• 0

Bedrijfswagen met een bed.

Omschrijving van je concept:

Ik heb een wat afwijkend idee wellicht kan iemand er iets zinnigs over zeggen. Ik wil in mijn eigen bv een bedrijfswagen kopen en die inrichten met een bed. Het blijft een bedrijfswagen en geen personenwagen als camper. Die bedrijfswagen wil ik verhuren aan  het bedrijf waar ik aandeelhouder ben. De gehuurde bedrijfswagen wil ik dan als auto van de zaak met bijtelling rijden.  Dus als camper ook privé veel gebruiken. 

Mijn eigen bedrijf blijft dan eigenaar en ontvangt inkomsten uit verhuur. 

 

Pikante kanttekening is dat bedrijf A een nieuwe bedrijfswagen koopt en binnen het bedrijf deze wordt verbouwd tot wagen met een bak en een bed. 

 

Is dit een constructie die is toegestaan? 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Internet afgezocht maar niet gevonden 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Zie de vraag

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het komt denk ik nooit voor

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Een reactie van iemand die weet of het is toegestaan

?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
34 minuten geleden, Tymo zei:

. Ik wil in mijn eigen bv een bedrijfswagen kopen en die inrichten met een bed.

En

34 minuten geleden, Tymo zei:

bedrijf A een nieuwe bedrijfswagen koopt en binnen het bedrijf deze wordt verbouwd tot wagen met een bak en een bed. 

Lijken niet samen te gaan. Welke BV koopt een verbouwt de auto nu?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het

 

a. twee verschillende BV’s zijn

b. De investering zakelijk te verantwoorden is (qua businessmodel enzo) en er dus ook een commercieel tarief gerekend wordt

c. De afspraken schriftelijk vastgelegd zijn (want transactie tussen twee vennootschappen waarin je belangen hebt)

 

 

Zie ik er niet direct een probleem in. Let wel op dat wanneer het gebruik overwegend privé is, je de beslissing om hem zakelijk te huren zakelijk niet te verantwoorden is.

 

Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat je bijtelling betaalt over de cataloguswaarde incl btw & bpm en dat zijn vaak forse bedragen die dit soort constructies weinig aantrekkelijk maken. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

En

Lijken niet samen te gaan. Welke BV koopt een verbouwt de auto nu?

 

 

Mijn eigen bv koopt en verbouwt de auto.

Ik wil nog 6 jaar werken en dan stoppen. Dus wil een 6 jaar huur overeenkomst aangaan met bedrijf B 

 

Wellicht na 5 jaar de wagen over te halen naar prive en als camper te gaan gebruiken. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, StevenK zei:

Als het

 

a. twee verschillende BV’s zijn

b. De investering zakelijk te verantwoorden is (qua businessmodel enzo) en er dus ook een commercieel tarief gerekend wordt

c. De afspraken schriftelijk vastgelegd zijn (want transactie tussen twee vennootschappen waarin je belangen hebt)

 

 

Zie ik er niet direct een probleem in. Let wel op dat wanneer het gebruik overwegend privé is, je de beslissing om hem zakelijk te huren zakelijk niet te verantwoorden is.

 

Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat je bijtelling betaalt over de cataloguswaarde incl btw & bpm en dat zijn vaak forse bedragen die dit soort constructies weinig aantrekkelijk maken. 

Het is zakelijk te verantwoorden dat ik een bestelbus rijdt. Gebruik is zakelijk en privé dus bijtelling, geen probleem.  De catalogus waarde +bpm + btw is 53k bijtelling van 400,- / maand. Mijn privé camper kost net zoveel, zonder afschrijving.  Financieel is het daardoor ook aantrekkelijk.  

Link naar reactie
  • 1
Op 10-6-2023 om 17:50, Tymo zei:

De gehuurde bedrijfswagen wil ik dan als auto van de zaak met bijtelling rijden.

 

Ingenieus, maar het zou zomaar kunnen dat de bijtelling - als iemand kritisch naar de feiten en omstandigheden kijkt - hoger uitvalt dan hier rekening mee gehouden wordt (in mijn ogen).

En dan is het misschien helemaal niet zo 'aantrekkelijk' achteraf zoals het nu lijkt.

 

Als je een bedrijfswagen (op 'kosten van de zaak') ombouwt tot camper (zonder duidelijke zakelijk motieven) kan het privévoordeel bij privégebruik (de "bijtelling" dus) wellicht hoger uitvallen namelijk. 

  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Als je een bedrijfswagen (op 'kosten van de zaak') ombouwt tot camper (zonder duidelijke zakelijk motieven) kan het privévoordeel bij privégebruik (de "bijtelling" dus) wellicht hoger uitvallen namelijk

 

Ik denk dat dat wel meevalt, omdat de cataloguswaarde van de bus gelijk blijft en de bijtelling dus ook. 

