• 0

B2B, Electrische installatie begeeft het kort na vertrek instalateur.

Hallo,

Graag zou ik advies inwinnen in het volgende.

In november heeft een Electicien een klus uitgevoerd (Laadpaal enz) voor mijn bedrijf, terwijl de electricien hier was, is de paal 10min getest en werkte.
Het factuur is betaald en de Electricien vertrekt.  Kort daarop (de zelfde dag) geeft de laadpaal kortsluiting en is dus onbruikbaar, hetgeen ook direct bij de electricien gemeld is. De electricen gaf aan het op te lossen. Sinds dien zijn meerdere afspraken gemaakt om het op te lossen, maar tot op heden kwam er steeds iets tussen/ kwam zonder bericht niemand opdagen.

Door het niet functioneren van de laadpaal ben ik genoodzaakt elders te laden ipv eigen stroom te gebruiken (met panelen op het dak), waardoor ik meer tijd en geld kwijt ben. Vandaag bleek bij een controlle door een andere electricien, dat de laadpaal destijds met verkeerd materiaal aangesloten is.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? en zo ja, wat was destijds de oplossing?

Ik dacht zelf aan koop ongedaan maken en een schadevergoeding

Alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Ik heb de volgende vragen.

  • Wie heeft de laadpaal geleverd, was dit een totaalpakket van de elektricien of alleen het aansluiten van een door derden geleverde laadpaal.
  • Is de elektricien aangesloten bij een branche vereniging, Techniek Nederland, dan kan het via de geschillen-commisie behandeld worden.
  • Heeft de "andere elektricien" een schriftelijke bevinding achtergelaten.
    Wat voor verkeerd materiaal is gebruikt.
  • Was het kortsluiting of overbelasting.
  • Laadpalen zijn ook vaak in te stellen op diverse stroomsterktes, hoe lager de stroomsterkte (laadstroom), des te langer het duurt eer de accu vol is, zijn de stroomsterktes(laadstromen) ingesteld op een hoge laadstroom, dus sneller laden, dan kan er een hoge stroom (overbelasting) in je groepenkast ontstaan, wat voor uitval kan zorgen. Indien de laadpaal ingesteld kan worden, was deze dan juist ingesteld?

    Lees graag je antwoorden.
aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vraag 1 is de vraag UwJurist: is de installateur door u in gebreke gesteld? Zo niet, dan is uw juridische positie uiterst mager.

 

En een ingebrekestelling vereist dat u duidelijk en ondubbelzinnig de installateur hebt laten wat *wat* er hersteld dient te worden en binnen *welke* (redelijke) termijn.

 

Daarbij hoeft u geen toverwoord als 'ik stel u in gebreke' te gebruiken, een e-mail of Whatsapp: 'als de laadpaal over twee weken niet werkt, dan onderneem ik juridische stappen' voldoet daarvoor ook. Maar een 'wanneer komt u de laadpaal repareren?' voldoet niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties:

@UwJurist

1) nee de laadpaal werkt niet, de stroom komt bij de laadpaal aan, maar door een defecte printplaat stopt het daar
2) omdat het niet werkt (defecte lader) en schade (tijd en laadkosten) veroorzaakt 
3) Ander bedrijf, omdat de originele electricien ZZPer is en ondanks meerdere opvorderingen om het op te lossen, steeds niet kwam opdagen

@RiVe

1) laadpaal is geleverd door Tesla
2) Goed punt, zal ik naar kijken
3) Ja via whatsapp: zachte en harde kabels zijn door elkaar gebruikt, de lader had een 4mm kabel nodig, maar er was een 2,5mm kabel gebruikt
4) Kortsluiting (stoppen vlogen er uit als de lader groep actief was en aan stond)
5) De lader is volgens Tesla instructies ingesteld

@StevenK

1) Ik geen juridische stappen aangekondigd, maar wel "ik wil dat je dit binnen 2 weken oplost" (mid januari), waarna ik aan het lijntje gehouden werd

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Ran_Dom zei:

, maar wel "ik wil dat je dit binnen 2 weken oplost" (mid januari), waarna ik aan het lijntje gehouden werd

Dan lijkt het tijd voor verdere stappen, waarbij de inschakeling van een advocaat of jurist valt aan te raden. 

Link naar reactie
  • 1

Als ik dit verhaal lees dan lees ik, de elektricien heeft een apparaat geïnstalleerd dat je zelf hebt geleverd. 
 

Dit apparaat geeft zelf een kortsluiting, je geeft zelf aan dat de stroom aankomt bij de laadpaal. 
 

wat betreft fout aansluiten, dat is nog maar de vraag. Als dit een 3 fase lader is dan is dat een 3x16A. 
 

Een 2,5mm2 mag maximaal met 16A belast worden. 
 

ik zeg zeker niet dat 2,5mm2 ideaal is voor een laadpaal, zal met name van de lengte van het traject afhangen. 
 

En niks in de norm verbiedt het combineren van soepele en vaste kern draad. 
 

ik ben niet zo zeker dat de elektricien een wanprestatie heeft geleverd met het installeren, of dat de wijze van aansluiten heeft kunnen bijdragen aan een het defect dat de laadpaal vertoont. 
 

