• 0

Hoe vaste opslag op lening inboeken?

(aangepast)

Voor een lening die in tranches wordt uitbetaald, boek ik bij iedere uitbetaling:

1000          Banksaldo     10k

a/0700    Lening                     10k

Na de laatste tranche is er een vaste opslag op de lening van zeg 5k. Dit is dus een bedrag dat extra terugbetaald moet worden maar niet een bedrag dat als een tranch aan mij wordt uitbetaald (dus wordt niet op banksaldo bijgeschreven).

Op welke grootboekrekeningen boek ik de vaste opslag in? Immers, dit is dus geen betaling aan mij. Moet ik dit als directe kosten voor dit boekjaar nemen? Of gaat dat anders? Bijvoorbeeld:

4000          Leningkosten    5k

a/0701    Lening opslag         5k

aangepast door José123
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76821-hoe-vaste-opslag-op-lening-inboeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

even concreet:

jij bent de uitlener en je hebt (stel) 100k uitgeleend. Dat krijg je in termijnen van 10k terug. 

Wat is dan die 5k? Het moet kennelijk door de schuldenaar extra betaald worden, maar jij ontvangt het niet? Wie dan wel? En waarom diegene wel en jij niet?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

De vaste opslag is een extra bedrag naast de rente die de schuldenaar extra dient terug te betalen aan de uitlener. Bijvoorbeeld RVO werkt veel op die wijze bij hun leningen. Het maakt dus onderdeel uit van de vergoeding voor de lening.

aangepast door José123
  • 0

Of bedoel je dat bij de laatste uitbetaling die 5k wordt ingehouden? Dus in plaats van 10k ontvang je 5k, terwijl de schuld wel met 10k toeneemt? 

Dan hangt het er vanaf wat er in de overeenkomst staat t.a.v. die vergoeding. Hoe noemen ze het?

• 0

Ik boek dit voor schuldenaar.

Het bedrag wordt niet ingehouden maar als schuldenaar moet ik dus in de toekomst (terug) betalen: hoofdsom van de lening + rente + de vaste opslag.

Zie bijvoorbeelde 1e bullet onder Leningsvoorwaarden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/innovatiekrediet/voorwaarden

• 0
3 uur geleden, José123 zei:

Voor een lening die in tranches wordt uitbetaald, boek ik bij iedere uitbetaling:

1000          Banksaldo     10k

a/0700    Lening                     10k

Na de laatste tranche is er een vaste opslag op de lening van zeg 5k. Dit is dus een bedrag dat extra terugbetaald moet worden maar niet een bedrag dat als een tranch aan mij wordt uitbetaald (dus wordt niet op banksaldo bijgeschreven).

Op welke grootboekrekeningen boek ik de vaste opslag in? Immers, dit is dus geen betaling aan mij. Moet ik dit als directe kosten voor dit boekjaar nemen? Of gaat dat anders? Bijvoorbeeld:

4000          Leningkosten    5k

a/0701    Lening opslag         5k

Als je bedoelt dat die 5k meteen ingehouden wordt, dan zou je die 5k die dus gewoon credit moeten boeken op diezelfde rekening 0700.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
1 uur terug, StevenK zei:

Als je bedoelt dat die 5k meteen ingehouden wordt, dan zou je die 5k die dus gewoon credit moeten boeken op diezelfde rekening 0700.

Zoals gezegd, het bedrag wordt niet ingehouden. En als die wel ingehouden zou worden, blijft dezelfde vraag staan: wat is de tegenrekening voor credit boeking?
Het antwoord zal m.i. echter verschillen tussen de situatie of het wel of niet wordt ingehouden: als het niet wordt ingehouden is het niet direct opeisbaar en zal het lijkt mij daarom niet als directe leningskosten geboekt moeten worden (maar hoe wel?).

• 0
1 uur terug, José123 zei:

Zie bijvoorbeelde 1e bullet onder Leningsvoorwaarden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/innovatiekrediet/voorwaarden

Als vooraf al bekend is dat de schuld aan een (preferente) schuldeiser hoger zal uitvallen, hoort dat op de balans tot uitdrukking te komen. Je boekt dat daarom al direct bij het aangaan van de schuld, niet pas achteraf bij het aflossen van de schuld.

