• 0

optelsom kleine investeringen aftrekbaar?

Twee vragen over de investeringsaftrek:

 

1. hoe zit het met de investeringsaftrek als ik twee ondernemingen heb (een vof en een eenmanszaak). Ik weet dat de investeringen van de vof samengesteld moeten worden om zo het percentage te bepalen. Dus beide vennoten investering € 1000, samen dus € 2000. Investeringsaftrek: 25%.

Maar stel nu dat één vennoot ook in de eenmanszaak nog investeringen van zeg € 3.000 heeft gedaan. Moet dit alles nu bij elkaar worden geteld of gewoon per onderneming?

 

 

2. Investeringsaftrek mag volgens de belastingdienst niet worden toegepast indien het bedrijfsmiddel minder dan € 450 per stuk kost. Stel ik begin mijn zaak en een hele nieuwe ruimte inrichten voor de bedrijfsvoering. De losse onderdelen zijn alle lager dan € 450 maar alles bij elkaar ben ik natuurlijk veel meer kwijt. Mag ik nu alles bij elkaar optellen of niet en dus geen investeringsaftrek toepassen?

 

[titel verduidelijkt - mod][liever geen dubbelvragen ajb]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee vragen over de investeringsaftrek:

 

1. hoe zit het met de investeringsaftrek als ik twee ondernemingen heb (een vof en een eenmanszaak). Ik weet dat de investeringen van de vof samengesteld moeten worden om zo het percentage te bepalen. Dus beide vennoten investering € 1000, samen dus € 2000. Investeringsaftrek: 25%.

Maar stel nu dat één vennoot ook in de eenmanszaak nog investeringen van zeg € 3.000 heeft gedaan. Moet dit alles nu bij elkaar worden geteld of gewoon per onderneming?

 

Je totale winst uit onderneming bedraagt de winst die je geniet van zowel de eenmanszaak als je deelname in de Vof. Bij je aangifte worden deze uiteraard samengevoegd en kun je de diverse aftrekposten opvoeren. Je kunt hieruit dus de conclusie trekken dat je de totale investeringen bij elkaar op moet tellen. (€ 4.000,00)

 

2. Investeringsaftrek mag volgens de belastingdienst niet worden toegepast indien het bedrijfsmiddel minder dan € 450 per stuk kost. Stel ik begin mijn zaak en een hele nieuwe ruimte inrichten voor de bedrijfsvoering. De losse onderdelen zijn alle lager dan € 450 maar alles bij elkaar ben ik natuurlijk veel meer kwijt. Mag ik nu alles bij elkaar optellen of niet en dus geen investeringsaftrek toepassen?

 

Lees deze

informatie en alles wordt je duidelijk.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De eerste vraag is duidelijk, bedankt!

 

Het zal aan mij liggen maar de tweede vraag is volgens mij nog niet beantwoord. Want kan ik nu wel of niet investeringsaftrek toepassen op bedrijfsmiddelen die per stuk minder dan € 450 hebben gekost maar bij elkaar ervoor zorgen dat ik een onderneming kan drijven. In dit specifieke geval dus een inrichting van een bedrijfsruimte.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik denk daar iets anders over.

 

Ik vind het verdedigbaar - en voer het als "bestendige gedragslijn" ook zo uit sinds zo'n 15 jaar, zonder correcties na fiscale controles, echter resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst - dat je per investering gaat bekijken of die meer of minder is dan 450 euro.

 

En als 1 investering geldt m.i. dan zaken of goederen die als 1 geheel kunnen worden beschouwd én waarvoor bovendien in 1 keer de investeringsverplichting wordt aangegaan.

 

Bijvoorbeeld: als je in 1 keer bij een kantoorfirma een bestelling plaatst en ook afneemt van 1 vergadertafel à Euro 400 plus 6 vergaderstoelen à Euro 200 per stuk is totaal Euro 1.600, dan beschouw ik dat als 1 investering met een bedrag boven de Euro 450 die meetelt voor de investeringsafrek (mits je natuurlijk in het betreffende kalenderjaar het minimum van Euro 2.000 in totaal investeert).

 

Zou je echter op een later moment een 7de bureaustoel bestellen, dan is dit een losse investering die de drempel van Euro 450 niet haalt.

 

Vergelijk ook de telefooncentrale plus 10 losse toestellen, waarvan de toestellen misschien een paar tientjes kosten, echter het is 1 geheel.

 

En ook het computernetwerk met losse randappatuur.

 

PS/NB Alles waarvoor je investeringsaftrek aanvraagt, moet je wel in de boekhouding op de balans zetten (activeren) en over meerdere jaren afschrijven, m.a.w. je moet het geheel als investering behandelen en je mag niets als kosten direct in de winst- en verliesrekening opvoeren.

 

Think about it..

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik denk daar iets anders over.

 

Kijk, iemand met ervaring kan altijd iets meer bijdragen... :)

 

Als je de site van de belastingdienst leest, namelijk, zijn ze er vrij duidelijk in dat het om meer dan 450 euro per item moet zijn, maar als uit de praktijk blijkt dat anders geinterpreteerd kan worden is dat mooi.

 

Voor techno, tenminste.

 

Ik blijf het jammer vinden dat ik mijn computer, die ik als webdeveloper absoluut nodig heb, niet als investering mag beschouwen omdat 'ie 50 euro te weinig kostte. Als ik dat iets eerder geweten had, had ik iets net wat duurders gekocht. Nog mazzel dat ik door de aanschaf van een 'nieuwe' auto alsnog voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuke voor galgje) in aanmerking kom.

 

Alles waarvoor je investeringsaftrek aanvraagt, moet je wel in de boekhouding op de balans zetten (activeren) en over meerdere jaren afschrijven

 

Tenzij je natuurlijk gebruik maakt van een willekeurige afschrijving. ;)

Link naar reactie
  • 0

Twee vragen over de investeringsaftrek:

 

1. hoe zit het met de investeringsaftrek als ik twee ondernemingen heb (een vof en een eenmanszaak). Ik weet dat de investeringen van de vof samengesteld moeten worden om zo het percentage te bepalen. Dus beide vennoten investering € 1000, samen dus € 2000. Investeringsaftrek: 25%.

Maar stel nu dat één vennoot ook in de eenmanszaak nog investeringen van zeg € 3.000 heeft gedaan. Moet dit alles nu bij elkaar worden geteld of gewoon per onderneming?

 

Je totale winst uit onderneming bedraagt de winst die je geniet van zowel de eenmanszaak als je deelname in de Vof. Bij je aangifte worden deze uiteraard samengevoegd en kun je de diverse aftrekposten opvoeren. Je kunt hieruit dus de conclusie trekken dat je de totale investeringen bij elkaar op moet tellen. (€ 4.000,00)

 

 

Heb nog even gebeld met de belastingdienst en het blijkt dat de investeringsaftrek geldt per onderneming en dus niet per ondernemer. Dit betekent dat de bedragen NIET bij elkaar mogen worden opgeteld.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

dat klopt. Per onderneming wordt de investeringsaftrek bepaald.

 

In de ene onderneming wordt Euro 2.000 geïnvesteerd: het percentage van de aftrek is 25%. In de andere onderneming wordt Euro 3.000 geïnvesteerd, het percentage is eveneens 25%. Per saldo kom je in dit geval (per toeval) op het zelfde uit.

 

Stel echter dat je twee ondernemingen hebt, en per onderneming zou Euro 1.500 zijn geïnvesteerd, dan heb je in beide ondernemingen geen investeringsaftrek, het minimum van Euro 2.000 wordt immers niet gehaald. Je kan dan niet zeggen dat je als ondernemer in totaal Euro 3.000 hebt geïnvesteerd en dan 25% aftrek claimen.

 

Groet,

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Ik was in mijn reactie inderdaad niet duidelijk en heb me vergist. Excuus hiervoor. Door de investeringsaftrek wordt de belastbare winst verlaagd. Het is inderdaad zo dat er in jouw situatie per onderneming wordt gekeken naar de investeringen. Voor het bepalen van de hoogte van de aftrek worden de investeringen van samenwerkingsverbanden samengevoegd. Het is dus mogelijk dat de vennootschap wel gebruik kan maken van de investeringsaftrek en je eenmanszaak niet. De reacties van gert jan smit zijn overigens heel goed. Je kunt zeker diverse investeringen samenvoegen wanneer er sprake is van een causaal verband. Wanneer je dit zeker wilt weten kun je altijd overleggen met de inspecteur.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals Gert-Jan het beschrijft heb ik het ook al vaker gedaan, echter ben nog nooit geconfronteerd met een controle.

 

Wel interessant om te onderzoek of/wanneer een bedrijfsmiddel als één geheel wordt beschouwt:

1. busje voor beroepsvervoer + lichtmetalen velgen?

2. computer + printer + scanner + software?

3. tafel + stoel + rolblok + lamp?

4. beamer + scherm + laptop?

 

Ik ben benieuwd.

 

Pim

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

hallo allen,

 

er is natuurlijk grijs gebied. In aanvulling op mijn eerdere posts heb ik zitten snuffelen in relevante wetteksten om te zien of er daaruit nog iets te halen is maar ik kwam helaas niet veel verder. De grens is 450 euro per (zelfstandig) bedrijfsmiddel.

 

Kijk eens op deze link :

http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=MFCWDCE49DA1CD3714A5D98B0EAAAFE1E88C8X27X52277X17.

 

(NB ik twijfel een beetje over deze link omdat het een bepaalde situatie betreft en je moet niet te snel gaan generaliseren. Maar toch geeft het een inkijkje in hoe de Belastingdienst cq. de wetgever over deze materie denkt).

 

Het is een vraag van (ik denk) een belastingambtenaar over de interpretatie van de grens van 450 euro. De Staatssecretaris van Financiën geeft antwoord.

Hoewel de vraag gaat over energie-investeringsaftrek, staat in het antwoord duidelijk dat het eveneens relevant is voor de "gewone" investeringsaftrek.

 

In deze vraag kocht een ondernemer een vrachtauto voor Euro 76.000 en tegelijkertijd voor bovenop die vrachtauto een energiezuinige dakspoiler van Euro 375. De vraag was of die Euro 375 meetelde voor de investeringsaftrek en het antwoord is ja, omdat de dakspoiler geen zelfstandig bedrijfsmiddel is.

 

In gewoon Nederlands: je zou geen dakspoiler kopen als je geen vrachtwagen zou kopen. Dus die twee horen bij elkaar en er is dus sprake van 1 investering voor Euro 76.375.

 

Hierop doorredenerend kun je dus ook zeggen, als je een PC koopt heb je een beeldscherm nodig, en omgekeerd, je koopt het een niet zonder een ander.

Het kan natuurlijk zijn dat een beeldscherm kapot gaat en dat je dan alleen een nieuw beeldscherm koopt, maar dat is dan - en alleen op dat moment - een losse investering. Maar als je in 1 "slag"een PC met alle toeters en bellen koopt als investering, dan denk ik toch dat dat 1 investering is.

 

Je koopt geen vergadertafel zonder stoelen. Wie gaat er nou staand vergaderen. En omgekeerd idem dito: alleen stoelen zonder tafel.

 

Een rolblok zonder buro? Staat ook vreemd in je werkkamer. Hoort gewoon bij elkaar.

 

In voorgaande situaties: er moet wel sprake zijn van 1 gelijktijdige investeringsaankoop (zie ook mijn eerste post). Een buro in januari met een rolblok in juli erbij gekocht telt m.i. niet als 1 investering.

 

Een andere redenatie, die maar in mijn gedachten blijft en die ik er uit wil hebben is deze.

 

Stel je hebt een callcenter met 50 werkplekken.

Je wilt voor alle werkplekken nieuwe 19 inch flatschreens hebben à Euro 150 (ik noem maar een bedrag). Totale investering Euro 7.500. Je kan mij niet wijsmaken dat je dan geen investeringsaftrek kan claimen.

 

Conclusie: iedere situatie afzonderlijk beoordelen. Helaas is de wetgever niet heel erg duidelijk in deze. En gewoon af en toe in je eigen voordeel redeneren, laat de belastingdienst maar bewijzen dat iets niet bij elkaar hoort.

 

En bovendien, de overheid wil toch dat we investeren?

 

Groet,

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Met dank voor de antwoorden hierboven nog een paar vragen:

-als ik in 1 investeringsbesluit beslis een ruimte erbij te huren en die volledig inricht in 1 maand (redelijkerwijs 1 aankoop) met vloerbedekking, bureaus, tafels, schilderen etc bij verschillende leveranciers: kan ik het dan bij elkaar vegen?

-als ik in een jaar allerlei grotendeels kantoorgebruiksartikelen koop (mappen, ..., maar ook prullenbakken, ..., ...) bij 1 bedrijf kan ik dat dan opvoeren (hen vragen om verzamelfactuur oid?)

-hoe zit het als ik bij mediamarkt een pc koop met daarbij software en cd's op 1 factuur? Hele factuur?

Link naar reactie
  • 0

Kantoorgebruiksartikelen (mappen, pennen e.d. ) zijn geen investering, ik neem tenminste aan dat je deze niet op je balans zet en erop afschrijft. Los van het totale bedrag dat je uitgeeft moet je je dus ook steeds afvragen of je deze aanschaffen activeert en erop afschrijft.

Ik zou het uitproberen c.q. oprekken van de grenzen bewaren voor zaken die er werkelijk toe doen en niet proberen met allerlei kleine onmogelijkheden nog een beetje investeringsaftrek bij elkaar te sprokkelen. Je loopt namelijk ook weer tegen de desinvesteringsbijtelling aan als je deze zaken binnen 5 jaar afvoert oftewel ontvreemdt.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Twee vragen over de investeringsaftrek:

 

1. hoe zit het met de investeringsaftrek als ik twee ondernemingen heb (een vof en een eenmanszaak). Ik weet dat de investeringen van de vof samengesteld moeten worden om zo het percentage te bepalen. Dus beide vennoten investering € 1000, samen dus € 2000. Investeringsaftrek: 25%.

Maar stel nu dat één vennoot ook in de eenmanszaak nog investeringen van zeg € 3.000 heeft gedaan. Moet dit alles nu bij elkaar worden geteld of gewoon per onderneming?

 

 

2. Investeringsaftrek mag volgens de belastingdienst niet worden toegepast indien het bedrijfsmiddel minder dan € 450 per stuk kost. Stel ik begin mijn zaak en een hele nieuwe ruimte inrichten voor de bedrijfsvoering. De losse onderdelen zijn alle lager dan € 450 maar alles bij elkaar ben ik natuurlijk veel meer kwijt. Mag ik nu alles bij elkaar optellen of niet en dus geen investeringsaftrek toepassen?

 

[titel verduidelijkt - mod][liever geen dubbelvragen ajb]

Link naar reactie
  • 0

Deze informatie is inmiddels nogal oud.

Vandaar even een vraag hierover met het verzoek om een reactie

naar de actuele situatie.

 

Ik ga investeren in een computernetwerk.

Niet elk onderdeel kost meer dan € 450, maar totaal kom ik wel uit boven

het bedrag van € 2.300.

Maar ook niet alles komt bij één leverancier vandaan; het behoort echter wel

allemaal tot die ene investering.

Daarnaast huur ik een bedrijf in die de zaak komt installeren.

 

Zijn de kosten van alle aan te schaffen apparatuur, alsmede de kosten

van de installatie in aanmerking te nemen voor de investeringsaftrek?

 

En zo ja, hoe moet ik omgaan met de installatiekosten; moeten deze

ook worden geactiveerd, zodat er op wordt afgeschreven, of kunnen

deze in één keer als kosten worden opgevoerd?

Link naar reactie
  • 0

Zijn de kosten van alle aan te schaffen apparatuur, alsmede de kosten

van de installatie in aanmerking te nemen voor de investeringsaftrek?

 

Volgens mij is dit toegestaan, als het aannemelijk is dat de installatie mank loopt bij gemis van elk onderdeel. Dus ook de installatiekosten. Je kunt de totale investering opvatten als de vervangingswaarde bij verlies (bijv. brand).

Ben ook benieuwd naar reacties van de fiscale experts onder ons.

Link naar reactie
  • 0

En zo ja, hoe moet ik omgaan met de installatiekosten; moeten deze

ook worden geactiveerd, zodat er op wordt afgeschreven, of kunnen

deze in één keer als kosten worden opgevoerd?

 

De installatiekosten behoren formeel gesproken tot de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel (dus eigenlijk moet je ook dit activeren en op afschrijven).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.