• 0

Een nieuwe Just Eat Takeaway

(aangepast)
Omschrijving van je concept:

Hallo

 

Ik heb de afgelopen maanden een nieuw bestelplatform ontwikkeld gelijkaardig aan Takeaway, Deliveroo en Uber Eats.

De demo-video vindt je hier: klik.

 

Graag zou ik weten wat jullie gedacht is, ik leg mijn concept even uit.

 

- Hoe kwam ik op het idee?

Ik had al van een paar restaurants (kebabzaken, frituren, pizzazaken) gehoord dat ze Takeaway beu zijn. Takeaway is namelijk heel duur.

Per bestelling vragen deze platformen 15 - 35% commissie, voor een gemiddelde bestelling van €35 moet een restaurant dus al €5 afgeven aan commissie.

 

Ze hadden mij - ik ben een webontwikkelaar - al eens gevraagd of het niet mogelijk was om voor hun een eigen website te creëren waarop hun

menu stond en waarop mensen via daar bestellingen konden plaatsen. Zo een website op maat kost echter bakken met geld en is niet betaalbaar voor de meeste restaurants.

 

Daarom heb ik dus een nieuw platform gemaakt waarop deze restaurants elk hun eigen pagina kunnen hebben om bestellingen te ontvangen, exact zoals bv. Takeaway, maar voor slechts €1/bestelling. Zéér goedkoop dus!

 

- Waarom kan ik goedkoper werken dan Takeway?

Takeaway is een internationaal miljoenen-bedrijf dat gebouwen moet afhuren voor zijn werknemers, werknemers moet betalen, aandeelhouders tevreden moet houden door telkens meer winst te boeken (terwijl ze in slechte papieren zitten),...

 

Ik werk helemaal alleen. Ik heb dus geen hoge vaste kosten. Ook zie ik het wat kleiner. Als ik een 50-tal restaurants kan laten aanmelden ben ik al heel tevreden!

 

- Klantenprofiel (restaurants):

Ik focus mij vooral op restaurants die buiten de stad liggen. Restaurants in een grote stad betalen 30% commissie maar dan is er ook een netwerk van fietskoeriers die de bestelling tot bij de klant brengt. Ik focus mij op restaurants buiten de steden die momenteel 15% commissie betalen maar de bestelling nog zelf tot bij de klant moeten brengen op hun eigen scooter of in hun eigen bestelwagen.

 

Omdat er in kleinere dorpen ook weinig zaken zijn, is er weinig concurrentie op Google bij zoekwoorden zoals "Kebab bestellen in [dorp]".

Google'en op "Kebab bestellen in Antwerpen" geeft honderden resultaten. Maar google'en op "Kebab bestellen in boerendorp-x" geeft maar een paar resultaten. Het is dus makkelijk om via SEO mijn pagina vanboven te krijgen.

 

- Restaurants laten aanmelden.

Er zijn geen aanmeldkosten of dergelijke. Inschrijven voor een restaurant is dus heel laagdrempelig en zonder risico. En volgens mij gaan restaurants zich wel aansluiten. Ik heb al een paar aanmeldingen gehad via folders en e-mails te versturen. Maar ik ga deze week fysiek langsgaan bij zaken, want folders en mails worden vaak niet gelezen.

 

- Mensen via mijn platform laten bestellen.

Ik kan dan wel restaurants op mijn platform hebben... Maar de vraag is: Waarom zou er iemand via mijn platform bestellen?

Momenteel woon ik in een stad, en ik zie dat als mensen dan online willen bestellen ze direct naar takeaway.com of dergelijke surfen en daar naar een restaurant zoeken.

 

Ik heb ook in een dorp gewoond, en daar is Takeaway veel minder "bekend". Mede omdat er daar gewoonweg niet veel restaurants zijn. Mensen kennen de naam van de zaak waar ze willen bestellen eerder op voorhand, en Google'en "Bestellen bij zaak X". Momenteel staan voor die zaken hun Takeaway pagina als eerste resultaat. Ik kan hun pagina - bijna direct na de lancering - daar net onder krijgen via SEO met de titel "Goedkoper online bestellen bij X". Er zullen wel een handjevol mensen zijn die daarop klikken, in plaats van de Takeaway-pagina.

 

Mensen zullen dus in eerste instantie niet direct eerst naar mijn platform gaan om een restaurant te zoeken, want niemand kent het. Maar de pagina van de restaurants op mijn platform zal wel gevonden worden op Google.

 

Daarnaast vraag ik aan de restaurants om hun Hellofood-pagina ook zelf een beetje aan te kondigen/te promoten op hun social media etc. Ze hebben er namelijk zelf baat bij dat zo veel mogelijk mensen bestellen op het goedkoopste platform.

 

Als laatste heb ik ook al een deal met een populaire lokale fuif, in de omgeving waar ik nu op focus om restaurants binnen te halen, dat ik gratis enkele acties mag organiseren zoals "Bestel nu bij Hellofood en maak kans op 5 gratis tickets voor de fuif".

 

- Eigen URL voor restaurants.

Momenteel is deze optie er nog niet. Maar een van de eerste updates die ik doe na de lancering (na een maandje ofzo) is de restaurants een eigen website aanbieden. Momenteel staat hun pagina op mijn-platform.be/stad/restaurant-naam. Ik ga ze voor €50/jaar de optie bieden om een eigen website te hebben op hun eigen URL, dus restaurant-naam.be, waarop hun menu staat, mensen bestellingen kunnen doen,... Voor die restaurants gaat mijn pagina dan wel als 1e op Google komen.

 

- Weer een Takeaway alternatief? Lol! (Concurrentie)

Wat ik ook al een paar keer heb moeten aanhoren is: "Hehe, weer iemand die denkt het goedkoper te kunnen als Takeaway. Al het 71ste alternatief". En ik snap die opmerking. Er zijn al verscheidene platformen, zoals bv. sneleten.nl. Maar als ik even eerlijk mag zijn: 95% van de 'alternatieven' zien er zeer brak en onprofessioneel uit. Ik ben een vrij goede webontwikkelaar en heb tijd gestoken in mijn platform, en eerlijk gezegd ziet het er wel vrij professioneel en betrouwbaar uit, en het werkt ook goed. Daarbuiten zijn veel van die alternatieven gewoon websites die de bestelling doorsturen via mail naar het restaurant. Bij mij komen de bestellingen niet enkel via mail binnen maar hebben de restaurants ook een eigen dashboard om hun menu etc. te configureren, en een paneel + bijhorende app om bestellingen te ontvangen. 

 

Of "Hoe denk je te concurreren tegen Takeaway?". Ook een opmerking die ik snap, maar eigenlijk concurreer ik niet echt met Takeaway of Uber Eats. Ik focus mij vooral op kleinere dorpen en besteden en ik ben niet van plan om zo groot te worden als Takeaway. Als ik per dag een handjevol mensen heb die via mijn platform bestellen i.p.v Takeaway is het al geslaagd.

 

Daarnaast zijn er ook geldige concurrenten zoals Sitedish of Foodticket. Hun platformen zijn uiteraard wel heel professioneel. Maar hun verdienmodel is anders en ze vragen zeer dure instapkosten. De overige concurrenten die ook kleine alternatieve voor Takeaway zijn en ook een verdienmodel a.d.h.v commissie verdienen, zien er Ok uit, maar dit zijn ook meestal bedrijven met werknemers etc. dus zullen nooit even goedkoop als mij zijn.

 

Ook ben ik er gewoon van overtuigd dat deze markt niet verzadigd is. Er zijn een paar alternatieve maar er zijn ook duizenden restaurants. Net zoals we honderden automerken hebben kunnen er ook nog wel een paar alternatieve platformen voor Takeaway zijn denk ik dan.

