecertificieerde Invorderingsbedrijf, waarom wenst u hier kond van te doen op een door u als laagwaardig beoordeeld platform als Higher Level? Is het dan niet handiger voornoemd panacee als een glorieuze redding te benutten en de domme ondernemers te laten ondernemen op hun manier?

Mij dunkt van wel.  Nu U door uw  peroonlijke inspanning uw bedrijf door de inzet van IVB  namelijk van de ondergang redt.

Volgend jaar zeker een bonus...

 

Helaas zijn uw redeneringen bewezen onzin.

Uitvraag van informatie - als voorbeeld - hoeft niet anoniem omdat het in strijd zou zijn met de AVG.

Deze wet ziet hier helemaal niet op.  Dit is nonsens.

 

Is dit verhaal geloofwaardig? Natuurlijk niet. Alle redeneringen zijn kul, het verhaal is volstrekt ongeloofwaardig.

Wie post deze kul? De eigenaren van Invorderingsbedrijf,  hun familieleden of een stroman? 

 

Link naar reactie
  • 1
35 minuten geleden, Cosara zei:

Aan mij lezen mankeert weinig, vandaar mijn opmerking "Dit is een ondernemersforum."

Wat doen particulieren überhaupt op een ondernemersforum ?

Daar zijn genoeg andere fora voor.

 

Ik vind dat wegmoffelen wel meevallen ... maar ik neem dan ook de tijd om de voorwaarden goed door te lezen.

Ik heb gevraagd of ervaringen te delen en wat het beste is om te doen. Of je nou particulier of ondernemer bent doet er naar mijn mening niet toe. Het gaat om hetzelfde incassobureau waar vele klachten over zijn. Voelt u zich vooral niet verplicht om te antwoorden als u van mening bent dat ik hier niks te zoeken heb. 

Link naar reactie
  • 1

Dat een beroep op zorgplicht wel degelijk zin heeft, ook door ondernemers blijkt uit een vonnis op 3 juli van de rechtbank te Roermond waarin het volgende wordt gesteld over de zorgplicht van het Invorderingsbedrijf.

 De rechtbank overweegt als volgt.  Artikel 6:265 BW bepaalt dat iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen aan de wederpartij de bevoegdheid geeft om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

 Ter beantwoording van de vraag of de opdrachtgever een beroep toekomt op ontbinding dient allereerst te worden vastgesteld of er sprake is van een tekortkoming in de nakoming aan de zijde van het Invorderingsbedrijf. Ingevolge art 7:401 BW moet de opdrachtnemer bij zijn werkzaamheden de zorg voor goed opdrachtnemer in acht nemen die van een redelijk bekwame en redelijk handelende dienstverlener in de gegeven omstandigheden mag worden verwacht.

 Het Invorderingsbedrijf heeft opdrachtgever het voorstel gedaan tot dagvaarding over te gaan omdat gelet op het belang van de zaak de kans groot is dat de baten de investering ruimschoots te boven gaan.  

Vast staat dat de door Invorderingsbedrijf te maken kosten, op het moment dat werd gedagvaard, de vordering al overstegen. Ten tijde van het uitbrengen van de dagvaarding was voor Invorderingsbedrijf reeds duidelijk, althans had duidelijk moeten zijn, dat die kosten lopende de procedure jegens de debiteur van opdrachtgever hoe dan ook verder zouden stijgen.

 De rechtbank is van oordeel dat in de gegeven omstandigheden van een professioneel incassobedrijf als Invorderingsbedrijf verwacht had mogen worden dat de opdrachtgever zou hebben geadviseerd niet te procederen ofwel opdrachtgever voor het uitbrengen van de dagvaarding een volledig beeld had moeten voorhouden van de te verwachten kosten en de opdrachtgever had moeten wijzen op het mogelijkerwijs niet kunnen verhalen van de (volledige) vordering en (volledige) kosten op de debiteur.

Daar komt nog bij dat het Invorderingsbedrijf uiteindelijk naar het oordeel van de rechtbank een, in verhouding tot de vordering op de debiteur, exorbitant bedrag aan opdrachtgever in rekening heeft gebracht. 

Op basis hiervan is de eis tot ontbinding van de overeenkomt met het Invorderingsbedrijf toegewezen en is Invorderingsbedrijf gehouden tot terugbetaling van de betaalde bedragen.

Link naar reactie
  • 1

Ook interessant bij deze zaak zijn de mogelijke consequenties voor het publiekelijk uiten van boosheid door ontevreden klanten. Een van de gedaagden heeft naast reviews (toegestaan) ook elders zijn/haar gal gespuwd. Dat is door de rechtbank als onrechtmatig aangemerkt en die gedaagde wordt daarmee schadeplichtig. Nogal opmerkelijk om eerst te spreken over schenden van de zorgplicht en het exorbitant in rekening brengen van kosten (€ 4.313,63) bij een vordering van 600 euro om vervolgens vast te stellen dat je die boosheid wel mag uiten in reviews en op forums maar niet richting relaties en (ex) werknemers.

Quote

 

Invorderingsbedrijf B.V. c.s. heeft verder onbetwist aangevoerd dat zij als gevolg van de onrechtmatige daden van [gedaagde sub 1 in conventie, eiser in reconventie] onder meer tijd heeft moeten besteden aan het voorlichten en het vertrouwen winnen van haar opdrachtgevers alsmede toeleveranciers. Gelet daarop acht de rechtbank de mogelijkheid van schade bestaande uit gederfde omzet en winsten als gevolg van de onrechtmatige daden van [gedaagde sub 1 in conventie, eiser in reconventie] aannemelijk. Nu de rechtbank de schade niet reeds nu zelf kan begroten, is de vordering met betrekking tot de verwijzing naar de schadestaatprocedure toewijsbaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Zorgt u dat u voldoende gedocumenteerd bent in de rechtszaal m.b.t. de claim 'zeker 25 vijfsterren reviews geplaatst door direct betrokkenen bij het Invorderingsbedrijf'? Ik weet niet of vermelding van al deze namen met diverse functies hier gerechtvaardigd is hoe zeer u ook de sympathie van diverse lezers mag genieten.

 

Het onderwerp of de blootlegging van deze relaties is een goed onderwerp voor mind mapping.

 

Hoeveel aangiftes zijn inmiddels gedaan door gedupeerden?

 

Heeft IVB inmiddels een persbericht o.i.d. verspreid m.b.t. de medewerker die schuldige/verantwoordelijk zou zijn voor alle 'misverstanden' n.a.v. het weerwoord in 1Vandaag?

 

Ik kan e.e.a. eerlijk gezegd en met de beste bedoelingen ook niet met elkaar rijmen!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Tijdens mijn vakantie belde dhr Jasper van Dijk mij op. Tweedekamer lid vd SP. Hij heeft kamer vragen gesteld na aanleiding van de uitzending en het artikel. Hierbij de vragen:

 

Vragen van Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van SZW over een 
incassobureau dat zijn klanten uitknijpt

1 Wat is uw reactie op het artikel ‘Undercover bij het incassobureau dat zijn 
eigen klanten uitknijpt’ van Follow the Money? (1)
2 Hoe is het mogelijk dat een dergelijk incassobureau zo lang zijn gang kan 
gaan met het uitknijpen en oplichten van kleine ondernemers? (2)
3 Wat onderneemt u om dit bureau van de markt te halen zodat het niet langer 
op de markt actief kan zijn? Gaat het OM deze zaak serieus oppakken?
4 Waar kunnen (kleine) ondernemers terecht die te maken krijgen met 
dergelijke wanpraktijken in de incassosector?
5 Wat gebeurt er aan handhaving op dit terrein? Wat hebben de ACM en de AFM 
ondernomen tegen de wanpraktijken van het Invorderingsbedrijf, het 
Incassocenter, Moneyfirst en de eigenaren Konings en Lemmens?
6 Hoe vaak heeft de ACM een boete opgelegd aan een incassobureau?
7 Hoe vaak heeft de AFM een boete opgelegd aan een incassobureau?
8 Hoe gaat u voorkomen dat dergelijke foute incassobureaus nog langer gebruik 
maken van (tijd en middelen van) de rechterlijke macht?
9 Gaat u nu eindelijk wetgeving maken om te zorgen dat dit soort 
incasso-cowboys niet langer op de markt actief kunnen zijn? Wanneer wordt het 
Incassoregister ingevoerd?

(1) FTM, 12 juli 2019: 
https://www.ftm.nl/artikelen/undercover-bij-het-incassobureau-dat-zijn-eigen-klanten-uitknijpt?share=1
(2) 
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/miriam-werd-gedupeerd-door-een-incassobureau-ik-voel-me-besodemieterd/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.