Bij deze stromen wordt in de regel wel een dikkere kabel gebruikt, vaak is het traject meterkast naar laadpaal ook een lang traject. Als dit < 10 meter is dan is de keuze voor 2,5mm2 zeker wel te rechtvaardigen.

 

wat betreft het af laten weten bij elke vorm van contact over nazorg levert de elektricien wel een wanprestatie, maar dat was niet in de koop afgesproken. 
 

In ieder geval door de kabels te vervangen zal het defecte apparaat niet gaan functioneren verwacht ik, zo als je het zelf beschrijft is er sprake van kort sluiting in het apparaat. 
 

Ik zie niet op welke basis je de koop ongedaan kan maken en recht zou hebben op schadevergoeding. 
 

ik heb ook een een defecte laadpaal gehad, die is vervolgens op kosten van de leverancier vervangen, de leverancier heeft een installateur gestuurd om de laadpaal (met defect) te vervangen. 

 

note. Dit was niet bij tesla maar bij Wallbox 

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Als ik dit verhaal lees dan lees ik, de elektricien heeft een apparaat geïnstalleerd dat je zelf hebt geleverd. 
 

Dit apparaat geeft zelf een kortsluiting, je geeft zelf aan dat de stroom aankomt bij de laadpaal. 
 

wat betreft fout aansluiten, dat is nog maar de vraag. Als dit een 3 fase lader is dan is dat een 3x16A. 
 

Een 2,5mm2 mag maximaal met 16A belast worden. 
 

ik zeg zeker niet dat 2,5mm2 ideaal is voor een laadpaal, zal met name van de lengte van het traject afhangen. 
 

En niks in de norm verbiedt het combineren van soepele en vaste kern draad. 
 

ik ben niet zo zeker dat de elektricien een wanprestatie heeft geleverd met het installeren, of dat de wijze van aansluiten heeft kunnen bijdragen aan een het defect dat de laadpaal vertoont. 
 

Bij deze stromen wordt in de regel wel een dikkere kabel gebruikt, vaak is het traject meterkast naar laadpaal ook een lang traject. Als dit < 10 meter is dan is de keuze voor 2,5mm2 zeker wel te rechtvaardigen.

 

wat betreft het af laten weten bij elke vorm van contact over nazorg levert de elektricien wel een wanprestatie, maar dat was niet in de koop afgesproken. 
 

In ieder geval door de kabels te vervangen zal het defecte apparaat niet gaan functioneren verwacht ik, zo als je het zelf beschrijft is er sprake van kort sluiting in het apparaat. 
 

Ik zie niet op welke basis je de koop ongedaan kan maken en recht zou hebben op schadevergoeding. 
 

ik heb ook een een defecte laadpaal gehad, die is vervolgens op kosten van de leverancier vervangen, de leverancier heeft een installateur gestuurd om de laadpaal (met defect) te vervangen. 

 

note. Dit was niet bij tesla maar bij Wallbox 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord

Daar de lader max 22kW/32A moet kunnen leveren (aan de hand van de instellingen) was dus 2,5mm2 niet geschikt. Waardoor dus de opdracht niet goed uitegevoerd is en de daaruit voortvloeiende kosten schade zijn. 

Daar de lader (tijdelijk) gewerkt heeft, is Tesla van mening dat er eerst (op mijn kosten) een electricien langs moet komen om een aantal waardes te meten, voordat zij mogelijk een vervangende lader opsturen.

Juridische stappen lijken mij dus reëel en aan bod.
 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ran_Dom zei:


Juridische stappen lijken mij dus reëel en aan bod.
 

Wees je er wel bewust van dat de jurist of advocaat je waarschijnlijk zal adviseren om een (onafhankelijke) deskundige in te schakelen ter vaststelling van de gebreken, waarbij hij/zij de elektricien nog wel een formele ingebrekestelling zal willen toesturen (voor zover sprake is van toerekenbare tekortkoming).  Als je voor zakelijke rechtsbijstand bent verzekerd kan dit al best wat schelen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 12-3-2024 om 11:47, Ran_Dom zei:

Bedankt voor de reacties:
@RiVe

1) laadpaal is geleverd door Tesla
2) Goed punt, zal ik naar kijken
3) Ja via whatsapp: zachte en harde kabels zijn door elkaar gebruikt, de lader had een 4mm kabel nodig, maar er was een 2,5mm kabel gebruikt
4) Kortsluiting (stoppen vlogen er uit als de lader groep actief was en aan stond)
5) De lader is volgens Tesla instructies ingesteld

Klopt, 32A mag niet door een 2,5mm.
Mits juist gemonteerd mogen zachte en harde kabels gebruikt worden, juist monteren wil zeggen dat de soepele aders voorzien zijn van adereindhulzen.

Ik adviseer je indien nodig een rapportje op te laten stellen door een InstallQ erkend installateur.
https://installq.nl/vind-een-echte-installateur-

Als deze in je omgeving zit, heb je voor een paar 100 euro, een mooi rapport.

N.B. waarbij ook meteen de aansluitingen in de groepenkast wordt meegenomen in de rapportage, want 32A erbij is best een forse uitbreiding, alhoewel ik niet weet wat voor groepenkast je je nu hebt, mogelijk kan het.


 

aangepast door RiVe
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.