 

- Verdienmodel

Per bestelling ontvang ik €1 commissie en €1,5 transactie kost van de gebruiker. Dat is dus €2,5/bestelling. De €1 commissie zie ik als winst, met de €1,5 betaal ik de kosten van mijn platform af (hosting, transactiekost, marketing,...).

 

Als ik in de toekomst 10 restaurants heb, die elk per dag 10 bestellingen binnenkrijgen via mijn platform, is dit dus:

10 * 10 * €2,5 = €250 omzet/dag.

 

Oftewel €7500/maand. 

 

Deze cijfers kunnen schommelen, als ik merk dat er per restaurant maar 5 bestellingen per dag binnenkomen, zal ik 20 restaurants zoeken etc etc.

 

- JULLIE GEDACHT?

Ik ben heel benieuwd naar jullie feedback en bedenkingen bij dit idee.

 

Bedankt!

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik heb het volledige platform al ontwikkeld en al een paar restaurants zich laten aanmelden door folders en e-mails te versturen. Deze week ga ik fysiek langs bij restaurants. 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Takeaway is zeer duur voor restaurants omdat ze een zeer hoge commissie vragen. Ik biedt een veel goedkoper maar nog steeds professioneel en goed werkend alternatief aan.

 

Ik focus mij vooral op de restaurants in dorpen en steden die op Takeaway zitten omdat ze geen geld hebben voor een site op maat waarop ze bestellingen kunnen ontvangen. Momenteel zijn ze dus een beetje "verplicht" om op Takeaway te zitten, 15% commissie te betalen, en hun bestelling nog zelf te leveren op hun scooter of in hun bestelwagen. Bij mij kan dat voor €1/bestelling.

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Véél goedkoper dan de grote platformen zoals Takeaway of Uber Eats. Er zijn een tal van andere kleine platformen die een alternatief willen bieden voor Takeway, maar deze zijn in 95% van de gevallen zeer brak en onprofessioneel geprogrammeerd.

 

De overige 5% ziet er ok uit maar zijn gemaakt door bedrijven of mensen in team. Hun commissie zal dus nog steeds duurder zijn dan die van mij.

 

Andere benoemenswaardige concurrenten zoals Sitedish of Foodticket zullen er zijn, maar deze hebben hoge aanmeldkosten en volgens mij komen we niet in elkaars vaarwater.

Wat voor feedback hoop je te krijgen:
  • Een algemeen beeld van het idee.
  • Of het jullie voordelig lijkt voor restaurants om aan te sluiten.
  • Of het haalbaar lijkt mensen via mijn platform te laten bestellen.

(Dubbel invoerveld op forum?)

aangepast door ONiely
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 2
25 minuten geleden, ONiely zei:
  • Een algemeen beeld van het idee.
  • Of het jullie voordelig lijkt voor restaurants om aan te sluiten.
  • Of het haalbaar lijkt mensen via mijn platform te laten bestellen.

Algemeen beeld: tja mooi idee natuurlijk.

Lijkt het voordelig: ja zeker lijkt het voordelig. 
Is het haalbaar: dat vraag ik me af.

 

Allereerst: onderschat thuisbezorgd niet. Natuurlijk is het vreselijk duur. Maar iedereen in Nederland tussen de 14 en de 45 kent het. Er is een makkelijke app, je kunt bij vrijwel alles in de buurt bestellen (niet alleen de lokale kebab zaak). Los daarvan krijg of koop je ook een printer waar de orders uitrollen en de herkenbare oranje warmhouders op scooters en fietsen.

 

Top dat jij het in je eentje wil doen en daarom geen overhead hebt, maar wat als de bezorger niet komt, je je geld terug wilt, een klacht hebt, de restaurants vragen hebben over facturen, je platform net niet lekker werkt op zondag rond etenstijd etc. 
 

Had je al nagedacht over de infrastructuur qua bestellingen, Facturatie etc? Ga je bestellingen mailen? Ga je restaurants een printer geven? Ik snap dat je een IT-er bent en dat een bestaand kassasysteem/printer koppelen aan jouw platform een fluitje van een cent zal fijn. Bij een lokale klant geen probleem, maar je kan moeilijk heel Nederland doorrijden. En als je zonder printers werkt zullen ze weliswaar maar een euro betalen voor een bestelling, maar op zaterdag rond 18;00 willen zij liever 15% betalen voor iets dat zo uit de printer rolt, dan €1 voor iets waarbij ze hun mail actief in de gaten moeten houden en bestellingen moeten overtypen in hun kassasysteem. Reden om dit goed te overdenken dus. 

 

Ik snap ook de anderhalve euro commissie aan de kant van de klant niet. Die denkt toch alleen maar: thuisbezorgd is goedkoper, waarom zou ik hier bestellen? Heel eerlijk: al sinds het begin denk ik bij thuisbezorgd: hoezo rekenen ze €0,25 betaalkosten? Bij elke webshop in Nederland is iDeal gratis maar daar niet. Ze kunnen het maken doordat er geen alternatief is. Maar als jij anderhalve euro vraagt zou ik als klant niet voor je kiezen. 
 

Het probleem lijkt mij dat je in de start nooit een serieus alternatief bent, hoe goed jouw platform ook is. Zo lang een restaurant 70% van hun omzet via thuisbezorgd krijgt gaan ze daar niet mee stoppen tot een ander platform ze daar op zijn minst bij in de buurt brengt. Dat jij een geweldig systeem kunt maken geloof ik blind. En dat is misschien wel de basis. Maar juist met dit soort dingen is een grote zak geld erg belangrijk. Niet om de eerste te zijn, wel om de zeer gedegen concurrentie te verslaan. 
 

Jij zegt dat je makkelijk bovenaan komt kebabzaak + klein dorp. Dat zal ongetwijfeld, maar ik denk dat de reis van iemand die eten besteld vaak niet begint op Google, maar op thuisbezorgd.nl of de app. 
 

Ik wil je nog 1 voorbeeld geven waarom ik denk dat het zo lastig is. Ik woon in een vrij klein gehucht. Op thuisbezorgd staan op zaterdagavond 5 restaurants die ik kan kiezen. Wij bestellen denk ik eens per maand.  Ik weet vanuit de media dat thuisbezorgd erg duur is. Ik bestel kebab, en krijg bij die kebab een flyer waar op staat dat je voortaan ook bij een ander platform kan bestellen dat beter is voor de restaurants (minder commissie dus) en dat ik de eerste keer ook nog eens 10% korting krijg op mijn bestelling. Mijn gedachte is: natuurlijk, volgende keer doe ik het via dat platform. Ik ben zelf ondernemer en steun andere ondernemers graag. Maar die flyer ligt een paar dagen op het aanrecht en belandt in de papierbak. Een maand later heb je op zaterdag geen zin om te koken en bestel je toch weer kebab op jawel: thuisbezorgd. Het komt, je krijgt weer die ene flyer onder ogen en denkt “damn, helemaal vergeten”. Ik kan je met schaamte vertellen dat ik dit al 5x heb meegemaakt. Ik zie de lichtgroene flyer zo voor me maar ik heb werkelijk geen idee wat de naam van dat platform is en ik heb er dus ook nog nooit besteld. Niet uit onwil, want de intentie is echt om het dragelijker te maken voor de ondernemer en voor mij een kleine moeite om ergens anders te bestellen. Maar thuisbezorgd is simpelweg zo ingeburgerd dat ik het alternatief niet eens onthoudt.
 

 Conclusie: heel leuk idee maar ik vrees dat het in de praktijk wel eens een grotere uitdaging kan worden dan een mooi systeem bouwen. Hoe dan ook wens ik je veel geluk met de ondernemers reis!

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst en vooral hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik apprecieer je feedback en de manier waarop je deze geeft. Leuk dat er meegedacht wordt.

 

25 minuten geleden, Pieter__VH zei:

dacht over de infrastructuur qua bestellingen, Facturatie etc? Ga je bestellingen mailen? Ga je restaurants een printer geven? Ik snap dat je een IT-er bent en dat een bestaand kassasysteem/printer koppelen aan jouw platform een fluitje van een cent zal fijn. 

 

De facturatie naar de restaurants loopt per maand automatisch. Momenteel is het wel nog dat de restaurants de bestelling zelf nog even moet ingeven in hun kassasysteem, op die manier moest ik geen rekening houden met de facturatie, het bonnetje... Maar dit is hetzelfde als wanneer ze een bestelling via mail of telefoon krijgen. In de toekomst zal dit wel gelinkt worden aan hun POS/kassasysteem.

 

Ook vanuit de volgende gedachten: Ik kwam op dit idee doordat restaurants voor een website op maat vroegen om bestellingen te ontvangen. Enkele restaurants hebben al zo een site (vaak is deze ook vrij basic en ondermaats) en bestellingen via zo een site komen ook gewoon bij hun mail binnen.

 

30 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Top dat jij het in je eentje wil doen en daarom geen overhead hebt, maar wat als de bezorger niet komt, je je geld terug wilt, een klacht hebt, de restaurants vragen hebben over facturen, je platform net niet lekker werkt op zondag rond etenstijd etc. 

 

Support naar de restaurants lever ik direct. Aangezien het over een klein aantal restaurants zal gaan lijkt me dit nog wel haalbaar. Als de klant een bestelling heeft gedaan komt deze op een pagina met de verwachte duur en de status van de bestelling. Wanneer een restaurant na 5 minuten de bestelling niet heeft geaccepteerd krijgt de klant op die pagina een melding en het telefoonnummer van het restaurant wordt dan zichtbaar zodat ze een seintje kunnen geven.

 

Daarnaast hebben de restaurants ook een paneel waarop de bestellingen live binnenkomen + ze kunnen een app voor restauranthouders installeren zodat ze ook op hun gsm optioneel een notificatie krijgen bij een bestelling.

 

Support naar eindgebruikers is inderdaad moeilijker. Maar ik heb dit zo goed mogelijk ingedekt door duidelijk te maken dat ze het restaurant moeten contacteren bij problemen met de levering of het eten zelf. Ook terugbetalingen moeten met het restaurant zelf geregeld worden.

 

Als ik als webontwikkelaar voor een restaurant wel een website op maat zou bouwen, en er is een probleem met een eindgebruiker, stuurt deze ook geen mail naar mij als webontwikkelaar (want ik ben slechts degene die de site maakte) maar naar het restaurant. Dit heb ik een beetje hetzelfde proberen communiceren op mijn platform.

 

34 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Ik snap ook de anderhalve euro commissie aan de kant van de klant niet.

Hier geef ik je gelijk. Ik hoop stiekem dat die €1,5 niet zo een massaal breekpunt gaat zijn wanneer de klant zijn volledige bestelling al heeft ingegeven en enkel nog op "betalen" moet klikken. Maar dit zal afwachten zijn en een beetje experimenteren met de prijselasticiteit.

 

35 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Zo lang een restaurant 70% van hun omzet via thuisbezorgd krijgt gaan ze daar niet mee stoppen tot een ander platform ze daar op zijn minst bij in de buurt brengt.

 

Het is wel zo dat een restaurant niet moet stoppen met Takeaway. Ze mogen hun Takeaway pagina houden. Mijn pagina zal gewoon een extra manier zijn om bestellingen te ontvangen. Als een handjevol mensen besteld via mijn pagina i.p.v Takeaway is het al ok.

 

 

37 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Jij zegt dat je makkelijk bovenaan komt kebabzaak + klein dorp. Dat zal ongetwijfeld, maar ik denk dat de reis van iemand die eten besteld vaak niet begint op Google, maar op thuisbezorgd.nl of de app. 