 

Het geeft wel een interessante vraag of de kosten van de verbouwing tot camper wel aftrekbaar zijn voor de BV. En daarop is het antwoord alleen ja als de verbouwing tot camper een zakelijk motief heeft inderdaad 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

 

Ik denk dat dat wel meevalt, omdat de cataloguswaarde van de bus gelijk blijft en de bijtelling dus ook. 

 

Het geeft wel een interessante vraag of de kosten van de verbouwing tot camper wel aftrekbaar zijn voor de BV. En daarop is het antwoord alleen ja als de verbouwing tot camper een zakelijk motief heeft inderdaad 

Tenzij door de verbouwing de bus niet meer voldoet aan de grijs kenteken regels. Dan had hij eigenlijk opnieuw gekeurd moeten worden en zal fiscaal van de fictie dat hij opnieuw gekeurd is als geel kenteken uitgegaan moeten worden. Welk effect die nieuwe keuring en waarde bepaling hebben is dan nog de vraag.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 10-6-2023 om 17:50, Tymo zei:

Ik wil in mijn eigen bv een bedrijfswagen kopen en die inrichten met een bed. Het blijft een bedrijfswagen en geen personenwagen als camper.

 

20 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Het geeft wel een interessante vraag of de kosten van de verbouwing tot camper wel aftrekbaar zijn voor de BV. En daarop is het antwoord alleen ja als de verbouwing tot camper een zakelijk motief heeft inderdaad 

 

12 uur geleden, StevenK zei:

Tenzij door de verbouwing de bus niet meer voldoet aan de grijs kenteken regels. Dan had hij eigenlijk opnieuw gekeurd moeten worden en zal fiscaal van de fictie dat hij opnieuw gekeurd is als geel kenteken uitgegaan moeten worden.

Aks er “slechts” een bed wordt geplaatst, dan kan je toch niet spreken van een bestelauto ombouwen tot camper ?

 

Als de “ombouw” ver onder de inrichtingseisen beperkt blijft dan zal het mijn inziens geen problemen opleveren, al wordt het wel een spartaanse manier van c(r)amperen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper


https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging/busje-naar-kampeerauto

 

De geschetste constructie - kopen en aanpassen door A en verhuren aan B - zal geen problemen opleveren.
 

De vraag is echter … gaat het om een simpele aanpassing of toch om een gehele ombouwing tot … ?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Cosara zei:

 

 

Aks er “slechts” een bed wordt geplaatst, dan kan je toch niet spreken van een bestelauto ombouwen tot camper ?

 

Als de “ombouw” ver onder de inrichtingseisen beperkt blijft dan zal het mijn inziens geen problemen opleveren, al wordt het wel een spartaanse manier van c(r)amperen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper


https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging/busje-naar-kampeerauto

 

De geschetste constructie - kopen en aanpassen door A en verhuren aan B - zal geen problemen opleveren.
 

De vraag is echter … gaat het om een simpele aanpassing of toch om een gehele ombouwing tot … ?

 

Dank voor de reacties, even wat toelichting.

In mijn eigenbedrijf (A) koop ik de wagen ( kop en chassis) en bouw daar een bak op, het is afwijkend  concept idee er achter is als het verkoopbaar is wil er meer bouwen.  Maar eerst een prototype en uitgebreid testen. Die testwagen en alle kosten vallen in bedrijf A, op de vraag past het doel in het bedrijf, Ja want de gedachte is een camperbouw bedrijf te gaan exploiteren. 

Het is een start up. 

 

Om wat van de kosten terug te krijgen verhuur ik vanuit bedrijf A aan bedrijf B en ik betaal bijtelling via normaal loon bedrijf A.

Op papier is het zolang een bedrijfswagen op grijs kenteken en geen camper als personen auto . 

Bedrijf B huurt daarmee een bestelbus. 

De wagen wordt af en toe voorzien van een bed, er staat nergens dat dat niet mag vlgs mij.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Tymo zei:

De wagen wordt af en toe voorzien van een bed, er staat nergens dat dat niet mag vlgs mij.

Afgezien van het voorgaande ... af en toe een niet nagelvast bed in een bestelbus plaatsen, veranderd die bus niet opeens in een camper.

 

Wat betreft dat voorgaande ... een prototype van een camper bouwen staat mijn inziens niet gelijk aan de (fiscale) status van een camper.

Maar wat als je dat prototype uitgebreid gaat testen door ermee op vakantie te gaan ?

Hoe staat bijvoorbeeld de verzekering daar tegenover ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.