• 0

Winkeltegoed en aankopen van klanten in administratie?

Dag allen!

 

Binnen mijn bedrijf koop en verkoop ik goederen die onder de margeregeling vallen.

Nu ben ik van plan om hierin mijn klanten de mogelijkheid te geven mij producten terug te leveren.

Denk aan bepaalde producten waarvoor ik iemand dan 40,- in geld bied (administratief makkelijk genoeg), of 50,- in winkeltegoed dat ze vervolgens kunnen besteden in mijn webshop.

 

Hoe moet ik dit boeken?

 

Gevoelsmatig denk ik dat ik 50,- kosten maak zodra ik bij die klant 50,- winkeltegoed aan diens account toevoeg, en dan geen omzet heb wanneer die dit uitgeeft, maar hoe het precies zit is me nog even erg abstract. Helaas vindt Google ook vrij weinig als ik zoek op 'winkeltegoed administratie' enz, en bij zoeken naar credit vind ik vooral informatie over creditfacturen, wat ook niet is wat ik zoek.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat heet toch gewoon inkoop?

Of snap ik je vraag niet goed?

 

Ik zat te denken aan inkoop in combinatie met een tegoed(cadeau)bon (van een tientje in dit voorbeeld)?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Het inruilen is volgens mij enkel op de balans

op de activa voorraad neemt toe met 50

op de passiva ontstaat een post tegoedbonnen die met 50 toeneemt

 

verkoop met inwisseling van de bon is gewoon omzet. Alleen de betaling wordt (deels) uit het tegoed geboekt. 

 

Daar zit ik dus in de war: Waar zitten de kosten dan?

Als ik iets 'koop' van iemand in ruil voor winkeltegoed, maak ik dan al kosten?

Zo nee, wanneer maak ik die kosten dan? Als diegene het winkeltegoed inwisselt?

 

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dat heet toch gewoon inkoop?

Of snap ik je vraag niet goed?

 

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet boeken.

In zoverre:
Maak ik dan kosten, ondanks dat ik geen geld overboek naar deze persoon?
Het lijkt mij van wel, maar ik heb geen idee hoe deze dan te boeken.

Link naar reactie
  • 0

het begint een babylonische spraak verwarring te worden...

doe ik ook nog even een duit in het zakje.

 

Het is feitelijk een combinatie van een inkoop en toekomstige verkoop, dat kan een uur later zijn of een (half) jaar later, de 40 euro hoort dus (ook) op de balans als schuld. terwijl het artikel in de voorraad zit. Het winkeltegoed wordt voor de webshop gewoon één van de betaalmethoden naast ideal, paypal of wat je ook aanbied.

 

Het artikel is inkoop voor 40 euro gaat dus naar de voorraad.

Alleen is er een bijzondere voorwaarde gesteld aan de betaling, namelijk dat er niet in euro's wordt betaald maar dat de klant uitsluitend in de winkel iets nieuws kan uitzoeken. het winkeltegoed.

 

Het tweede deel van de transactie is dus dat een klant 40 euro vooruit heeft betaald. Die 40 euro is tegen verkoopwaarde en hoort niet bij crediteuren thuis.
Feitelijk is er boekhoudkundig sprake van vooruit ontvangen omzet. waar je later nog een artikel voor moet leveren.

 

Het lijkt ook heel erg op het retour proces in je webshop alleen als een klant iets terugstuurt zul je normaal het betaalde bedrag z.s.m. uitbetalen. En staat het in je boekhouding tot die tijd op de rekening nog (terug) te betalen bedragen. (of crediteuren retouren, of debiteuren retouren)

 

De oplossing is dus een proces in je webshop te maken waarmee je het tegoed op de account van de klant kunt zetten en om een grootboekrekening te maken met Vooruit ontvangen omzet / Winkeltegoed. en eventueel ook gelijk de voorraad bijwerkt

 

Bij verkoop in de webshop is het dan een kwestie van betaalmethode winkeltegoed te kunnen kiezen of korting winkeltegoed te kunnen kiezen. Het te betalen bedrag wordt dan verlaagd met het winkeltegoed. evt moet nog een rest bedrag afgerekend

en je moet dus zorgen dat als winkeltegoed wordt gekozen dat dan de rekening vooruit ontvangen omzet weer wordt verlaagd.

(en het tweede deel van de verkooptransactie is dan ook standaard het verlagen van de voorraad voor het gekozen artikel)

 

de sleutel zit hier dus in het opknippen van je transactie in een inkoopdeel en (toekomstige) verkoopdeel. en bij het inkoop deel moet de schuld niet naar crediteuren maar naar winkeltegoed.

en in het verkoopdeel verlaagt het winkeltegoed via ofwel korting ofwel een betaalmethode de vordering maar je boekt wel de 40 euro als omzet (even zonder btw  voor de eenvoud van het voorbeeld)

Het is dus vooral beoordelen hoe het in je boekhouding/kassa en webshop het beste is op te knippen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.