Voor twee BV's ben ik sinds 2020 klant bij een administratiekantoor. Deze partij adverteert met de volgende zin: "U betaald bij ons altijd één vast tarief per jaar voor alle administratieve- en fiscale werkzaamheden". Dit staat ook (nog steeds) op alle stukken, waaronder de maandelijkse factuur die ik ontvang. In die hoedanigheid ben ik ook klant geworden en het eerste jaar ging dat, afgezien van wat foutjes, prima.
In november 2022 is men bezig met de jaarcijfers van 2021 en laat het administratiekantoor het volgende weten: "Door verrichtte en nog te verrichten werkzaamheden additionele werkzaamheden aan dit dossier is er meerwerk ontstaan en dat maakt dat het tarief hiervoor niet toereikend is".
- Voor BV 1 in 2021 € 1750 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 2850 (€ 1100 extra)
- Voor BV 2 in 2021 € 990 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 1450 (€ 550 extra)
In 2021 had ik tussentijdse jaarcijfers en een prognose voor 2022 nodig. Dat is apart gefactureerd. In 2021 heb ik meer facturen verstuurd dan in 2020. Verder zijn er geen bijzonderheden geweest.
Ik heb laten weten het daar niet mee eens te zijn, want dat was niet hetgeen we afgesproken hadden. Ik kreeg de volgende reactie "Dit bedrag is niet toereikend om de jaarrekening van de werk bv op te maken omdat de adviseur destijds een te lage inschatting heeft gemaakt" en een paar bijlagen waaronder:
- de (gewijzigde) algemene voorwaarden met als opmaakdatum 22-03-2022;
- een overzicht van de diensten (die is gemaakt op 19-11-2022);
- een urenspecificatie met datums verspreid over het hele jaar, zonder verdere toelichting.
Ik kwam er later achter dat ze de wijziging van hun algemene voorwaarden op 23-03-2023 kenbaar hebben gemaakt via een nieuwsbrief (onderaan anchter de andere onderwerpen) en die nieuwsbrief lees ik niet. De oorspronkelijke algemene voorwaarden, waarmee ik in 2020 akkoord ben gegaan, hebben ze t/m oktober 2022 nog naar gelinkt in alle e-mails waaronder de verzonden facturen.
Afgezien van mijn protest per e-mail is het door drukte eigenlijk blijven liggen. De werkzaamheden zijn gefactureerd en geïnd via een automatisch incasso.
Nu kreeg enkele weken geleden weer zo'n mail, maar dan voor de cijfers van 2022. De schade:
- Voor BV 1 in 2022 € 1.800 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 1540 (€ 550 extra)
Ik begrijp heel goed dat niemand voor niets kan werken. Maar achteraf op de proppen komen met dergelijke kosten, wanneer het jaar al is verwerkt en ik dus ook niet meer zonder hoge kosten over kan stappen, vind ik absurd en voelt als dwang. Bovendien is het niet 1 vast tarief voor alle administratieve- en fiscale werkzaamheden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Arturo
Arturo
Beste forumleden,
Voor twee BV's ben ik sinds 2020 klant bij een administratiekantoor. Deze partij adverteert met de volgende zin: "U betaald bij ons altijd één vast tarief per jaar voor alle administratieve- en fiscale werkzaamheden". Dit staat ook (nog steeds) op alle stukken, waaronder de maandelijkse factuur die ik ontvang. In die hoedanigheid ben ik ook klant geworden en het eerste jaar ging dat, afgezien van wat foutjes, prima.
In november 2022 is men bezig met de jaarcijfers van 2021 en laat het administratiekantoor het volgende weten: "Door verrichtte en nog te verrichten werkzaamheden additionele werkzaamheden aan dit dossier is er meerwerk ontstaan en dat maakt dat het tarief hiervoor niet toereikend is".
- Voor BV 1 in 2021 € 1750 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 2850 (€ 1100 extra)
- Voor BV 2 in 2021 € 990 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 1450 (€ 550 extra)
In 2021 had ik tussentijdse jaarcijfers en een prognose voor 2022 nodig. Dat is apart gefactureerd. In 2021 heb ik meer facturen verstuurd dan in 2020. Verder zijn er geen bijzonderheden geweest.
Ik heb laten weten het daar niet mee eens te zijn, want dat was niet hetgeen we afgesproken hadden. Ik kreeg de volgende reactie "Dit bedrag is niet toereikend om de jaarrekening van de werk bv op te maken omdat de adviseur destijds een te lage inschatting heeft gemaakt" en een paar bijlagen waaronder:
- de (gewijzigde) algemene voorwaarden met als opmaakdatum 22-03-2022;
- een overzicht van de diensten (die is gemaakt op 19-11-2022);
- een urenspecificatie met datums verspreid over het hele jaar, zonder verdere toelichting.
Ik kwam er later achter dat ze de wijziging van hun algemene voorwaarden op 23-03-2023 kenbaar hebben gemaakt via een nieuwsbrief (onderaan anchter de andere onderwerpen) en die nieuwsbrief lees ik niet. De oorspronkelijke algemene voorwaarden, waarmee ik in 2020 akkoord ben gegaan, hebben ze t/m oktober 2022 nog naar gelinkt in alle e-mails waaronder de verzonden facturen.
Afgezien van mijn protest per e-mail is het door drukte eigenlijk blijven liggen. De werkzaamheden zijn gefactureerd en geïnd via een automatisch incasso.
Nu kreeg enkele weken geleden weer zo'n mail, maar dan voor de cijfers van 2022. De schade:
- Voor BV 1 in 2022 € 1.800 betaald. Kosten om het jaar te kunnen afronden: € 1540 (€ 550 extra)
Ik begrijp heel goed dat niemand voor niets kan werken. Maar achteraf op de proppen komen met dergelijke kosten, wanneer het jaar al is verwerkt en ik dus ook niet meer zonder hoge kosten over kan stappen, vind ik absurd en voelt als dwang. Bovendien is het niet 1 vast tarief voor alle administratieve- en fiscale werkzaamheden.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
aangepast door ArturoSpelfouten
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75701-administratiekantoor-komt-achteraf-met-flinke-kosten-aan/Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag