• 0

Dauerrechnung im Sinne des §14 UStG

Voor de huur van een machine van een Duitse leverancier ontving ik vandaag 1 factuur als terugkerende factuur voor het hele jaar. Er staat op deze factuur een factuurnummer: DRG2023011 en het maandbedrag. Ik word geacht deze elke maand over te maken gedurende 2023 (dit staat dan weer niet op de Dauerrechnmung). Is dit voor de Nederlandse fiscus wel acceptabel? Het lijkt mij van niet en google leert mij niets anders.

 

Maar ik heb hier geen ervaring mee en zie misschien een Internationale afspraak over het hoofd. 

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
37 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als het jaarbedrag klopt, dan is er geen regel die voorschrijft dat je elke maand een nieuwe factuur moet ontvangen.

Dank Joost,

 

In dit geval staat er op de factuur geen jaarbedrag maar een maandbedrag. Ook staat de termijn niet specifiek benoemd. Ik denk in jouw reactie te lezen dat, als deze twee wel op deze factuur vermeld zouden staan, het verder prima is. Maar zo niet dan toch? In mijn optiek zou het dan ook een incasso moeten betreffen, maar dat zou misschien niets uit moeten maken. 

aangepast door Vreede
Link naar reactie
  • 1

In Nederlands heet dit een doorlopende post,

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/u_levert_op_basis_van_een_doorlopende_overeenkomst

 

Het is een vrij korte beschrijving maar komt redelijk overheen wat de Duitse belastingdienst als eisen stelt aan een dauerrechnung
https://sevdesk.de/lexikon/dauerrechnung/

 

als ik jou zo hoor ontbreekt het tijdvak op de factuur wat wel noodzakelijk is.
 in §14 UStG staan alle voorwaarden die aan facturen gesteld kunnen worden volgens het duits recht het is geen verwijzing naar europees recht.

Ik zou bekijken waar op basis van de Duitse beschrijving de factuur tekortschiet en daarop aanspreken daarna zal de factuur vrij zeker ook wel aan de NL eisen voldoen omdat die niet in detail zijn beschreven en eigenlijk alleen het tijdvak extra vereisen (boven de normale eisen)

Link naar reactie
  • 1

Staat er wel Nederlandse BTW op? De Nederlandse fiscus stelt vooral eisen aan een factuur als het om de Nederlandse BTW gaat die je aftrekt. Als er enkel MWST op staat, dan gaat het weer eerder om wat de Duitse fiscus er van vindt.

 

Als je geen BTW aftrekt is het vooral belangrijk dat je aan de hand van 'iets' kan onderbouwen waar de transactie(s) voor was/waren. Dat kan bijvoorbeeld ook een emailconversatie zijn.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Freeaqingme zei:

Staat er wel Nederlandse BTW op? De Nederlandse fiscus stelt vooral eisen aan een factuur als het om de Nederlandse BTW gaat die je aftrekt. Als er enkel MWST op staat, dan gaat het weer eerder om wat de Duitse fiscus er van vindt.

Er zal geen MwSt en ook geen BTW op de factuur staan.

Bij een grensoverschrijdende langdurige verhuur van een Duitse verhuurder aan een Nederlandse huurder wordt de BTW verlegd naar de huurder. Er is sprake van langdurige verhuur als deze minimaal 91 dagen bedraagt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.