• 0

Bij de lening is op voorhand niet zeker dat de opslag van toepassing zal zijn en wat de omvang hiervan zal zijn (dit hangt van omstandigheden af). Daarom is ervoor gekozen deze pas te boeken op het moment dat dit duidelijk is.

Dus blijft de vraag: wat zou de boeking moeten zijn? (los van of je dit nu vooraf of achteraf wilt boeken)

• 0
47 minuten geleden, José123 zei:

Dus blijft de vraag: wat zou de boeking moeten zijn? (los van of je dit nu vooraf of achteraf wilt boeken)

Dat hangt dus af van waar de vergoeding voor dient. In het voorbeeld van RVO is het een "vergoeding". Alleen is niet duidelijk waarvoor. Ziet de vergoeding op hun adviezen en diensten? Of is het gewoon een verkapte rente?

In het eerste geval is het ineens aftrekbaar op het moment dat je het bedrag moet betalen. 

Advieskosten 

Aan bank

Is het een gewone verhoging van de lening zonder dat er aanwijsbare diensten van RVO tegenover staan, dan zou ik het ineens boeken onder

Kredietvergoedingskosten

Aan bank.

• 0

Bedankt Joost, volgens mij moet je het zien als kredietvergoedingskosten.

Echter, de betaling hiervan vindt pas plaats NADAT de volledige hoofdsom en alle rentebetalingen hebben plaatsgevonden. Dat zal pas na jaren zijn. Het bedrag wordt echter wel nu al vastgesteld. Wellicht?:

Nu:

Toekomstige kosten

Aan Lening (opslag)

Over paar jaar bij betaling opslag:

Kosten leningen

Aan Toekomstige kosten

&

Lening (opslag)

Aan bank

Maar "Toekomstige kosten" lijkt mij een beetje raar... Ik weet niet helemaal hoe ik dat moet zien. Omdat die dan debet op de balans staat, lijkt het net een vordering... Of moet ik dat dan als een reserve zien...? Maar het is ook geen eigen vermogen, lijkt mij...

• 1

Ik zou het op de balans dan ook bij langlopende schulden zetten. En in de kosten idd als kredietvergoeding.

Er staat dat 15% (25%) van de hoofdsom betaald moet worden. Op moment dat je dus een tranche van de lening ontvangt weet je dat je over 5, 7 of 10 jaar 15% van dat bedrag moet betalen. Maar omdat het niet rentedragend is kun je het beter niet bij de hoofdsom van de lening optellen. Want de stand van de lening moet je aansluiten met het jaarlijkse overzicht wat je ontvangt.

Als je het bedrag niet op de balans zet dan hoort het vrijwel zeker onder het hoofdstuk niet uit de balans blijkende verplichtingen vermeld te worden.

Het enige wat me nog iets twijfel geeft is of dit ook kan als de vergoeding niet betaald hoeft te worden als de lening niet afgelost kan worden. De voorwaarde is, zoals ik jouw begrijp dat het pas verschuldigd is nadat alles is afgelost.

Dat neigt een beetje naar een soort succesfee, waarbij alle succesvolle innovatieprojecten (En dan meestal goed geld verdienen) zo bijdragen aan de verliezen op leningen die niet (Geheel) terugbetaald kunnen worden.

Ik zou echter geneigd zijn dit bedrag toch op de balans (mee) op te bouwen met de lening.  
er is ook een scenario denkbaar waarin je de vergoeding wel op de balans zet als schuld (en dus ook als kosten verantwoord) zodat voor stakeholders duidelijk is wat de verplichtingen zijn

maar dat je in de fiscale jaarrekening (voor de vpb aangifte) de vergoeding niet als kosten boekt omdat betaling ervan nog (te) onzeker is. En er een kans bestaat dat in de toekomst geboekte kosten moeten wordne teruggedraaid en daardoor in een jaar winst genomen moet worden op een verlieslatend project.

maar dat voert wellicht te ver voor forumdiscussie..

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar