• 0

Bedrijfsauto's met buitenlandse registratie onder een nederlandse bv

Goedemiddag allen, 

 

Ik heb een Nederlandse bv die handelt in o.a. Italië en Slovenië. Nu heb ik daar bedrijfsauto's rondrijden met een Nederlands kenteken. Als straks het rekeningrijden begint, is dat niet meer te betalen. Ik zoek naar een oplossing waarbij ik de auto's over kan zetten naar een Sloveens of Italiaans kenteken, en deze onder de bv kan plaatsen. Ik vraag mij af of dat kan zonder een bedrijf te registreren in een van deze landen? Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1
2 uur geleden, Anko de Boer zei:

Als straks het rekeningrijden begint, is dat niet meer te betalen.

Afgezien van de vraag ...

 

Het rekeningrijden zit er niet voor 2030 aan te komen ... als het er al ooit van komt, want de ideeën en voorstellen zijn tot op heden ronduit lachwekkend. Waarschijnlijk worden er weer honderd uitzonderingen voor bevolkingsgroepen en beroepen gemaakt,  want Artikel 1 van de Grondwet is niet op de Belastingdienst van toepassing.

Tsja, en dan al die buitenlanders die hier gratis met hun (vracht)auto's komen rondrijden ... daar is ook nog niet over nagedacht.

Door een ouderwetse infrastructuur van gescheiden wonen, werken, winkelen en recreëren, is anno 2023 iedereen zo'n beetje de auto ingejaagd. Eerst stimuleren en dan heffen ... dat klinkt als een mantra.

 

Nog even en dan komt er een CO2-heffing voor fietsers. Voedsel zal als brandstof worden gezien, met als gevolg hogere btw-tarieven en accijns heffingen.

Inzake het milieu en de opwarming van de aarde zal het consumeren van witte bonen worden verboden, want die zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de methaanuitstoot door het veelvuldig laten van scheten.

 

... maar ik ben ook wel benieuwd hoe creatief menig ondernemer dit gaan aanpakken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Kun je iets zeggen over de reden waarom daar bedrijfsauto's van jou rondrijden, terwijl je er kennelijk geen onderneming geregistreerd hebt?

Zeker, het zijn werkbussen die gebruikt worden om diverse glamping projecten op te bouwen. Zeker in de maanden Januari tot Juni rijden deze bijna fulltime in zuid europa rond. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Cosara zei:

Afgezien van de vraag ...

 

Het rekeningrijden zit er niet voor 2030 aan te komen ... als het er al ooit van komt, want de ideeën en voorstellen zijn tot op heden ronduit lachwekkend. Waarschijnlijk worden er weer honderd uitzonderingen voor bevolkingsgroepen en beroepen gemaakt,  want Artikel 1 van de Grondwet is niet op de Belastingdienst van toepassing.

Tsja, en dan al die buitenlanders die hier gratis met hun (vracht)auto's komen rondrijden ... daar is ook nog niet over nagedacht.

Door een ouderwetse infrastructuur van gescheiden wonen, werken, winkelen en recreëren, is anno 2023 iedereen zo'n beetje de auto ingejaagd. Eerst stimuleren en dan heffen ... dat klinkt als een mantra.

 

Nog even en dan komt er een CO2-heffing voor fietsers. Voedsel zal als brandstof worden gezien, met als gevolg hogere btw-tarieven en accijns heffingen.

Inzake het milieu en de opwarming van de aarde zal het consumeren van witte bonen worden verboden, want die zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de methaanuitstoot door het veelvuldig laten van scheten.

 

... maar ik ben ook wel benieuwd hoe creatief menig ondernemer dit gaan aanpakken.

Dank voor je reactie Cosara. Ik hoop inderdaad ook dat het niet doorgaat, maar wil er wel op voorbereid zijn. 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Anko de Boer zei:

diverse glamping projecten op te bouwen. Zeker in de maanden Januari tot Juni rijden deze bijna fulltime in zuid europa rond. 

Maar waarom staat je bedrijf dan niet daar ingeschreven? 

 

Of als alternatief, de auto's lokaal huren.

 

Het zou me overigens verbazen als NL de kilometerheffing ook voor buitenlandse kilometers zou mogen heffen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Het zou me overigens verbazen als NL de kilometerheffing ook voor buitenlandse kilometers zou mogen heffen

Mogen is misschien wel een punt, maar het is wel een van de vele ideeën die circuleren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er was een plan om bij elke APK de kilometerteller uit te lezen voor controle van de kilometerheffing. In dat geval zouden de buitenlandse kilometers ook meetellen en betaal je dus over elke kilometer die je echt rijdt.

Zou in heel Europa ingevoerd moeten worden, wel zo eerlijk. De vervuiler betaald (en rekent dat vervolgens door aan de consument).

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:
12 uur geleden, Cosara zei:

Mogen is misschien wel een punt, maar het is wel een van de vele ideeën die circuleren.

De vraag wordt dan vooral of dat juridisch haalbaar is: heffen over gebruik dat niet binnen je eigen jurisdictie ligt..

In principe verschilt het niet met de MRB en met de BTW en accijns op brandstoffen.
Voordelig tanken in België en de tank leeg rijden in Nederland is ook zo’n puntje van kritiek … of in Nederland MRB betalen en vrolijk op de Duitse wegen gaan rijden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Kilometerheffing op basis van feitelijk/werkelijk gebruik buiten NL zou wel eens tegen de gedachte van het vrije verkeer binnen de EU in kunnen gaan

Niemand wordt daarmee gehinderd  ... er is nog steeds sprake van vrij verkeer binnen de EU.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

 

50 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Vrij verkeer omvat ook het wegnemen of niet opwerpen van (financiële) belemmeringen.

Als het klimaat het toelaat, zal er nog heel water water door de Rijn  moeten stromen voordat we daar een antwoord op zullen krijgen.


Het laat wederom weer eens zien hoe flexibel en onbetrouwbaar de Overheid is. Al gezien hoe Wobke Hoekstra, als ware het de nieuwe Houdini, een U-bocht heeft genomen?

De kilometerheffing was ‘in den beginne’ bedoeld om de gebruikers van vervuilende benzine- en diesel-auto’s voor de vervuiling te laten betalen. De vervuiler betaald … maar dat geldt dan weer niet als je KLM, Tata Steel of  Chemours heet.

 

Nu de omslag gemaakt gaat worden naar groen elektrisch rijden, is er straks van vervuiling geen sprake meer, en dus moet er wat anders worden verzonnen. Het js gewoon een ordinaire belastingheffing om de staatskas te vullen. Met milieu heeft het allang niets meer te maken. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2023 om 06:34, Peter73 zei:

Glamping klinkt sowieso als seizoensarbeid. Heeft het dan om te beginnen wel nut die bussen zelf in eigendom te hebben? Juist dan is huren veel logischer. 

 

 

Huren klinkt leuk, dacht ik ook met mijn seizoenswerk maar 3-4 maanden een bus huren (vaak nieuwere modellen) en er pak'm beet 25.000km mee maken zal men veel duurder uit zijn.

 

Beter rij je in niet de nieuwste modellen en schors je deze de rest van het jaar zodat je verder ook geen kosten hebt voor het stilstaan van deze auto's. Voor de huurprijs gedurende zo'n zomer zou je elk jaar een gebruikte in eigendom van kunnen aanschaffen. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Cosara zei:

 

 

Als het klimaat het toelaat, zal er nog heel water water door de Rijn  moeten stromen voordat we daar een antwoord op zullen krijgen.


Het laat wederom weer eens zien hoe flexibel en onbetrouwbaar de Overheid is. Al gezien hoe Wobke Hoekstra, als ware het de nieuwe Houdini, een U-bocht heeft genomen?

De kilometerheffing was ‘in den beginne’ bedoeld om de gebruikers van vervuilende benzine- en diesel-auto’s voor de vervuiling te laten betalen. De vervuiler betaald … maar dat geldt dan weer niet als je KLM, Tata Steel of  Chemours heet.

 

Nu de omslag gemaakt gaat worden naar groen elektrisch rijden, is er straks van vervuiling geen sprake meer, en dus moet er wat anders worden verzonnen. Het js gewoon een ordinaire belastingheffing om de staatskas te vullen. Met milieu heeft het allang niets meer te maken. 

 

Wat ik niet kan begrijpen is dat wanneer je bij dit voorstel geen meter rijdt, maar wel 4 leuke hobbyauto's op de openbare weg voor je flat geparkeerd hebt dit dus geen kosten met zich mee brengt. Ik zie 20 jarigen al de oudere 7 series, jaguars en een Amerikaan voor de deur hebben staan want die kosten amper wat in aanschaf en als je slechts 3000 km per jaar rijdt is dat dus prima te bekostigen, daar waar nu nog de wegenbelasting je wel 3x laat nadenken om zo'n zware auto aan te schaffen. 

 

Over enkele jaren als de diesel bestelbus niet meer welkom is in de binnensteden voorzie ik ook een aanwas van personen auto's met aanhangertjes. Kleine zelfstandigen als schilders, hoveniers, cateraars, loodgieters zullen de bestelbus omruilen voor een stationwagen met aanhanger, eerder dan een EV bus van 75k waar nog geen retour Amsterdam-Rotterdam mee mogelijk is. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.