• 0

Hoe weet ik of mijn geld aan Google Ads wel goed besteed wordt?

Goedenavond,

 

Een tijdje geleden zijn we benaderd door een SEO/SEM-dienstverlener. Ze vertelden dat ze een goede aanbieding hadden om ons bedrijf online beter op de kaart te zetten. Voor €150 per maand (waarvan €30 advertentiekosten) zouden ze een Google Ads campagne maken waardoor we meer website bezoeken zouden krijgen. Ze stelden dat we het geld er makkelijk uit konden krijgen, en dat 5 - 10 klanten per maand erbij krijgen, geen probleem zou zijn. De kosten zouden we er dus makkelijk uit halen. 

 

Ondertussen is de campagne al ongeveer 3 maanden online. Dit duurde overigens meer dan een maand voordat deze opgezet was. Via een dashboard van de SEO/SEM-dienstverlener op hun eigen site, kunnen we de statistieken bekijken. Momenteel is de campagne 149 keer bekeken, en daarvan is er 22 keer doorgeklikt. Ook lijkt het of er weinig tijd besteed is om een goede campagne te maken.

 

Zijn er hier experts die weten wat in deze branche gebruikelijk is? En zijn er mogelijkheden om inzicht te krijgen in de werkelijke cijfers van Google zelf? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 2

Als je een goede Google Ads dienstverlener hebt dan werkt deze gewoon via je eigen account.

 

Je maakt zelf je account aan en geeft vervolgens toegang tot het account aan deze dienstverlener. Betalingen naar Google doe je dan zelf en de dienstverlener factureert jou dan gewoon zijn fee.

 

Zo heb je altijd inzicht in je eigen campagnes, en nog veel belangrijker, de historie die je opbouwt kun je gewoon blijven gebruiken op het moment dat je zelf je ads gaat doen of als je overstapt naar een andere dienstverlener.

 

30 euro adwords per maand is overigens heel weinig. Dan is het de moeite niet om daar iemand voor in te schakelen. Ik zit zelf op een verhouding van 4 euro adwords - 1 euro dienstverlener.

 

Een goede campagne levert altijd geld op, maar een goed geoptimaliseerde website nog meer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! 

 

Dus 120 euro voor de dienstverlening van mijn bureau en 30 euro voor Adwords zelf is waarschijnlijk niet erg effectief. Ze hebben de zoekwoorden een paar maanden geleden ingevoerd en sindsdien niets meer aangepast. Ik zie geen resultaat. Niet meer bezoekers en zeker niet meer conversie.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Meubelmakers zei:

Dus 120 euro voor de dienstverlening van mijn bureau en 30 euro voor Adwords zelf is waarschijnlijk niet erg effectief.

Vermoedelijk is je dagbudget inderdaad te laag. Google geeft zelf aan dat een biedstrategie pas vanaf 50 conversies goed te optimaliseren is.

 

Je wilt het misschien niet horen wanneer je een stok zoekt om het bureau mee om de oren te slaan, maar een voor de hand liggende oplossing is dan natuurlijk om je dagbudget juist fors te verhogen. Dan kun je namelijk sneller én beter beoordelen of je campagne effectief is.

 

Algemene technische statistieken zeggen verder weinig over de concrete effectiviteit van een individuele advertentiecampagne. Je moet daarvoor onder andere kijken naar de Return On Ad Spend (ROAS): als je met € 30 per maand één meubel van meer dan € 3.000 extra verkoopt, kán dat een heel effectieve campagne zijn.

Link naar reactie
  • 2
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

maar een voor de hand liggende oplossing is dan natuurlijk om je dagbudget juist fors te verhogen. Dan kun je namelijk sneller én beter beoordelen of je campagne effectief is.

 

Dat is op zich natuurlijk goed, maar ik zou TS eerst adviseren naar een ander buro over te stappen dat wel transparant is en waar je wel kan volgen wat er gebeurt. In de huidige setting budget verhogen is geld weggooien.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-8-2023 om 09:33, Ward van der Put zei:

Vermoedelijk is je dagbudget inderdaad te laag. Google geeft zelf aan dat een biedstrategie pas vanaf 50 conversies goed te optimaliseren is.

 

Je wilt het misschien niet horen wanneer je een stok zoekt om het bureau mee om de oren te slaan, maar een voor de hand liggende oplossing is dan natuurlijk om je dagbudget juist fors te verhogen. Dan kun je namelijk sneller én beter beoordelen of je campagne effectief is.

Oke, duidelijk. Dus het dagbudget is waarschijnlijk te laag. Naast dat feit, zijn die kosten van €120 per maand wel gebruikelijke kosten om zo'n campagne te beheren?

 

Op 21-8-2023 om 09:33, Ward van der Put zei:

Algemene technische statistieken zeggen verder weinig over de concrete effectiviteit van een individuele advertentiecampagne. Je moet daarvoor onder andere kijken naar de Return On Ad Spend (ROAS): als je met € 30 per maand één meubel van meer dan € 3.000 extra verkoopt, kán dat een heel effectieve campagne zijn.

Dat was ook het verhaal waar ze mee aan kwamen, en waardoor we overstag zijn gegaan. We hebben alleen nog niet een meubel meer verkocht via de campagne.

Link naar reactie
  • 1

Ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat ik veel meer betaal voor het beheer van mijn campagne, maar of dat gebruikelijk is weet ik niet. 

 

In een ander topic zag ik dat je ervaring hebt met MKB Clickservice. Is het deze agent die de campagne voor je doet? Zoja dan denk ik dat je gewoon geld in een diepe put aan het gooien bent.

 

Kijk eens rond en vraag offertes aan bij andere aanbieders. 

 

Wat je ook niet mag vergeten is dat je website ook geoptimaliseerd moet zijn. Je kan nog zoveel bezoekers naar je winkel trekken, als die niet uitnodigt tot aankoop dan heb je er ook niets aan. 

 

Het is niet even wat geld spenderen aan google en de verkopen gaan vanzelf.

Link naar reactie
  • 1

Er gaat best wel wat tijd zitten in het opzetten/instellen van een goede campagne, en dan wat tweaken om hem te optimaliseren, maar daarna?.... tenzij zaken sensationeel veranderen is er niet veel nodig (een beetje in de gaten houden OF er zaken veranderen (gedrag van concurrenten, de manier waarop Google je presenteert), maar verder niet.)

 

Als ik een bureau zou inschakelen zou ik een flinke opzetkost verwachten, dan nog 2-3maanden een matige kost, en daarna weinig per maand. Een bureau met een vaste kost per maand vind ik bij voorbaat al vreemd. (Natuurlijk, als je iedere twee maanden een nieuwe campagne lanceert, dan wordt het een ander verhaal.)

 

Of die 120€ hoog is of niet is moeilijk te zeggen, maar wel te hoog voor het advertentiebudget van 30€. Dan kun je misschien beter zelf die 150€ in Adwords smijten met een niet professioneel opgezette/beheerde campagne, daar krijg je dan waarschijnlijk meer resultaat uit.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Derek-Jan zei:

In een ander topic zag ik dat je ervaring hebt met MKB Clickservice. Is het deze agent die de campagne voor je doet? Zoja dan denk ik dat je gewoon geld in een diepe put aan het gooien bent.

Klopt inderdaad, wilde graag weten wat de reacties waren zonder hun naam te noemen. Daar ben ik dus ook bang voor. 

 

22 uur geleden, Derek-Jan zei:

Wat je ook niet mag vergeten is dat je website ook geoptimaliseerd moet zijn. Je kan nog zoveel bezoekers naar je winkel trekken, als die niet uitnodigt tot aankoop dan heb je er ook niets aan. 

In welk opzicht moet ik dat zien? Gaat dat alleen om de optimalisatie van de SEO dan?

 

20 uur geleden, kuifje zei:

Als ik een bureau zou inschakelen zou ik een flinke opzetkost verwachten, dan nog 2-3maanden een matige kost, en daarna weinig per maand. Een bureau met een vaste kost per maand vind ik bij voorbaat al vreemd. (Natuurlijk, als je iedere twee maanden een nieuwe campagne lanceert, dan wordt het een ander verhaal.)

Dat is niet het geval, er is eenmalig een campagne aangemaakt, en daarna is er naar mijn idee weinig tot niets gedaan.

Link naar reactie
  • 1
14 minuten geleden, Meubelmakers zei:

Gaat dat alleen om de optimalisatie van de SEO dan?

 

First Law of E-commerce:

 

Make it easy for people to give you money.

 

Je kunt (en moet) daarvoor heel veel dingen optimaliseren. Alles eigenlijk. 

 

SEO (search engine optimization) concurreert daarbij tot op zekere hoogte met SEA (search engine advertising): hoe beter je autonoom wordt gevonden, hoe minder je aan advertenties hoeft uit te geven. Je kunt echter ook zeggen dat ze elkaar aanvullen en zelfs versterken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met een ander online marketing bureau is vergelijkbaar. Ik betaal maandelijks 45 euro voor Ads en 144 euro voor de service, maar het levert me niets op. In het door hen beheerde dashboard (Google Looker) zie ik wel wat views en clicks, maar ik merk er niks van op mijn site. Nu vraag ik me af hoe echt de getoonde views en clicks zijn. Is denkbaar dat ze iemand een grijpstuiver betalen om elke dag mijn site te bezoeken en even door te klikken? Ik heb geen toegang tot het Google Ads account dat door hen op mijn naam opgezet is. Kan ik Google vragen om na te gaan of er mogelijk sprake is van frauduleuze stats? Ik begrijp dat Google optreedt tegen Google Partners die zoiets doen, maar ik weet niet of daar sprake van is. 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Curious_Wizard zei:

Is denkbaar dat ze iemand een grijpstuiver betalen om elke dag mijn site te bezoeken en even door te klikken?

Nee hoor. Dat zullen ze niet doen. Dat is ook helemaal niet nodig. Met een paar slecht gekozen zoekwoorden kun je makkelijk veel verkeer genereren en die €45 er zo doorheen branden.

 

Als het niets oplevert dan is het vervolg wel duidelijk. Daarmee stoppen. Je kunt proberen afspraken te maken dat er betaald gaat worden (deel van die €144) naar daadwerkelijk conversie rate (dus verhoogde verkopen via de site), want dan zullen ze ook naar de site zelf moeten kijken en echte SEO gaan toepassen (ik denk dat dat hier wat zal ontbreken). Maar daar zullen ze wel niet op ingaan.

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Curious_Wizard zei:

Ik betaal maandelijks 45 euro voor Ads en 144 euro voor de service, maar het levert me niets op.

 

Dat het niets oplevert kan ook andere oorzaken hebben. Het is zeker niet zo dat je met betaalde advertenties ook gelijk verkopen genereert. Zelfs al zou het buro heel goed zijn werk doen, dan kan het nog zijn dat je website niet verkoopt. 

 

Het kan nooit kwaad om eens een deskundige naar je website te laten kijken of je daar zelf niet verbeteringen kan aanbrengen die de conversie verhoogt. Soms kan een andere kleur van je buttons al conversie verhogend zijn. Maar misschien zijn je prijzen niet concurrerend of lever je niet snel genoeg.

 

Waarmee ik overigens de praktijken van bovengenoemde buro's niet wil goedpraten! Maar het ligt niet altijd alleen maar aan een slecht buro.

Link naar reactie
  • 1
Op 5-10-2023 om 16:38, Curious_Wizard zei:

Mijn ervaring met een ander online marketing bureau is vergelijkbaar. Ik betaal maandelijks 45 euro voor Ads en 144 euro voor de service, maar het levert me niets op. In het door hen beheerde dashboard (Google Looker) zie ik wel wat views en clicks, maar ik merk er niks van op mijn site. Nu vraag ik me af hoe echt de getoonde views en clicks zijn. Is denkbaar dat ze iemand een grijpstuiver betalen om elke dag mijn site te bezoeken en even door te klikken? Ik heb geen toegang tot het Google Ads account dat door hen op mijn naam opgezet is. Kan ik Google vragen om na te gaan of er mogelijk sprake is van frauduleuze stats? Ik begrijp dat Google optreedt tegen Google Partners die zoiets doen, maar ik weet niet of daar sprake van is. 

 

Met alle respect, maar 30 - 45 euro aan mediabudget (per maand) is ook wel erg weinig. Dat is €1,5 euro per dag. Ik weet niet op welke zoektermen je bezoekers probeert binnen te krijgen. Maar stel even je per klik €0,50 betaalt, dan praat je over 3 bezoekers per dag.

 

Als je site dan ook nog eens matig is ingericht en/of de zoektermen waar je op adverteert niet relevant zijn zal je resultaat zo goed als 0 zijn. 

 

Met een dergelijk budget en geen inzage in de zoektermen kan je beter proberen zelf aan de slag te gaan en die 144 euro inzetten als klikbudget.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

120 euro per maand voor SEA beheer is zelfs erg weinig. 30 euro per maand kan je eigenlijk geen campagne mee draaien. Dat komt neer op 1 euro per dag, dus vaak 1 of 2 klikken/bezoekers.

 

De effectiviteit kan je inderdaad doormeten met tracking diensten als Google Analytics in combinatie met Tagmanager. Dit moet een specialist vaak configureren. 

 

Normale kosten:

400 tot 800 per maand voor SEA-beheer.

Dagbudget raad ik toch wel minimaal 10 euro aan, dus 300 per maand. Anders heeft het ook geen zin om hier een partij voor in te huren.

aangepast door Inspiresta
Link naar reactie
  • 0
Op 17-11-2023 om 10:20, Inspiresta zei:

120 euro per maand voor SEA beheer is zelfs erg weinig. 30 euro per maand kan je eigenlijk geen campagne mee draaien. Dat komt neer op 1 euro per dag, dus vaak 1 of 2 klikken/bezoekers.

 

De effectiviteit kan je inderdaad doormeten met tracking diensten als Google Analytics in combinatie met Tagmanager. Dit moet een specialist vaak configureren. 

 

Normale kosten:

400 tot 800 per maand voor SEA-beheer.

Dagbudget raad ik toch wel minimaal 10 euro aan, dus 300 per maand. Anders heeft het ook geen zin om hier een partij voor in te huren.

 

Vroeger waren die kosten (400 tot 800 euro per maand) wellicht nog te rechtvaardigen. Tegenwoordig draaien de meeste Google Ads automatisch op een algoritme met bijbehorende biedstrategieën. Met andere woorden: het optimaliseert en monitort zichzelf. Het opstellen van verschillende tekstadvertenties, experimenteren met rendabele zoekwoorden en andere zaken die expertise vereisten rechtvaardigde de hoge bedragen nog wel.

 

Maar tegenwoordig als een campagne eenmaal draait kost het +- een uurtje in de maand om te monitoren en wat kleine wijzigingen toe te passen.

 

Ik zou persoonlijk pas een bureau inschakelen als je €1000,- per maand uitgeeft (en dan niet meer dan 300 á 400 euro betalen aan het bureau).

 

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal al gezegd, maar het korte antwoord:
als het winst oplevert, is het goed besteed.

Maar met Ads lok je slechts mensen naar de winkel. Als de propper effectief is, maar de verkoper een hork, lopen mensen de winkel net zo hard uit als dat ze binnenkomen.
En dat maakt dat je dus het hele proces moet bekijken, om te zien waar mensen afhaken.

Ik heb ook wel eens aanvragen gekregen om een video te maken, om zo mensen naar een website te krijgen. Toen ik de website bekeek, heb ik gezegd dat ze beter de website kunnen verbeteen, omdat promoten mensen wel zou lokken, maar niet kan laten kopen als de website ze afstoot.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.