• 0

Verlagen gebruikelijk loon bij startup

Ik las dat voor bedrijven die in  2023 zijn gestart het feit dat ze startups zijn geen argument meer is om het gebruikelijk loon te verlagen. Ik heb een holdingstructuur in oprichting en wil software gaan verkopen. Er is markt voor maar ook al concurrentie. Derhalve is het moeilijk om in te schatten wat mijn omzet zal zijn. Kan 5.000 het eerste jaar zijn en doorgroeien naar 3 ton.  Maar bij succes kan het ook zomaar 50.000 zijn het eerste jaar. Of groei blijft uit en het blijft hangen op 5000. Als dat laatste het geval is dan zal mijn bedrijf geen lang leven hebben omdat ik de loonheffing niet kan betalen. 

Zijn er anno 2023 nog mogelijkheden om het gebruikelijk loon te verlagen? En zo ja, hoe pak ik dat dan aan

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom, om meteen het lulligste antwoord te geven: geen BV beginnen. 

 

Formeel zijn er voor starters geen uitzonderingen meer, maar je kunt het altijd voorleggen aan de fiscus. De fiscus is er niet op uit om elke startende BV het deksel op de neus te drukken. Dus wacht tot december, als je dan zicht hebt op wat je wel zou kunnen betalen, dan stuur je de fiscus daarvan de stukken toe met het verzoek om akkoord te gaan met een lager loon

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies. 

 

Maar om op je eerste antwoord in te gaan. Geen bv beginnen kan nog steeds. 

Maar is er een alternatief? 

Kan ik mijn privé aansprakelijkheid als bijvoorbeeld zzp-er helemaal uitsluiten? Heb altijd begrepen dat je hiervoor een bv nodig hebt. 

En wat doe ik met het intellectueel eigendom. Als ik die onderbrengt in de bv en ik heb straks  onvoldoende inkomsten voor het uitbetalen van het gebruikelijk loon dan lijkt het eruit halen van het intellectueel eigendom uit de bv onnodig kostbaar. 

Dus ik twijfel over inbreng van het intellectueel eigendom in de bv. Dan kan ik beter als privé persoon een deal met de bv maken dat zij het in licentie mag (laten) verkopen door de werkmaatschappij. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik. 

Mijn software is in zijn geheel uniek. Tenminste in de manier waarop de berekende resultaten worden gepresenteerd. De achterliggende berekeningen zelf zijn op Internet op te zoeken. 

Voor wat betreft de risico's, iemand  geeft financieel advies obv de resultaten die ik uitreken. Daar zou een fout in kunnen zitten met als gevolg een onjuist advies.

(Overigens, ik zelf geef geen advies, dat doet de financieel adviseur die gebruik maakt van mijn software) 

Aansprakelijkheid hiervoor zou ik volgens mij kunnen uitsluiten of mooier kunnen beperken tot de bedongen licentieprijs. 

Dan is er ook nog een risico een risico computervirussen. Als ontwikkelaar / verkoper van software zou mijn computer besmet kunnen zijn met een computervirus. 

Ook de risico's hiervoor zijn volgens mij uit te sluiten in de algemene voorwaarden. 

Het probleem is echter dat ik niet weet of er ook risico's zijn die niet zijn uit te sluiten. Ik lever geen productielijnen of zo waarbij fysiek letsel kan optreden. Daarnaast zijn resultaten voornamelijk gebaseerd op aannames. Daarin zit altijd onzekerheid.

Daarnaast is er consumentenrecht wat dwingender is. En hoewel ik niet (bewust) verkoop aan particulieren weet ik niet of dat afdoende is om consumentenrecht buiten de deur te houden

 

Ik heb jaren als zzp-er gewerkt en dat was gemakkelijker. Je had altijd maar één partij waarmee je zaken deed. Nu heb ik er in potentie veel meer en als ik via een website verkoop dan kan ik ook zomaar aan particulieren verkopen

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, klopklop zei:

Nu heb ik er in potentie veel meer en als ik via een website verkoop dan kan ik ook zomaar aan particulieren verkopen

Dat kun je ondervangen door bij verkoop te vragen naar KvK en BTW nummer.

 

Als je software alleen maar presentatiesoftware is dan valt het risico volgens mij wel mee. De data die ingevoerd worden zijn het belangrijkste, en dat zal de financieel adviseur doen. De kans dat daarbij fouten ontstaan is groter dan bij het berekenen/presenteren.

Link naar reactie
  • 2
1 uur geleden, klopklop zei:

Aansprakelijkheid hiervoor zou ik volgens mij kunnen uitsluiten of mooier kunnen beperken tot de bedongen licentieprijs. 

Dan is er ook nog een risico een risico computervirussen. Als ontwikkelaar / verkoper van software zou mijn computer besmet kunnen zijn met een computervirus. 

Ook de risico's hiervoor zijn volgens mij uit te sluiten in de algemene voorwaarden. 

Het probleem is echter dat ik niet weet of er ook risico's zijn die niet zijn uit te sluiten. Ik lever geen productielijnen of zo waarbij fysiek letsel kan optreden. Daarnaast zijn resultaten voornamelijk gebaseerd op aannames. Daarin zit altijd onzekerheid.

Daarnaast is er consumentenrecht wat dwingender is. En hoewel ik niet (bewust) verkoop aan particulieren weet ik niet of dat afdoende is om consumentenrecht buiten de deur te houden

 

Was er nu maar een manier waarop je de financiële gevolgen van deze restrisico's zou kunnen overdragen aan partijen die op basis van statistieken - en tegen genot van een bepaalde winstmarge -  een hele hoop van dit soort restrisico's tegelijk  durven over te dragen in de wetenschap dat niet iedereen tegelijk schade lijdt. Daar zouden ze echt iets voor moeten verzinnnen... 

 

FF serieus 😃: voor dit soort risico's zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen uitgevonden. 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. 

Ook de tip mbt het kvk nummer. 

 

Heb vandaag na lang, heel erg lang wachten iemand van de belastingdienst gesproken. Mijn uitgangspunt dat de startup regeling per 2023 is komen te vervallen klopt. Echter, er is ook nog steeds de regeling voor startende ondernemingen. Zie handboek loonheffing 2023 pag 254. Gedurende 3 jaar mag je onder voorwaarden uitgaan van een lager gebruikelijk loon. 

Vooroverleg met de belastingdienst wordt geadviseerd 

 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Norbert Bakker zei:

FF serieus 😃: voor dit soort risico's zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen uitgevonden. 

 

En voor computervirussen of hacks zijn er cyberverzekeringen, die bepaalde soorten van eigen schade en cyberaansprakelijkheid van jouw overnemen.

 

9 uur geleden, klopklop zei:

(Overigens, ik zelf geef geen advies, dat doet de financieel adviseur die gebruik maakt van mijn software) 

 

Tja, en laat financieel adviseurs nu standaard rekenfouten in software van derden uitsluiten. Je doet er dus goed aan om je beroepsaansprakelijkheid over te dragen aan een verzekeraar, die ook het verweer op zich zal nemen als er een aanspraak binnenkomt.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, klopklop zei:

Kan ik mijn privé aansprakelijkheid als bijvoorbeeld zzp-er helemaal uitsluiten?

 

Nee, want ook met een BV én 'één BV is geen BV' kan je nog steeds als bestuurder in privé worden aangesproken. De drempel oftewel horde is wel wat hoger, maar het kan.

 

20 uur geleden, klopklop zei:

Heb altijd begrepen dat je hiervoor een bv nodig hebt.

 

Er zijn alternatieven voor een BV oftewel er zijn meer smaken met rechtspersoonlijkheid en dus zijn er ook alternatieven om geen gebruikelijk loon te hoeven uit te betalen. Scroll maar eens door deze post.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1
Op 4-10-2023 om 09:08, Norbert Bakker zei:

 

Was er nu maar een manier waarop je de financiële gevolgen van deze restrisico's zou kunnen overdragen aan partijen die op basis van statistieken - en tegen genot van een bepaalde winstmarge -  een hele hoop van dit soort restrisico's tegelijk  durven over te dragen in de wetenschap dat niet iedereen tegelijk schade lijdt. Daar zouden ze echt iets voor moeten verzinnnen... 

 

 

Maandag 9 oktober wordt bekend gemaakt wie de nobelprijs voor de economie krijgt.

Norbert Bakker Alvast gefeliciteerd, of anders jammer dat je het niet bent geworden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.