Met mijn bedrijf importeer en verkoop ik unieke meubels en woondecoraties. Ik verkoop momenteel nog vooral aan particulieren, maar heb ook een aantal winkels die af en toe bij mij inkopen als groothandel. Ik heb vaak zitten wikken en wegen om meer te gaan focusses op groothandel, ik was eigelijk veel te gehecht aan de producten, en de winkeliers hebben natuurlijk een aardig oog ontwikkeld. Die kiezen de mooiste items er tussenuit voor 50% van de prijs (niet altijd, maar die mogelijkheid bestaat natuurlijk). Echter ben ik er wel achter dat volume met eigen import toch ook veel kansen (maar ook meer werk) meebrengt, dus daar wil ik mij o.a ook meer op gaan focussen.
Voor groothandel is 50% ex BTW redelijk gangbaar geloof ik, zo heeft de winkelier een aardige marge. Winkeliers komen (als het goed is) ook regelmatig terug, dus daardoor is het natuurlijk ook mogelijk om veel korting aan te bieden, naast het feit dat dit ook een must is natuurlijk, als je wilt dat je producten interessant zijn voor winkeliers.
De laatste jaren heb ik, zonder hier in de marketing heel erg op in te spelen, ook af en toe wat verkocht aan restaurants en winkels, waaronder één groot project. Momenteel ben ik bezig met een nieuwe webshop/website. Het geeft mij eigenlijk veel meer trots en voldoening om onze producten te leveren aan restaurants en winkels, openbare plekken waar je de items nog eens terug kan zien en kan bijdragen aan het geheel. Daarom wil ik mij hier meer op gaan focussen en komen er op de nieuwe website specifieke pagina's om dit soort bedrijven aan te trekken.
Nu ben ik een beetje zoekende naar wat een passende kortingstrategie zou zijn voor deze bedrijven/grote orders. Iets wat voor beide kanten interessant is. De groothandelkorting (50% ex) is voor mij alleen interessant om aan winkeliers aan te bieden, aangezien die vaak lang klant blijven en vaak terugkomen. Een restaurant is, als eenmaal ingericht, voorlopig wel even klaar.
Particulieren verwachten ook vaak korting bij grote orders. Wat zou een goede balans zijn? Ik zit te denken aan een staffelkorting per order bedrag oid. Ik heb wel veel producten die tussen de 2 a 3000 kosten, dus bij welk bedrag zou ik moeten beginnen met de korting? Als ik bvb 5 a 10% aanbied vanaf 2000 (ik noem maar iets), dan zijn er veel producten die per definitie al in de aanbieding zijn, ongeacht verder ordervolume. Ik heb ook een aantal goedkope items vanaf €5, dus een staffelkorting vanaf x aantal producten is misschien ook niet perfect?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AuthenticImport
AuthenticImport
Goedemiddag,
Met mijn bedrijf importeer en verkoop ik unieke meubels en woondecoraties. Ik verkoop momenteel nog vooral aan particulieren, maar heb ook een aantal winkels die af en toe bij mij inkopen als groothandel. Ik heb vaak zitten wikken en wegen om meer te gaan focusses op groothandel, ik was eigelijk veel te gehecht aan de producten, en de winkeliers hebben natuurlijk een aardig oog ontwikkeld. Die kiezen de mooiste items er tussenuit voor 50% van de prijs (niet altijd, maar die mogelijkheid bestaat natuurlijk). Echter ben ik er wel achter dat volume met eigen import toch ook veel kansen (maar ook meer werk) meebrengt, dus daar wil ik mij o.a ook meer op gaan focussen.
Voor groothandel is 50% ex BTW redelijk gangbaar geloof ik, zo heeft de winkelier een aardige marge. Winkeliers komen (als het goed is) ook regelmatig terug, dus daardoor is het natuurlijk ook mogelijk om veel korting aan te bieden, naast het feit dat dit ook een must is natuurlijk, als je wilt dat je producten interessant zijn voor winkeliers.
De laatste jaren heb ik, zonder hier in de marketing heel erg op in te spelen, ook af en toe wat verkocht aan restaurants en winkels, waaronder één groot project. Momenteel ben ik bezig met een nieuwe webshop/website. Het geeft mij eigenlijk veel meer trots en voldoening om onze producten te leveren aan restaurants en winkels, openbare plekken waar je de items nog eens terug kan zien en kan bijdragen aan het geheel. Daarom wil ik mij hier meer op gaan focussen en komen er op de nieuwe website specifieke pagina's om dit soort bedrijven aan te trekken.
Nu ben ik een beetje zoekende naar wat een passende kortingstrategie zou zijn voor deze bedrijven/grote orders. Iets wat voor beide kanten interessant is. De groothandelkorting (50% ex) is voor mij alleen interessant om aan winkeliers aan te bieden, aangezien die vaak lang klant blijven en vaak terugkomen. Een restaurant is, als eenmaal ingericht, voorlopig wel even klaar.
Particulieren verwachten ook vaak korting bij grote orders. Wat zou een goede balans zijn? Ik zit te denken aan een staffelkorting per order bedrag oid. Ik heb wel veel producten die tussen de 2 a 3000 kosten, dus bij welk bedrag zou ik moeten beginnen met de korting? Als ik bvb 5 a 10% aanbied vanaf 2000 (ik noem maar iets), dan zijn er veel producten die per definitie al in de aanbieding zijn, ongeacht verder ordervolume. Ik heb ook een aantal goedkope items vanaf €5, dus een staffelkorting vanaf x aantal producten is misschien ook niet perfect?
Hopelijk kunnen jullie enige richting geven.
Thanks!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75389-kortingsstrategie-b2b-horeca-inrichting-winkelinrichting-groothandel-particulier/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag