• 0

Wat te doen bij vermoeden oplichting compagnon?

Samen met een compagnon heb ik een B.V.  opgericht. Aandelen zijn 75% van hem en 25% van mij.
In de firma doe ik het veldwerk en mijn compagnon de administratie.

Compagnon betaald mijn managementfeed uit, maar inmiddels meerdere keren te laat ‘omdat er geen geld is’
Ons bedrijf, waarvan ik via ons klantenportaal zie wat binnenkomt aan betalingen, zou nogal wat winst moeten maken. In 2022 een omzet van 100.000 en dit jaar tot op heden 140.000.
Echter volgens compagnon is er een schuld van 30.000, voornamelijk aan zijn eigen B.V. Inzicht in volledige administratie krijg ik niet, slechts wat printjes waar enorme bedragen staan die worden overgeboekt naar zijn eigen B.V. onder de noemer ‘Doorbelasting’
Compagnon heeft een grote onderneming/B.V. (overgenomen van vader) die aan elkaar hangt van diverse kleinere B.V.’s. Het lijkt er sterk op dat geld van de kleinere B.V.’s (waarvan hij mede-eigenaar is) verdwijnen richting de ‘hoofd’ B.V. Bij de B.V. die ik met hem heb, maar ook andere compagnons van hem vermoeden dat.

Zoals al aangegeven doe ik het veldwerk, in administratie ben ik niet thuis dus wellicht oordeel ik zonder te weten, maar riekt dit niet naar witwassen en oplichting?  Het leek de ideale combi, hij de cijfertjes en ik het daadwerkelijke werk, maar na 2 jaar krijg ik nu toch het gevoel dat dingen niet kloppen.

Met andere woorden; ik heb nogal sterk het idee dat ik word opgelicht. Ik kan het alleen niet hard maken omdat ik geen volledig inzicht heb in de administratie. Gesprekken lopen op niets uit, hij blijft bij het punt dat ons bedrijf kosten maakt die nodig zijn, zonder inzage te geven wat die kosten precies zijn.

Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij en andere compagnons kunnen beginnen de bij de KVK gedeponeerde jaarstukken op te vragen en laat dat dan eens samen met de stukken die jullie wel hebben gekregen of kunnen inzien (klantenportaal) eens bekijken door een accountant.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Jij en andere compagnons kunnen beginnen de bij de KVK gedeponeerde jaarstukken op te vragen en laat dat dan eens samen met de stukken die jullie wel hebben gekregen of kunnen inzien (klantenportaal) eens bekijken door een accountant.


Dankjewel voor je reactie! Dat hebben we uiteraard gedaan. Echter de bedragen die via het klantenportaal worden aangegeven zie ik niet terug op de jaarrekening. Klantenbestand geeft een bruto en netto winst aan terwijl de jaarrekening een verlies aangeeft.

Daarnaast zit ik met de vele (hoge) bedragen die mijn compagnon boekt onder 'doorbelasting'
Na mijn vraag wat dit precies inhoudt krijg het antwoord 'diverse kosten'. Beetje oppervlakkig. Wordt ook overgemaakt in één betaalbatch dus niet te achterhalen via de bedrijfsrekening.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel, een vervelende situatie zit je in.

 

Is er een boekhouder of accountant betrokken bij jullie BV? Heb je die al gesproken? 

 

 

Dankjewel voor je reactie! De accountant is accountant van onze B.V. (en alle losse B.V.'jes) maar voornamelijk van compagnon zijn hoofd B.V. Of deze een eerlijk inzicht heeft is dus de vraag, ook daar krijg ik geen duidelijk antwoord op vragen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, NWB1976 zei:

Samen met een compagnon heb ik een B.V.  opgericht. Aandelen zijn 75% van hem en 25% van mij.

En wie is of zijn de bestuurder(s)?

 

1 uur terug, NWB1976 zei:

Zoals al aangegeven doe ik het veldwerk, in administratie ben ik niet thuis dus wellicht oordeel ik zonder te weten

Als je zelf (ook) bestuurder bent laat je daar zelf ook steken vallen, want je zou moeten sturen op basis van de feiten. Dat je er niet in thuis bent ontslaat je niet van verantwoordelijkheid (en aansprakelijkheid).

 

1 uur terug, NWB1976 zei:

riekt dit niet naar witwassen en oplichting?

Zoals je zelf al zegt: je hebt geen inzage in de feiten en bent niet in de materie thuis. Laat het oordelen nog even achterwege en probeer eerst de feiten op tafel te krijgen. Als bestuurder en/of aandeelhouder heb je recht op bepaalde informatie over de onderneming. 

 

1 uur terug, NWB1976 zei:

hij blijft bij het punt dat ons bedrijf kosten maakt die nodig zijn

Wat is er afgesproken over wie er beslist over de te maken kosten?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:
2 uur geleden, NWB1976 zei:

hij blijft bij het punt dat ons bedrijf kosten maakt die nodig zijn

Wat is er afgesproken over wie er beslist over de te maken kosten?

Waarschijnlijk zal de bestuurder die de meeste aandelen in bezit heeft en bij meerderheid van stemmen beslissen welke kosten er gemaakt (moeten) worden die, eveneens waarschijnlijk,  door de diverse BV'tjes worden uitgevoerd. Doorbelasten dus.

 

Wat staat er in de statuten van de BV inzake de stemverhoudingen en bevoegdheden ? 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

En wie is of zijn de bestuurder(s)?

 

Als je zelf (ook) bestuurder bent laat je daar zelf ook steken vallen, want je zou moeten sturen op basis van de feiten. Dat je er niet in thuis bent ontslaat je niet van verantwoordelijkheid (en aansprakelijkheid).

 

Zoals je zelf al zegt: je hebt geen inzage in de feiten en bent niet in de materie thuis. Laat het oordelen nog even achterwege en probeer eerst de feiten op tafel te krijgen. Als bestuurder en/of aandeelhouder heb je recht op bepaalde informatie over de onderneming. 

 

Wat is er afgesproken over wie er beslist over de te maken kosten?

Beide zijn bestuurder. En klopt, maar juist omdat ik niet sterk ben in de administratie maar wel in het veldwerk leek me samenwerking goed. Achteraf naïef natuurlijk, maar zo liggen nu de zaken.
Er zijn wat dat betreft geen afspraken gemaakt, het is op basis van vertrouwen gegaan. Het begin me gaandeweg op te vallen dat we veel klanten hebben, het klantenportaal aangeeft dat er veel geld is binnen gekomen maar mijn compagnon volhoudt dat er weinig tot geen winst is omdat er veel doorbelastingen zijn naar zijn andere B.V.'s

Link naar reactie
  • 0

Jij bent medeverantwoordelijk voor de uitgaven. Als je die niet kent en er dus niet op reageert ben je bestuursaansprakelijk als er iets misgaat met de bv. Dus vraag gewoon die betreffende stuķken op en bij weigering een aangetekende brief sturen dat je zo geen bestuursaansprakelijkheid kunt aanvaarden voor het reilen en zeilen van de onderneming.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Cosara zei:

Waarschijnlijk zal de bestuurder die de meeste aandelen in bezit heeft en bij meerderheid van stemmen beslissen welke kosten er gemaakt (moeten) worden die, eveneens waarschijnlijk,  door de diverse BV'tjes worden uitgevoerd. Doorbelasten dus.

 

Wat staat er in de statuten van de BV inzake de stemverhoudingen en bevoegdheden ? 

Bij hem staat Alleen/zelfstandig bevoegd en bij mij staat Gezamenlijk bevoegd

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, herman van der helm zei:

Jij bent medeverantwoordelijk voor de uitgaven. Als je die niet kent en er dus niet op reageert ben je bestuursaansprakelijk als er iets misgaat met de bv. Dus vraag gewoon die betreffende stuķken op en bij weigering een aangetekende brief sturen dat je zo geen bestuursaansprakelijkheid kunt aanvaarden voor het reilen en zeilen van de onderneming.

Dankjewel voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, NWB1976 zei:
53 minuten geleden, Cosara zei:

Wat staat er in de statuten van de BV inzake de stemverhoudingen en bevoegdheden ? 

Bij hem staat Alleen/zelfstandig bevoegd en bij mij staat Gezamenlijk bevoegd

Hetgeen betekent dat hij mag beslissen (over alles en nog wat) zonder jou, maar jij niet zonder hem.

 

Het is zoals Hannibal Heyes (alias Smith & Jones) ooit heeft gezegd: That's a good deal?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Cosara zei:

Hetgeen betekent dat hij mag beslissen (over alles en nog wat) zonder jou, maar jij niet zonder hem.

 

Het is zoals Hannibal Heyes (alias Smith & Jones) ooit heeft gezegd: That's a good deal?

Met andere woorden; ik ben er in mijn naïviteit gewoon ingestonken dus...
Stom, ik had de kennis, hij het geld en zijn B.V. Hij zocht iemand om het bedrijf op te zetten het leek mij een mooie kans voor mezelf te beginnen. Niet slim aangepakt dus, nu zit ik met de brokken. Veel werken en mijn investering en de winst lijken spoorloos te verdwijnen
 

Link naar reactie
  • 2

Dat kun je zo niet stellen zonder meer informatie. Een omzet in een jaar van 100k in 2022. Beide managementfee van 5K en je komt al 20k te kort. Over de omzet heb je nog wat kosten die je moet maken en je gaat keihard het rood in. Klanten die wat later betalen dan de standaard betaaltermijn en je loopt elke maand te cashfighten om de rekeningen te kunnen betalen.

Dus voordat je je compagnon aanvalt: laat je bijstaan door iemand met administratieve kennis en ga rond de tafel. De cijfers uit het eerste bericht zie ik niet als heel rooskleurige cijfers met veel ruimte voor grote winsten.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor alle reactie, aan sommige heb ik zeker wat gehad!
Verder begrijp ik dat je geen antwoord kan verwachten als je niet alles hier kan vertellen. Ik weet echter wat er aan geld binnen komt en weet ook dat er weinig tot geen kosten worden gemaakt, althans, niet zoveel als wordt gezegd.

Inmiddels zijn er enkele dingen boven tafel gekomen die inderdaad niet kloppen. De schuld ligt voornamelijk bij zijn eigen (andere) andere BV's onder de noemer doorbelasting. Verder snap ik de reactie dat een omzet 100k niet veel lijkt, maar in begin is afgesproken dat mijn managementfee hoger ligt omdat ik het veldwerk doe. Compagnon rekende voor zichzelf een laag magagmentfee omdat hij enkel in naam mede-eigenaar is en ik met mijn BV door hem wordt ingehuurd naast het aandeel in de onderneming. Uit de minimale blik in de administratie die ik via via kon bemachtigen blijkt dat hij zich hoger uitbetaald dan afgesproken. Dit wordt samen met diverse doorbelasting betaald in één batch naar zijn hoofd BV overgemaakt.
Met andere woorden; compagnon doet anders dan afgesproken, maar zonder de daadwerkelijk en volledige administratie kan ik niets.

Inmiddels heb ik van meerder oude compagnons gehoord hoe hij te werk gaat en is duidelijk dat er dingen niet kloppen. Werkwijze is eender als bij anderen; hoog managmentfee afspreken, naar verloop van tijd maakt de zaak enkel verlies en is er geen geld om volledige managmentfee te betalen. Keuze is dan een lager tarief of aanbod om eruit te stappen en verlies te betalen. Dat het een keer voorkomt kan, maar ik ben inmiddels nummer vier in de rij van compagnons die uiteindelijk kiest om weg te gaan met schuld en het verlies te nemen, voornamelijk om van de stress en het gezeik af te zijn. Helaas, maar het is wel duidelijk inmiddels.
Nu kijken hoe ik hier vanaf kom zonder teveel restschuld want uiteraard is er schuld en zijn mijn aandelen in de onderneming opeens weinig tot niets waard, terwijl het geld echt wel voldoende binnen stroomt.

Link naar reactie
  • 1

Op dit moment ben je al wel weer een halve maand verder, en is nog steeds veel gebaseerd op aannames. De enige manier om stappen te maken is samenzitten en je bij laten staan door iemand met kennis van cijfers. Dan zijn zaken gelijk duidelijk, en zul je ook makkelijker een vervolgkeuze kunnen maken. Nu zit je veel (negatieve) energie te verbranden zonder daadwerkelijke stappen te zetten naar een oplossing (en ja, de oplossing kan ook restschuld zijn).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beschreven zaak en problemen komt mij bijzonder bekend voor. Eenzelfde situatie heeft zich bij mijn bedrijf voorgedaan, met als resultaat: een slepende rechtszaak.

 

aangepast door Hans van den Bergh
Tekst met voorbarige conclusies en juridisch beladen termen verwijderd...
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.