• 0

Bij welke banken mag je je privérekening zakelijk gebruiken voor een eenmanszaak?

Binnenkort ga ik van start met het opzetten van mijn online webwinkel, hiervoor heb ik een bankrekening nodig. Nu heb ik bij enkele grote banken gekeken en daarbij wordt aangegeven dat je je privérekening niet zakelijk mag gebruiken. Mijn ondernemingsvorm wordt een eenmanszaak en hiervoor zou ik wel een nieuwe privérekening willen gebruiken. Bij welke grote/bekende banken is het mogelijk om een privérekening aan te maken voor zakelijk gebruik?

 

De bankrekening zal uitsluitend worden gebruikt voor ontvangsten en uitgaven voor de webwinkel.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HigherLevel!

Wat is de reden dat je een priverekening wil gebruiken voor je webshop?

 

Ik denk dat er in Nederland (of de EU) eigenlijk helemaal geen bank is die dit goedvindt. Dat komt onder andere omdat banken verdachte transacties moeten melden, en de bankrekening van een bedrijf zich heel anders gedraagt dan een particulier. Ook wordt er meestal net iets meer verdiend op een zakelijk account.

 

Verder heb je het over 'grote/bekende banken', heb je daar ook een reden voor? In principe kan je er m.i. van uit gaan dat iedere bank met een Nederlandse bankvergunning betrouwbaar is, en dat je tot een saldo van een ton je niet echt zorgen hoeft te maken over eventuele gevolgen bij faillisement.

 

Bij een bunq bijvoorbeeld heb je in no-time een rekening geopend voor een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ook een zakelijke rekening kan goedkoop:

 

https://www.bankingreview.nl/zakelijke-rekening/gratis/

 

er is dus weinig reden om een privé rekening te gebruiken voor je webshop...

aangepast door IJsbrand Schipperus
link verkeerd ingevoegd

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Jason2017 zei:

Aangezien je het hebt over een online webwinkel ga ik ervan uit dat je gebruik wilt maken van iDEAL. Voor zover ik het weet is het een vereiste dat je een zakelijke rekening hebt om iDEAL betalingen aan te bieden voor je klanten.

Aanvullend …

Kan ik met Knab Zakelijk iDEAL aanbieden aan mijn klanten?
 

“Knab biedt zelf geen pin-, incasso-, of iDEAL-contract aan. Hiervoor kun je terecht bij een Payment Service Provider. Voor iDEAL-betalingen hebben we een samenwerking met PayPro.

PayPro
Met PayPro kunnen jouw klanten snel en eenvoudig jouw producten of diensten online afrekenen en kun je incasseren bij je klanten. Er zijn geen randvoorwaarden of hoge opstartkosten. Daarnaast hanteert PayPro geen minimum aantal transacties, waardoor het ook voor kleine ondernemers geschikt is. Meer informatie over PayPro en onze samenwerking vind je op onze website. Via je Persoonlijke Bankomgeving meld je je bij PayPro aan.”

 

Geen reclame en persoonlijk geen binding of gebruiker van KNAB, maar ze worden steeds interessanter voor elke ZZP’er … en echt duur zij ze (nog steeds) niet. Geef ze een kans, zou ik zeggen.

https://www.knab.nl/zakelijk

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
22 uur geleden, Jason2017 zei:

Voor zover ik het weet is het een vereiste dat je een zakelijke rekening hebt om iDEAL betalingen aan te bieden voor je klanten.

 

Ik zou betalingen op een webshop altijd via een betaalprovider laten lopen. Ook die rekenen provisies maar dan heb je alles onder 1 dak en de integratie in de meest gebruikte e-commerceplatforms is naadloos geregeld. 

 

Maar natuurlijk heb je nog steeds een zakelijke rekening nodig om de uitbetalingen van je betaalprovider te ontvangen. 

Link naar reactie
  • 0

  

Op 9-8-2023 om 20:56, Freeaqingme zei:

Welkom op HigherLevel!

Wat is de reden dat je een priverekening wil gebruiken voor je webshop?

 

Ik denk dat er in Nederland (of de EU) eigenlijk helemaal geen bank is die dit goedvindt. Dat komt onder andere omdat banken verdachte transacties moeten melden, en de bankrekening van een bedrijf zich heel anders gedraagt dan een particulier. Ook wordt er meestal net iets meer verdiend op een zakelijk account.

 

Verder heb je het over 'grote/bekende banken', heb je daar ook een reden voor? In principe kan je er m.i. van uit gaan dat iedere bank met een Nederlandse bankvergunning betrouwbaar is, en dat je tot een saldo van een ton je niet echt zorgen hoeft te maken over eventuele gevolgen bij faillisement.

 

Bij een bunq bijvoorbeeld heb je in no-time een rekening geopend voor een eenmanszaak.

 

Freeaqingme

Hoofdzakelijk was het argument omdat priverekening per definitie een stuk goedkoper zijn dan zakelijke rekening. Mijn beredenering was dat een eenmanszaak prive aansprakelijk is en dat prive/zakelijk hierbij dus ook niet zou uitmaken. Om de transacties overzichtelijk en gescheiden te houden dacht ik dus aan een aparte bankrekening, priverekening maar dan wel voor de eenmanszaak. Zo te horen mag dat niet / gaat dat niet lukken. Ik zal dus inderdaad naar zakelijke rekeningen moeten kijken die dus een stuk hogere bedragen vragen. 

 

 

Jason2017 goed om te weten dat iDEAL transacties enkel via een zakelijke bankrekening moeten gaan.

 

wimj Klopt, als startende ondernemer wil ik fit-for-purpose oplossingen, dus in het begin ook al goed nadenken waar het geld nu naartoe gaat. Vanuit dat perspectief ook creatief nagedacht.

 

Cosara begrijp ik goed dat je met KNAB zakelijke rekeningen wel iDEAL betalingen kan doen omdat bijvoorbeeld een Mollie er tussen zit? Heb niet eerder gezien dat je 'direct' met een bank iDEAL betalingen kan doen, dus er is volgens mij altijd een tussenpartij.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rachelle zei:

 

begrijp ik goed dat je met KNAB zakelijke rekeningen wel iDEAL betalingen kan doen omdat bijvoorbeeld een Mollie er tussen zit? Heb niet eerder gezien dat je 'direct' met een bank iDEAL betalingen kan doen, dus er is volgens mij altijd een tussenpartij.

 

Er zijn banken die een koppeling met je webshop aanbieden. Maar dan heb je alleen maar iDeal en nog geen andere mogelijkheden.

 

Daarom is het verstandiger om met bv een Mollie te werken, en die kan je wel op een KNAB rekening laten uitbetalen.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-8-2023 om 22:57, Derek-Jan zei:

 

Er zijn banken die een koppeling met je webshop aanbieden. Maar dan heb je alleen maar iDeal en nog geen andere mogelijkheden.

 

Daarom is het verstandiger om met bv een Mollie te werken, en die kan je wel op een KNAB rekening laten uitbetalen.

 

Bedoel je met 'andere mogelijkheden' betaalmethoden naast iDEAL zoals creditcards? Denk in principe dat enkel iDEAL aanbieden voldoende is voor het grootste deel van de klanten in Nederland tegenwoordig of zie je dat anders?

 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Rachelle zei:

 

Bedoel je met 'andere mogelijkheden' betaalmethoden naast iDEAL zoals creditcards? Denk in principe dat enkel iDEAL aanbieden voldoende is voor het grootste deel van de klanten in Nederland tegenwoordig of zie je dat anders?

 

 

Inderdaad. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen iDeal aan te bieden maar er zijn nog zoveel meer mogelijkheden : Creditcards, Apple Pay, Google Pay, Paypal, achteraf betalen, in 3x betalen.

Link naar reactie
  • 0

ik zou hoe dan ook banken met Ideal diensten vergelijken ook een aantal PSP's (payment serviceproviders) bekijken want als je als startende ondernemer een contract met een bank aangaat dan krijg je weinig tot geen korting op de pakket- of transactie tarieven.

PSP partijen nemen zoveel Ideal transacties bij banken af dat ze veel korting krijgen. En dat geldt ook voor andere betaalopties. PSP's hebben volume contracten waardoor ze per transactie goedkoper zijn dan de bank en Daardoor zou het kunnen dat je nagenoeg dezelfde kosten meerdere betaalvormen kan accepteren

 

En je moet als webshop ook een achteraf betalen optie bieden.

 

als starter kan een PSP dus meerdere voordelen bieden tov banken

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.