• 0

Reiskosten dubbel gefactureerd

Helaas heb ik weer een hoge factuur ontvangen van het bedrijf dat onze alarminstallatie beheert. Wat mij opvalt, is dat ze reiskosten dubbel factureren. De monteur is ongeveer een uur aanwezig geweest. Op de factuur staat "werkzaamheden inclusief reisuren: 2 x €97". Maar ook nog apart de kilometers voor €0,84 per km. Totaal factuurbedrag bijna €300. En dan is er ook nog niks vervangen of gerepareerd, alleen gekeken wat er precies kapot is.

 

Is het normaal om de reiskosten dubbel te factureren? Ik maak zelf altijd een afweging wat het beste bij een klus past. Bij korte afstanden reken ik het een beetje door in het uurtarief. Bij grotere afstanden doe ik de kilometervergoeding apart. Maar dan niet ook nog de reisuren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, R-H-N-L zei:

Is het normaal om de reiskosten dubbel te factureren?

Dubbel: zoals Joost al zegt: het is niet dubbel, het zijn twee verschillende dingen.

 

Normaal: wat ben je met het bedrijf in kwestie overeengekomen over reiskosten en reistijd?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan in de overeenkomst niets terugvinden over reiskosten. Ik begrijp wat jullie bedoelen met 2 verschillende dingen. Maar als ik dat in mijn branche zou hanteren houd ik geen klanten meer over.

 

Bedankt voor de snelle reacties, mijn vraag is beantwoord.

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, R-H-N-L zei:

Ik kan in de overeenkomst niets terugvinden over reiskosten.

Even vragen aan de dienstverlener waar dat dan wel staat en wat er wel is overeengekomen.

 

55 minuten geleden, R-H-N-L zei:

... als ik dat in mijn branche zou hanteren houd ik geen klanten meer over.

Dat zegt niet zo veel ... eigenlijk helemaal niets.

Iedere ondernemer maakt zijn eigen afwegingen en keuzes.

Een hoger uurtarief hanteren en geen reiskosten en reisuren declareren kan ook.

Linksom of rechtsom, de kosten moeten worden betaald.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, R-H-N-L zei:

Ik kan in de overeenkomst niets terugvinden over reiskosten. Ik begrijp wat jullie bedoelen met 2 verschillende dingen. Maar als ik dat in mijn branche zou hanteren houd ik geen klanten meer over.

 

Bedankt voor de snelle reacties, mijn vraag is beantwoord.


Ook al is je vraag beantwoord, kun je wat terugvinden in de historie oftewel eerder ontvangen facturen van het bedrijf.

Het zou dan gaan om 2 uren, een monteur werkt normaliter 8 uur per dag, een uur bij jou en dan nog een uur onderweg.
Het zal redelijk zijn, er zijn ook bedrijven die voorrijkosten rekenen, die zijn meestal ook niet gering.
 

Link naar reactie
  • 0

Eerder rekenden ze inderdaad voorrijkosten en uren. Latere facturen kilometers en uren. Maar ik vond het nu een hoog factuurbedrag voor het werk wat er gedaan was. Ik vond zowel het uurtarief als km-prijs relatief hoog. Vandaar dat ik even aan jullie wou vragen of dit een normale werkwijze is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, R-H-N-L zei:

Maar ik vond het nu een hoog factuurbedrag voor het werk wat er gedaan was. Ik vond zowel het uurtarief als km-prijs relatief hoog. Vandaar dat ik even aan jullie wou vragen of dit een normale werkwijze is.

Een normale werkwijze is om klanten te informeren als er substantiële prijsstijgingen in rekening worden gebracht of als er een andere rekenmethode gebruikt gaat worden.

Ik neem aan dat er een (service)contract is overeengekomen waarop handelsvoorwaarden van toepassing zijn. Wat staat er in deze voorwaarden inzake prijswijzigingen met betrekking tot  reiskosten, reisuren, kilometerheffing, voorrijkosten en arbeidsuren ?

 

Uit de praktijk:

Er zijn ook lepe dienstverleners die te allen tijde reiskosten en reisuren in rekening brengen vanaf het kantooradres tot aan het adres van de klant ... ook als de volgende klant één straat verder is gevestigd.

aangepast door Cosara
spelling: te allen tijde

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

 

Uit de praktijk:

Er zijn ook lepe dienstverleners die te allen tijde reiskosten en reisuren in rekening brengen vanaf het kantooradres tot aan het adres van de klant ... ook als de volgende klant één straat verder is gevestigd.

Maar dan rekenen ze dat wellicht ook als ze voor jou bij een klant zitten die 300 km verder op zit. 

Liever duidelijkheid dan niet te controleren zaken.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, wimj zei:

Liever duidelijkheid dan niet te controleren zaken.

Yep … niet zomaar een contract tekenen met onduidelijke , soms ronduit cryptische,  handelsvoorwaarden. Weet waarmee je akkoord gaat. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nogmaals alle documenten doorgenomen en zag bij het onderhoudscontract de mededeling "Hierbij wordt reistijd aangemerkt als arbeidstijd.". Blijkbaar hebben ze het dus wel vooraf aangegeven. Maar het was een document van 5 jaar geleden, dus wist niet niet meer zeker.

 

Toch blijft mijn mening dat ik het bij een hoog uurtarief voor de reistijd vreemd vind om ook nog km-kosten in rekening te brengen. Maarja, "hoog" is ook maar relatief.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, R-H-N-L zei:

Toch blijft mijn mening dat ik het bij een hoog uurtarief voor de reistijd vreemd vind om ook nog km-kosten in rekening te brengen. Maarja, "hoog" is ook maar relatief.

Lijkt mij niet vreemd als ... Het uurtarief is voor de persoon, de kilometerkosten is voor de auto.

 

Ik kom ook wel eens facturen van Garagebedrijven tegen die kosten werkplaats, arbeidsuren en gebruikte materialen apart in rekening brengen, terwijl anderen de kosten werkplaats en arbeidsuren in servicekosten samenvoegen.

 

Wees blij dat zij het uitsplitsen ... dan weet je tenminste wat wat kost.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, R-H-N-L zei:

Tja, garagebedrijven.. Heb een keer een factuur ontvangen waar zelfs 2 tiewraps apart op gefactureerd stonden.

Mooi toch ... Nu maar hopen dat de gedeclareerde uren de werkelijkheid benaderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.