Wat is er loos in de bankwereld? (III)

Aanbevolen berichten

ING Bank is vrijdagmiddag 02/06 opnieuw door de zoveelste storing getroffen.
Klanten van de bank kregen geen toegang tot de app en het internetbankieren.

Daardoor konden zij niet bij hun bankrekening en dus geen geld overboeken. 

 

bron: https://www.nu.nl/tech/6266270/problemen-bij-ing-voorbij-klanten-boos-vanwege-zoveelste-storing-in-korte-tijd.html

 

De Overheid wil zo graag dat wij allemaal electronisch gaan betalen zodat zij het kunnen controleren … maar moet er niet eerst een goede regel-en wetgeving komen die de werkzaamheid en betrouwbaarheid garandeert ?

Zoals het er nu naar uitziet, lijkt het meer op “iedereen moet in de toekomst electronisch bankieren maar jullie (banken) moeten zelf maar uitzoeken hoe dat moet en het zelf betalen”

 

Wat dat betreft zijn ze in andere EU-landen verstandiger … 

Bijna zeven op de tien inwoners van Spanje betaalt met contant geld.

Duitsland pot contant geld op uit angst voor uitval pinautomaten.

Pinnen in Duitsland? 'Nur Bargeld, bitte!'
Duitsland werkt aan noodplan cash geld voor boodschappen.

ECB: contant geld meestgebruikte betaalmethode in Europese Unie.

ECB: in eurozone hebben Nederlanders het minste cash op zak

 

… wat doet u ?

 

 

 

verstandiger … Betalingsgewoonten in Duitsland.

 

bron: 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Volgens mij heb ik het al eens eerder geschreven, het begint bij jezelf.. 

 

Als iedereen consequent met cash betaalt dan voorkom je dat cash verdwijnt. En het is echt heel simpel, gewoon een x bedrag uit de geldautomaat halen en vervolgens overal waar je komt met contant geld betalen.

 

Ik maak er zelfs een sport van om bij het tanken uit te komen op xx,x2 of xx,x7 want dan word het naar onder afgerond. Gewoon om het systeem te treiteren. Want die 2 cent die ik bespaar heb ik vast wel ergens anders ruimschoots uitgegeven.

Link naar reactie

Als je hier meer dan 2 Euro op zak hebt en de verkeerde ziet het, slaan ze je hersens in. Als ING zijn zaakjes niet geregeld krijgt, is het toch het eenvoudigst over te stappen op een andere bank of er een tweede bij te nemen. Ik denk dat het probleem voor 1,2 miljoen ouderen veel groter is nu ze alleen maar elektronisch kunnen overmaken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
1 uur terug, Derek-Jan zei:

En het is echt heel simpel, gewoon een x bedrag uit de geldautomaat halen en vervolgens overal waar je komt met contant geld betalen.

Het aantal geldautomaten daalt jaarlijks, dus dat wordt even zoeken en omrijden.

 

1 uur geleden, Derek-Jan zei:

Ik maak er zelfs een sport van om bij het tanken uit te komen op xx,x2 of xx,x7 want dan word het naar onder afgerond.

In andere euro-landen betalen ze je nog gewoon met een en twee eurocenten terug … en kan je nog betalen met 500-, 200- en 100-eurobiljetten.
In Nederland halen ze de 10x en 20-eurobiljetten al door de scanner. Blijkbaar is iedere klant met contant geld een potentiële valsmunter. 
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Als ING zijn zaakjes niet geregeld krijgt, is het toch het eenvoudigst over te stappen op een andere bank of er een tweede bij te nemen.

Dat is zoiets als twee auto’s voor de deur hebben staan voor het geval er eentje niet doet wat het moet doen … of twee smartphones om dezelfde reden.

 

4 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Als je hier meer dan 2 Euro op zak hebt en de verkeerde ziet het, slaan ze je hersens in.

Ik denk dat ze meer interesse in je smartphone hebben, die steeds meer als digitale portemonnee fungeert.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Cosara zei:

Dat is zoiets als twee auto’s voor de deur hebben staan voor het geval er eentje niet doet wat het moet doen … of twee smartphones om dezelfde reden.

 

Ik denk dat ze meer interesse in je smartphone hebben, die steeds meer als digitale portemonnee fungeert.

Als mijn auto of mijn smartphone me net zo vaak in de steek zouden laten als ING, zou ik inderdaad 2 auto's en 2 smartphones hebben. Maar in dat geval zou ik alleen betroffen zijn en niet miljoenen mensen zoals met een IT-storing bij ING.

 

Een smartphone kun je nog beveiligen met paswoorden en een limiet voor opname. En een tweede helpt ook niet als er een storing is bij ING. Die is er dan ook op je tweede smartphone.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Altijd cash geld bij me, het is geen kapitaal maar genoeg om iets te kunnen betalen wat ik onderweg nodig kan hebben.
En nog een bank pasje voor grotere aankopen, nog een horloge met de mogelijkheid tot pinnen vanaf een andere bankrekening.

En weliswaar 2x bij dezelfde bank, treedt daar een storing bij op, dan kunnen die paar bankbiljetten genoeg zijn om b.v. thuis te komen, een fles water te kunnen betalen, een paar liter brandstof of wat ook maar nodig kan zijn op dat moment.

Cash geld is onderdeel van de maatschappij en mag nooit geheel verdwijnen, alhoewel ik wel respecteer dat in bepaalde zaken met een groot risico contante betalingen worden geweigerd, denk aan kleine horecagelegenheden met een minimale personeelsbezetting, of iets vergelijkbaars.

20230602_204150.jpg

Link naar reactie

“Storing app en website van ING na enkele uren voorbij

ING laat weten dat de dienstverlening "stap voor stap" weer beschikbaar komt. De oorzaak van de storing is nog niet bekend.

Begin dit jaar kampte ING met een langdurige storing. De bijna 9 miljoen klanten van ING konden toen ruim 15 uur online hun saldo niet checken of geld overmaken.”

 

bron: https://nos.nl/artikel/2477453-storing-app-en-website-van-ing-na-enkele-uren-voorbij

 

Even terug naar de beruchte ING-storing van Donderdag 2 februari …

 

“Online je saldo checken of geld overmaken: voor bijna 9 miljoen klanten van ING was dat gisteren de hele dag niet mogelijk. Het kwam door een ruim 15 uur durende online storing bij de bank …

Dat banken zich profileren als online bedrijven kent een achtergrond, zegt Marieke Huisman, hoogleraar softwarebetrouwbaarheid aan de Universiteit Twente. "Vroeger leverden banken financiële diensten, nu zijn het vooral software-intensieve bedrijven. Die systemen zijn nooit ontwikkeld met het idee dat het zo belangrijk zou zijn."
 

Volgens Betaalvereniging Nederland geldt er voor online bankieren geen wettelijke beschikbaarheidsnorm, voor pinnen en iDEAL bestaat die wel. "Er is wel de afspraak dat een storing met internetbankieren of mobiel bankieren binnen twee uur verholpen moet worden. Dat is vooral een inspanningsverplichting", zegt een woordvoerder.”
 

bron: https://nos.nl/artikel/2462228-vijftien-uur-niet-online-bankieren-bij-ing-we-zijn-het-niet-meer-gewend

 

Dan een vraag aan de Overheid … die overigens haar eigen IT-problemen ook niet weet op te lossen:

Wordt het niet eens tijd om een strakke wet- en regelgeving om de beschikbaarheid van het electronisch betalingsverkeer door banken te garanderen ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
22 uur geleden, Cosara zei:

Het aantal geldautomaten daalt jaarlijks, dus dat wordt even zoeken en omrijden.
 

 

Ook dit kun je voorkomen door regelmatig van de geld automaat gebruik te maken. De banken hanteren bepaalde criteria voor het behouden van een geldautomaat en het gebruik ervan is er eentje.

 

De consument heeft heel veel in eigen hand. De handel probeert wel te sturen door middel van uitgekiende marketing, maar uiteindelijk bepaald de consument. 

Link naar reactie
1 uur terug, Derek-Jan zei:

De consument heeft heel veel in eigen hand.

… maar heeft de ondernemer dat ook ?

 

“Ondernemers in problemen door Geldmaat.

Sinds 1 oktober [2021] heeft Geldmaat – de gezamenlijke geldautomaat van Nederlandse grootbanken – de verantwoordelijkheid voor alle geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank. De geldautomaten van deze banken zijn vervangen door de gele variant van Geldmaat. 
 

Klanten van ABN Amro, ING en Rabobank worden in vervolg doorgestuurd naar een Geldmaat om hun contante geld te storten. Maar dat lukt niet altijd. Veel automaten zijn buiten gebruik of vol. 
 

Ondernemers die met dit probleem hun bankfiliaal binnen stappen, komen meer dan eens van een koude kermis thuis. De bank verwijst de klant naar een Geldmaat. En zegt dat het vanaf 1 oktober niet meer de verantwoordelijkheid van de bank is. Ondernemers begrijpen dit niet. Zij zijn toch klant bij de bank? En niet bij Geldmaat?”
 

bron: https://www.bank.nl/nieuws/ondernemers-in-problemen-door-geldmaat/

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Natuurlijk, een bank zoeken die het goedkoopste is met afstorten en eventueel van daaruit overboeken naar je huisbankier. 

Dat wordt een beetje lastig ...

Contant geld storten – Waar kan dat nog?

 

Het lijkt er zo langzamerhand op dat chartaal geld zijn waarde gaat verliezen ... want wat is het waard als je het nergens meer kwijt kunt ?

Misschien over de grens gaan hopshoppen ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
1 uur terug, Cosara zei:

Dat wordt een beetje lastig ...

Contant geld storten – Waar kan dat nog?

 

Het lijkt er zo langzamerhand op dat chartaal geld zijn waarde gaat verliezen ... want wat is het waard als je het nergens meer kwijt kunt ?

Misschien over de grens gaan hopshoppen ...

 

Creatief omgaan met alles. Wat overigens niet de bedoeling zou mogen zijn, maar je moet tenslotte iets als het niet anders kan.

 

Link naar reactie
15 uur geleden, Derek-Jan zei:

Creatief omgaan met alles. Wat overigens niet de bedoeling zou mogen zijn, maar je moet tenslotte iets als het niet anders kan.

Daar zijn we tenslotte ondernemers voor … ondernemend en creatief.

[binnen de grenzen die de wetgeving daaraan stelt, want wij houden het wel graag netjes]

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Op 4-6-2023 om 15:48, Cosara zei:

Dat wordt een beetje lastig ...

Contant geld storten – Waar kan dat nog?

 

Het lijkt er zo langzamerhand op dat chartaal geld zijn waarde gaat verliezen ... want wat is het waard als je het nergens meer kwijt kunt ?

Misschien over de grens gaan hopshoppen ...

Geldmaat is een drama, na sluitingstijd maar één stortautomaat, en geregeld buiten dienst ook
service is echt achteruit gehold (en dan heb ik het nog niet over pasmunt halen, dat kan ook nergens meer)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Als ING klant wordt je netjes gewaarschuwd voor een aankomende storing in het betaalsysteem.

 

Je krijgt namelijk regelmatig bericht dat er in het weekend, meestal in de nacht van zaterdag op zondag, het niet mogelijk is om te internet bankieren omdat er onderhoud is aan de systemen of updates worden uitgevoerd.

 

Dan kan je er op rekenen dat de maandag, soms de dinsdag, daarna er overdag een storing, van meestal 1,5 tot 3 uur, is in de app of het internet bankieren. 

Schuld

Link naar reactie
33 minuten geleden, Debitum Consilium zei:

Als ING klant wordt je netjes gewaarschuwd voor een aankomende storing in het betaalsysteem.

ING waarschuwt niet voor een storing maar voor een UPDATE. Elke bank waarschuwt netjes voor een update in het weekend. Het verschil met ING is, tenminste bij mijn bank, dat er dan geen storing in de dagen daarna is. Ik betwijfel of het aan een update ligt maar zou het daaraan liggen, is dat alleen een teken, dat de update niet voldoende getest is voordat hij werd gelanceerd. 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Ik "zit" bij de Rabo. Het aantal storingen daar is echt om krankzinnig van te worden. 

Als ik  zie wat ze elke maand uit m'n portemonnee trekken aan "kosten" , dan flip ik toch wel een beetje iedere keer.

 

Dit weekend wissel ik Honey tegen Tether. Kosten $ 0,01. Vervolgens stuur ik dit naar een cryptobeurs , kosten wederom $ 0,01. Binnen 15 seconden alles geregeld.
Zojuist maak ik € 40 over naar Tsjechië via de bank, kosten € 18 !

Banken Boeh!
Crypto Jeej!

Link naar reactie
Op 19-6-2023 om 17:57, Marco van Buren zei:


Zojuist maak ik € 40 over naar Tsjechië via de bank, kosten € 18 !
 

 

Heel bijzonder, ik maak regelmatig geld over naar een leverancier in Tsjechie, kost mij niet meer als een betaling naar Belgie of Duitsland. En dat is zeker geen 18 euro.....

 

Link naar reactie
22 uur geleden, Marco van Buren zei:

Ik vond het ook nogal absurd dus ik heb het nagevraagd bij de Rabo; de overboeking kost € 8 en omdat ik geen bic had ingevuld kwam er € 10 bij.

 En dan vinden ze het gek als je op zoek gaat naar alternatieven.

 

Paypal kan in zo'n geval een algemeen geaccepteerd alternatief zijn, waar ik persoonlijk geen fan van ben. Skrill (voorheen Moneybookers) is een minder bekend alternatief waar ik zeer tevreden over ben. 

 

En daarnaast heb je nog een legio aan crypto waar je mee kan betalen.

Link naar reactie
14 uur geleden, Jason2017 zei:

Ik heb tegenwoordig nooit meer cash op zak. Ik was afgelopen week in Bonaire en zelfs op de meest afgelegen strandtentjes kon ik pinnen laat staan in de stad etc. In Nederland is het al helemaal niet meer nodig! 

 

Tot ik in het centrum van een middelgrote Nederlandse stad een frietje wilde afrekenen en dit alleen met contant geld kon. Ik was blij verrast.... 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.