Hallo, ik lees al jaren met enige regelmaat met plezier mee hier op Higherlevel, en steek er veel van op. Nu toch zelf een vraag waar ik geen antwoord op kon vinden in het forumarchief:
Ik werk als procesautomatiseerder/software-ontwikkelaar voor een organisatie die een paar duizend facturen per jaar verstuurt. Zoals velen, krijgen wij ook veel te maken met administratieve afdelingen van klanten die, zoals zo mooi door @Roel Jin dit topic,"systeembevrediging of de boekhoudkundige variant van smetvrees" wordt genoemd: ze willen "iets" op de factuur aangepast zien. Daar zitten soms redelijk onnozele verzoekjes tussen.
Nou bestelde ik laatst iets online in de VS, en daar krijg je meestal een halfbakken "invoice" waar je hier vaak niks mee kunt. Maar daar lieten ze wel toe om je bedrijfsnaam nog even online aan het ding toe te voegen, achteraf dus. Zou hier wat discutabel zijn, maar ik dacht wel: "dat is een mooie oplossing voor die klant-referenties die we altijd achteraf nog moeten toevoegen".
Dus, mijn idee is om klanten een link te sturen waarmee ze zelf nog wat op de factuur kunnen aanpassen, nadat deze al verstuurd is (doen we altijd per e-mail, altijd PDF, volledig automatisch gegegeneerd). Uiteraard geen zaken die niet veranderd mogen worden, zoals factuurdatum en/of geleverde diensten/producten. Maar wel dus het veld met klantreferentie (inkooporder-/opdrachtnummers, hoe ze het ook noemen). Onze accountant was nogal tactisch in haar advies hierover: "nee, je mag niets meer aanpassen als de factuur eenmaal de deur uit is, er mogen geen twee facturen in omloop zijn die van elkaar verschillen", en ik snap haar standpunt. Ze mag/wil hierin niet adviseren, want als er iets misgaat en we krijgen mot met de Belastingdienst, dan wil ze daar geen partij in zijn.
Het liefst zou ik ook het factuuradres door de klant zelf laten aanpassen, want ook daar komt vaak geleuter over. En nee, ondanks dat je wettelijk gezien geen postbusadres mag vermelden als factuuradres, krijgen we heel vaak de vraag om juist even het postbusadres op de factuur te zetten. Waarom, is me een raadsel.
Mijn vraag is als volgt: wat denken de experts hier van mijn "self-service"-idee? Ik kan het zo bouwen dat er maar één keer een wijziging mogelijk is, en dat er bijv. ook een opmerking op de factuur verschijnt dat er gegevens door de klant zelf zijn aangepast op datum XX-XX-XXXX. Wat ook regelmatig gevraagd wordt is om de (aangepaste) factuur direct naar de financiële administratie te sturen, soms mogen medewerkers dat niet zelf. Ook daarin kan ik voorzien vanuit dit web-formulier.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anonymous coward
Anonymous coward
Hallo, ik lees al jaren met enige regelmaat met plezier mee hier op Higherlevel, en steek er veel van op. Nu toch zelf een vraag waar ik geen antwoord op kon vinden in het forumarchief:
Ik werk als procesautomatiseerder/software-ontwikkelaar voor een organisatie die een paar duizend facturen per jaar verstuurt. Zoals velen, krijgen wij ook veel te maken met administratieve afdelingen van klanten die, zoals zo mooi door @Roel J in dit topic,"systeembevrediging of de boekhoudkundige variant van smetvrees" wordt genoemd: ze willen "iets" op de factuur aangepast zien. Daar zitten soms redelijk onnozele verzoekjes tussen.
Nou bestelde ik laatst iets online in de VS, en daar krijg je meestal een halfbakken "invoice" waar je hier vaak niks mee kunt. Maar daar lieten ze wel toe om je bedrijfsnaam nog even online aan het ding toe te voegen, achteraf dus. Zou hier wat discutabel zijn, maar ik dacht wel: "dat is een mooie oplossing voor die klant-referenties die we altijd achteraf nog moeten toevoegen".
Dus, mijn idee is om klanten een link te sturen waarmee ze zelf nog wat op de factuur kunnen aanpassen, nadat deze al verstuurd is (doen we altijd per e-mail, altijd PDF, volledig automatisch gegegeneerd). Uiteraard geen zaken die niet veranderd mogen worden, zoals factuurdatum en/of geleverde diensten/producten. Maar wel dus het veld met klantreferentie (inkooporder-/opdrachtnummers, hoe ze het ook noemen). Onze accountant was nogal tactisch in haar advies hierover: "nee, je mag niets meer aanpassen als de factuur eenmaal de deur uit is, er mogen geen twee facturen in omloop zijn die van elkaar verschillen", en ik snap haar standpunt. Ze mag/wil hierin niet adviseren, want als er iets misgaat en we krijgen mot met de Belastingdienst, dan wil ze daar geen partij in zijn.
Het liefst zou ik ook het factuuradres door de klant zelf laten aanpassen, want ook daar komt vaak geleuter over. En nee, ondanks dat je wettelijk gezien geen postbusadres mag vermelden als factuuradres, krijgen we heel vaak de vraag om juist even het postbusadres op de factuur te zetten. Waarom, is me een raadsel.
Mijn vraag is als volgt: wat denken de experts hier van mijn "self-service"-idee? Ik kan het zo bouwen dat er maar één keer een wijziging mogelijk is, en dat er bijv. ook een opmerking op de factuur verschijnt dat er gegevens door de klant zelf zijn aangepast op datum XX-XX-XXXX. Wat ook regelmatig gevraagd wordt is om de (aangepaste) factuur direct naar de financiële administratie te sturen, soms mogen medewerkers dat niet zelf. Ook daarin kan ik voorzien vanuit dit web-formulier.
Ik hoor het graag.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76197-klantreferentie-op-factuur-door-klant-zelf-laten-aanpassen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag