Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

"About us" op je website

Geplaatst:

Christine

Wat me opvalt is dat heel weinig Nederlandse website een "about us" hebben waarin het management wordt voorgesteld. Amerikaanse bedrijven, zeker tech bedrijven, hebben dat allemaal wel. Persoonlijk vind ik het altijd erg prettig om te zien wie er achter een bedrijf zitten, wie de gezichten zijn. Laatst heb ik een nederlandse startup die zich ging presenteren in de VS sterk aangeraden een sectie op de website te maken met korte cv's en foto van het management.

 

Hoe komt het dat in ons land bijna niemand dat doet?

 

dagdag

Christine

Featured Replies

Geplaatst:

Anoniem_8548

  Op 7-1-2006 om 16:10, Christine zei:

Hoe komt het dat in ons land bijna niemand dat doet?

 

Mensen zien zoiets bijna nooit op andere websites staan (ervan uitgaande dat het merendeel van de bezochte websites Nederlands is) en zullen het daarom wellicht raar vinden om zelf wel een 'about us'-pagina op de website te hebben staan.

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 7-1-2006 om 16:34, Jesper Zuidberg zei:

Mensen zien zoiets bijna nooit op andere websites staan (ervan uitgaande dat het merendeel van de bezochte websites Nederlands is) en zullen het daarom wellicht raar vinden om zelf wel een 'about us'-pagina op de website te hebben staan.

 

Zeker. Maar mensen zouden toch hetzelfde gevoel kunnen hebben als ik, met name bij een wat kleiner bedrijf, van "wie zit daar nou achter?".

Amerikanen zijn, meer dan wij, bezig met dat soort dingen. Kleine dingen die je business makkelijker maken. Advocatenkantoren doen het wel. Vind ik erg prettig.

 

Maar het gekste is als mensen zaken gaan doen in de VS en dan niet hun imago en werkwijze wat aan de markt aanpassen. Soms wel als ze er op gewezen worden.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Nico Schouten

Misschien heeft het te maken met ons doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg gedachtengoed.

Het is inderdaad beter om je "smoel"op je site te hebben staan.

Je geeft jouw bedrijf daarmee letterlijk een gezicht.

En nee, ik heb nog geen verhaaltje met foto op mijn site staan, maar er wordt wel over nagedacht.

Geplaatst:

Adinda

Leuke discussie dit ;) Ik speel al een tijd met de gedachte om dit ook te doen, maar tot op heden heb ik dat niet gedaan. Mijn grootste angst is namelijk dat iemand je foto kopiert van je site en er "weet ik veel wat" mee gaat doen :-\ Dus de voorlopig maar niet.

Geplaatst:

ThijsD

Zelf heb ik ook geen 'contact us'-pagina op mijn website. Ik denk dat het de meeste bezoekers van mij site niet interesseerd, als men gegevens wilt over de mensen die achter de site zitten kunnen ze gewoon een e-mail sturen, ik heb namelijk wel een 'contact'-pagina ;).

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 7-1-2006 om 23:03, ThijsD zei:

Zelf heb ik ook geen 'contact us'-pagina op mijn website. Ik denk dat het de meeste bezoekers van mijn site niet interesseert, als men gegevens wilt over de mensen die achter de site zitten kunnen ze gewoon een e-mail sturen, ik heb namelijk wel een 'contact'-pagina ;).

 

Het gaat om de eerste indruk. Je komt op een site, het eerste wat je doet is zien wat het bedrijf doet, het tweede is kijken wie er de leiding hebben, "wie het zijn". Tenminste, dat doe ik.

 

Een redenering als "mensen zijn niet in mij geinteresseerd" is een valse bescheidenheid, inderdaad zoals Nico zegt "doe maar gewoon etc.". Heel verkeerd. Als je je gezicht niet op je site durft te zetten, waarom zou iemand dan zaken met je willen doen?

 

Je hoeft het niet zo uitgebreid te doen, heel eenvoudig kan het ook. Of nog eenvoudiger werkt ook.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Edo van Santen

Als 'kleine' ondernemer geldt de volgende wetmatigheid:

 

de ondernemer = de onderneming = het product.

 

Vanuit die redenatie is de about us prominent op mijn site aanwezig en verweven met alle andere teksten.

 

Ook in mijn vorige werkomgeving heb ik altijd expliciet voor zo'n benadering gekozen, inderdaad mede omdat ik toen veel zaken in Silicon Valley deed.

 

De typisch Nederlandse reacties zijn vaak extreem. Sommigen vinden "doe maar gewoon", velen vinden "wow, ik wou dat ik dat durfde". Het zal wel met onze calvinistisch verleden te maken hebben.

 

Zeker in de huidige tijd, waarin fora en blogs steeds meer opgang vinden, zie je een groeiende verwevenheid tussen zakelijke en persoonlijke communicatie.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Geplaatst:

Edo van Santen

kleine update: bij mijn vorige werkkring ben ik nu ruim een half jaar weg, maar zie:

 

http://www.kpmg.nl/site.asp?id=34978&process_mode=mode_doc&doc_id=39818,

 

het lijkt alsof ik er nog steeds ben ;D

 

zou er niemand meer zijn die de website kan updaten? ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Geplaatst:

Opilo

misschien dat onze privacy wetgeving er ook mee te maken heeft?

Om een openbaar smoelenboek aan te leggen heb je van iedereen die erin komt expliciet toestemming nodig. De nederlandse mentaliteit kennende zal het antwoord vaak zijn: "mijn foto met naam op internet, nou nee, liever niet", en dat was dan het einde van het goede idee.

 

 

Geplaatst:

nonex.nl

  Op 8-1-2006 om 09:27, Opilo zei:

.... openbaar smoelenboek ....

 

 

Openbaar? So what? We hebben het het over een smoelenboek per bedrijf, dus als je een bedrijf hebt of voor een bedrijf werkt, lijkt het me sterk dat je daar met succes bezwaar tegen zou kunnen maken. Als een werknemer er al bezwaar tegen zou maken, is hij ook niet erg carriereminded.... Als je volgens de privacywetgeving de naam van je werknemer niet meer zou mogen noemen... dat zou toch wel erg ver gaan denk je niet?

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

  Op 7-1-2006 om 16:10, Christine zei:

Wat me opvalt is dat heel weinig Nederlandse website een "about us" hebben waarin het management wordt voorgesteld. Amerikaanse bedrijven, zeker tech bedrijven, hebben dat allemaal wel.

 

De Amerikaanse cultuur is veel meer gericht op dat persoonlijke. Kijk bijvoorbeeld naar de naambordjes die serveersters dragen, en de regelmaat waarmee ze door volslagen onbekenden met hun voornaam worden aangesproken.Ik heb nog nooit iemand bij de Plus-markt de cassiere bij de voornaam horen aanspreken.

 

In Nederland richten we ons in het algemeen meer op een anoniem imago omdat we dat persoonlijke nou juist niet prettig vinden. De persoon is niet zozeer de functionaris maar de prive persoon achter de functionaris, en die hoort niet op de website.

 

Anyway, dat is mijn idee.

Geplaatst:

Rémy

  Op 8-1-2006 om 09:52, nonex.nl zei:

Openbaar? So what? We hebben het het over een smoelenboek per bedrijf, dus als je een bedrijf hebt of voor een bedrijf werkt, lijkt het me sterk dat je daar met succes bezwaar tegen zou kunnen maken. Als een werknemer er al bezwaar tegen zou maken, is hij ook niet erg carriereminded.... Als je volgens de privacywetgeving de naam van je werknemer niet meer zou mogen noemen... dat zou toch wel erg ver gaan denk je niet?

Nee, dat gaat niet te ver. Jij gaat er van uit dat een werknemer altijd graag bij een bedrijf werkt, maar misschien heeft hij de baan gewoon nodig voor het geld en vindt hij het een slecht bedrijf (en alsjeblieft geen commentaar dat je dan maar ontslag moet nemen en bij een bedrijf moet gaan werken wat je wel leuk vindt: vaak is dit geen makkelijke optie.).

 

Zou dan toch raar zijn als je met een foto en naam op de website staat waar je noodgewongen werkt en een slecht bedrijf vindt. Stel dat je dit bedrijf niet wel meenemen als referentie in de toekomst, dan kan deze gewoon gevonden worden met googlen (want de site up-to-date houden schijnt in de meeste bedrijven nog steeds een probleem te zijn, zie maar aan Venture Capital Coach.)

 

Komt ook nog eens bij dat sommige vertegenwoordigers en klanten, voordat deze bij je op bezoek komen google ook kennen en hier gretig gebruik van maken.

 

Ik probeer volledige anoniem op internet te zijn en alleen in de gevallen waar de voordelen opwegen tegen de nadelen, geef ik mijzelf meer bloot.

 

Je hebt dus echt toestemming nodig, alvorens je dit doet (al was het alleen maar een foto van de werkvloer). Dat wil niet zeggen dat het mij geen goed gevoel geeft als ik een 'about us'-pagina zie staan en bekijk deze altijd. En als de directeur en managers niet in het smoelenboek willen dan zou ik dit wel raar vinden, van andere werknemers kan ik mij hier nog wel iets bij voorstellen.

Waar gewerkt word, worden fouten gemaakt.....

Ik ken mensen die nooit fouten maken....

Geplaatst:

sanderhaaksma

Ik vind het zelf altijd erg belangrijk om te weten wie ik voor me heb.

 

Doe het liefst ook altijd even een onderzoekje als ik naar een afspraak moet. als ieder bedrijf een smoelenboek zou hebben scheelt het veel tijd om meer te weten over je relatie.

 

Ik zit er zelfs aan te denken om een soort video (cv) te maken. vind de functie op HL daarom b.v. een erg handige functie zal hem binnenkort eens gaan testen.

 

groet

Sander

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 09:21, Venture Capital Coach zei:

De typisch Nederlandse reacties zijn vaak extreem. Sommigen vinden "doe maar gewoon", velen vinden "wow, ik wou dat ik dat durfde". Het zal wel met onze calvinistisch verleden te maken hebben.

 

Wow, dat hoor ik eigenlijk te zeggen (het is mijn stokpaardje). Ik heb je gelijk drie reusjes gegeven.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 09:27, Opilo zei:

De nederlandse mentaliteit kennende zal het antwoord vaak zijn: "mijn foto met naam op internet, nou nee, liever niet", en dat was dan het einde van het goede idee.

 

Het gaat alleen maar over de directie, niet over alle medewerkers. Als een sales manager of cto niet op de "management" pagina wil, dan komt 'ie ook niet bij me werken.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 11:33, Zaph - Peter zei:

De Amerikaanse cultuur is veel meer gericht op dat persoonlijke.

 

Anyway, dat is mijn idee.

 

Maar wel de spijker op z'n kop. Mensen willen blijkbaar geen verantwoordelijkheid dragen voor wat ze doen, willen er niet voor uitkomen.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

  Op 8-1-2006 om 09:21, Venture Capital Coach zei:

Als 'kleine' ondernemer geldt de volgende wetmatigheid:

 

de ondernemer = de onderneming = het product.

 

Vanuit die redenatie is de about us prominent op mijn site aanwezig en verweven met alle andere teksten.

 

Ook in mijn vorige werkomgeving heb ik altijd expliciet voor zo'n benadering gekozen, inderdaad mede omdat ik toen veel zaken in Silicon Valley deed.

 

De typisch Nederlandse reacties zijn vaak extreem. Sommigen vinden "doe maar gewoon", velen vinden "wow, ik wou dat ik dat durfde". Het zal wel met onze calvinistisch verleden te maken hebben.

 

Zeker in de huidige tijd, waarin fora en blogs steeds meer opgang vinden, zie je een groeiende verwevenheid tussen zakelijke en persoonlijke communicatie.

 

Ik ben het ook wel eens met deze benadering, juist kleine ondernemingen hebben baat bij de 'ondernemer' himself en zijn vaardigheden, want deze is vaak de drijvende kracht achter het bedrijf. Zelf vind ik het ook erg belangrijk om iets meer dan de 'services en products' te weten, ook een beeld van de bedrijfscultuur of personen kan erg belangrijk zijn maar dat verschilt natuurlijk ook wel van de soort relatie die je wilt opbouwen, zakelijk gezien.

 

Een stapje verder van wat zal gaan komen (er er ook al een beetje is) is dat ook prominenten meer en meer een eigen 'persoonlijke' site, blog zullen gaan bijhouden met eigen interesses en collums (iets waar bezoekers zich mee kunnen identificeren). Want het internet is tenslotte ook als markting-tool uitstekend te gebruiken... en dan is het cirkelje weer rond zakelijk -> persoonlijk -> zakelijk... (adam curry, div. ministers etc.) En naar mijn idee kunnen deze zaken, mits informatie zuiver is, elkaar goed aanvullen in het bouwen van een 'imago'.

 

En ja... anderzijds is het zeker wel on-Hollands om zo 'persoonlijk' te profileren... (door maar normaal etc...) maar veranderingen zijn er om gemaakt te worden en brengen je vaak verder dan waar je was ;)

Geplaatst:

Edo van Santen

  Op 8-1-2006 om 13:07, Christine zei:

  Op 8-1-2006 om 09:21, Venture Capital Coach zei:

De typisch Nederlandse reacties zijn vaak extreem. Sommigen vinden "doe maar gewoon", velen vinden "wow, ik wou dat ik dat durfde". Het zal wel met onze calvinistisch verleden te maken hebben.

 

Wow, dat hoor ik eigenlijk te zeggen (het is mijn stokpaardje). Ik heb je gelijk drie reusjes gegeven.

 

dagdag

Christine

 

You just made my day!

 

www.edovansanten.nl :)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Geplaatst:

MarkScholten

  Op 8-1-2006 om 09:26, Venture Capital Coach zei:

kleine update: bij mijn vorige werkkring ben ik nu ruim een half jaar weg, maar zie:

 

http://www.kpmg.nl/site.asp?id=34978&process_mode=mode_doc&doc_id=39818,

 

het lijkt alsof ik er nog steeds ben ;D

 

zou er niemand meer zijn die de website kan updaten? ;D

 

Als het ey.com was had ik het even kunnen regelen via via. KPMG heb ik de contacten nog niet voor ;).

 

Zelf overweeg ik een dergelijk stukje erop te zetten, echter heb ik het nut ervan nog niet gevonden voor een bedrijf dat internet gerelateerde diensten aanbied.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Geplaatst:

nonex.nl

  Op 8-1-2006 om 12:04, Rémy zei:

 

Jij gaat er van uit dat een werknemer altijd graag bij een bedrijf werkt, maar misschien heeft hij de baan gewoon nodig voor het geld......als de directeur en managers niet in het smoelenboek willen dan zou ik dit wel raar vinden, van andere werknemers kan ik mij hier nog wel iets bij voorstellen.

 

Ik ga er sowieso vanuit dat je voor je 'about us' alleen de relevante personen opneemt, en veelal zullen dit je managers en directeuren zijn. In een branchewaarbij de pesoonlijkekwaliteitenvanmedewerkers ook bepalend kunnen zijn (zoals bij ontwerpbureaus) kan ik me voorstellen dat je alle medewerkers er op zet. Iemand die voor mij zou moeten werken en er bezwaar tegen heeft? Die gaat maar ergens anders in de anonimiteit zitten.

 

 

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 13:31, Venture Capital Coach zei:

 

You just made my day!

 

Maar op twee ervan moet je nog een dagje wachten. Mag er maar eentje per 24 uur geven. Die twee heb ik dus tijdelijk uitgeleend aan anderen.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 13:35, StreamService zei:

Zelf overweeg ik een dergelijk stukje erop te zetten, echter heb ik het nut ervan nog niet gevonden voor een bedrijf dat internet gerelateerde diensten aanbied.

 

Nee, want dat kan het beste anoniem, toch?

 

dagdag

Christine (??)

Geplaatst:

ThijsD

Het ligt er ook heel erg aan wat voor content jouw website heeft denk ik. Bij websites waar men zich voor moet registreren of websites waar offline diensten aangeboden worden zou een 'about us'-pagina niet misstaan.

 

Alleen websites die een online dienst aanbieden, dan bedoel ik geen webhosting oid. maar een site als startpagina.nl. Mensen die op die site komen zullen doorgaans niet geinteresseerd zijn in het bedrijf erachter.

Geplaatst:

Christine

  • Auteur
  Op 8-1-2006 om 14:15, ThijsD zei:
een site als startpagina.nl. Mensen die op die site komen zullen doorgaans niet geinteresseerd zijn in het bedrijf erachter.

 

Ben ik absoluut en geheel niet met je eens. Iets als startpagina is behoorlijk vaag als je het niet kent, hoe weet ik dat de links die er op staan bona fide zijn? Dan kijk ik graag even of er ook mensen achter zitten die met hun hoofd op de site durven, dat geeft me geen garanties maar wel iets meer gevoel van betrouwbaarheid.

Hetzelfde geldt voor naam en adres en zo. Een naam kan ik natrekken, een adres ook (bij de KvK of via Google).

 

Ik denk dat voor alle sites, groot en klein, het voor de bezoekers goed is als er wat mensen met naam en foto op worden genoemd, en dat er een adres e.d. is.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

nonex.nl

Sterker nog: sites ie naar niets of niemand lijken te verwijzen, zijn per definitie bedrijven waar ik geen zaken mee doe. Ik kwam anderhalve week geleden stickers.nl tegen. Je kunt wel online een offerte laten berekenen, en ook je offerteaanvraag naar ze toe sturen, maar het verwijst in geen enkel opzicht naar een bedrijf, persoon of adres. De ondernemer die daarachter zit heeft iets over het hoofd gezien of ik snap hem niet......

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.