• 0

Hoe verwerk ik een factuur van OpenAI in mijn administratie?

Mijn eenmanszaak maakt gebruik van de diensten van OpenAI (ChatGPT Plus om precies te zijn). De betaalde dienst gebruik ik voor zakelijke doeleinden. Denk aan het genereren van programmeercode. Ik snap alleen niet hoe ik hun factuurtjes moet verwerken in mijn administratie. Er staat een soort van BTW-nummer op de factuur maar daaruit is het EU-land niet te herleiden (wat nodig is om het te checken). Dus waar moet ik de bedragen en de BTW in opgeven? En waar moet ik verder op letten? Ik snap gewoon die factuur niet. De BTW lijkt verlegd te zijn volgens de EU-regels. Maar er staat een Amerikaans adres. Wie helpt mij en legt mij uit wat ik moet doen met deze factuur?

 

Zie hier de factuur als attachment. Persoonsgegevens zijn weggelaten.

 

 

 

 

RareFactuur.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Er staat heel duidelijk op de factuur dat hier sprake is van "reverse charge".

 

Dus moet je zelf bij 4a dat bedrag van $ 20 (in Euro's!) aangeven en zelf het bedrag van 21% BTW uitrekenen en daar ook aangeven.

 

Als je zelf dit gebruik voor belaste prestaties - en dat zal vast wel - kan je dan hetzelfde (BTW) bedrag optellen bij 5b (voorbelasting).

aangepast door shoptillyoudrop
spelfout!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Er staat heel duidelijk op de factuur dat hier sprake is van "revers charge".

 

Dus moet je zelf bij 4a dat bedrag van $ 20 (in Euro's!) aangeven en zelf het bedrag van 21% BTW uitrekenen en daar ook aangeven.

 

Als je zelf dit gebruik voor belaste prestatie - en dat zal vast wel - kan je dan hetzelfde (BTW) bedrag optellen bij 5b (voorbelasting).

 

Dankjewel shoptillyoudrop .  Is dit echt alles wat ik moet doen? Moet ik hierbij niet het BTW-nummer controleren voordat ik het verder verwerk in mijn administratie?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Dat "EU-BTW nummer" is alleen relevant bij B2C.

 

Want dan dragen zij (de leverancier) de BTW af in desbetreffend EU land.

 

Maar bij jou gaat het om B2B (want je hebt je BTW nummer doorgegeven aan hen!).

En dan wordt de BTW verlegd naar jou (van buiten de EU).

 

Dus hun "EU nummer" is irrelevant hier voor jou.

Ah thanks! Ik controleer vaak BTW-nummers als die op facturen staan. Er is niet voor niets een speciale dienst voor. Maar in dit geval is dat dus niet noodzakelijk, want niet relevant. Ik denk dat ik nu weer verder kan met mijn administratie.

Link naar reactie
  • 1
21 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Puur uit interesse, wat geeft chatgpt plus voor antwoord op deze vraag? 
 

hopelijk hetzelfde antwoord als shoptillyoudrop, anders zit chatgpt er waarschijnlijk naast. 😉

Ik ben geen gecertificeerde accountant, maar ik kan je wel wat algemene aanwijzingen geven over hoe je mogelijk de facturen van OpenAI (ChatGPT Plus) in je administratie zou kunnen verwerken. Voor specifiek advies, zou het verstandig zijn om een boekhouder of een andere financiële professional te raadplegen.

1. **BTW Verlegd**: Als de BTW is verlegd, betekent dit dat de verantwoordelijkheid voor het betalen van de BTW verschuift van de verkoper naar de koper. Als je een eenmanszaak in de EU hebt, moet je de BTW zelf aangeven en betalen aan de belastingdienst in jouw land.

2. **BTW-nummer controleren**: Als het BTW-nummer op de factuur niet duidelijk een EU-land aangeeft, kan het zijn dat het een Amerikaans BTW-nummer of EIN (Employer Identification Number) is, omdat OpenAI een Amerikaans bedrijf is.

3. **Factuurbedragen**: De kosten die je maakt voor het gebruik van OpenAI’s diensten kunnen waarschijnlijk worden opgevoerd als zakelijke uitgaven. Je zou deze kunnen categoriseren onder ‘extern ingekochte diensten’ of een vergelijkbare categorie.

4. **Verwerking in administratie**:
   - Voeg de factuur toe aan je administratie en zorg dat alle details (factuurnummer, -datum, bedragen, etc.) correct zijn ingevoerd.
   - Omdat de BTW is verlegd, zul je de BTW waarschijnlijk moeten aangeven in je BTW-aangifte, onder de rubriek ‘verleggingsregelingen’.

5. **Verdere controle**: Omdat de factuur van een niet-EU land komt (VS), kan het zijn dat er andere regels van toepassing zijn m.b.t. de BTW en de verwerking ervan. Het zou verstandig zijn om dit na te vragen bij een financieel expert of de belastingdienst.

Dit zijn algemene richtlijnen en het is belangrijk om professioneel financieel advies in te winnen voor een nauwkeurige en correcte verwerking van je zakelijke financiën.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Peter73 zei:

2. **BTW-nummer controleren**: Als het BTW-nummer op de factuur niet duidelijk een EU-land aangeeft, kan het zijn dat het een Amerikaans BTW-nummer of EIN (Employer Identification Number) is, omdat OpenAI een Amerikaans bedrijf is.

 

Je hebt blijkbaar de factuur niet bekeken, daarop staat heel duidelijk "EU OSS VAT". Amerikanen hebben trouwens niet eens BTW-nummer want dat bestaat daar niet. 

 

15 uur geleden, Peter73 zei:

   - Omdat de BTW is verlegd, zul je de BTW waarschijnlijk moeten aangeven in je BTW-aangifte,

Laat dat "waarschijnlijk" maar weg......

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Bert. zei:

Je hebt blijkbaar de factuur niet bekeken, daarop staat heel duidelijk "EU OSS VAT". Amerikanen hebben trouwens niet eens BTW-nummer want dat bestaat daar niet. 

 

Laat dat "waarschijnlijk" maar weg......

.. en jij hebt zo te zien niet door dat dit het antwoord van chatgpt is :P

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.