• 0

De afmeting van de merknaam op een product

Ik verkoop al enkele jaren een eigen ontworpen en gemaakte lunchbox van bioplastic.

 

Momenteel ben ik bezig met wat kleine aanpassingen aan het model. Ik ben ook van plan om iets te doen met de grootte van de merknaam die op de lunchbox staat. Ik zit heel erg te twijfelen of ik de merknaam nou groot op de box moet zetten (zoals bijvoorbeeld bij de Dopper waterfles) of juist wat kleiner en minder opvallend. Zou zo'n grote merknaam op het product nou juist gewaardeerd worden of juist niet? Is daar iets algemeens over te zeggen? Zouden jullie gauw een product kopen waar het merk groot op staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een dergelijk ontwerp-vraagstuk onderzoek je altijd het best op basis van ervaringen en voorkeuren van de (beoogde) afnemers c.q. eindgebruikers, want er is geen algemeen antwoord te geven op jouw vraag.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 uur geleden, Lunchbox zei:

Zou zo'n grote merknaam op het product nou juist gewaardeerd worden of juist niet?

Soms wel, soms niet. Er waren tijden dat de meesten mensen zich schaamden om te winkelen bij de Wibra, Lidl en Aldi. Terwijl tegenwoordig het juist cool is om tassen en kleding te gebruiken waar hun logo zo groot mogelijk op staat. En zo zijn er talloze voorbeelden. Het kan verkeren. 

 

7 uur geleden, Lunchbox zei:

Is daar iets algemeens over te zeggen?

Nee dus.

 

Waarom zou je het huidige ontwerp aanpassen? Wat let je om een extra product in je assortiment op te nemen waar het logo gigagroot opstaat? Dan kun je testen of daar (op dit moment) vraag naar is.

 

EDIT: Toch nog een algemene toevoeging. Als je het merk meer bekendheid geeft en een positieve lading, kan het helpen om je product te verkopen aan mensen die graag gezien worden met dit product. Het wordt dan herkenbaar. Dat vraagt echter meer dan aanpassing van het product, er is namelijk promotie nodig en dat is tijd- danwel kostenintensief. Mogelijk geeft dit wel onderscheidend vermogen in de markt, want je bent niet de enige aanbieder van lunchtrommels van bioplastic. 

aangepast door Ron van der Kolk
toevoeging

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk hier wat fotos kunnen plaatsen.

Waarschijn geen representatieve steekproef, en wellicht mag het ook niet volgens de forum regels.

Maar het zou kunnen helpen.

 

Ik vind bij Dopper trouwens de vorm vooral herkenbaar.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, wimj zei:

representatieve steekproef, en wellicht mag het ook niet volgens de forum regels.

 

Dat deel van de vraagstelling graag negeren, want gaat inderdaad rieken naar een enquête en die staan we niet toe.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Lunchbox zei:

Zou zo'n grote merknaam op het product nou juist gewaardeerd worden of juist niet?

Dat hangt o.a. af van je merk en je plan daarmee. Dopper positioneert zich als een merk met een missie en ze hebben dat op een goede manier weten te laden. Daar wil je (hun doelgroep) bij horen en dan wil je misschien zelfs graag met een Dopper (incl. groot logo) gezien worden. Zoals Ron al aangaf betekent dat wel dat ze meer moeten doen dan alleen het logo groot op hun product zetten, er is een hoop promotie voor nodig.

Overigens heeft het logo van Dopper ook nog de functie dat het een soort handvat/grip op de fles is.

 

 

12 uur geleden, Lunchbox zei:

Zouden jullie gauw een product kopen waar het merk groot op staat?

Heb je dit al aan je huidige klanten gevraagd?

Link naar reactie
  • 1

Nog niet genoemd, vandaar mijn aanvulling. De ‘tone of voice’ bij al jouw merkuitingen is belangrijk.

 

Voor de een zal die leiden tot een extreem groot, sterk aanwezige merkuiting, voor de ander ingetogen/subtiel. Bij bepaalde upper class merken is de ‘no brand ‘ optie gewenst. 
Al zal een ‘lunchbox’ wellicht niet ‘upperclass’ als doelgroep hebben😁.

 

Als je aansluit bij de rest van je merkuitingen, verstrekt alle communicatie elkaar. Let op dat je eigen smaak niet leidend is/ hoeft te zijn bij wat werkt voor jouw doelgroep. Heel veel ondernemers vergissen zich hierin. Dat kunnen best dure vergissingen zijn, afhankelijk van schaalgrootte van de productie.

 

Wat voor iedereen hetzelfde is:

  • Productiematige wetten. Een matrijs van een kunststof mal bepaalt de minimale afmetingen van kleine details/afrondingen
  • Ergonomische wetten. Leesbaarheid en contrast is daarvan een belangrijke die vaak vergeten wordt. Een oudere doelgroep heeft heel vaak een leesbril en 5 a 10% van de mannen is kleurenblind.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Het succes van de Dopper is in grote mate bepaald door het feit dat ze op grote schaal uitgedeeld werden op en via congressen, scholen, bedrijven en kerstpakketten, want milieu en je kon fijn kraanwater drinken tijdens de bijeenkomst. Als ware congrestijger lukte het bijna niet om zonder zo'n fles thuis te komen, overigens tot genoegen van mijn kinderen die ze goed gebruikten. We hebben minstens 15 doppers in huis en er nooit iets voor betaald. Ook op vakantie haal je de Nederlanders er niet alleen meer uit op basis van de afritsbroek, maar ook door de Dopper. Of het slimme marketing was of het juiste (slimme) product op het juiste moment? Geen idee, maar de merknaam Dopper zal niet bepalend zijn geweest voor het succes. 

Enter de lunchbox. Niet een product dat het op congressen goed gaat doen vrees ik. Misschien als doggybag om restanten mee naar huis te nemen en verspilling te voorkomen? (Not).

Lange inleiding om te komen tot mijn punt: het boeit mensen waarschijnlijk voor geen meter of het logo al dan niet leesbaar op hun box staat. Wel of het een handige box is, waar mensen fijn hun boterhammetjes uit kunnen halen. Als je kunt kjiezen, dan maar een groot logo, want als anderen die lunchbox fijn zien gebruiken, dan willen ze er misschien ook wel een. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, insparcom zei:

...het boeit mensen waarschijnlijk voor geen meter of het logo al dan niet leesbaar op hun box staat...

Ik denk het wel, want als...

2 minuten geleden, insparcom zei:

...het een handige box is... .. anderen die lunchbox fijn zien gebruiken, dan willen ze er misschien ook wel een...

...en blijkt de associatie van het merk met het product dus effectief te zijn...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, insparcom zei:

Lange inleiding om te komen tot mijn punt: het boeit mensen waarschijnlijk voor geen meter of het logo al dan niet leesbaar op hun box staat. Wel of het een handige box is, waar mensen fijn hun boterhammetjes uit kunnen halen

Smaken verschillen*, en leeftijd speelt een grote rol. Als ik kijk naar mijn pubers dan kunnen bepaalde lunchboxen ècht niet meer. Daar kun je niet mee ‘gezien’ worden. Mij persoonlijk boeit het niet zo, maar ik zal nooit een item met panter print of fel neon kopen, terwijl anderen dat juist weer erg mooi vinden. Een groot zichtbaar logo van de fabrikant op een lunchbox zou ik niet snel kopen, omdat ik geen zin heb om reclame voor dat merk te maken. Maar dat is één individuele mening, van iemand die nog nooit een lunchbox gekocht heeft.

 

Ik zou eerder een kleine enthousiaste engelstalige slogan van max 3 woorden), op de box zetten, waarmee de koper bevestigd wordt dat hij/zij een milieuvriendelijke  bioplastic aankoop heeft gedaan. Ik geef Inspacom gelijk: die merknaam boeit niemand.

*kijk bijvoorbeeld eens naar de grote diversiteit aan mobiele telefoon hoesjes.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.