• 0

Bedrijfsauto al 7 jaar in de stalling

Hallo allemaal. Ik heb een bedrijfsauto (staat op de balans) die in 2008 gekocht is al sinds 2015 geschorst in de stalling staan omdat hij niet gebruikt wordt. Zou ik hem op basis van de 10% regel van de balans kunnen halen en naar privé overzetten?

"Hoofdregel: grens 10% Gebruikt u een bedrijfsmiddel minder dan 10% voor zakelijke doeleinden, dan bent u verplicht het als privévermogen aan te merken. Gebruikt u het 90% of meer zakelijk, dan bent u juist verplicht het als ondernemingsvermogen aan te merken.1 Sept 2023"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, PjotrFrank zei:

Hij staat alleen maar in de stalling.

Wat wil je daar eigenlijk mee opschieten? De auto zul je voor economische waarde (dus incl. BPM en BTW) naar privé moeten halen. En dan? Nu kun je de stallingskosten nog zakelijk aftrekken (of niet?). Naar privé halen als je hem totaal niet gebruikt heeft helemaal geen zin (of heb je er andere plannen mee?). Verkoop hem dan gewoon direct zakelijk. Dat lijkt me veel handiger (want je kunt hem echt niet voor balanswaarde naar privé trekken, en dan privé verkopen voor economische waarde).

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

De auto wordt helemaal niet gebruikt als ik het goed lees, dus dan is overzetten naar privé geen enkel probleem (eigenlijk allang verplicht).

Wat is allang verplicht ?

De auto wordt privé ook niet gebruikt, dus de 10% regel is niet van toepassing.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Om verwarring te voorkomen:

 

Ik heb het ook niet over die 10%. Ik heb het erover dat de auto in het geheel niet zakelijk gebruikt wordt, dus dan kan het geen keuzevermogen of zakelijk vermogen zijn, dus privé. Het gebruik is in de loop van de tijd kennelijk zodanig gewijzigd dat er geen zakelijk gebruik meer gemaakt wordt van de auto. Dan kun je niet volhouden dat het dan op de balans kan blijven staan en alle kosten van de auto voor aftrek in aanmerking komen.

 

Als ik na 3 jaar een mobiele telefoon niet meer gebruik die wel op de zaak stond, dan laat ik die ook niet ongebruikt op de balans staan. Dat de auto privé niet gebruikt wordt, is vervolgens een privé keuze, maar wil geenszins zeggen dat de auto daardoor geen verplicht privévermogen zou zijn.

 

De auto gaat dan tegen de waarde economisch verkeer naar privé over. Mogelijk onder afrekening van BTW (niet over rest BPM) indien de auto voor de omzetbelasting ook altijd zakelijk werd gebruikt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De auto gaat dan tegen de waarde economisch verkeer naar privé over. Mogelijk onder afrekening van BTW (niet over rest BPM) indien de auto voor de omzetbelasting ook altijd zakelijk werd gebruikt.

Zou het voor een zakelijke bus dan niet gunstiger zijn om hem ook zakelijk te verkopen?

Zodat BTW + BPM apart op factuur gezet kan worden?

Dat zou bij privé verkoop n.l. niet kunnen waardoor de bus misschien zakelijk minder makkelijk te verkopen valt. Of zie ik dat verkeerd?

 

(O, ik zie nu dat er nergens "bus" staat. Ik weet niet hoe ik daarbij kom. Maar als het dus om een bedrijfsauto gaat die je aan een bedrijf wilt verkopen blijft de vraag dus staan... beter zakelijk verkopen dan privé verkopen ?)

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Hi allemaal. Bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad om een bus. De kosten zijn ook altijd meegenomen in de BTW.

Het gaat mij er niet om te proberen om er prive een slaatje uit te slaan. Ik ga de auto echter zakelijk nooit meer gebruiken en overweeg dus om hem prive te gaan gebruiken of hem zakelijk te verkopen. Het heeft zo weinig zin om hem maar in de stalling te laten staan.

Ik moet alleen de financiele kant van de 2 opties goed in beeld krijgen. Heb er gewoon te weinig kennis van.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik heb het ook niet over die 10%. Ik heb het erover dat de auto in het geheel niet zakelijk gebruikt wordt, dus dan kan het geen keuzevermogen of zakelijk vermogen zijn, dus privé.

Er wordt niet met de auto gereden, noch zakelijk, noch privé.

Het is niet verplicht om met een bestelbus te rijden … het mag ook voor andere zakelijke activiteiten worden gebruikt. 
Er veranderd dus niets.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Cosara zei:

het mag ook voor andere zakelijke activiteiten worden gebruikt. 

Kom zeg, Cosara

 

de bus staat letterlijk ongebruikt stil .... in een stalling.....al 8 jaar...

 

Ook jij weet best dat bedrijfsmiddelen die zakelijk buiten gebruik worden gesteld van de balans af en uit de boekhouding gaan, en dat dan sfeerovervang naar box 3 plaatsvindt, tegen waarde economisch verkeer

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 16-2-2024 om 20:32, Joost Rietveld zei:

Ook jij weet best dat bedrijfsmiddelen die zakelijk buiten gebruik worden gesteld van de balans af en uit de boekhouding gaan, en dat dan sfeerovervang naar box 3 plaatsvindt, tegen waarde economisch verkeer

Buitengebruik gestelde activa worden in een afzonderlijke categorie binnen de materiële vaste activa opgenomen,  namelijk onder de niet aan het productieproces dienstbare materiële vaste activa. (art. 2:366 lid 1 sub e BW) … hetgeen niet betekent dat het bedrijfsmiddel, per definitie, overgaat naar privé tegen waarde in het economisch verkeer.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

hetgeen niet betekent dat het bedrijfsmiddel, per definitie, overgaat naar privé tegen waarde in het economisch verkeer.

 

Nog 1 keer voor jou apart dan: in dit specifieke geval, want ik beantwoord de vraag van PjotrFrank en ik verkondig geen algemeenheden, had het voertuig allang naar privé gemoeten 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 20-2-2024 om 09:33, Joost Rietveld zei:

Nog 1 keer voor jou apart dan: in dit specifieke geval, want ik beantwoord de vraag van PjotrFrank en ik verkondig geen algemeenheden, had het voertuig allang naar privé gemoeten 

Meningen kunnen verschillen ... maar dat is hier niet ongewoon.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.