Dit had ik in mijn OP ook gezegd. Persoonlijk ben ik er niet zo zeker van of een reis begint bij thuisbezorgd.nl of de app. In steden sowieso wel, maar als ik kijk naar dorpen in mijn buurt zoeken de mensen meestal toch via Google. Ik spreek wel over Belgie, misschien dan Thuisbezorgd in Nederland meer ingeburgerd is.

 

En als de restaurants de optie krijgen om zéér goedkoop (€50/jaar) ook een professionele website te krijgen (die achterliggend gelinkt is aan mijn platform) op een eigen URL, denk ik wel dat vele hier voor zouden kiezen. Dan staat mijn pagina wel als 1e in Google. En ook al zouden 90% van de mensen direct via thuisbezorgd gaan, de overige 10% die wel Google'd zal dan wel mijn platform gebruiken.

 

38 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Conclusie: heel leuk idee maar ik vrees dat het in de praktijk wel eens een grotere uitdaging kan worden dan een mooi systeem bouwen. Hoe dan ook wens ik je veel geluk met de ondernemers reis!

 

Dat het een uitdaging wordt weet ik zeker! Maar daar heb ik wel zin in. ;)

 

Ik wil ook nog even benadrukken dat ik hier spreek over kleine aantallen. Het is niet de intentie om AL de bestellingen die een restaurant momenteel via Takeaway krijgt via mijn platform te laten lopen. Slechts een klein percentage die op mijn platform komt is goed.

Het is ook niet de bedoeling om honderden restaurants op mijn platform te hebben, een stuk of 50 in mijn lokale omgeving van kleine dorpen is al meer dan genoeg.

Als het een beetje aanslaat en ik kan er een maandinkomen aan overhouden is het voor mij geslaagd.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, ONiely zei:

Ik kan hun pagina - bijna direct na de lancering - daar net onder krijgen via SEO met de titel "Goedkoper online bestellen bij X".


Dus het restaurant moet goedkoper aanbieden via jou dan bij thuisbezorgd?

 

Wat is er dan nog over het restaurant? 
 

Op een bestelling van een tientje is 1.5 euro ook 15% maar dan dit keer door de klant betaald. 

 

Wat ik vaak zie als ik rechtstreeks bij een restaurant bestel ipv thuisbezorgd is dat de prijzen gelijk zijn, maar dat ik dan nog transactie kosten moet betalen.

 

dat brengt mij meestal terug bij thuisbezorgd. 
 

ik zou die 1,5 euro accepteren als ik op het einde van de rit minder kwijt ben, toch zal ik de volgende keer niet terug gaan naar de site waar ik transactie kosten moet betalen, dat de hele bestelling minder kost blijft minder goed hangen dan bijkomende kosten.

Link naar reactie
  • 0

Je demo ziet er goed uit, maar deze dienst is een pittige. Van JET ga je het niet winnen, maar je geeft aan dat niet te willen, dus dat scheelt. Hun toegevoegde waarde is vooral groot bereik bij de consument, en dat is duur, heel duur. Als aandeelhouder in JET weet ik  hoe lang de weg naar winst is. Voor bestelgemak heb je weer gratis plugins zoals wp plugin GloriaFood. Is het niet een idee om tussen die twee soorten partijen in te zitten? Denk aan een het bieden van een pagina + een embedcode zodat die hele pagina direct via een embed op een eigen website gezet kan worden? Ik ben zelf een bedrijf aan het opzetten dat websites maakt voor de horeca en hospitality en een account bij een bedrijf als dat van jou voor bereik en seo + embedcode voor op een lege webpagina zodat ze direct een manier hebben om bestellingen te faciliteren kan goed uitkomen. Micazu biedt dat bijvoorbeeld ook voor huizenverhuur. Profiel maken, embedden op je site en klaar. 

Link naar reactie
  • 0

Tijdens de eerste lockdown zijn er heel veel van dit soort initatieven gelanceerd. Geen idee hoeveel er nog van in de lucht zijn.
Een alternatief voor JET kan interessant zijn voor de ondernemers, maar alleen als de consument het kent.
Als je bijvoorbeeld in kleinere plaatsen alle horecabezorgondernemers samen kunt brengen kan dat voor de lokale markt misschien haalbaar zijn.

Bij JET betalen deelnemers natuurlijk ook voor de marketing, de exitstrategie van investeerders en voor de expansiedrift.

 

Omdat ik meer verstand heb van video dan thuisbezorgen:
de video die je deelt is heel erg een stappenplan, maar waarom zou ik na 10 seconde nog verder moeten kijken naar deze demo?
De eerste titels gaan zo snel dat het nauwelijks leesbaar is en ze verschijnen bijna tegelijk linksboven en middenboven.
De doelgroep is troebel, want eerst zie je een stappenplan voor consumenten en dan voor ondernemers, maar de ondernemers weten dat niet en zullen vast niet blijven kijken.
En na het kijken van de video weet ik dus wat er technisch kan, maar weet ik niet wat het voordeel is tov de bekendere platforms.
Waardoor het bijna een demo lijkt om andere webbouwers te laten zien wat je hebt gemaakt ipv een promo om gebruikers binnen te halen. En voor eventuele investeerder ontbreekt dan ook waarom dit een goed idee is.
Dus bedenk even goed wat het doel van de video nu is.
Puur als technische uitleg om te tonen wat je hebt gemaakt?
Dan is het oké, maar trekt het partijen over de streep?

Nu is de context waarin een video staat natuurlijk ook van belang, maar zowel als 'kennismaking', promo of handleiding schort er het één en ander aan.

 

Als je dit als how-to-video's, wil gebruiken zou ik het minstens opsplitsen in consument en ondernemer. Voor de ondernemer kun je het ook nog verder opsplitsen in aanmelden, inrichten en hoe het in de praktijk werkt.
Wil je het als 1 video houden, dan heb je baat bij een intro die in vogelvlucht uitlegt wat Hellofood is en wat er in de video aan bod gaat komen, zodat de kijker weet of hij/zij een doelgroep is.
Voor restaurants is het natuurlijk erg belangrijk om te weten wat de meerwaarde voor hun is.
(Just my 2 cents.)


Succes!

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Een sterke concurrent voor Thuisbezorgd ontwikkelen is niet zo makkelijk, en we spreken uit ervaring. Op dit moment staat ons platform online in de testversie, en het heeft een jaar of twee geduurd voor we het concept sterk genoeg vonden om er de markt mee op te gaan.

De demo is te zien op www.asjemenu.nl en als je wilt zoeken kun je dat doen op de postcode 2202TE, of op de plaatsnamen Noordwijk, Hollandscheveld of Sassenheim.

Wij zouden Thuisbezorgd wel even uit de markt vegen. Kijk, op zich kan dat ook wel. Thuisbezorgd is enorm kwetsbaar omdat het voor ondernemers duur is en het bedrijf zelf een forse overhead heeft. Daar komt bij dat de basis van het bedrijf enorm oud is. Jitse Groen noemt zichzelf een 'food delivery dinosaur', en dat raakt aardig aan de kern. Groot, log, en compleet uit de tijd. Een concurrent moet dus niet gaan voor revolutie maar voor evolutie.

Wij hebben dat gedaan door het platform helemaal 2024 te maken. Klanten bestellen per saldo toch het liefst direct bij het restaurant. Dus asjemenu.nl is een directory waar men kan zoeken op postcode en direct het restaurant van keuze kan bellen met een bestelling of via de knop onder de foto meteen kan doorgaan naar de bestelpagina van het bedrijf zelf. 

Wij rekenen helemaal geen provisie. We rekenen een vast bedrag per maand, ongeacht het aantal orders. Omgerekend kost een koppeling met asjemenu.nl 99 cent per dag. 

 

Dat werkt allemaal wel. Met een doel van 9.000 aansluitingen per eind 2024 is een omzet van ongeveer 270.000 euro per maand haalbaar, en dat kan je omdat je hele platform digitaal is op basis van een minimale administratie bijna allemaal in reclame pompen. 

 

Om de consument een prikkel te geven om bij de bij ons aangesloten restaurants te bestellen hebben we naast asjemenu.nl ook krasjemenu.nl. Bij ons aangesloten restaurants geven bij elke bestelling die rechtstreeks binnenkomt een kraskaartje mee en met dat kraskaartje kan men kijken of men een cashback krijgt. Dat kaartje kost 15 cent. En het is voor de consument een leuke prikkel om direct te bestellen bij restaurants en dus Thuisbezorgd en dergelijke links te laten liggen.

 

Het is, uiteraard, de korte samenvatting.

 

Maar Thuisbezorgd is een behoorlijk taaie partij om het tegen op te nemen. We hebben er al heel wat gesproken en de crux is een beetje "ja, maar Thuisbezorgd maakt veel reclame". De naamsbekendheid hebben ze mee, ondanks die 13%.

 

Wij hebben dat deels ondervangen door in het systeem in te bouwen dat ondernemers de eerste twee maanden helemaal niets betalen. En dan nog moet je er flink aan trekken om vooruit te komen. Dat vangen we deels op via krasjemenu.nl (als jij de kraskaartjes niet hebt heeft de concurrent ze wel) maar hoe duur en antiek ze ook zijn: Thuisbezorgd is vast nog niet onder de indruk. Mijn bankrekening wel, want zo'n aanloopfase kost een fortuin. 

 

Voorlopig staat asjemenu.nl even stil omdat ik bezig ben om een ander platform uit de startblokken te trekken, maar in januari gaan wij van start. Als je een tip van mij wilt: probeer niet om iets in de markt te zetten waar ondernemers veel administratie aan hebben, en al helemaal niet aan iets wat een vast bedrag per order heeft. 

briefondernummer.nl

contactadvertenties, zoals vroeger

Link naar reactie
  • 2

Ga voor de niche.

 

Je kan niet met een algemeen product tegen de Just Eats concurreren.

 

Je moet voor een niche gaan. Zorg dat je alle vegan toko's aansluit. Zorg dat je alle [noem een exoot] aansluit.

 

Begin daarmee. Ga zelf langs. Zaak voor zaak. Begin lokaal. Dan regionaal. Je zult moeten investeren in vindbaarheid. 

 

Neem alles uit handen voor je eerste 50 - 200 klanten. Ik zou zelfs geen commissie vragen. Alles om die drempel maar zo laag mogelijk te maken. Elke reden die ze hebben om nee te zeggen, vooraf,  tackelen.

 

En als je eenmaal landelijk een hele niche hebt aangesloten, dan ga je pas verder met de volgende. 

 

Ondertussen melden er zich vast mensen vrijwillig aan. En uiteindelijk ga je bezoek krijgen. En dan sales.

 

Maar het gaat even duren tenzij je vol de SEA knop aan zet. Geen idee of je daar budget voor hebt. 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Eten thuis laten bezorgen is een lokale aangelegenheid, voor mij iig wel. Ooit spareribs besteld in een zaak dorp verderop die koud bezorgd werden. Eenmalig dus.

 

Heb 2 vaste zaken waar ik regelmatig bestel. (Pizza & Sushi)

 

Via hun eigen website en als vaste klant krijg ik regelmatig voordeeltjes of extra's als flesje wijn of frisdrank. Hun insteek is: wij zijn blij dat u via onze eigen website besteld en tonen ook die waardering.

 

Zouden meer horecagelegenheden moeten doen.

 

Deze 2 hebben mijn gegevens en inzicht in onze bestellingen en maken daar handig gebruik van.

 

Wellicht kan je beter een bedrijf in promotie en marketing voor bezorgzaken starten dan een kopie van thuisbezorgd ontwikkelen.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.