• 0

Ik wil zzp'er koerier worden. Wat moet ik weten!

(aangepast)

Beste lezers,

Ik wil zzp'er worden om pakketen te gaan bezorgen voor bedrijven. Ik heb al bedrijven waar ik als zzp'er aan de slag kan, ze betalen me best goed €1.40 excl btw per stop. Ik krijg 150 tot 250 stops per dag. 

 

(Ik zal alleen post pakketjes gaan afleveren.)

 

Ik heb een caddy met minder dan 500kg laad vermogen, heb ik een niwo vergunning nodig of niet? Ik lees online dat het zo zit, als je laadvermogen onder de 500kg zit dat je geen vergunning nodig hebt klopt dit? Wat voor verzekeringen moet ik allemaal afsluiten, is een auto verzekering genoeg of heb ik nog extra's nodig?

 

Wat ik wil weten natuurlijk is wat komt er allemaal mee als koerier, wat zijn de nadelen maar ook de voordelen.

 

Hoe moet ik me belasting gaan berekenen moet ik 21% van die €1,40 eraf trekken of juist erbij? 

 

Sorry als de vragen niet logisch lijken, heb nog nooit een bedrijf gehad dus mijn excuus als ik iets vraag wat eigelijk logisch is😅.

aangepast door jevad1
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
24 minuten geleden, jevad1 zei:

Beste lezers,

 ze betalen me best goed €1.40 excl btw per stop. 

 

Hoe moet ik me belasting gaan berekenen moet ik 21% van die €1,40 eraf trekken of juist erbij? 

 

Sorry als de vragen niet logisch lijken, heb nog nooit een bedrijf gehad dus mijn excuus als ik iets vraag wat eigelijk logisch is😅.

De BTW is eigendom van de belasting, periodiek meestal per kwartaal betaal je de 21% per stop aan de belastingdienst, minus de BTW die je zelf hebt betaald, b.v. de BTW over de brandstof.
 

 

27 minuten geleden, jevad1 zei:

Beste lezers,

Ik wil zzp'er worden om pakketen te gaan bezorgen voor bedrijven. Ik heb al bedrijven waar ik als zzp'er aan de slag kan, ze betalen me best goed €1.40 excl btw per stop. 

 

(Ik zal alleen post pakketjes gaan afleveren.)

 

.
Best goed? Als je 6 stops per uur hebt, ontvang je 8,40 euro excl. BTW./uur.  Ga ervan uit dat je met af en aanrijden, in- en uitstappen, pakketje pakken, aanbellen, toch wel 10 minuten bezig bent per pakketje. Daar gaan je kosten voor de auto nog van af.
 

 

32 minuten geleden, jevad1 zei:

Wat ik wil weten natuurlijk is wat komt er allemaal mee als koerier, wat zijn de nadelen maar ook de voordelen.

 

Nadelen, De verdiensten zijn niet zo hoog, veel stress als het verkeer vaststaat.

De voordelen, lekker zelfstandig bezig zijn.

Maar succes, denk er nog eens over na!

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, RiVe zei:

De BTW is eigendom van de belasting, periodiek meestal per kwartaal betaal je de 21% per stop aan de belastingdienst, minus de BTW die je zelf hebt betaald, b.v. de BTW over de brandstof.
 

 

.
Best goed? Als je 6 stops per uur hebt, ontvang je 8,40 euro excl. BTW./uur.  Ga ervan uit dat je met af en aanrijden, in- en uitstappen, pakketje pakken, aanbellen, toch wel 10 minuten bezig bent per pakketje. Daar gaan je kosten voor de auto nog van af.
 

 

Nadelen, De verdiensten zijn niet zo hoog, veel stress als het verkeer vaststaat.

De voordelen, lekker zelfstandig bezig zijn.

Maar succes, denk er nog eens over na!

Ik heb paar dagen meegelopen met het bedrijf die mij het werk heeft aangeboden. Heb binnen 2 uur 80 stops gehad, dat is toch €112 excl btw. Ik vind dat wel goed. En het bedrijf heeft me gezegd dat ik elke dag minimaal 150 stops zal hebben. Ik zal ook 6 dagen in de week werken dan kom ik toch wel op een mooi bedrag uit neem ik aan.

 

En over de btw begrijp ik het niet helemaal. Dus als ik aan het eind van de maand 6000 euro heb verdiend moet ik daar van eerst mij kosten aftrekken en daarna pas de btw klopt dit?

 

Dank u wel voor u reactie ik waardeer het echt erg.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Nee, als ze 1.40 excl btw betalen dan is dat niet het bedrag wat ze aan je overmaken. Je factureert ze 1,40 * 1,21 = 1,69 en die resterende 29 cent pot je op en maak je 1x per kwartaal aan de belastingdienst over.

 

Toch zou ik er eens goed over nadenken. Als de positie van bezorgers blijkbaar dusdanig beroerd is dat zelfs de politiek zich er zorgen over gaat maken is het toch wel iets om heel, heel erg goed te checken waar het addertje precies zit. 

 

Iets anders, hebben ze gezegd dat ze verwachten dat je toch wel 150 stuks per dag zult hebben of zijn ze bereid dat contractueel vast te leggen? In het eerste geval is het namelijk gewoon een gevalletje jammer dan als het niet lukt. En na de drukke decembermaand is januari traditioneel erg rustig. We zitten op dit moment niet in de gemiddelde tijd van het jaar dus ik weet niet of je op die ene ervaring je plannen voor de komende jaren zou moeten baseren. 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Peter73 zei:

Nee, als ze 1.40 excl btw betalen dan is dat niet het bedrag wat ze aan je overmaken. Je factureert ze 1,40 * 1,21 = 1,69 en die resterende 29 cent pot je op en maak je 1x per kwartaal aan de belastingdienst over.

 

Toch zou ik er eens goed over nadenken. Als de positie van bezorgers blijkbaar dusdanig beroerd is dat zelfs de politiek zich er zorgen over gaat maken is het toch wel iets om heel, heel erg goed te checken waar het addertje precies zit. 

Dus als ik het goed begrijp, krijg ik op mijn factuur die ik aan hun geef 29 cent extra per stop? En die moet ik opsparen natuurlijk om af te geven aan de belasting.

 

Heb ik dat goed?

Link naar reactie
  • 1
Zojuist, jevad1 zei:

Dus als ik het goed begrijp, krijg ik op mijn factuur die ik aan hun geef 29 cent extra per stop? En die moet ik opsparen natuurlijk om af te geven aan de belasting.

 

Heb ik dat goed?

klopt.

 

Afspraken tussen bedrijven zijn in de regel excl btw. Die btw betaalt de koper/klant erbij maar die kan hij vervolgens ook weer terugvragen (simpel gezegd, want er zijn wel wat uitzonderingen) dus dat wordt als niet relevant gezien. Dus dat is de reden dat excl btw standaard is. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Peter73 zei:

klopt.

 

Afspraken tussen bedrijven zijn in de regel excl btw. Die btw betaalt de koper/klant erbij maar die kan hij vervolgens ook weer terugvragen (simpel gezegd, want er zijn wel wat uitzonderingen) dus dat wordt als niet relevant gezien. Dus dat is de reden dat excl btw standaard is. 

Dank u wel, hierdoor heb ik zeker een beter beeld hoe het zit met de belasting.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Peter73 zei:

Ik weet trouwens niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar die btw komt er niet vanzelf bij. Je moet dus wel zelf die 29 cent extra op je factuur zetten. Het is niet zo dat ik bedoel dat je opdrachtgever dat er uit zichzelf bijtelt. 

Okey dat heb ik begrepen aan het eind van de maand moet ik zelf die 21% op mijn factuur erbij berekenen, dat doet het bedrijf niet voor mij.

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, jevad1 zei:

Ik heb een caddy met minder dan 500kg laad vermogen, heb ik een niwo vergunning nodig of niet? Ik lees online dat het zo zit, als je laadvermogen onder de 500kg zit dat je geen vergunning nodig hebt klopt dit? Wat voor verzekeringen moet ik allemaal afsluiten, is een auto verzekering genoeg of heb ik nog extra's nodig?

500 kilo laadvermogen minus jouw eigen gewicht minus een halve tank diesel is 400 kilo wat overblijft. (Is de auto terug gekeurd bij de RDW?) Ga er maar van uit dat je daar (aan het begin van de dag) standaard overheen gaat.
Dus dan zou je inderdaad een NIWO vergunning nodig hebben.

Je moet bij je verzekering melden dat je er koerierswerk mee gaat doen. Ga dan maar even heel stevig zitten als je de premie te horen krijgt.
Als je dit niet vermeld en je raakt betrokken bij een ongeval, kan je wel raden wat de verzekering gaat zeggen.

Weet je trouwens wel zeker dat je voor élke stop €1,40 krijgt?
Ik zit zelf niet in de pakketjes, maar ik heb wel eens begrepen dat er met staffels gewerkt wordt. De eerste 100 stops (met soms wel 5 -of meer- pakketten per stop) krijg je dan € 1,40 en de volgende 100 € 1,30 o.i.d. 
Iets om ook goed na te vragen.
 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Marco van Buren zei:

500 kilo laadvermogen minus jouw eigen gewicht minus een halve tank diesel is 400 kilo wat overblijft. (Is de auto terug gekeurd bij de RDW?) Ga er maar van uit dat je daar (aan het begin van de dag) standaard overheen gaat.
Dus dan zou je inderdaad een NIWO vergunning nodig hebben.

Je moet bij je verzekering melden dat je er koerierswerk mee gaat doen. Ga dan maar even heel stevig zitten als je de premie te horen krijgt.
Als je dit niet vermeld en je raakt betrokken bij een ongeval, kan je wel raden wat de verzekering gaat zeggen.

Weet je trouwens wel zeker dat je voor élke stop €1,40 krijgt?
Ik zit zelf niet in de pakketjes, maar ik heb wel eens begrepen dat er met staffels gewerkt wordt. De eerste 100 stops (met soms wel 5 -of meer- pakketten per stop) krijg je dan € 1,40 en de volgende 100 € 1,30 o.i.d. 
Iets om ook goed na te vragen.
 

Ik ga me caddy terug keuren bij de rdw met de lagere kg. Heb met de opdrachtgever gepraat of die mij daarbij kon helpen en hij is daar mee akkoord gegaan. We gaan de auto naar de 300kg laad vermogen terug keuren.

 

En kwa stops hebben we een vast afspraak die ik ook in het contract zal zetten €1,40 per stop. Of ik nu 100 of 300 stops maak zal het altijd €1,40 zijn.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Marco van Buren zei:

Wat me zo nog te binnen schiet:
Ga je als onderaannemer of onder-onderaannemer aan de slag?
Van onderaannemers wordt vaak verwacht dat men 100% op komt dagen en anders zelf vervanging verzorgt. Dus als jij een dag vrij wilt moet je zorgen dat iemand anders (in jouw auto) de route komt rijden. Ben je ineens ook nog werkgever.

Ik ga als onder-onderaannemer aan de slag. Heb daar al over gevraagd bij de opdrachtgever hij zij ja als je niet kan dan kan je niet of als ik pech heb met me auto dat het geen probleem is dat zulke dingen kunnen gebeuren.

 

Heb gevraagd of ik door zulke omstandigheden een boete of waarschuwing kan krijgen, heeft ie nee op geantwoord.

 

Hij heeft wel gezegd als het te vaak gebeurt dat ze me zoude laten gaan, maar dat is ook wel logisch niemand wilt een bedrijf aan nemen die niet komt opdagen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 24-11-2023 om 20:46, jevad1 zei:

 En het bedrijf heeft me gezegd dat ik elke dag minimaal 150 stops zal hebben. Ik zal ook 6 dagen in de week werken dan kom ik toch wel op een mooi bedrag uit neem ik aan.

 

Op 25-11-2023 om 14:14, jevad1 zei:

En kwa stops hebben we een vast afspraak die ik ook in het contract zal zetten €1,40 per stop. Of ik nu 100 of 300 stops maak zal het altijd €1,40 zijn.

 

Op 25-11-2023 om 14:18, jevad1 zei:

Ik ga als onder-onderaannemer aan de slag. Heb daar al over gevraagd bij de opdrachtgever hij zij ja als je niet kan dan kan je niet of als ik pech heb met me auto dat het geen probleem is dat zulke dingen kunnen gebeuren.

 

Heb gevraagd of ik door zulke omstandigheden een boete of waarschuwing kan krijgen, heeft ie nee op geantwoord.

 

Hij heeft wel gezegd als het te vaak gebeurt dat ze me zoude laten gaan, maar dat is ook wel logisch niemand wilt een bedrijf aan nemen die niet komt opdagen.


Je begint net als ondernemer, maar ik vind je wel erg goedgelovig. :face-with-rolling-eyes:

 

 

Op 24-11-2023 om 19:32, jevad1 zei:

Ik krijg 150 tot 250 stops per dag. 

 

(Ik zal alleen post pakketjes gaan afleveren.)


150 stops per dag, zijn afgerond naar boven 19 stops per uur, uitgaande van 8 uur/dag, dat is 3,15 minuten per stop?
Wie laadt je auto vol, wie bepaalt de meest efficiënte route, wat doe je als er niet wordt opengedaan, waar gaan de pakketjes naar toe die je aan het eind van de dag overhoudt, en krijg je daarvoor ook betaald per pakketje? Of is dat 1 stop? Terwijl je voor elk niet leverbaar pakketje al een stop hebt gedaan?

Ik wens je veel succes, veel stops en veel verdiensten, maar bovenal ook werkdagen van 8 uur.
 

aangepast door RiVe
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, RiVe zei:

 

 


Je begint net als ondernemer, maar ik vind je wel erg goedgelovig. :face-with-rolling-eyes:

 

 


150 stops per dag, zijn afgerond naar boven 19 stops per uur, dat is 3,15 minuten per stop?
Wie laadt je auto vol, wie bepaalt de meest efficiënte route, wat doe je als er niet wordt opengedaan, waar gaan de pakketjes naar toe die je aan het eind van de dag overhoudt, en krijg je daarvoor ook betaald per pakketje? Of is dat 1 stop? Terwijl je voor elk niet leverbaar pakketje al een stop hebt gedaan?

Ik wens je veel succes, veel stops en veel verdiensten, maar bovenal ook werkdagen van 8 uur.
 

De route bepaald DHL ik krijg van hun een scanner apparaat met daar in alle pakketjes en routes ik begin bij pakket nummer 1 zo rij ik door helemaal tot pakket nummer 50 of 100.

 

Ik laad me auto zelf vol, maar de pakketjes worden gesorteerd door DHL zelf.

 

Als mensen niet thuis zijn mag ik de pakketjes bij de buren achterlaten en word ik er toch voor betaald.  Als ik het pakket niet aflever word ik er niet voor betaald en moet ik die aan het eind van het dag naar de depot brengen.

 

Ja ik ben best goedgelovig natuurlijk weet ik dat er mensen zijn die op praatjes helemaal perfect lijken maar in werkelijkheid niet zo is. Ik handel volgens een contracten wat er in mij contract zal staan daar zal ik van uit gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je weet dat een stop is, dat je één keer stopt met je wagen en dan misschien in die stop 1,2,3,4 of meer pakketjes bij verschillende huisnummers moet afleveren? 

Voor 1x 1.40euro.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, herman van der helm zei:

Je weet dat een stop is, dat je één keer stopt met je wagen en dan misschien in die stop 1,2,3,4 of meer pakketjes bij verschillende huisnummers moet afleveren? 

Voor 1x 1.40euro.

Als er meerde pakketjes zijn op 1 huisnummer krijg ik er 20 cent erbij. En als er in de zelfde straat voorbeeld huisnummer 10 en huisnummer 12 hebben allebij een pakketje besteld krijg ik voor huisnummer 10 €,1,40 en huisnummer 12 ook €1,40

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, vloerengilde zei:

150 x 1,40 = @ 210,00 per dag .... daar betaal je de auto van en iedere dag weer een tank diesel,

dan nog wat verzekereingen, arbeisongeschikt verzekering, stukje pensioen.. en jeelf iedere dag kapot rennen.. ik denk dat je opbrengsten echt tegen gaan vallen..

150x€,140=€210

€210×6 dagen = €1.260 excl btw

€1.260x 4 weken= €5.040 excl btw.

€5.040×1.21= €6.098,40 incl btw

 

Laten we zeggen dat waneer ik me belasting opzij zet en me kostens eraf trek dat ik aan het eind van de maand €3.000 NETTO overhoudt.

 

Ik zelf ben daar best tevreden mee, en ik denk met de tijd en ervaring meer zal gaan verdienen.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, jevad1 zei:

€5.040×1.21= €6.098,40 incl btw

Die BTW moet je gewoon altijd al wegdenken.

 

Maak nu ook eens een optelling aan de kostenkant. €5.040 minus alle kosten. Want ik denk dat je die onderschat. Denk aan kosten van de auto, brandstof, zakelijke autoverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, mobiel abo, boekhouder/accountant (want ik denk niet dat je de administratie kan overzien) en dan gaat daar nog de belasting en zorgverzekering  vanaf.

 

Op zich zul je er misschien wel mee uitkomen (het is om en nabij €26 bruto per uur terwijl voor koerier tussen de €25 en €30 staat), maar je zult daar denk ik niet zoveel van overhouden. Je houd verder ook geen rekening met onvoorziene omstandigheden en pensioen. Als je dus echt elke dag die uren en stops kunt maken (de volledige 48 weken, elke dag, zonder uitzondering) dan zal het wel ok zijn. Maar die garantie krijg je dus niet (want anders hadden ze je net zo goed in dienst kunnen nemen :dry:). Maar goed... dat is ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, jevad1 zei:

150x€,140=€210

€210×6 dagen = €1.260 excl btw

€1.260x 4 weken= €5.040 excl btw.

€5.040×1.21= €6.098,40 incl btw

 

Laten we zeggen dat waneer ik me belasting opzij zet en me kostens eraf trek dat ik aan het eind van de maand €3.000 NETTO overhoudt.

 

Ik zelf ben daar best tevreden mee, en ik denk met de tijd en ervaring meer zal gaan verdienen.

netto € 3000,00 is mischien wat hoogjes ingeschat, maar neem de cijfers mee naar een accountant en laat het de mensen die er voor geleerd hebben maar vertellen.

besef wel dat je nu 6 dagen gaat werken en vergelijkt met een loondienst van 5 dagen.

bereken daar ook d e22 vrije dagen, pensieon bijdrage en ziektekostenverzekering bij enz..

 

vroeger zie een oude heer tegen mij altijd: Als je't niet in 5 dagen kunt verdienen hoef je het ook niet in 6 te proberen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, jevad1 zei:

150x€,140=€210

€210×6 dagen = €1.260 excl btw

€1.260x 4 weken= €5.040 excl btw.

€5.040×1.21= €6.098,40 incl btw

Diesel € 1,95 per liter. (afhankelijk van je route: +/- 30 liter per dag)
Verzekering (als je al geaccepteerd word bij je huidige verzekeraar) +/- € 3000 per jaar
Goederentransportverzekering
Eten

Drinken

AOV
Als je dit als springplank wil gebruiken is het prima om even te doen, maar hier ga je niet rijk van worden. Waarom ga niet rechtstreeks voor DHL aan de slag?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Marco van Buren zei:

Waarom ga niet rechtstreeks voor DHL aan de slag?

Inderdaad, want dit zal via een andere opdrachtgever zijn die zijn opdrachten weer van DHL krijgt.

 

Direct voor DHL:

https://bezorger.dhlparcel.nl

 

DHL werkt al een aantal jaren niet meer met een pakketprijs per bezorging maar met een uurloon (plus company bus) in dienstverband.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Marco van Buren zei:

Diesel € 1,95 per liter. (afhankelijk van je route: +/- 30 liter per dag)
Verzekering (als je al geaccepteerd word bij je huidige verzekeraar) +/- € 3000 per jaar
Goederentransportverzekering
Eten

Drinken

AOV
Als je dit als springplank wil gebruiken is het prima om even te doen, maar hier ga je niet rijk van worden. Waarom ga niet rechtstreeks voor DHL aan de slag?

Het is nou zo, als ik toch in loondienst 5 dagen in de week kapot ga werken voor iemand anders heb ik toch liever dat ik me zelf kapot werk voor me eigen.

 

En de verschil kwa inkomen is heel veel zzp'er en loondienst kan je gewoon niet vergelijken. Ja als zzp'er komt er veel meer bij kwa belasting verzekeringen en meer dinge zo als dat, maar je weet voor wat je het doet. En als je het goed doet en geluk hebt kan je ook nog uitbreiden als dat ooit mogelijk zal zijn.

4 uur geleden, Rik · zei:

Inderdaad, want dit zal via een andere opdrachtgever zijn die zijn opdrachten weer van DHL krijgt.

 

Direct voor DHL:

https://bezorger.dhlparcel.nl

 

DHL werkt al een aantal jaren niet meer met een pakketprijs per bezorging maar met een uurloon (plus company bus) in dienstverband.

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.