• 0

Privéopnamen uit kas: balans of resultatenrekening?

hoihoi,

 

ik ben ondernemer in de groenbranche. Inkomsten van de winkel komen zowel op bank als in de kas binnen. Om de kas laag te houden (alleen wisselgeld) doe ik vaak privé onttrekkingen uit de kas, waarvan de boodschappen in huis van gedaan worden.

 

Nu twijfel of ik dit goed administreer.

 

Ik werk met het boekhoudprogramma van gravita. Dubbel boekhouden en grootboekrekeningen onderverdeeld in balansrekeningen en resultaatrekeningen. Kas en bank staan als balansrekening te boek. Kosten en verkopen als resultatenrekening. Als ik nu privé onttrekkingen doe, gaan ze uit de kas naar de balansrekening 'Kapitaal/prive', een rekening waarop ook de saldo winst/verlies op geboekt wordt. Mijn probleem hierbij is dat een balansrekening gewoon door telt, dus alle privé onttrekkingen door de jaren heen tellen door.

Ik kan ze beter al salariskosten in een resultatenrekening boeken, die start elk jaar opnieuw. wat denken jullie?

 

mvg,

jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
46 minuten geleden, Mispelhage zei:

Mijn probleem hierbij is dat een balansrekening gewoon door telt, dus alle privé onttrekkingen door de jaren heen tellen door.

Aan het einde van het jaar (of begin, het is maar hoe je het bekijkt) dien je een aantal posten door te boeken (lees: leeg te boeken).

 

Dat is bv de gehele W&V rekening (die je naar je balansrekening kapitaal boekt, maar ook je balans rekeningen prive opname en prive stortingen dien je dan over te boeken zodat die voor het nieuwe jaar weer nul zijn.

 

Ps. Dit is gewoon onderdeel van de jaarafsluiting en zou je moeten weten als je iets van boekhouden af weet. Indien je dit niet weet dan zou ik ook sterk adviseren om je boekhouding te laten controleren door iemand die er wel verstand van heeft want er kunnen ook allerlei andere dingen misgaan die achteraf moeilijk(er) te corrigeren zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Mispelhage zei:

Mijn probleem hierbij is dat een balansrekening gewoon door telt, dus alle privé onttrekkingen door de jaren heen tellen door.

 

Ik kan ze beter al salariskosten in een resultatenrekening boeken, die start elk jaar opnieuw. wat denken jullie?

Zeker niet als salariskosten! Dan gaan ze namelijk van de winst af, wat bij een eenmanszaak juist niet de bedoeling is. Je bent immers niet in loondienst van jezelf

 

Op zich saldeer je de balansrekening privé gewoon elk jaar bij de afsluiting. Dus stand van 1-1 - privéopnames + privéstortingen + winst (of - verlies) = de stand op 31-12

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Mispelhage zei:

Mijn probleem hierbij is dat een balansrekening gewoon door telt, dus alle privé onttrekkingen door de jaren heen tellen door.

Dat gaat dan niet goed, want aan het einde van elk boekjaar krijgt u te maken met de jaarafsluiting. U moet de Winst- en Verliesrekening (uw resultatenrekening) leeg maken en verrekenen met het Eigen Vermogen van de onderneming. Ook moet u ook de privé-opnamen en privé-stortingen van kas en bankrekening verrekenen met het eigen vermogen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
16 minuten geleden, herman van der helm zei:

Tja, dat zou elk  goed boekhoudprogramma zelf  moeten regelen.

Volgens hun website kent ook Gravita een automatische jaarafsluiting,

 

  • Er is een automatische jaarafsluiting, u hoeft slechts het nieuwe jaar in te geven;

Verder kent het programma …

  • Geïntegreerde handleiding onder de ‘Help’;
  • Verkorte boekhoudcursus onder de ‘Help’;

Zoek en zij zult geholpen worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.